2023-08-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Kan det vara så tokigt att Glorkas gjorde en ödesdiger tabbe där när han tittade på sista förlängningskvarten ?

Kanske det sades:

"Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Edit: men samtidigt osannolikt att även Auswanderer och Careless missade det

Dom kan nog ha missat det bara. Däremot så avfärdar jag numera helt tanken på att någon av dom skulle ljugit om saken det tror jag inte längre. Det var skönt som fan att Auswanderer ändå kunde filma där på KB.

För nåt år sen minns jag att SVT körde alla vm matcher från 1994 i repris. Det är så djävla synd att dom inte kan lägga upp VM 1990 på öppet arkiv bara...

Det skulle också vara intressant om KB kunde ge tillstånd till att transkribera hela matchen. Det skulle ju AI göra skitlätt och sen kan man bara söka på den frasen i transkriberingen så hittar man citatet...

Om nu inte citatet är bortcensurerat då... Fyfan vad svajigt det blir jag blir fan tokig på det här!

Men jag är glad att Auswanderer kunde filma, glad att jag fick höra den exakta formuleringen och glad att VonOben har utrustning som gör att det går att digitalisera bandet.

Så kul ändå, även fast jag känner mig smått frustrerad haha.
Citera
2023-08-21, 23:35
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Kan det vara så tokigt att Glorkas gjorde en ödesdiger tabbe där när han tittade på sista förlängningskvarten ?

Kanske det sades:

"Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."
Jag tvivlar på det. Jag valde att titta igenom hela förlängningen, inklusive eftersnacket, för att försäkra mig om att inte missa det påstådda citatet. Men visst, det var inte lätt att hitta klippet, precis som Glorkas påpekar, och en viss känsla av obehag spred sig i kroppen när man tänkte "fan, finns inte förlängningen med i arkivet, eller?". Men till slut hittade jag det.

Det finns dock något smått udda i Fnords påstående kring citatet som han hörde på telefonen med Allan och hans farsa. Arne tyckte visserligen synd om Kamerun efter att England gjort 3-2-målet, men det fanns aldrig en antydan, varken hos Arne eller hos Kameruns spelare, att de var dystra, hade gett upp eller liknande. Det såg verkligen inte mörkt på Kameruns avbytarbänk, snarare kämpade afrikanerna med att försöka vända matchen, och Arne hyllande Kamerun gång efter annan. När domaren till slut blåste av matchen så fanns det heller inga dystra eller sura miner från kamerunierna, utan de bytte tröjor med engelsmännen och sedan sprang de ett ärevarv där de vinkande till publiken.

Hur som helst ska jag till biblioteket imorgon, jag ska lyssna på den sista förlängningskvarten igen, bara för att verkligen försäkra mig om att jag inte missade något. Men det har jag inte. Ska bli mer intressant att titta på matchen mellan Argentina och Rumänien 1990 för att se om kommentatorerna inte nämnde något om hur "mörkt" det såg ut i Kamerun-matchen som spelades samtidigt.
Citera
2023-08-21, 23:35
Medlem
-benito-s avatar
Mandela effect. Jag är hundra procent säker på att jag hörde kommentaren. Dels live och på krönikan efter mästerskapet.
Citera
2023-08-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Håller med om att det låter väldigt osannolikt, det var därför jag blev så förvånad. Men det känns för mig typ som att det borde vara enda realistiska förklaringen. Jag är 100 % säker på att Arne sa kommentaren eftersom jag tittade igenom matcherna som min pappa hade sparat från VM 1990 och VM 1994 år 2018.

Det finns kanske liten chans att jag tagit fel på vilken sekvens i vilken match Arne sa det, och där måste jag erkänna att jag är väldigt chockad över att jag kan minnas så pass fel på bara fem år, jag har i regel ett närmast "fotografiskt" minne, men på den punkten är jag väl motbevisad, så till vida dom nu inte skulle redigerat bort det.

Däremot vet jag med 100 % säkerhet att Arne sa kommentaren så det är bara att ta bilen och kuska upp till Storvreta för mig, det är jag skyldig att göra för det har jag lovat... Så får jag väl i värsta fall kolla igenom alla banden för att hitta rätt matchsekvens om så skulle vara...
Du är full av motsägelser. Du kommer inte att vare sig hämta bandet eller ladda upp något som bevisar citatet.

Men bra trollat.
Citera
2023-08-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Du är full av motsägelser. Du kommer inte att vare sig hämta bandet eller ladda upp något som bevisar citatet.

Men bra trollat.

Jag förstår att du tror det med tanke på hur osannolikt det är att citatet är så otroligt svårfunnet. Men dels kommer medlemmen Auswanderer kolla igenom det igen och dels så kommer jag att lämna vhs-bandet till medlemmen Von Oben så att han kan digitalisera det. Så det kommer...
Citera
2023-08-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Mandela effect. Jag är hundra procent säker på att jag hörde kommentaren. Dels live och på krönikan efter mästerskapet.

