Citat:
Ursprungligen postat av
Fnord1984
Men vadå, det måste ju dessutom finnas gott om folk som är över 50 år gamla som sett detta och kan verifiera det? Jag var som sagt bara en liten pojke när matchen gick men i och med att jag såg om den på VHS för bara fem år sedan så är det helt solklart, nog för att det finns "falska minnen" men jag är inte dement hahaha
Tror nästan det är en skröna det här med att folk har varit på kungliga biblioteket och tittat, varför i h-e skulle man bemöda sig med att göra det?

Vilka användare är det som påstår att dom varit där? Sparas originalsändningarna där då? Är du medveten om att på nittiotalet så sändes VM-matcher i fotboll (i alla fall VM 1994, säkert VM 1990 också) på flera olika kanaler. Kan det vara så att dom här påstådda detektiverna (credd till engagemanget i så fall haha!) som tagit sig till kungliga biblioteket har kollat på inspelningar från en annan kanals sändning kanske?
Hypotesen är ju att folk som har sett matchen, sedan hört om denna sägning så mycket att de skapat ett eget falskt minne.
Minnet i allmänhet är inte något särskilt stabilt att luta sig mot. Man brukar säga att varje gång man återvänder till ett minne i sin hjärna så konstruerar man det på nytt. Där läggs detaljer inte sällan läggs till.
Så att fråga 50-plussare vad de minns gör varken från eller till.