2019-03-08, 01:10
Medlem
Det kan inte ha varit Chris Härenstam? Han har kommenterat Afrikanska mästerskapen bl.a.

Kommenterade även repriser av matcher kommer jag ihåg, vet dock inte om de körde repriser av vm-matcher på Eurosport.
Citera
2019-03-08, 01:18
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModMerc
Det kan inte ha varit Chris Härenstam? Han har kommenterat Afrikanska mästerskapen bl.a.

Kommenterade även repriser av matcher kommer jag ihåg, vet dock inte om de körde repriser av vm-matcher på Eurosport.

Nej, Han var inte kommentator nånstans när detta sägs har hänt.
Citera
2019-03-08, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nej, Han var inte kommentator nånstans när detta sägs har hänt.

Såg nu att Anrell nämnde detta redan 1994, trodde att det var senare.
Citera
2019-03-08, 08:03
Medlem
Mnomads avatar
Tycker att den här matchen avförs väl lättvindigt:

Citat:
Ursprungligen postat av avec
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
(anv:Glorkas)

Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas

Så hittar vi Ett lovande klipp i listan, nämligen en sändning på natten efter Kamerun-Brasilien som ju ska ha sänts i trean. Klippet är döpt fotbolls-VM kommentator Arne H vilket låter än mer lovande!
Det är mycket riktigt rätt match men det är tyvärr Bo gentzel som kommenterar. Det pratas om att det är ett sammandrag men nog verkar det vara hela andra halvlek åtminstone!
Ser både 2-0 och 3-0 samt lite bänkbilder vid rigobert Songs utvisning före mål i minut 66. Inget citat.

Jag får intrycket att sändningen endast gavs en ganska översiktlig granskning. Fullt förståeligt, eftersom det visade sig att det inte var Hegerfors som kommenterade.

Skälet till att just jag är lite extra intresserad av just denna match redovisas nedan. Nej, jag förväntar mig givetvis inte att någon skall rusa iväg till KB för att jag hör röster...

Citat:
Ursprungligen postat av Mnomad
Men var det verkligen Arne som sade det. När jag läser citatet så är det inte Arnes röst jag hör i mitt inre utan Bosse Gentzels. Jag vet att Gentzel har kommenterat vm-matcher men har ingen aning om vilka.
Citera
2019-03-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnomad
Tycker att den här matchen avförs väl lättvindigt:

Jag får intrycket att sändningen endast gavs en ganska översiktlig granskning. Fullt förståeligt, eftersom det visade sig att det inte var Hegerfors som kommenterade.

Skälet till att just jag är lite extra intresserad av just denna match redovisas nedan. Nej, jag förväntar mig givetvis inte att någon skall rusa iväg till KB för att jag hör röster...

Det är ju inte ens rätt kommentator. Så Arne kan onekligen inte ha sagt det i den matchen.
Citera
2019-03-10, 16:51
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Det är ju inte ens rätt kommentator. Så Arne kan onekligen inte ha sagt det i den matchen.

Men om citatet finns är det väl eftersträvansvärt att hitta det? Även om det inte var Arne som sa det?

(Jag har skrivit det förr: det gällde antingen inte Kamerun, eller så var det inte Arne. Nåt var fel med det hela minns jag att jag tänkte när det dök upp hos Anrell.)
Citera
2019-03-10, 16:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Men om citatet finns är det väl eftersträvansvärt att hitta det? Även om det inte var Arne som sa det?

(Jag har skrivit det förr: det gällde antingen inte Kamerun, eller så var det inte Arne. Nåt var fel med det hela minns jag att jag tänkte när det dök upp hos Anrell.)

Ja det är fritt fram att åta sig det jobbet. Eller vem skulle du vilja gjorde det?
Citera
2019-03-10, 16:56
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja det är fritt fram att åta sig det jobbet. Eller vem skulle du vilja gjorde det?

Den dagen jag går i pension, eller den dagen KB finns tillgängligt här i stan... så visst kan jag göra det. Det förstnämnda dröjer nog 25 år.

Edit: tyvärr är det ju också så att jag avskyr fotboll... vilket är något av en tröskel.
Citera
2019-03-10, 16:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Den dagen jag går i pension, eller den dagen KB finns tillgängligt här i stan... så visst kan jag göra det. Det förstnämnda dröjer nog 25 år.

Allt jag hör är undanflykter!
Citera
2019-03-12, 11:46
Medlem
Citat:

Ja, det är eftersträvansvärt varför också denna tråd gjort efterforskningar långt utöver vad som kan tyckas rimligt. Egentligen hade det räckt att titta på de två officiella källorna till citatet: England - Kamerun 1990 och Sverige - Kamerun 1994.

Sedan kan jag konstatera att du fastslagit att det måste röra sig kring 1990. Brasilien - Kamerun var VM 1994. Kommenterade ens Bo Gentzel VM1990?

Detta är ingen kritik mot dig utan bara ett konstaterande att minnet ändrar sig.

Citat:
...utan att läsa genom tråden: jag såg matchen och hajade till av kommentatorns uttalande. Så nog har det sagts, och om Kamerun.

Eftersom jag alltid varit totalt och genuint ointresserad av fotboll är det oklart vem som sa det och mot vilken motståndare. Men sagts har det gjorts. Det är än idag en gåta för mig varför jag slötittade på denna enda match.

Jag är född -76 och minns att jag själv spelade fotboll när det hände (vilket är än mer obegripligt - usel var jag dessutom) vilket ger vid handen att det definitivt var VM 1990. VMet efter hade jag kommit till mina sinnens fulla bruk och avstod fotboll.

Att citatet tydligen blev en grej förstod jag först ett par år senare.
Senast redigerad av avec 2019-03-12 kl. 11:49.
Citera
2019-03-12, 23:42
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Kommenterade ens Bo Gentzel VM1990?

Detta är ingen kritik mot dig utan bara ett konstaterande att minnet ändrar sig.

Så är det naturligtvis. Gentzel vet jag inte ens vem det är/var.

Lovar att genomlida lite fotboll i forskningens namn om möjligheten dyker upp här i stan. Vilka bibliotek som erbjuder fjärrlån har jag inte hittat någon förteckning på, men ska söka mer.
Citera
2019-03-24, 14:36
Medlem
Fast Arne Hegerfors själv bekräftar att han sa det i matchen mellan England och Kamerun?
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in