2015-11-25, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
"Kallas för"? Menar du att stavningen avspeglar sig i uttalet? Rimmar det på "växelspak"?

Ja. Men för att vara korrekt, så rimmar det illa på spak. Kanake uttalas i tyskan med "tyskt a" - som skiljer sig från svenska "aaa". Tyskt a är mer öppet, som i ordet "att". Därtill med betoning på andra stavelsen. Nu kan jag inte skriva fonetiskt utantill, men hoppas du förstod ändå.
Senast redigerad av intePK14 2015-11-25 kl. 00:56. Anledning: tillägg
Citera
2015-11-25, 00:54
Medlem
isberg15s avatar
Kanack var längesen man hörde. Ett fint uttryck tycker jag.
Citera
2018-03-23, 21:13
Medlem
-benito-s avatar
Bumpar tråden...är inte detta Norrköpingslang för typ "svartskallar"?
Citera
2018-03-23, 22:47
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
kanackas och balubas
Jag minns att man sa "kanackas" om de juggar som kom som arbetskraftsinvandrare på den tiden då människor förväntades arbeta.

Under samma tid kallades dessutom Saab 96 med tvåtaktsmotor för "balubatrumma", mycket träffande för dem som hört hur en sådan låter.

https://m.youtube.com/watch?v=pQWyHpVFJs0
Senast redigerad av Pfaltz 2018-03-23 kl. 22:51.
Citera
2018-07-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-

Det kan det mycket väl vara! Jag hörde begreppet kanack för första gången som cirka tioåring i slutet av 70-talet, men nån gång i mitten eller slutet av 80-talet började det dö ut vill jag minnas och man började i stället säga svartingar eller svartskallar och senare blattar. För mig var det liktydigt med chilenare. Det kom ju en väldans massa chilenare till Sverige under Pinochet-tiden. Enligt min mor som är uppvuxen på 50-talet i Norrköping så sa man dock kanack redan då, fast hon är inte säker på om man avsåg det man i dag kallar blattar. I vart fall avsågs på den tiden skräpfolk som bodde i områden vi andra höll oss borta ifrån. Sen om det var zigenare, tattare eller något ännu värre, det har jag inte lyckats luska ut. Jugoslaver, italienare, ungrare e dyl tror jag inte inbegreps i begreppet. Och negrer fanns ju inga på den tiden och inte heller så värst mycket asiater. Så för mig är hela det här kanackproblemet lite av en gåta fortfarande.
Citera
2019-09-13, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Kanack har jag faktiskt aldrig hört, men balubas däremot. Använder det ibland själv. T ex om det spelas konstig arabmusik på högsta volym i någon svarttaxi, då brukar jag tänka "stäng av den där djäfla balubamusiken". Men självklart är jag inte rasist, bara väldigt mycket emot islamiseringen av Sverige .

Något sent svar men att du kände till balubas det gillade jag, det är inte många som gör det men visst är balubasarna svarta, eller nu blir jag osäker..

Du är den förste förutom min far på 30 år som jag vet känt till Balubas

Kanackas och Balubas haha

Btw så gick det ju sådär med att stoppa islamiseringen
Senast redigerad av 81032041X6 2019-09-13 kl. 03:48.
Citera
2019-10-14, 00:11
Medlem
quqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns tydligen två betydelser:

1. Invandrare
2. Aspackad person.

Personligen har jag aldrig hört det. Kan det vara från romani eller knoparmoj?

Precis!

När jag var i ungdomsåren så florera ordet "kanackas" men då i meningen "supa sig kanackas"
Aldrig hört att det skulle åsyfta en invandrare men efter lite googling så ser jag att så är fallet.
Intressant att ett ord kan få 2 helt olika betydelser med tiden.
Är helt säker på att inga av dom i min bekantskapskrets som slängde sig med uttrycket "du är ju helt kanackas" skulle åsyfta att man var en invandrare
Citera
2019-10-14, 13:39
Medlem
Ördögs avatar
Det är väl inte märkligt att slanguttryck försvinner? Närmast bör kanack ha lånats in från tyskan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kanake

Citat:
/---/ the word is often used in common language and also in Hip-Hop, films /---/ etc. as a modified synonym to Nigga. Similar to the use of "Nigga" in the United States, this is often done to emphasize a flamboyant manner, violent tendencies, an affinity to crime and a status as an outcast from society, both used as a derogatory term and especially by young people who grew up in Germany and originate from predominantly Muslim countries.

