2023-08-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Ja, Arne har med all sannolikhet inte sagt det. Men någon borde ju ha sagt det, eller!? Känns så otillfredsställande att lämna det vid "måste varit personen som skickade in det till Anrell..."

Med största sannolikhet påhittat precis som "Sverige byter ut en neger och sätter in en zigenare". Påstods ha sagts i bulgarisk tv 1994.

Sen haf Arne och andra kommententatorer sagt liknande saker och det är det folk minns tillsammans med berättelser och texter.

Även Arne har sagt att ungefär hälften av de citat som tillskrivs honom är påhittade.

Jag har gett upp hoppet om att hitta citatet men vill att en VHS version kommer upp för att ta död på konspirationsteorierna om att mediearkivet är klippt.
Senast redigerad av avec 2023-08-22 kl. 20:09.
Citera
2023-08-22, 20:15
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Yes, du har säkert fått för dig det för att någon här felaktigt har påstått det. Arne har sagt kommentaren, finns så otroligt många som minns detta och har hört detta även i modern tid på bl.a. youtube, men där finns det inte kvar några klipp.

VM-krönikan finns kvar på Youtube, men där är det sedan tidigare bekräftat att sekvensen det företrädesvis handlat om är bortklippt, i alla fall i den version som finns tillgänglig på Youtube.
Har som sagt inte läst hela tråden utan fått det till mig annorstädes. Funkar väl sådär som "bevis" där det väsentliga är bortklipp eller att otroligt många minns det som en sanning.
Citera
2023-08-22, 20:20
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Med största sannolikhet påhittat precis som "Sverige byter ut en neger och sätter in en zigenare". Påstods ha sagts i bulgarisk tv 1994.

Sen haf Arne och andra kommententatorer sagt liknande saker och det är det folk minns tillsammans med berättelser och texter.

Även Arne har sagt att ungefär hälften av de citat som tillskrivs honom är påhittade.

Jag har gett upp hoppet om att hitta citatet men vill att en VHS version kommer upp för att ta död på konspirationsteorierna om att mediearkivet är klippt.
Jag håller med, det är med största sannolikhet en myt. Det som gör det så intressant dock är att så otroligt många tycks komma ihåg det. Pratade med min föräldrar, som också påstår sig minnas när han sade det, alla verkar minnas det.

Så länge Fnord eller någon annan inte lägger upp bevis på att citatet sagts på deras VHS så måste detta bekräftas som en myt, helt klart.

Jag har dock en liten förhoppning om att hitta något ytterligare citatet som kan påminna om detta.
Citera
2023-08-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nej, det har inte klippts bort. Sluta trolla, din lilla skit.

Och Kalle Anka på Julafton och Pippi Långstrump har naturligtvis heller inte fått känna av censursaxen om man frågar dig förstår jag?
Citera
2023-08-22, 20:34
Medlem
Citat:
Och Kalle Anka på Julafton och Pippi Långstrump har naturligtvis heller inte fått känna av censursaxen om man frågar dig förstår jag?

Går du in i arkivet har de inte klippt där. Det är de nya versionerna som är nedklippta och de är dessutom helt öppna med det.
Citera
2023-08-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Går du in i arkivet har de inte klippt där. Det är de nya versionerna som är nedklippta och de är dessutom helt öppna med det.

Jo visst, men skillnaden är att dom klippte i Kalle Anka och Pippi Långstrump på 2010-talet och visste att det skulle uppmärksammas. Min tes är inte att det är någon stor mörkläggning kring bortklippning av Arne Hegerfors-citatet utan min teori är att detta är något man klippte bort tidigt, förmodligen redan 1990 för att någon på SVT eller någon som ringde till tittarservice eller dyl. uppmärksammande citatet redan under matchen.

Och då har förmodligen personal på SVT klippt bort det för att det var olämpligt utan att göra någon stor grej utav det och så har det helt enkelt fallit i glömska. Jag tror inte det handlar om att man 30 år senare kommit på att "attans det här måste vi klippa bort!" utan jag tror att det gjordes i samband med själva VM:et, antingen direkt efter matchen eller i samband med att man klippte ihop VM-krönikan.
Citera
2023-08-22, 20:40
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Ok, i så fall minns jag fel.

Arne gör efterkonstruktioner!

Han mins inte att han har sagt det men när folk envist påstår att han sagt så resonerande att det måste vara i Kvartsfinalen mot England för det var den ende Kamerun matchen som Arne kommentera på den tiden.

Ganska mänskligt att en mediakåt tv-profil drar en historia istället för ett tråkigt " nej det sa jag nog aldrig"
Citera
2023-08-22, 20:41
Medlem
Citat:
Jo visst, men skillnaden är att dom klippte i Kalle Anka och Pippi Långstrump på 2010-talet och visste att det skulle uppmärksammas. Min tes är inte att det är någon stor mörkläggning kring bortklippning av Arne Hegerfors-citatet utan min teori är att detta är något man klippte bort tidigt, förmodligen redan 1990 för att någon på SVT eller någon som ringde till tittarservice eller dyl. uppmärksammande citatet redan under matchen.

Och då har förmodligen personal på SVT klippt bort det för att det var olämpligt utan att göra någon stor grej utav det och så har det helt enkelt fallit i glömska. Jag tror inte det handlar om att man 30 år senare kommit på att "attans det här måste vi klippa bort!" utan jag tror att det gjordes i samband med själva VM:et, antingen direkt efter matchen eller i samband med att man klippte ihop VM-krönikan.

Ha ha

Och du anklagar andra konspirationsteorier.

Citera
2023-08-22, 20:43
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:

Är väll lixom mer rimligt att hela filen skulle raderas iså fall.
Citera
2023-08-22, 20:53
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Arne gör efterkonstruktioner!

Han mins inte att han har sagt det men när folk envist påstår att han sagt så resonerande att det måste vara i Kvartsfinalen mot England för det var den ende Kamerun matchen som Arne kommentera på den tiden.

Ganska mänskligt att en mediakåt tv-profil drar en historia istället för ett tråkigt " nej det sa jag nog aldrig"
Det är lite åt det här hållet jag lutar. Folk tycker det var en kul tvist med det där "om" den gode Arne hasplat ur sig det hela men har som sagt läst/hört att det helt enkelt inte stämmer.

Sedan om han var mediekåt låter jag vara osagt.
Citera
2023-08-22, 21:08
Medlem
SamuraiBennys avatar
Älskar den här tråden, en gång i halvåret dyker du upp en ny mupp som bestämt har hört det "Sommaren 1994, jag och Benke hade nyss fiskat och ätit glass och kommit hem fför att se den här fantastiska matchen! vi BÅDA HÖÖÖÖRDE DET!", men likväl är det upp till tvivlarna att bevisa att det inte sagts och inte tvärtom? borde inte FNord och alla de här typerna vara de som avkrävs bevisbörda?
Citera
2023-08-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ditt resonemang är logiskt och förmodligen också helt korrekt.

Såhär 33 år senare är det mycket möjligt att det fallit i glömska vem eller vilka som eventuellt censurerat bort kommentaren för det kan mycket väl ha gjorts av SVT redan på nittiotalet...

Är heller inte nödvändigtvis så att någon idag ännu arbetande eller ens levande person finns som minns eller kan berätta att en sådan bortklippning faktiskt har gjorts.
Och du anklagar andra för konspirationsteorier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in