2009-01-13, 02:51
Medlem
Pinkuss avatar
När jag var tonåring på 80-90 talet så användes ofta ordet Spagge om invandrare generellt (numera ersatt av blatte). Det slog mig en dag att detta nog sannolikt kommer från ordet spagetti ursprungligen. Många invandrare var ju italienare på 60-70 talet och de äter ju mycket spagetti. Nån som kan bekräfta detta?
Citera
2009-01-13, 02:57
Bannlyst
Kan tillägga att jag brukar kalla spanjorer för spaggar ibland. Är inte det lite mera troligt att det kommer som ett slang för de spanska folket?

- johan
Citera
2009-01-13, 04:03
Medlem
ClosingTimes avatar
Ja, ska jag koppla ihop spagge med någon nationalitet eller region så blir det nog spanjorer och latinamerikaner. I mina öron är inte spagge och blatte synonymt på något sätt.
Citera
2009-01-13, 04:06
Medlem
wonderlands avatar
Jag kallar bara italienare för spaggar. Inte för att det händer så ofta. Spanjorer är inte spaggar för mig iaf. De käkar inte pasta så att säga.
Citera
2009-01-13, 06:24
Medlem
Jiiimboohs avatar
Båda förklaringarna (Italienare - från spagetti, spanjor) verkar så pass rimliga, att man kanske inte kan utesluta att de två betydelserna uppkommit separat. Eller så har den ena uppkommit först och den andra är en efterkonstruktion efter en misstolkning. ("Spagge? Han såg italienskt ut så det måste betyda italienare. Italienare äter ju spagetti.") Själv är jag osäker på om jag hört ordet.
Citera
2009-01-13, 06:59
Medlem
Quorthons avatar
För mig är det i alla fall ett nedsättande ord för italienare.
Citera
2009-01-13, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
När jag var tonåring på 80-90 talet så användes ofta ordet Spagge om invandrare generellt (numera ersatt av blatte). Det slog mig en dag att detta nog sannolikt kommer från ordet spagetti ursprungligen. Många invandrare var ju italienare på 60-70 talet och de äter ju mycket spagetti. Nån som kan bekräfta detta?

Bland de första invandrarna som kom på 60-talet var de många italienare.
Det började med spagetti-lirare för att sedan förkortas till enbart spagge.

.
Citera
2009-01-13, 10:47
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Bland de första invandrarna som kom på 60-talet var de många italienare.
Det började med spagetti-lirare för att sedan förkortas till enbart spagge

spagettilirare är ett jävligt skönt ord!

vi i Malmö använde "spagge" om alla invandrare men på den tiden, dvs 80-talet, var ju de flesta invandrare från (södra) europa. ordet "blatte" har jag inget till övers för och har aldrig använt.

däremot är ordet "dago" (eller "dagos/dagosar") sorgligt bortglömt, det är ett skönt och lagom nedsättande ord för latinos.
Citera
2009-01-14, 10:24
Medlem
Jag har bara hört det i samband med spanjorer.
Citera
2009-01-14, 13:36
Medlem
feldgraus avatar
Jag har aldrig sett eller hört spagge användas om något annat än italienare. Naturligtvis kommet ur spaghetti, och med samma typ av avslut som jugge om jugoslaver, den andra stora invandrargruppen på 60-talet.

/feldgrau
Citera
2009-01-14, 14:46
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
spagettilirare är ett jävligt skönt ord!

vi i Malmö använde "spagge" om alla invandrare men på den tiden, dvs 80-talet, var ju de flesta invandrare från (södra) europa. ordet "blatte" har jag inget till övers för och har aldrig använt.

däremot är ordet "dago" (eller "dagos/dagosar") sorgligt bortglömt, det är ett skönt och lagom nedsättande ord för latinos.
dego heter det väl?
Citera
2009-01-14, 18:53
Medlem
JosefSvejks avatar
Spagge kommer nog med all säkerhet från spagetti och jag har bara hört det om italienare.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
dego heter det väl?

Båda varianterna används, i Ruben Nilssons Amerikabrevet hamnar blir som bekant adressatens pojkvän skjuten av just en dago.

Har alltid misstänkt att dego kom av namnet Diego, men var dago kommer ifrån är för mig ett mysterium.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in