Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Du vet att även om du bara "minns fel" så är det definitionen av ett falskt minne? Falska minnen som du tidigare hävdade bara var en konspirationsteori.

Du är så full av skit, killen!

Fast nu är vi inne på semantik. Om du med falska minnen menar att man råkar återberätta mindre detaljer felaktigt eller att man helt enkelt kan "minnas fel" om typ datum, tid osv som i vardagligt tal så talar vi inte alls om samma sak. Jag har tolkat tjafset om falska minnen som kollektivt inplanterade minnen i massiv skala. Det är en jädra skillnad...
Citera
2023-08-22, 18:06
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Gick Careless verkligen igenom England - Kamerun matchen? Har läst Glorkas och Auswanderers redogörelser men inte Careless, du råkar inte ha en länk till den kanske? Antingen har dom helt enkelt missat eller så är det bortklippt. Vilket som finns det finns det ju en närmast ofantligt större mängd användare som redogjort för att dom hört kommentaren.

Sluta trolla nu. Detta är patetiskt.
Citera
2023-08-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Intressant tråd. Året är 1990. Fem år innan internet blev tillgängligt. Jag och min fru tittade på matchen och båda har hört vad Hegerfors sagt. Vi körde ofta med uttrycket bland bekanta. Jag bytte jobb 1995 och blev snabbt kompis med en kollega. Han använde också uttrycket.

Var skulle vi ha hört detta och fortsatt att använda detta innan den här tråden kom till? Jag provocerar inte eller försöker inte dumförklara. Jag/vi försöker förstå.

All puckokommentarer undanbedes. Jag är seriös.

Du minns naturligtvis helt rätt. Du minns samma sak som tiotusentals människor. Det är teknikens begränsningar på den tiden som gör att myten om att Arne aldrig sa det har kunnat växa fram. Du kan lita på din minnesbild, även om folk här inne kommer insistera på motsatsen.
Citera
2023-08-22, 18:18
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Intressant tråd. Året är 1990. Fem år innan internet blev tillgängligt. Jag och min fru tittade på matchen och båda har hört vad Hegerfors sagt. Vi körde ofta med uttrycket bland bekanta. Jag bytte jobb 1995 och blev snabbt kompis med en kollega. Han använde också uttrycket.

Var skulle vi ha hört detta och fortsatt att använda detta innan den här tråden kom till? Jag provocerar inte eller försöker inte dumförklara. Jag/vi försöker förstå.

Om jag frågar såhär:
Hur många andra citat kan du från matchsändningar på 90-talet? Ge gärna några exempel!
Eller är det bara just detta du "minns".
Kan det i så fall vara ett, i efterhand konstruerat minne, efter att det blev en snackis långt senare?
Citera
2023-08-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om jag frågar såhär:
Hur många andra citat kan du från matchsändningar på 90-talet? Ge gärna några exempel!
Eller är det bara just detta du "minns".
Kan det i så fall vara ett, i efterhand konstruerat minne, efter att det blev en snackis långt senare?

Nu var det ju inte mig du frågade men jag ska ge dig några riktigt gamla för att illustrera poängen.

"1 - 1 står det på tröjan och 1 - 1 står det i matchen i Pontiac silver dome!"

Sverige - Ryssland VM 94, Brollan gör mål.

"Och Thomas Ravelli klarar! Sverige vinner!"

Kvartsfinaldramat mot Rumänien. VM 94

"Oj, det där var en ny variant! Oj så viktigt!"

Tror det var Svennis som sa det när Schwarz, Mild o Brolin körde en frisparksvariant Brollan igen målade på. VM 94.

Tror inte själv att någon av dessa citat nödvändigtvis är exakt återgivna i ordalydelsen men något väldigt snarlikt hat definitivt blivit sagt. Andra kan säkert fylla på med mer.
Citera
2023-08-22, 18:29
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:

Nej ni hörde inte Hegerfors säga det.
Citera
2023-08-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Nej ni hörde inte Hegerfors säga det.

Du borde kanske läst sista raden i hans inlägg?
Citera
2023-08-22, 18:35
Medlem
Citat:
Så som du beskriver det finns två alternativ. Antingen är det mumbojumbot om Mandela-effekten/falska minnen och parallella universum med ofrivilliga tidsresenärer eller så är det censur. Jag tror på det enkla alternativet: censur.

Varför inte bara erkänna detta om det nu är censur?
Det är inte något helt omöjligt då dom har gjort det innan med Bert, Pippi, Disney på julafton.

