2015-11-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
Hej!

Jag och min sambo funderar på att skaffa bil. Vi är båda studenter och kommer att vara det de närmsta fem åren, vilket innebär en lite tajt ekonomisk situation.

Förra gången jag ägde bil blev det ständigt en massa extra utgifter som miljöskatt, nya vinterdäck, försäkringar osv, trots att det var en relativt ny bil.

Hur kan vi hitta en så billig bil som möjligt, sett till utgifter förutom standrardutgifter som bränsle, helförsäkring etc? Är privatleasing ett bra alternativ?

Kom gärna med idéer och förslag!

Billigast är pappa. Alternativt ett gammalt vrak.
Citera
2015-11-22, 22:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej på er! Vilken respons!

Tackar allra ödmjukast för alla tips och idéer. Sunfleet finns i vår stad men dock måste jag ta bussen varje gång man ska hämta upp en bil, villet känns lite störigt.

Behovet är inte särskilt stort. Vi vill kunna åka och storhandla, göra någon utflykt osv. Inte mer än 5-10 mil i veckan max.

Egentligen kanske en elbil är billigare för oss i längden om man privatleasar, vad tror ni?

Ekonomiskt sett så har vi kanske max 10 000 kr att lägga som handpenning eller köpa en bil för. Räcker tyvärr inte särskilt långt.

Har ni så litet behov av bil så är Sunfleet och hyrbil det bästa. Ni slipper binda upp er och massa andra onödiga besvär o kostnader. Visst, lite åmak med att hämta o lämna men ändå en viss frihetskänsla. Jag avråder från egen bil i ert läge, men om ni i framtiden vill äga en egen, så vänta med att köpa till ni pluggat färdigt och fått jobb. Att äga bil blir ALLTID dyrare än man tänkt sig. Bilar äter pengar.
Senast redigerad av godboy 2015-11-22 kl. 22:25.
Citera
2015-11-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Har ni så litet behov av bil så är Sunfleet och hyrbil det bästa. Ni slipper binda upp er och massa andra onödiga besvär o kostnader. Visst, lite åmak med att hämta o lämna men ändå en viss frihetskänsla. Jag avråder från egen bil i ert läge, men om ni i framtiden vill äga en egen, så vänta med att köpa till ni pluggat färdigt och fått jobb. Att äga bil blir ALLTID dyrare än man tänkt sig. Bilar äter pengar.

För många är nog besväret med att hämta och lämna en hyrbil eller motsvarande tillräckligt incitament för att köpa en egen. Om det skall anses rimligt beror dels på vilken stad man bor i samt var där och även på om det är mer än några gånger om året, för det är nog gränsen om bilen skall hämtas en halvmil bort efter att den bokats flera dagar i förväg. Väl där skall minst en A4-sida med avtal fyllas i...
Citera
2015-11-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ekonomiskt sett så har vi kanske max 10 000 kr att lägga som handpenning eller köpa en bil för. Räcker tyvärr inte särskilt långt.

Joho då! Räcker till bilaffärer i flera år framåt om man vet vad man gör.
Citera
2015-11-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Billigast? Ja kanske, men det är inte särskilt kul med en bil man inte kan lita på. Visst, behöver man bara köra kortare sträckor för att handla etc. så kan det funka, men att dra iväg 20-30 mil för att träffa släkten över helgen är inget att rekommendera.

Vad ska man göra med en tusenkronorsbil som inte startar på grund av kass batteri? Skrota eller köpa en ny tusenkronorsbil? Om jag behöver bilen NU så blir det troligen ett nytt batteri och helt plötsligt har man lagt en femhundring till på sitt vrak. Två veckor senare lämnar bränslepumpen in, men eftersom batteriet är nytt så läggs ytterligare en femhundring för ett byte. Så där kan det hålla på, var ska man sluta? Det känns ju kanske inte rätt att skrota en bil för att batteriet är kass och sedan är bollen i rullning.

