Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Billigast? Ja kanske, men det är inte särskilt kul med en bil man inte kan lita på. Visst, behöver man bara köra kortare sträckor för att handla etc. så kan det funka, men att dra iväg 20-30 mil för att träffa släkten över helgen är inget att rekommendera.
Vad ska man göra med en tusenkronorsbil som inte startar på grund av kass batteri? Skrota eller köpa en ny tusenkronorsbil? Om jag behöver bilen NU så blir det troligen ett nytt batteri och helt plötsligt har man lagt en femhundring till på sitt vrak. Två veckor senare lämnar bränslepumpen in, men eftersom batteriet är nytt så läggs ytterligare en femhundring för ett byte. Så där kan det hålla på, var ska man sluta? Det känns ju kanske inte rätt att skrota en bil för att batteriet är kass och sedan är bollen i rullning.
Jag hävdar fortfarande att en som inte kan eller vill skruva själv bör köpa en hyfsat ny bil, gärna en med garantier kvar. Dels är risken mindre att något går sönder och dels så finns det garantier/försäkringar som täcker OM det ändå skulle hända. Det kan bli några spänn dyrare, men det bör bli ett mer problemfritt bilägande och det är också värt något.
Fast nu var det trots allt BILLIGAST TS skrev, inte problemfriast bilägande...
Angående batteridiskussionen så är min rent personliga erfarenhet tvärtom att det FÖRVÅNANSVÄRT ofta sitter ett batteri som är fullt funktionsdugligt ett eller ett par år framåt i det gamla öket man köper. Kanske just enligt modellen du beskriver om att föregående ägaren är en människa som får panik och köper ett nytt batteri till en bil som egentligen borde skrotas nästa år...
Faktiskt så att vi som håller på med gamla vrak brukar ha ett par halvhyfsade batteri "på lager" som vi tagit från bilar vi bedömt inte vara värda att skuva på längre. Största problemet burkar vara att de sulfaterar när de står i källaren och man inte orkar hålla på och underhållsladda dem...
Är man lite på hugget kan man t o m sälja ett batteri då och då till bättre behövande och därmed få tillbaks ännu en slant från investeringen i vraket!