Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Du menar väll 6:38

5:38 blir ju straffen som ledde till 2-2 i ordinarie matchtid

Ja exakt, det jag menar, men han skriver ju man ska titta från 5:38, tills Lineker slår in den i andra länken. Men OK, detta kan bero på att han av misstag skrev 5:38 istället för 6:38.
Citera
2023-08-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Du menar väll 6:38

5:38 blir ju straffen som ledde till 2-2 i ordinarie matchtid

Yes det stämmer, jag gav fel angivelse. Det är 3 - 2 målet det gäller.
Citera
2023-08-20, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Ja skrev nog fel ja. Eller länkade fel. Eller såg fel. Kollade inte så noga. Sorry om jag lämka fel. Ska kolla igen sen hinner inte nu. Men det är skit samma. Det viktiga är att Arne säger det efter att andra straffen blir tilldömd men innan Lineker skjuter straffen. För det är då Arne säger det.

Från att straffen döms vid 6:52 i första klippet (alltså inte 6:38, så hur du kunde skriva 5:38 blir än mer obegripligt, då har du blandat ihop straffarna, vilket ingen fotbollsintresserad skulle göra), till att Lineker slår in straffen vid 0:13 i det andra klippet så hörs Arnes live-referat konstant. Han säger inte citatet, och det visas heller ingen bild på någon avbytarbänk
Citera
2023-08-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Från att straffen döms vid 6:52 i första klippet (alltså inte 6:38, så hur du kunde skriva 5:38 blir än mer obegripligt, då har du blandat ihop straffarna, vilket ingen fotbollsintresserad skulle göra), till att Lineker slår in straffen vid 0:13 i det andra klippet så hörs Arnes live-referat konstant. Han säger inte citatet, och det visas heller ingen bild på någon avbytarbänk

Alltså det är ifrån 6:38 jag menade att ni skulle titta i det klipp som heter VM-krönika 1990 Del 9, precis efter straff nummer ett. Ifrån 6:38 ser man början på straffsekvens 2. Sedan i nästa klipp, VM-krönika Del 10 får man se hur Lineker skjuter in straffen. Det är precis emellan dessa två klipp som Arne säger kommentaren, men det har dom inte tagit med i VM-krönikan, det är bortklippt i den, åtminstone i den version som ligger ute på Youtube. Men jag förmodar att man på Kungliga Biblioteket har hela sekvensen.
Citera
2023-08-20, 13:40
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Frågan handlar inte om huruvida straffarna var feldömda eller inte. Frågan handlar bara om vad Arne själv sagt om saken, sen huruvida hans bedömning är rätt eller fel är helt irrelevant.
Ok, Glorkas verkar, felaktigt, minnas att Arne sagt att straffarna var feldömda. Han skriver dock ett frågetecken efter sitt påstående.
Arne säger både i matchen och i en intervju typ 25 år senare att straffarna var solklara.
Och detta bygger du hela jävla ditt incitament att Glorkas ljuger på?
I övrigt anger Glorkas en hel del detaljer i sin återgivelse som man bara kan känna till om man verkligen tittat på matchen.
Men visst endast ett filmklipp med ljud är 100% bevis. Och det besitter du. Så återkom du kring jul om du nu måste vänta så länge så är allting ur världen sen.
Citera
2023-08-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Ok, Glorkas verkar, felaktigt, minnas att Arne sagt att straffarna var feldömda. Han skriver dock ett frågetecken efter sitt påstående.
Arne säger både i matchen och i en intervju typ 25 år senare att straffarna var solklara.
Och detta bygger du hela jävla ditt incitament att Glorkas ljuger på?
I övrigt anger Glorkas en hel del detaljer i sin återgivelse som man bara kan känna till om man verkligen tittat på matchen.
Men visst endast ett filmklipp med ljud är 100% bevis. Och det besitter du. Så återkom du kring jul om du nu måste vänta så länge så är allting ur världen sen.