Jag hävdar fortfarande att en som inte kan eller vill skruva själv bör köpa en hyfsat ny bil, gärna en med garantier kvar. Dels är risken mindre att något går sönder och dels så finns det garantier/försäkringar som täcker OM det ändå skulle hända. Det kan bli några spänn dyrare, men det bör bli ett mer problemfritt bilägande och det är också värt något.

Fast nu var det trots allt BILLIGAST TS skrev, inte problemfriast bilägande...

Angående batteridiskussionen så är min rent personliga erfarenhet tvärtom att det FÖRVÅNANSVÄRT ofta sitter ett batteri som är fullt funktionsdugligt ett eller ett par år framåt i det gamla öket man köper. Kanske just enligt modellen du beskriver om att föregående ägaren är en människa som får panik och köper ett nytt batteri till en bil som egentligen borde skrotas nästa år...
Faktiskt så att vi som håller på med gamla vrak brukar ha ett par halvhyfsade batteri "på lager" som vi tagit från bilar vi bedömt inte vara värda att skuva på längre. Största problemet burkar vara att de sulfaterar när de står i källaren och man inte orkar hålla på och underhållsladda dem...
Är man lite på hugget kan man t o m sälja ett batteri då och då till bättre behövande och därmed få tillbaks ännu en slant från investeringen i vraket!
Citera
2015-11-23, 12:38
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Något jag funderar på är vilket behov av bil som TS har.

Något man som student kan göra är att gå samman. Man startar ett företag gemensamt. Vettetusan vad det kostar i dag. Men max en tusing.
Sedan köper man in en firmabil. Företaget behövs för försäkringens skull.
Enklast är sedan att göra en bokningslista o för att förhindra att en missbrukar så ger man den som bokade sist, förtur vid dubbelbokning.
Självklart delar man fasta utgifter.

Ditt upplägg tycks dock vara något haltande. Ponera att jsg bokar bilen för att jag en dag skall åka...ja,jsg vet inte, säg till en läkare.
Poff så kommer någon in och dubbelbokar och får på så vis förtur? Då kan man ju aldrig lita på att bilen finns tillgänglig vid det tillfälle man har bokat den
Citera
2015-11-23, 14:55
Medlem
Volkwagen Lupo! Dricker knappt ingenting!
Citera
2015-11-23, 19:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Fast nu var det trots allt BILLIGAST TS skrev, inte problemfriast bilägande...

Angående batteridiskussionen så är min rent personliga erfarenhet tvärtom att det FÖRVÅNANSVÄRT ofta sitter ett batteri som är fullt funktionsdugligt ett eller ett par år framåt i det gamla öket man köper. Kanske just enligt modellen du beskriver om att föregående ägaren är en människa som får panik och köper ett nytt batteri till en bil som egentligen borde skrotas nästa år...
Faktiskt så att vi som håller på med gamla vrak brukar ha ett par halvhyfsade batteri "på lager" som vi tagit från bilar vi bedömt inte vara värda att skuva på längre. Största problemet burkar vara att de sulfaterar när de står i källaren och man inte orkar hålla på och underhållsladda dem...
Är man lite på hugget kan man t o m sälja ett batteri då och då till bättre behövande och därmed få tillbaks ännu en slant från investeringen i vraket!
Jag tog för givet att en okunnig student menade ett billigt och problemfritt bilägande, men det kanske var fel?
Jag tror inte heller att samme student är intresserad av att lägga upp diverse reservdelar från tidigare skrotade vrak.

Citat:
Ursprungligen postat av 3miil
Volkwagen Lupo! Dricker knappt ingenting!
Bränslekostnaden är en minimal del av kostnaden i ett bilägande. Kör man runt 1000 mil per år så är skatt, försäkring och servicekostnader betydligt större faktor att ta hänsyn till.
Citera
2015-11-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landkrabbe
Köp en toyota carina eller corolla från 90 talet. driftsäkrare bil ska man leta länge efter.

