Citat:
Ursprungligen postat av
PiusXIII
Ordet användes förr där jag växte upp nästan lika mycket som svartskalle, men var kanske något mindre rasistiskt. Förr i det här fallet är skiftet 70/80-tal, och jag växte upp i sydöstra Östergötland.
Jag har googlat men inte hittat mycket, förutom att man tydligen också kan stava ordet "kanak". Frågan är om det är samma sak?
Jag undrar om jag helt enkelt inbillar mig att ordet har varit vanligt och är på väg ut, och om någon vet ursprunget till ordet.
Ja nu kom jag på det. Ordet kanak användes mycket förr, som benämningen på primitiva och vildsinta infödingarna i söderhaven, typ Malaysia. Antagligen ifrån någon stam där.
Eftersom på den tiden nästan alla infödingar antogs vara mer eller mindre underlägsna de vita, fick ordet bibetydelsen "svartskalle" "blatte" och liknande OM det används i modern tid... Så som flera talare nämnde.
Ordet används ju inte längre iaf officiellt, för när tom Pippis pappa får inte längre vara negerkung för att det inte är politiskt korrekt, så naturligvis vågar ingen längre ens andas ordet kanak.

Ja kanske med all rätt i det senare fallet.
Jag har inte sett ordet på ett tag nu, men det var flitigt använd i äldre böcker jag läste när jag var yngre och med handlingen förlagd i de farvattnen (ja böckerna var lite åldersstigna redan då, men jag har periodvis läst mycket, that is why).