Det gjorde du säkert också, bara att det är så svårt att få tag i video på det idag. I vm-krönikan som ligger på Youtube är det bortklippt. Jag lutar åt att det kan vara bortklippt även på Kungliga Biblioteket.
Citera
2023-08-22, 06:40
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Det gjorde du säkert också, bara att det är så svårt att få tag i video på det idag. I vm-krönikan som ligger på Youtube är det bortklippt. Jag lutar åt att det kan vara bortklippt även på Kungliga Biblioteket.
Så när du kollar igenom din farsas påstådda VHS å upptäcker att det inte finns där heller, ska det va bortklippt där också eller är det så att du helt enkelt minns fel?

Jag lutar mer åt att du snart ska börja skolan igen efter sommarlovet å dragit igång lite av en storm på FB
Citera
2023-08-22, 06:57
Medlem
Citat:
1. Okej, så förintelsen har inte ägt rum? Det finns inga bevis för att Gustav Vasa var kung av Sverige? Det är omöjligt att döma någon för mord utan videobevisning? Bäst att du ringer till Hall och Kumla och berättar dom goda nyheterna...

2. Faktum är att det finns massor av människor som sett matchen och hört Arne säga det och Arne minns det själv. Sedan att det är väldigt ovanligt med privata inspelningar ifrån en 33 år gammal fotbollsmatch och att det är litet smådrygt att behöva dra till KB och bekräfta sanningen för sig själv är en helt annan sak.

Svara på frågan, har du själv sett matchen? Om inte är du väl helt diskvalificerad från diskussionen för vad har du då att komma med? Ett grundkriterium för att komma med något påstående om vad som sagts i denna match är väl att ha sett den själv?

1. Suck. Och ja. man vet att ögonvittnen är extrem opålitliga. Ta Palmemordet tex... Fru Palme var 100% säker på att hon såg Christer P - vilket så klart är fel.

2. Många av de som säger att de sett matchen har de facto inte gjort det. De ljuger eller tror sig minnas. Det finns 0 inspelningar av detta "citat". Det har inte hänt.

Kan man det minsta lille om hur minnet fungerar plus faktumet att det inte finns ett enda bevis så kommer man fram till att det är en skröna.
Citera
2023-08-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Jag tvivlar på det. Jag valde att titta igenom hela förlängningen, inklusive eftersnacket, för att försäkra mig om att inte missa det påstådda citatet. Men visst, det var inte lätt att hitta klippet, precis som Glorkas påpekar, och en viss känsla av obehag spred sig i kroppen när man tänkte "fan, finns inte förlängningen med i arkivet, eller?". Men till slut hittade jag det.

Det finns en risk att citatet är bortklippt ur förlängningen. Tidigare hade jag aldrig trott på detta utan jag var fast i övertygelsen om att det var en skröna. Men nu när både du och Glorkas och (tror jag) Careless har tittat på matchen så lutar jag åt att ni antingen missade citatet (inte omöjligt, men mindre troligt) eller att det censurerats bort (tidigare inte sannolikt, men börjar kännas mer troligt).

Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Det finns dock något smått udda i Fnords påstående kring citatet som han hörde på telefonen med Allan och hans farsa. Arne tyckte visserligen synd om Kamerun efter att England gjort 3-2-målet, men det fanns aldrig en antydan, varken hos Arne eller hos Kameruns spelare, att de var dystra, hade gett upp eller liknande. Det såg verkligen inte mörkt på Kameruns avbytarbänk, snarare kämpade afrikanerna med att försöka vända matchen, och Arne hyllande Kamerun gång efter annan. När domaren till slut blåste av matchen så fanns det heller inga dystra eller sura miner från kamerunierna, utan de bytte tröjor med engelsmännen och sedan sprang de ett ärevarv där de vinkande till publiken.

Man ska komma ihåg att Kamerun gjorde ett riktigt succé-VM och vid den tidpunkten var dom det bäst presterande afrikanska laget i ett fotbolls-VM någonsin, och Roger Milla & Co. hade charmat en hel fotbollsvärld. Kamerun var oerhört populära och hyllade under detta mästerskap. Så att dom vid något tillfälle såg nedslagna och besvikna ut (se till exempel bara på målvaktens ansiktsuttryck vid straffsparken) är ändå inte så konstigt.

Det motsäger heller inte det faktum att spelarna på planen kämpar stenhårt och inte deppar ihop innan slutsignalen, medan flertalet av dom som sitter på bänken och är helt maktlösa kanske deppar mer, särskilt mot slutet när dom märker att tiden är på vägen att rinna ut. När förlusten är ett faktum är det heller inte konstigt att dom trots allt tar ett ärevarv inför publiken eftersom dom fick väldigt mycket uppskattning under VM och självklart ville visa detta tillbaka. Fotboll är en sport som ger upphov till mycket spänning, dramatik och även dubbla känslor.

