2015-11-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Med få mil blir fasta kostnader ofta betydligt högre än vad bränslet kostar. En av mina bilar körs kanske 2-300 mil på ett år, även om den i stadstrafik gärna vill ha 1,7/mil är det en tämligen liten kostnad jämfört med skatt och försäkring som passerat 10000 med god marginal. Dessutom tillkommer service och eventuella reparationer. Vad kapitalkostnad och värdeminskning betingar lämnar vi så länge därhän eftersom det var knappast den typen av bil ts var ute efter.

Passerat 10 000 i skatt och försäkring?!?!?! Jag som gråter blod och gnisslar tänder om försäkringen kostar mer än 2000 om året... Och 1.7 i stadstrafik? Den bilen kan knappast heller vara representativ för genomsnittsbilen eller vad TS var ute efter...
Och det ÄR ju liksom just kapitalkostnad och värdeminskning som gör att det kostar så in i helvete mycket pengar att köpa nyare bilar. Det MÅSTE man ju liksom ta med i ekvationen när man pratar om vilken bil som blir BILLIGAST. Att vissa människor snobbar och vägrar sätta sin fot i gamla slitna svensson-bilar är liksom en annan diskussion.
Citera
2015-11-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Passerat 10 000 i skatt och försäkring?!?!?! Jag som gråter blod och gnisslar tänder om försäkringen kostar mer än 2000 om året... Och 1.7 i stadstrafik? Den bilen kan knappast heller vara representativ för genomsnittsbilen eller vad TS var ute efter...
Och det ÄR ju liksom just kapitalkostnad och värdeminskning som gör att det kostar så in i helvete mycket pengar att köpa nyare bilar. Det MÅSTE man ju liksom ta med i ekvationen när man pratar om vilken bil som blir BILLIGAST. Att vissa människor snobbar och vägrar sätta sin fot i gamla slitna svensson-bilar är liksom en annan diskussion.

Denna bil är tio år gammal, därför inte så stor värdeminskning längre. Kollade i detalj: Försäkring 6438/år, skatt 4210/år. Skatten har blivit rätt hög på äldre bilar även om de som denna är bensindriven.
Men vi halkar lätt utanför ämnet, var enbart exempel på att bränslekostnaden ofta är obetydlig om bilen körs lite. Vilka transportbehov och vilken estimerad körsträcka ts har har vi inte fått veta, ej heller vad dennes budget tillåter - om det verkligen är aktuellt med "skrothögar" eller om ny bil kan vara av intresse.
Citera
2015-11-24, 12:03
Medlem
Citat:
Denna bil är tio år gammal, därför inte så stor värdeminskning längre. Kollade i detalj: Försäkring 6438/år, skatt 4210/år. Skatten har blivit rätt hög på äldre bilar även om de som denna är bensindriven.
Men vi halkar lätt utanför ämnet, var enbart exempel på att bränslekostnaden ofta är obetydlig om bilen körs lite. Vilka transportbehov och vilken estimerad körsträcka ts har har vi inte fått veta, ej heller vad dennes budget tillåter - om det verkligen är aktuellt med "skrothögar" eller om ny bil kan vara av intresse.
Av rent intresse, vad är det för bil?

TS skriver 5-10 mil i veckan, så alltså max 500 mil om året. Då spelar det ingen roll om bilen drar 0.5 eller 2 liter milen. Det man bör fokusera på är att den ska gå att få igenom besiktningen och att den startar som den ska. Så återigen, volvo 740. Köp en herrgårdsvagn så har man en otroligt praktisk och billig bil.
Citera
2015-11-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
Hej på er! Vilken respons!

Tackar allra ödmjukast för alla tips och idéer. Sunfleet finns i vår stad men dock måste jag ta bussen varje gång man ska hämta upp en bil, villet känns lite störigt.

Behovet är inte särskilt stort. Vi vill kunna åka och storhandla, göra någon utflykt osv. Inte mer än 5-10 mil i veckan max.

