2015-12-09, 00:24
Medlem
Det verkar inte som om nån match tittats på idag?
Fortfarande är då Sverige - Kamerun från VM 1994 avklarad. (Minst 2 sett matchen och inte hört något)
England - Kamerun från VM 1990 verkar ganska klar (1 person sett), men jag vill ha minst 1 person till som ser matchen.
Övriga kamerunmatcher och italien -nigeria från VM 94 kvarstår i första hand.
Citera
2015-12-09, 00:30
Bannlyst
Skulle inte sverige nigeria 1994 träningsmatchen avklaras med?
Citera
2015-12-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Skulle inte sverige nigeria 1994 träningsmatchen avklaras med?
Jo, det skulle vara bra.

Kollade lite om OSfotbollen 1992, men tycker inte nån match där passar in.
Citera
2015-12-09, 00:47
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Nån som har tillgång till Ryssland-Kamerun från SVT 1994? Hittar den inte på YouTube. Brasilien-Kamerun 1994 tycks inte ha visats på svensk tv, iaf hittar jag den inte på http://smdb.kb.se/

Finns även en fotbollsdokumentär som SVT visade för första gången 1993, "Lejonen från Kamerun".
Citera
2015-12-09, 01:25
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bing_
Jag kollade igenom den första DVD:n för några dagar sen när jag blev uppmärksammad om den här tråden. Det är inte inkluderat, DVD:n är ingen svensk produktion. Det är typ någon engelsk "bloopers"-DVD som Arne "dubbat" till svenska om du förstår vad jag menar.
Den som kanske är intressant är 2an där vi ser "Extra material » Arnes tabbar"

Kan nog ha varit där jag hörde det isåfall!

Har verkligen ett starkt minne ifrån att jag hörde det i DVDn, men vet ej när eller var. Är ganska säker på att det är just ifrån denna DVD som jag för första gången hörde talas om uttalandet överhuvudtaget då jag själv inte var tillräckligt gammal för att ha sett matcherna när det begav sig.
Citera
2015-12-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Nån som har tillgång till Ryssland-Kamerun från SVT 1994? Hittar den inte på YouTube. Brasilien-Kamerun 1994 tycks inte ha visats på svensk tv, iaf hittar jag den inte på http://smdb.kb.se/

Finns även en fotbollsdokumentär som SVT visade för första gången 1993, "Lejonen från Kamerun".
Verkar svårt som fan att hitta matcherna. I princip måste man bege sig till kungliga biblioteket i Stockholm i forskarsyfte eller så. Det är därför det kommer att ta ett tag att beta igenom matcherna. Sverige - saudiarabien VM 94 finns nog på tuben och kanske kikar jag igenom den i dagarna bara för att vara säker.
Citera
2015-12-09, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Kan nog ha varit där jag hörde det isåfall!

Har verkligen ett starkt minne ifrån att jag hörde det i DVDn, men vet ej när eller var. Är ganska säker på att det är just ifrån denna DVD som jag för första gången hörde talas om uttalandet överhuvudtaget då jag själv inte var tillräckligt gammal för att ha sett matcherna när det begav sig.

Detta har redan blivit kontrollerat. "Tabbarna" bestod av två scener på sammanlagt ca 4 minuter. Ena sekvensen är när han försöker trixa med en boll och den andra är när han har svårigheter att läsa manus.
Citera
2015-12-09, 01:34
Medlem
Socialkonservativs avatar
Läst igenom övriga svar till min kommentar om att citatet skulle ha funnits med i DVDn och måste verkligen säga att jag fortfarande är tveksam till att det inte ska ha funnits med.

Hade som yngre själv aldrig tagit del av särskilt mycket artiklar eller prat kring fotboll men var väl medveten om citatet just ifrån minnet att jag sett det i vad jag trodde var Arne Hegerfors fotbolls-DVD.

Har alltså ett konkret minne av att Hegerfors säger "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" och att rörliga bilder på Kameruns spelare dessutom visas.

Kan inte svära på att det var i just Hegerfors DVD men jag skulle nästan kunna svära på att jag hört det. Minns att jag sett och hört det så tydligt. Finns dessutom ingen annan förklaring på att jag överhuvudtaget blev medveten om citatet.

