2015-11-23, 23:20
Medlem
speeeds avatar
Jag skulle nog säga att kanack skulle kunna samstämmas med sandneger. När jag var yngre hördes ofta kanacker och chokladtomtar.
Citera
2015-11-23, 23:21
Medlem
kanackas och balubas
Citera
2015-11-24, 08:06
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns tydligen två betydelser:

1. Invandrare
2. Aspackad person.

Personligen har jag aldrig hört det. Kan det vara från romani eller knoparmoj?
Citera
2015-11-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
kanackas och balubas
Kanack har jag faktiskt aldrig hört, men balubas däremot. Använder det ibland själv. T ex om det spelas konstig arabmusik på högsta volym i någon svarttaxi, då brukar jag tänka "stäng av den där djäfla balubamusiken". Men självklart är jag inte rasist, bara väldigt mycket emot islamiseringen av Sverige .
Citera
2015-11-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceetch
Fortfarande vanligt i tyskland och Österrike. Faktiskt aldrig hört det i Sverige.

Dock kallas de där oftast för Kanaken - alltså utan c. Men jag tror uttrycket är vanligare bland 40+ are.
Citera
2015-11-24, 17:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Dock kallas de där oftast för Kanaken - alltså utan c. Men jag tror uttrycket är vanligare bland 40+ are.

"Kallas för"? Menar du att stavningen avspeglar sig i uttalet? Rimmar det på "växelspak"?
Citera
2015-11-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Ordet användes förr där jag växte upp nästan lika mycket som svartskalle, men var kanske något mindre rasistiskt. Förr i det här fallet är skiftet 70/80-tal, och jag växte upp i sydöstra Östergötland.

Jag har googlat men inte hittat mycket, förutom att man tydligen också kan stava ordet "kanak". Frågan är om det är samma sak?

Jag undrar om jag helt enkelt inbillar mig att ordet har varit vanligt och är på väg ut, och om någon vet ursprunget till ordet.

Ja nu kom jag på det. Ordet kanak användes mycket förr, som benämningen på primitiva och vildsinta infödingarna i söderhaven, typ Malaysia. Antagligen ifrån någon stam där.
Eftersom på den tiden nästan alla infödingar antogs vara mer eller mindre underlägsna de vita, fick ordet bibetydelsen "svartskalle" "blatte" och liknande OM det används i modern tid... Så som flera talare nämnde.

Ordet används ju inte längre iaf officiellt, för när tom Pippis pappa får inte längre vara negerkung för att det inte är politiskt korrekt, så naturligvis vågar ingen längre ens andas ordet kanak.
Ja kanske med all rätt i det senare fallet.

Jag har inte sett ordet på ett tag nu, men det var flitigt använd i äldre böcker jag läste när jag var yngre och med handlingen förlagd i de farvattnen (ja böckerna var lite åldersstigna redan då, men jag har periodvis läst mycket, that is why).
Citera
2015-11-24, 20:14
Medlem
googlade lite snabbt nu och fick omedelbara träffar bla på Wikipedia. Med stavningen kanak då.
Citera
2015-11-24, 21:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Ordet användes förr där jag växte upp nästan lika mycket som svartskalle, men var kanske något mindre rasistiskt. Förr i det här fallet är skiftet 70/80-tal, och jag växte upp i sydöstra Östergötland.
Jag växte upp i Umeå och hörde det aldrig där. Däremot hade jag en tjejkompis under studietiden i Uppsala sent 70-tal tidigt 80-tal som var från nordöstra Småland som använde det. Fattade aldrig etymologin - om det hade att göra med melanesiska kanakas eller med beteckningen Canucks för New England-bor med franskkanadensisk härstamning eller med något helt annat. Hon uttalade i vart fall ordet tydligt som kanacker, med kort betonad vokal.
Citera
2015-11-24, 21:57
Medlem
Khayyams avatar
Kanake är en inte helt ovanlig benämning på sydländska invandrare i tyskspråkiga länder. Exempelvis kallas "blattetyska" för Kanakendeutsch. Enligt tyska Wikipedia härstammar ordet från det hawaiiska ordet för människa, kanaka, och användes ursprungligen av tyska sjömän för polynesiska kollegor. Verkar först vara efter andra världskriget som det började användas som nedsättande beteckning för utlänningar.
Källa: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kanake_(Schimpfwort).
Citera
2015-11-24, 22:01
Medlem
StigAllans avatar
Kanacker och balubas var rätt vanligt till sjöss förr i tiden.
Nu är de vad jag sett bortglömda ord men fortfarande väldigt passande.
Citera
2015-11-24, 22:03
Medlem
emaptis avatar
Växte upp i uppland och på 70-talet förekom det. Har aldrig reflekterat över vad det betytt men det användes som nedsättande tilltalsord; "Öh din jävla kanackas". Har dock aldrig hört det sedan jag flyttade från den byn under tidigt 80-tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in