En form av censur som inte gått genom cheferna kanske, som kanske 1-2 personer vet om. Ju mer personer destu mer som skvallrar tänker jag så det måste i så fall varit en liten grupp.

Har för mig att det finns folk som alltid spelar in saker så man tycker det borde vara svårt radera bort en sådan kommentar utan att det kommer fram.

Tycker det är löjligt i så fall för Arne Hegefors menade inte så som det blev så det finns absolut ingen anledning att censurera. Nu förstår jag om dom hade gjort det, nu för tiden är dom helt galna. Dom hade säkert hängt Arne som hardcore rasist.
Citera
2023-08-22, 18:36
Medlem
Citat:

Jag har själv sett och hört citatet. Jag får upp bilder i mitt huvud om hur kameran dröjer sig kvar vid kameruns bänk och hur spelare och tränare hänger med huvudet. Har också använt det frekvent med folk jag känner som också har hört det.

Men problemet är att mina och mina kompisar minnen är från VM 94 och det är klarlagt i tråden att citatet inte kommer därifrån. Alltså minns vi fel.

Det är det här som är problemet. Massor av personer har väldigt exakta minnesbilder om var citatet kommer ifrån men nämner t.ex olika matcher så redan där vet vi ju att många har fel.

Den bästa förklaringen är att citatet har fått spridning via Lasse Anrells krönikor i Aftonbladet. Sedan har vi alla under åren skapat oss egna minnesbilder av något vi aldrig sett eller hört själva.

Det finns liknande citat från andra personer och andra matcher som förmodligen har förvillat oss.

Resonemangen i tråden är faktiskt väldigt välgrundade och det är inte rimligt att ifrågasätta trådens slutsats, att citatet aldrig yttrats, utan att samtidigt överge logik och sunt förnuft.
Citera
2023-08-22, 18:40
Medlem
Citat:

Var skulle vi ha hört detta och fortsatt att använda detta innan den här tråden kom till?

Ja, det blev allmänt känt efter anrells floskeltoppen så det är nog inte svårare än så.
Det förekommer inte i källmaterialet innan dess som man säger
Citera
2023-08-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Varför inte bara erkänna detta om det nu är censur?
Det är inte något helt omöjligt då dom har gjort det innan med Bert, Pippi, Disney på julafton.

En form av censur som inte gått genom cheferna kanske, som kanske 1-2 personer vet om. Ju mer personer destu mer som skvallrar tänker jag så det måste i så fall varit en liten grupp.

Har för mig att det finns folk som alltid spelar in saker så man tycker det borde vara svårt radera bort en sådan kommentar utan att det kommer fram.

Tycker det är löjligt i så fall för Arne Hegefors menade inte så som det blev så det finns absolut ingen anledning att censurera. Nu förstår jag om dom hade gjort det, nu för tiden är dom helt galna. Dom hade säkert hängt Arne som hardcore rasist.

Ditt resonemang är logiskt och förmodligen också helt korrekt.

Såhär 33 år senare är det mycket möjligt att det fallit i glömska vem eller vilka som eventuellt censurerat bort kommentaren för det kan mycket väl ha gjorts av SVT redan på nittiotalet...

Är heller inte nödvändigtvis så att någon idag ännu arbetande eller ens levande person finns som minns eller kan berätta att en sådan bortklippning faktiskt har gjorts.
Citera
2023-08-22, 18:41
Medlem
Citat:
Nu var det ju inte mig du frågade men jag ska ge dig några riktigt gamla för att illustrera poängen.

"1 - 1 står det på tröjan och 1 - 1 står det i matchen i Pontiac silver dome!"

Sverige - Ryssland VM 94, Brollan gör mål.

"Och Thomas Ravelli klarar! Sverige vinner!"

Kvartsfinaldramat mot Rumänien. VM 94

"Oj, det där var en ny variant! Oj så viktigt!"

Tror det var Svennis som sa det när Schwarz, Mild o Brolin körde en frisparksvariant Brollan igen målade på. VM 94.

Tror inte själv att någon av dessa citat nödvändigtvis är exakt återgivna i ordalydelsen men något väldigt snarlikt hat definitivt blivit sagt. Andra kan säkert fylla på med mer.

Skillnaden med de citaten du nämner är att man minns för att dessa klipp visats om och om igen i TV.

Minnet av det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk minns vi för att folk hört och läst om det om och om igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in