Min teori är att det sägs i någon sekvens i det absoluta slutet av matchen, jag ska försöka kolla med farsan om han är pigg nog att knata över till Allan igen och kontrollera exakt vilken matchminut det står på klockan när kommentaren sägs (dom spolade fram och tillbaka hejvilt).

Jag blev alldeles för uppspelt när jag hörde kommentaren och så ivrig att anteckna dom exakta orden ("Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.") att jag glömde bort att be dom kontrollera vilken matchminut det handlade om.
Citera
2023-08-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
1. Suck. Och ja. man vet att ögonvittnen är extrem opålitliga. Ta Palmemordet tex... Fru Palme var 100% säker på att hon såg Christer P - vilket så klart är fel.

2. Många av de som säger att de sett matchen har de facto inte gjort det. De ljuger eller tror sig minnas. Det finns 0 inspelningar av detta "citat". Det har inte hänt.

Kan man det minsta lille om hur minnet fungerar plus faktumet att det inte finns ett enda bevis så kommer man fram till att det är en skröna.

Palmemordet är en rättsskandal med helt enorma implikationer. Vi har ingen aning om hur pass pressad Lisbet Palme var att peka ut Chrille heller. Det är skillnad på korrupta eller pressade vittnen och det du kallar falska vittnen. Personligen tror jag att Lisbet Palme själv visste att hon inte sett Chrille men att hon helt enkelt var övertygad om att polisen hade rätt och gick på vad dom sa och så pekade hon ut Chrille för att han var missbrukare och för att det var det enklaste. Det är ingen korrekt liknelse helt enkelt.

Det här med att det inte finns bevis är inte sant, problemet är bara att få fram dom. Tidigare var jag övertygad om att bevis också fanns på KB, men det är förmodligen så att SVT klippt bort kommentaren, kanske i samband med att dom ändå klippte bort kommentaren ur VM-krönikan vilket är bekräftat sedan lång tid tillbaka.
Citera
2023-08-22, 09:53
Medlem
Citat:
1. Palmemordet är en rättsskandal med helt enorma implikationer. Vi har ingen aning om hur pass pressad Lisbet Palme var att peka ut Chrille heller. Det är skillnad på korrupta eller pressade vittnen och det du kallar falska vittnen. Personligen tror jag att Lisbet Palme själv visste att hon inte sett Chrille men att hon helt enkelt var övertygad om att polisen hade rätt och gick på vad dom sa och så pekade hon ut Chrille för att han var missbrukare och för att det var det enklaste. Det är ingen korrekt liknelse helt enkelt.

Det här med att det inte finns bevis är inte sant, problemet är bara att få fram dom. Tidigare var jag övertygad om att bevis också fanns på KB, men det är förmodligen så att SVT klippt bort kommentaren, kanske i samband med att dom ändå klippte bort kommentaren ur VM-krönikan vilket är bekräftat sedan lång tid tillbaka.
1. Hon var själv övertyged om att det var CP som var möradrren. Hon "mindes" att det var han. Det var ett av massor av fall jag ta fram där ögonvittnen mins helt fel.
Var säger jag falska vittnen? Det har jag aldrig skrivit.

2. Det finns 0 bevis på att detta sagts. Noll inspelningar. Att påstå att allt blivit bortklipp är samma resonemang som folk som påstår att jorden är platt och att vi aldrig varit på månen sysslar med.

Bara acceptera - människans minne är apdåligt. Vi konstruerar om minnen hela tiden, minns fel, hittar på helt påhittade minnen och till och med tar till oss andra personers händelser som egna minnen.
Citera
2023-08-22, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Så när du kollar igenom din farsas påstådda VHS å upptäcker att det inte finns där heller, ska det va bortklippt där också eller är det så att du helt enkelt minns fel?

Jag lutar mer åt att du snart ska börja skolan igen efter sommarlovet å dragit igång lite av en storm på FB

Det är mycket inlägg i tråden och jag har nu själv bidragit med många av dom, så jag förstår att det är lätt att missa vad som blivit sagt men det som hände igår var att jag ringde till farsan och han och hans granne spelade upp VHS:en hemma hos Allan. Jag var med i telefon och skrev ned dom exakta orden som var "Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Pappa och grannen är båda två gamla gråsossar. Jag hyllar inte sossar, särskilt inte av senare generationer. Men den typen av sossar som är födda på 30- och 40-talen som min pappa och grannen är liksom inte den typen som ljuger. Man får säga vad man vill om livstids-sossar, men den typen är hårt arbetande och plikttrogna människor som aldrig skulle ljuga eller lura någon. Dom gör helt enkelt inte sånt.

Så ja... Var och en får väl dra sina egna slutsatser såklart, men jag har sagt sanningen angående citatet. Även fast jag erkänner att jag haft fel om mycket, t.ex. om Glorkas och Careless, och kanske också om Jack Werner, så förändrar inte det faktum att Arnes kommentar är och förblir sann och nu också helt korrekt återgiven i sin exakta ordalydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in