2023-09-12, 14:17
Medlem
Avocadorables avatar
Vid det här laget kan vi nog konstatera att Arne aldrig har sagt citatet. Däremot är jag nyfiken på ursprungliga källan. När publicerades det (fabricerade) citatet för första gången i media? Det borde väl gå att hitta? Har det kanske redan hittats här i tråden?

Har folk testat den vägen - att prata journalisterna på tidningarna som var först med att nämna sportgrodan? Antar att detta borde ha skett i början av 90-talet.

Jag är säkert extremt sen på bollen.
Citera
2023-09-12, 14:26
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Vid det här laget kan vi nog konstatera att Arne aldrig har sagt citatet. Däremot är jag nyfiken på ursprungliga källan. När publicerades det (fabricerade) citatet för första gången i media? Det borde väl gå att hitta? Har det kanske redan hittats här i tråden?

Har folk testat den vägen - att prata journalisterna på tidningarna som var först med att nämna sportgrodan? Antar att detta borde ha skett i början av 90-talet.

Jag är säkert extremt sen på bollen.
Floskeltoppen 1995 är första gången det nämns i media. Anonym insändare. Beskrivningen var att det skulle vara i matchen Sverige - Kamerun från VM 94. En match som inte ens kommenterades av Arne.
Citera
2023-09-12, 14:35
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Inte för att det spelar så stor roll, men första gången det publiceras är den 1/9 1994. Det datum som står i Retrievers tidningsdatabas är fel:
Citat:
ID: 57349
AFTONBLADET
© Aftonbladet eller artikelförfattaren. Utgivare: Jan Helin. Databasens namn: Jan Helin / Aftonbladet / retriever-info.com

1995-12-17 Sida 33

Författare: Anrell Lars Journalist

Källan är uppdaterad
Första uppdatering: 1994-09-01
läsartal: 739 000 (2015)

Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Floskeltoppen 1995 är första gången det nämns i media. Anonym insändare. Beskrivningen var att det skulle vara i matchen Sverige - Kamerun från VM 94. En match som inte ens kommenterades av Arne.

1994 är rätt.
Citera
2023-09-12, 14:57
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
1994 är rätt.

Nej, 1994 är fel. Det finns redan en användare som dubbelkollat det där genom att läsa den faktiska Aftonbladet-tidning som publicerades 1994-09-01 och citatet finns inte med. Dessutom är det extremt osannolikt att både KB:s och Retrievers databaser skulle ha fel på datumet.

Att det står ”första uppdatering 1994-09-01” måste alltså bero på något annat. Om citatet verkligen publicerades då skulle det dyka upp i KB:s inscannade pappersexemplar av Aftonbladet från det datumet.

Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
I och med att SVT nu visar vm-matcherna från 1994 igen så kom jag att tänka på denna tråden. Många av sveriges dagstidningar finns nu digitaliserade på Kungliga Biblioteket (KB). Normalt sett är dessa bara tillgängliga på KB och några andra bibliotek men i och med coronavirusets framfart är det nu möjligt att ta del av detta hemifrån fram till och med den 30 april.

När jag nu går igenom arkivet så kan jag nog hitta den första tryckta källan där detta citat förekommer. Det är inte Lasse Anrells floskeltopp i Aftonbladet där detta citat först nämns utan i GT den 28 maj 1995. På ett uppslag på sidorna 26-27 har Håkan Hermansson sammanställt ett antal sportgrodor. Längst ner på sidan 27 går att läsa:

Ingenting om vilken match det skulle ha sagts eller liknande. Intressant dock att han anger varifrån han fått citaten. Han skriver följande på sidan 26:

Internet var i maj 1995 något som många inte hade hört talas om och än mindre använt. Antalet webbsidor som skrev om sport på svenska var få. Den enda sidan som samlade sportgrodor var blåvittsidan "Where angels dare" som drevs av Magnus Andersson.

Jag tror att vi nu kan utgå från att det var där citatet första gången dök upp.