Som sagt jag ska inte orda så mycket mer om Glorkas eller Careless heller för den delen. Jag tycker det mest intressanta är Jack Werner själv som förmodligen ligger bakom hela mytbildningen. Sen att han haft hjälp av ett par nättroll att gaslighta folk det är en annan sak. Ja jag kommer ladda upp det i mellandagarna, om jag inte tar mig till KB innan dess när jag är på jobb i Stockholm.
Citera
2023-08-20, 13:50
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Alltså det är ifrån 6:38 jag menade att ni skulle titta i det klipp som heter VM-krönika 1990 Del 9, precis efter straff nummer ett. Ifrån 6:38 ser man början på straffsekvens 2. Sedan i nästa klipp, VM-krönika Del 10 får man se hur Lineker skjuter in straffen. Det är precis emellan dessa två klipp som Arne säger kommentaren, men det har dom inte tagit med i VM-krönikan, det är bortklippt i den, åtminstone i den version som ligger ute på Youtube. Men jag förmodar att man på Kungliga Biblioteket har hela sekvensen.
I inlägg 4782 i den här tråden postas en länk till Fifas hemsida där hela matchen finns att se. Hur ställer du dig till faktumet att inga bilder på bänken visas varken före eller efter målet?
Citera
2023-08-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ok, jag trodde Jack Werner var trådskaparen Arne Hegerfors här.

Intressant, jag var under uppfattningen att detta var emot reglerna att spekulera kring, mer tänker jag inte säga.
Citera
2023-08-20, 13:53
Medlem
Citat:

Har kollat på straffsituationen och straffen i denna länk från matchen som lades upp i tråden igår:

https://www.plus.fifa.com/en/player/148b95cd-586f-4711-94b0-eb08a93b7b0e?gl=se&catalogId=52cf9d5b-d34f-40cc-8fb3-4343548e1e7c&entryPoint=Slider

Stämmer att krönikan inte visar hela sekvensen. Men det visas ingen bild på någon bänk under tiden från straffsituationen till det att straffen slås. Och inte efter att den slagits heller.
Citera
2023-08-20, 13:54
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Matchklockan stod på 103:38 när Lineker blir fälld i förlängningen.

Straffen slås 105:24

Innan straffen slås får Kameruns målvakt gult kort.

Så det finns gott om tid för Arne att häva ur sig en massa saker. Däremot verkar inte avbytarbänken sändas i sändningen, för nog är det väll samma sändning globalt bildmässigt?

https://www.plus.fifa.com/en/player/148b95cd-586f-4711-94b0-eb08a93b7b0e?gl=se&catalogId=52cf9d5b-d34f-40cc-8fb3-4343548e1e7c&entryPoint=Slider
Senast redigerad av Skidlift 2023-08-20 kl. 13:59.
Citera
2023-08-20, 13:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja skrev nog fel ja. Eller länkade fel. Eller såg fel. Kollade inte så noga. Sorry om jag lämka fel. Ska kolla igen sen hinner inte nu. Men det är skit samma. Det viktiga är att Arne säger det efter att andra straffen blir tilldömd men innan Lineker skjuter straffen. För det är då Arne säger det.

Hur vet vi det? För att du minns det?
Citera
2023-08-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
I inlägg 4782 i den här tråden postas en länk till Fifas hemsida där hela matchen finns att se. Hur ställer du dig till faktumet att inga bilder på bänken visas varken före eller efter målet?

Jag har verkligen för mig att bänken filmas, men det vågar jag faktiskt inte svära på till 100 % eftersom det ändå var fem år sedan jag kollade på VHS:en, men jag vet självklart utan några som helst tvivel att Arne sa det och att jag reagerade på det specifikt att det var litet lustigt att dom var så nedslagna INNAN själva straffen hade hunnit slås, målvakten kunde ju trots allt räddat.

Sen vet inte jag om det kan vara så att det finns olika TV-bilder i olika sändningar, det vågar jag inte uttala mig om. Men det är ju högst möjligt att Arne kommenterade avbytarbänken utan det visades i bild, för själva kommentaren, den sa han, därom råder inga tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in