Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-23, 06:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Men vadå? Är ju ni härinne som tjatar om falska minnen!! Då får ni väl ta fram stöd för falska minnen! Det ligger inte på mig!

Då är väl mitt minne av Hegerfors sägning falskt då! Men känns som äkta och sant för mig!

Vart vill du komma?

För mig räcker detta gott och väl.
Citera
2024-02-23, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Man kan tycka att falska minnen numera är så vedertaget att det inte ska behövas. Det råder inga som helst vetenskapliga tvivel över att falska minnen existerar. Tvärtom har det visat sig mycket vanligt och det är även relativt enkelt att förändra minnen.

Dokumentärtips:
Memory hackers
https://www.pbs.org/wgbh/nova/video/memory-hackers/

*Edit
Ser att fenomenet har en egen wikiartikel:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/False_memory

Ok! Got it!
Citera
2024-02-23, 16:26
Medlem
Tack för svaret. 😀
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varken forskare eller journalist är skyddade titlar. Samlingarna är öppna för ”forskning och research”. Det du ämnar göra är research. Du behöver inte ange exakt ändamål
Citera
2024-02-23, 18:58
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Varken forskare eller journalist är skyddade titlar. Samlingarna är öppna för ”forskning och research”. Det du ämnar göra är research. Du behöver inte ange exakt ändamål

Jurist är inte heller en skyddad titel, betyder det att jag kan knalla in på Advokatsamfundet och begära ut handlingar?
Citera
2024-02-23, 19:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jurist är inte heller en skyddad titel, betyder det att jag kan knalla in på Advokatsamfundet och begära ut handlingar?

Extremt dålig jämförelse. För det första, vilka handlingar har de på Advokatsamfundet?

Antar att du tänker att de där handlingarna är belagda med sekretess? Då kan ingen begära ut dem utan behörighet.

Materialet på SMDB är inte sekretessbelagda, och åtskilliga Flashbackare har tagit del av matcher och krönikor utan att behöva hänvisa till lärosäten eller publikationer.
Citera
2024-02-23, 20:47
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Extremt dålig jämförelse. För det första, vilka handlingar har de på Advokatsamfundet?

Antar att du tänker att de där handlingarna är belagda med sekretess? Då kan ingen begära ut dem utan behörighet.

Materialet på SMDB är inte sekretessbelagda, och åtskilliga Flashbackare har tagit del av matcher och krönikor utan att behöva hänvisa till lärosäten eller publikationer.

Den senaste som försökte komma in på KB blev väl avvisad? Det stod om det några sidor bak.

Läste också den här inlagan lite längre tillbaka:

Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Det som slog mig angående vårt Kungliga Bibliotek var ett par saker som faktiskt gjorde mig förvånad! Först och främst så ställdes det faktiskt relativt rigorösa frågor kring vad jag gjorde där, vilket förvånade mig. Jag hummade någonting om att jag höll på med ett medborgarjournalistiskt projekt (vilket väl typ är sant att vi som är aktiva i den här tråden faktiskt gör). Det kändes nästan som att man var misstänkliggjord över något för att man var där!
Citera
2024-02-23, 20:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Den senaste som försökte komma in på KB blev väl avvisad? Det stod om det några sidor bak.

Fattar inte riktigt vad du famlar efter. Flera i denna tråd har tagit del av arkivet - utan att ange vilket lärosäte eller publikation de arbetar för.
Citera
2024-02-23, 21:19
Medlem
Citat:

Vart då? Kollade 10 sidor bak och hittade inget om det, har inget minne av att jag läst det heller.

Fnord1984 var ett troll och var högst troligtvis aldrig där.
Citera
2024-02-23, 21:27
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-6-7
Vart då? Kollade 10 sidor bak och hittade inget om det, har inget minne av att jag läst det heller.

Här:

Citat:
Ursprungligen postat av quaquarelli
Jag var inte välkommen om jag inte var forskare eller journalist. Det var svaret jag fick i vändande mail.
Citera
2024-02-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Men snälla, när nu Arne har dött så kan väl denna jävla tramstråd låsas?

kan bara hålla med . det var roligt ett tag men det har blivit en träningsplats för trollare eller något
Citera
2024-02-25, 07:59
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
kan bara hålla med . det var roligt ett tag men det har blivit en träningsplats för trollare eller något

Frågan får betraktas som utredd. Förutom att det är lite väl mycket mystiska eller märkliga omständigheter kring när det påstås att det upptäckts så har det kollats igenom grundligt på tänkbara matcher plus att ingen som påstår sig minnas kan förklara riktigt exakt när dwr sagts. Någon måste väl kunna precisera nu när dom påstår sig minnas det så himla bra. Men nej..

Ni som påstår att ni minns..Fine, ha era minnen. Men kom inte och tjafsa utan mer på fötterna än bara ert påstådda minne.. Vi kommer aldrig tro er och vi har den fakta som finns att stödja oss på. Vi är inte intresserade av era betraktelser!

Såvida ingen kan komma med något nytt så bör tråden låsas. Låt den begravas med Arne som tråkigt nog inte finns med oss längre.
Citera
2024-02-26, 21:08
Medlem
Citat:

Det har varit så mycket gnäll om att det är så svårt att få tillgång till arkivet, av personer som inte ens skickat en ansökan.

Därför var jag tvungen att faktiskt testa. Följde Lindemans anvisningar. (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Lade ner max 2 minuter på min ansökan.
Inga problem. Tog inte ens en dag för dem att godkänna ansökan. Nu har jag tillgång.

Däremot kan man tyvärr bara se från KB i Humlegården om man inte beställer hem den till de andra biblioteken.

"Hej!

Du har nu ett användarkonto i Svensk mediedatabas, SMDB, som gäller i 12 månader. Välkommen att söka och beställa via https://smdb.kb.se. För att ta del av materialet i SMDB behöver du antingen vara på plats i Kungliga bibliotekets lokaler i Humlegården eller beställa materialet via fjärrlån till det bibliotek du valde när du registrerade dig."

Möjligt att det är lätt med Fjärrlån dock.
Senast redigerad av avec 2024-02-26 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in