I ett inlägg från 2015-12-03 av Hedobald.Braxen påstås att citatet först dök upp 1 september 1994 i Aftonbladet.

Jag har gått igenom Aftonbladet från den dagen och citatet finns inte med. Däremot finns det med den 17 december 1995, ett drygt halvår efter publiceringen i GT. Första uppdatering i stycket ovan måste betyda något annat än när artikeln först uppdaterades. Kanske var det då databasens arkiv började?

Länkar:
GT 1995-05-28 sid 26 https://tidningar.kb.se/4344604/1995.../1/page/26.jpg
mirror https://i.imgur.com/tfkJN47.jpg
GT 1995-05-28 sid 27 https://tidningar.kb.se/4344604/1995.../1/page/27.jpg
mirror https://i.imgur.com/mTutN18.jpg
Aftonbladet 1995-12-17 sid 33 https://tidningar.kb.se/4112678/1995.../1/page/33.jpg
mirror https://i.imgur.com/433TpVf.jpg
Magnus Andersson på Twitter: https://twitter.com/MagnusX71
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2023-09-12 kl. 15:00.
Citera
2023-09-12, 16:00
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Nej, 1994 är fel. Det finns redan en användare som dubbelkollat det där genom att läsa den faktiska Aftonbladet-tidning som publicerades 1994-09-01 och citatet finns inte med. Dessutom är det extremt osannolikt att både KB:s och Retrievers databaser skulle ha fel på datumet.

Att det står ”första uppdatering 1994-09-01” måste alltså bero på något annat. Om citatet verkligen publicerades då skulle det dyka upp i KB:s inscannade pappersexemplar av Aftonbladet från det datumet.
Då är Anrell inte den första referensen
Senast redigerad av eternussermo 2023-09-12 kl. 16:05.
Citera
2023-09-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Nej, den är inte avförd bara för att någon påstår sig ha kollat på matchen.. Upp med hela matchen då så vi alla kan kolla igenom den så får vi se.

Vadå påstår sig.

En av killarna har t.o.m spelat in tre minuter och lagt upp.
https://archive.org/details/eng-kam-1990

Man är faktiskt helt faktaresistens om man tror England Kamerun.

Om du nu vill se matcherna. Fixa konto på KB och åk dit. Du har redan blivit serverad enormt mycket.
Citera
2023-09-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo

Första publiceringen är så vitt vi vet 28 maj 1995.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2023-09-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Seriöst du tror en kommentator minns allt de säger under en match?
Alltså alla jönsar som kommer in i denna tråd...

Hade han inte kommit ihåg så hade han sagt att han inte kommit ihåg om han sagt det.. Nu har han de facto sagt att han faktiskt har sagt det.
Citera
2023-09-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Vadå påstår sig.

En av killarna har t.o.m spelat in tre minuter och lagt upp.
https://archive.org/details/eng-kam-1990

Man är faktiskt helt faktaresistens om man tror England Kamerun.

Om du nu vill se matcherna. Fixa konto på KB och åk dit. Du har redan blivit serverad enormt mycket.

Jag är helt 100 på att han sagt det. Äldre bekanta vittnar om att han sagt det. Arne har själv sagt att han sagt det. Kameran sveper förbi Kameruns bänk där spelare sitter med molokna huvuden och deppar... och då yppar han de berömda orden... "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2023-09-12, 17:42
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Jag är helt 100 på att han sagt det. Äldre bekanta vittnar om att han sagt det. Arne har själv sagt att han sagt det. Kameran sveper förbi Kameruns bänk där spelare sitter med molokna huvuden och deppar... och då yppar han de berömda orden... "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Länka klippet.
Citera
2023-09-12, 17:58
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Tydligen är det inte så. Men vill du trolla vidare så varsågod.
Citera
2023-09-12, 18:03
Medlem
Citat:

Ja, och vi har bevisat att du minns fel.

Att duhänvisr till Arnes bord som också bevisligen inte stämmer gör att man undrar vad det är du minns eller om det är en återupprepning av Arnes ord i intervjuer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in