• 1
  • 2
2015-11-23, 17:54
Medlem
PiusXIIIs avatar
Ordet användes förr där jag växte upp nästan lika mycket som svartskalle, men var kanske något mindre rasistiskt. Förr i det här fallet är skiftet 70/80-tal, och jag växte upp i sydöstra Östergötland.

Jag har googlat men inte hittat mycket, förutom att man tydligen också kan stava ordet "kanak". Frågan är om det är samma sak?

Jag undrar om jag helt enkelt inbillar mig att ordet har varit vanligt och är på väg ut, och om någon vet ursprunget till ordet.
Citera
2015-11-23, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Ordet användes förr där jag växte upp nästan lika mycket som svartskalle, men var kanske något mindre rasistiskt. Förr i det här fallet är skiftet 70/80-tal, och jag växte upp i sydöstra Östergötland.

Jag har googlat men inte hittat mycket, förutom att man tydligen också kan stava ordet "kanak". Frågan är om det är samma sak?

Jag undrar om jag helt enkelt inbillar mig att ordet har varit vanligt och är på väg ut, och om någon vet ursprunget till ordet.

Jag har aldrig hört talas om ordet? Inte i text heller?

Låter som något konstigt språk som bara inavlade förstår?
Citera
2015-11-23, 18:17
Medlem
Fortfarande vanligt i tyskland och Österrike. Faktiskt aldrig hört det i Sverige.
Citera
2015-11-23, 18:24
Medlem
Hört massor med gånger av äldre personer 60-70 års åldern i södra Sverige.
Citera
2015-11-23, 18:25
Medlem
valter-eggons avatar
Är inte kanack en lustigkurre eller knäppis (inte alla indianer i kanoten)? Jag har aldrig uppfattat det som kopplat till någon hudfärg.
Citera
2015-11-23, 18:31
Medlem
revodnebs avatar
Jag använder det ibland, är strax under 50.
Citera
2015-11-23, 18:31
Medlem
När jag växte upp var kanackas vanligt för sydlänningar en förklaring kan vara det helt enkelt var väldigt ovanligt med andra migranter typ mellanöstern,asien,afrika.

Jag använder tyvärr ibland ordet banansugare men det är egentligen inte rasrelaterat även om fantasin kan ge en det intrycket.

Ett ord som verkar vara ok och dessutom finns som ett produktionsbolag är balubas vilket var ett populärt ord för afrikaner förr, snopet se ingen reagerar på det? kanske var balubas isolerat till södra sverige, vet inte?
Citera
2015-11-23, 18:52
Medlem
Har du läst Jack London? Hos honom förekommer ordet kanaka rätt ofta, och inte alltid i nedsättande bemärkelse... mera i betydelsen "söderhavsbo".
Senast redigerad av Nakkvarr 2015-11-23 kl. 18:56.
Citera
2015-11-23, 19:21
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Kanack förekom både i Västernorrland och Östergötland i början av 80-talet. Säkert på fler ställen.
Balubas har jag bara hört som slanguttryck för pengar ("åtti balubas!").
Citera
2015-11-23, 21:53
Medlem
Streckkods avatar
Kanacker är ett gammalt ord för blattar.

Wiki om baluba:
"Luba eller baluba är ett bantufolk, omkring 10 miljoner personer, i centrala Afrika,
huvudsakligen i regionerna Kasai och Katanga i Kongo-Kinshasa."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luba
Citera
2015-11-23, 22:51
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Är inte kanack en lustigkurre eller knäppis (inte alla indianer i kanoten)? Jag har aldrig uppfattat det som kopplat till någon hudfärg.
Jag citerar mig själv här... Jag tänkte ju på kanalj!
Citera
2015-11-23, 23:08
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Kanacker är ett gammalt ord för blattar.

Det är ungefär så jag uppfattade det. Lite grand som "svartskalle light", men helt klart nedsättande. Jag tycker inte att man hör ordet svartskalle så ofta heller numera, men det kanske är jag som kommer ut för lite?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in