Men sedan finns det ju som bekant något som heter falska minnen, men men..
Citera
2015-12-09, 01:41
Medlem
Ferry31s avatar
Ett problem med det här fenomenet är att det finns så många som accepterar detta som en absolut sanning utan att ha kollat upp förstahandskällan. Läser igenom tråden från början till slut nu och förundras över att det är så många som kommer in och länkar intervjuer med Arne som att det duger som bevis. Det känns lite naivt att lita så blint på någons ord. Han skulle lika gärna ha kunnat ljuga om det, eller kanske mer troligt, helt enkelt minnas fel. Verkar som att många är av den åsikten att hans ord räcker och att uppgifterna inte behöver bekräftas på något sätt
Citera
2015-12-09, 03:26
Medlem
Stivalis avatar
Jag sökte på Brasilien i tråden för att se när det nämns först som kandidat. Då menar jag som förstahandskandidat, inte att någon slänger ur sig Brasilien som en möjlighet när tre andra alternativ har spruckit.

Det är faktiskt först sent på kvällen 7 december som det nämns av två stycken. Då har tråden legat uppe i över en vecka. Ingen av dem påstår sig heller ha hört det själv utan hänvisar till att någon annan källa nämnt Brasilien. De pekar heller inte på samma situation utan den ena nämner när Raymond Kalla blir varnad, medan den andre säger när Rigobert Song blir utvisad.

Detta är alltså blivande världsmästarna. Världens främsta nation i fotboll. Mot erkänt starka Kamerun som i det läget fortfarande låg bra till. En match som borde lockat mycket tittare. Med tanke på att så väldigt många varit bombsäkra på att de hört citatet så vore det ju bara helt fucking jävla sanslöst osannolikt om ingen av dessa lyckas pricka in att det var Brasilien!!! Alla har tydligen missat Romario, Bebeto, Jorginho & de andra stjärnorna....men en enda kort fras som kommentatorn säger, den har man järnkoll på 20 år senare. Trots att man inte vet vem som kommenterade!!!!

.....

Nej, fan alltså. Jag bor i Blekinge. Tänker fan inte åka till Lund & skaffa något konto på universitetsbiblioteket för att rota fram en match jag kan se på Youtube, bara för att där skulle kunna tänkas finnas någon mikroskopisk chans att kommentatorn säger en fras om en avbytarbänk. De som varit bombsäkra har ju nämnt helt andra matcher istället! Tror man kan skriva av Brasilien helt. Fokusera på Crystal Palace istället.

Jag var förresten bombsäker på att Crystal Palace i början av 90-talet hade en svart back som brukade ha något konstigt brunt pannband när han spelade. Sökte på "Crystal Palace 1991". Får upp en spelartrupp. Provar ett namn som känns som det ringer en klocka.

BAM!! Tog väl en minut cirka. Sen hade jag honom:
https://www.google.se/search?q=eric+...Q0e1A7rk4JM%3A

Det är så det går till när man har något riktigt spår att gå på.
Senast redigerad av Stivali 2015-12-09 kl. 03:34.
Citera
2015-12-09, 04:01
Medlem
Ferry31s avatar
Alltså, vad är det för jävla pack som hänger på Aftonbladets kommentarsfält? Folk fortsätter acceptera den vedertagna sanningen trots att bevisning saknas. Mönstret är sig likt, alla minns det, men det kommer som vanligt upp olika förslag om vilken match det gäller och ingen reflekterar kring att man kan ha falska minnen.

Människor alltså! Vissa är verkligen så galet tröga att de inte har förmågan att revidera kunskap. Är det någon kränkt stolthet bakom detta? Man vill inte erkänna att minnet egentligen är kasst?
Citera
2015-12-09, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Det verkar inte som om nån match tittats på idag?
Fortfarande är då Sverige - Kamerun från VM 1994 avklarad. (Minst 2 sett matchen och inte hört något)
England - Kamerun från VM 1990 verkar ganska klar (1 person sett), men jag vill ha minst 1 person till som ser matchen.

Om det är allt som setts så kan det ju finnas där. Finns många vm matcher med kamerun kvar då det kan ha varit Bo Hansson.

Dessutom såg ju inte killen hela marchen mellan England och Kamerun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in