In contrast to "Nigga" the term "Kanake" is not only used between and by those person groups the word refers to. Persons who are not from those minorites, especially younger persons, also often call and describe people of Turkish, etc. origin as "Kanaken". It is used like every other normal term and the word is not understood as derogatory or insulting.

Some claim that the vernacular use of the word may be on the decline. In an interview on 26 February 2006 with the German weekly Die Welt, German-Turkish author Feridun Zaimoğlu was asked if the word Kanake still appeared in contemporary language. Zaimoğlu answered, "That is over. Also pleasant!"
Citera
2020-01-07, 21:00
Medlem
Ördögs avatar
Det skulle kunna skapas en samlingstråd för icke längre använda öknamn på etniciteter. Spagge och ballongförsäljare och gipskatt har ju också fallit ur bruk.

(FB) Spagge - spagetti?
(FB) "Ballongförsäljare"
Citera
2020-01-07, 21:06
Bannlyst
Kanackas och balubas används flitigt i Malmö
Citera
2024-11-23, 16:17
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-

Det var åtminstone så. Jag bodde i Norrköping på 1970-talet och då kallades både jugoslaver och syrianer för kanacker. Det fanns även en mängd roliga skämt på temat:
- Hur gör man om man ska hälsa på någon i Navestad [invandrartät förort]?
- Man kanackar på dörren.
Om minnet inte sviker mig helt så förekom det också i Bamse. I anslutning till den välkända serien om Kalle Svartskalle - en igelkott med svarta taggar på huvudet som blir retad och utstött - förekom en förnumstig predikan mot mobbning. Bamse tragglar de vanliga plattityderna om att mobbaren trycker ner andra för att han själv är rädd o.s.v. I titelrutan förekommer - om jag minns rätt - en mängd överkorsade skällsord, däribland "benrangel", "badkruka" och "kanakas". Kan någon bekräfta?
Citera
2024-11-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
Det var åtminstone så. Jag bodde i Norrköping på 1970-talet och då kallades både jugoslaver och syrianer för kanacker. Det fanns även en mängd roliga skämt på temat:
- Hur gör man om man ska hälsa på någon i Navestad [invandrartät förort]?
- Man kanackar på dörren.
Om minnet inte sviker mig helt så förekom det också i Bamse. I anslutning till den välkända serien om Kalle Svartskalle - en igelkott med svarta taggar på huvudet som blir retad och utstött - förekom en förnumstig predikan mot mobbning. Bamse tragglar de vanliga plattityderna om att mobbaren trycker ner andra för att han själv är rädd o.s.v. I titelrutan förekommer - om jag minns rätt - en mängd överkorsade skällsord, däribland "benrangel", "badkruka" och "kanakas". Kan någon bekräfta?

Ordet måste i svenskan ha levt på sista sluttampen vid den tiden! Själv blev jag, jämte hela min skolklass, först informerad om dess existens, härledning, och, märk väl, om dess bruk som skällsord av min magister på mellanstadiet under en geografilektion. Vilket torde ha varit omkring 1975.

Eftersom jag bodde och gick i grundskola en trekvarts bussresa från själva Norrköping kan jag inte svara för om begreppet var mer eller mindre välkänt i själva Staden vid samma tid. Men minns mycket väl att vi alla i klassen satt som levande frågetecken då vi hörde ordet!

(Att det efter lektionen inte fick en kortvarig renässans på vår skolgård beror väl främst på att, ähum, mörkhyade lyste med sin totala frånvaro i Kolmårdsbygden på den tiden!)

Då jag började gymnasiet i Norrköping en handfull år senare hörde jag det aldrig användas. Vid den tiden hette det "kebaber".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in