Rostigare bilmodell får man leta efter dock.
Blir genast dyrt vid nästa besiktning
Citera
2015-11-24, 10:45
Medlem
Citat:
Jag tog för givet att en okunnig student menade ett billigt och problemfritt bilägande, men det kanske var fel?
Jag tror inte heller att samme student är intresserad av att lägga upp diverse reservdelar från tidigare skrotade vrak.
Ja, kanske hade du helt enkelt fel. Reflektera över det.

Allvarligt talat, det vet bara TS:aren. Faktum är dock att räknar man enbart kronor och ören så BLIR det alltid billigast med gamla skitbilar. Man kan köpa bilar i resten av livet för de 50 000 - 100 000 EN "nyare bil med garantier kvar" kostar...

Citat:
Bränslekostnaden är en minimal del av kostnaden i ett bilägande. Kör man runt 1000 mil per år så är skatt, försäkring och servicekostnader betydligt större faktor att ta hänsyn till.
Om man envisas med ditt sätt att resonera, ja... För min del är bränslekostnaden den absolut högsta kostnaden jag har för bilen. Det blir tusenlappar i skillnad beroende på om den drar 0,6 eller 0,8 per mil...
Citera
2015-11-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, kanske hade du helt enkelt fel. Reflektera över det.

Allvarligt talat, det vet bara TS:aren. Faktum är dock att räknar man enbart kronor och ören så BLIR det alltid billigast med gamla skitbilar. Man kan köpa bilar i resten av livet för de 50 000 - 100 000 EN "nyare bil med garantier kvar" kostar...

Om man envisas med ditt sätt att resonera, ja... För min del är bränslekostnaden den absolut högsta kostnaden jag har för bilen. Det blir tusenlappar i skillnad beroende på om den drar 0,6 eller 0,8 per mil...

Med få mil blir fasta kostnader ofta betydligt högre än vad bränslet kostar. En av mina bilar körs kanske 2-300 mil på ett år, även om den i stadstrafik gärna vill ha 1,7/mil är det en tämligen liten kostnad jämfört med skatt och försäkring som passerat 10000 med god marginal. Dessutom tillkommer service och eventuella reparationer. Vad kapitalkostnad och värdeminskning betingar lämnar vi så länge därhän eftersom det var knappast den typen av bil ts var ute efter.
Citera
2015-11-24, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landkrabbe
Köp en toyota carina eller corolla från 90 talet. driftsäkrare bil ska man leta länge efter.
Har tuktat flera exemplar å aldrig några problem, helt fantastisk bil. kryllar av dom på skroten också så det är lett å få tag på delar om man nån gång skulle behöva byta något.
Billig och bränslesnål. Inget elektroniktjafs heller.
Skulle tro at den är billigare å ha inne på verkstad också enn en nyare bil.

Och oftast ägs dom av äldre personer eller tjejer så det fins många bra eksemplar.

Carinan kommer som 1.6 och 2.0 både dieslare å bensinare. Skulle gått för bensinare på 2 liter då den har liite krut i sig. skiter du i det skulle jag gå för bensinare på 1.6 liter. Har ingen erfaring med diesel motorerna förutom at dom e lata, bensinarna e hållbara och bränslesnål.
Och köp inte automat.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Rostigare bilmodell får man leta efter dock.
Blir genast dyrt vid nästa besiktning

På tal om det. Jag är erbjuden att köpa polarns Toyota Carina E. Drivknut vänster fram har dock pajat. Men byter man den är den besiktad fram till Maj. Jag bjuder 700 spänn men hon påstår att hennes farsa bedömer värdet till 1200.
Två frågor.
1. Ska jag stå på mig med 700 eller ska vi mötas halva vägen var på 1000?
2. Är det samma drivknut på 1.6 och 2.0 modellerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in