Egentligen kanske en elbil är billigare för oss i längden om man privatleasar, vad tror ni?

Ekonomiskt sett så har vi kanske max 10 000 kr att lägga som handpenning eller köpa en bil för. Räcker tyvärr inte särskilt långt.
Nej, en elbil ska du inte ha, jag undrar hur ni tänker vad gäller kostnader? När man kör så lite är bensinpriset inte en viktig fråga, det gör ju att en gammal 740 efter -88 då den blev galvad, kan komma på tal. Ni bör köpa en pensionär, dvs helst en 29-30 år gammal bil. Skatten försvinner då, likaså kan alla meka med dem. Och pre 1989 behövs inte katalysator, även om bilen har det.

Det blir väldigt dyra mil i en ny, eller nästan ny, bil. Och att stå med höga fasta utgifter var månad för 20-50 mil, kanske 500 mil per år, är ju vansinne i er ekonomiska situation.
Citera
2015-11-24, 13:00
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
O ch pre 1989 behövs inte katalysator, även om bilen har det.
Fast det stämmer inte riktigt. Fanns det katalytisk avgasrening när bilen byggdes så ska den också ha det, oavsett när den är byggd.

Sedan var kraven 88 på co-halt under 3,5 och inte katalysator, det är helt riktigt. Men då de skickades ut med kat skall den också ha en monterad och funktionsduglig.
Citera
2015-11-24, 13:42
Medlem
RutledgeWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
Hej!

Förra gången jag ägde bil blev det ständigt en massa extra utgifter som miljöskatt, nya vinterdäck, försäkringar osv, trots att det var en relativt ny bil.

Fast de där är inga extra utgifter, inga utgifter du kan slippa undan. Vad är miljöskatt för ngt?

Jag skulle välja en välvårdad 945 av senare årsmodell ~96. Hittar du ett bra exemplar så åker du väldigt billigt.
Citera
2015-11-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
TS skriver 5-10 mil i veckan, så alltså max 500 mil om året. Då spelar det ingen roll om bilen drar 0.5 eller 2 liter milen.

Just det exemplet skulle ge ca 6 kr x 500 = 3000 kr jämfört med ca 24 x 500 = 12 000 kr, dvs 9000 kr dyrare bil per år... LÅGT räknat..., bensinpriset kan mycket väl gå upp.
Har alla Sveriges dollarmiljonärer flyttat över till Flashbacks bilforum och det bara är jag som är kvar från den gamla goda anarkistiska tiden och tycker att flera tusentals kronor är ganska mycket pengar?
Nu förstår även jag att ditt exempel var ett extremt "to make a point", men det skiljer faktiskt tusenlappar i bensinförbrukning även vid mer realistiska jämförelser.
Senast redigerad av Gissa vem 2015-11-24 kl. 13:47.
Citera
2015-11-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Fast det stämmer inte riktigt. Fanns det katalytisk avgasrening när bilen byggdes så ska den också ha det, oavsett när den är byggd.

Sedan var kraven 88 på co-halt under 3,5 och inte katalysator, det är helt riktigt. Men då de skickades ut med kat skall den också ha en monterad och funktionsduglig.

Behöver inte fungera på bilar av årgång 1988 och tidigare. Detta avser alltså tillämpningen vid besiktning. Eftersom gränsen på 3,5 gäller för bilar av dessa årgångar oavsett typ av avgasrening går det inte att ifrågasätta funktionen heller.
Senast redigerad av Nordiad 2015-11-24 kl. 14:29.
Citera
2015-11-24, 14:40
Medlem
Jag gjorde en liten beräkning på vad det kan kosta att privatleasa en ny Seat Ibiza jämfört med att äga en Volvo 940.

Jag har förutsatt att Volvon betalas kontant och att körsträckan är 1000 mil per år. Skulle man köra mer gynnar det Ibizan. I service har jag räknat in reparationer. Den punkten kan bli mindre eller mycket större på för Volvon. Försäkring varierar stort med ägaren. Bränsleförbrukningen på Volvon har jag fått från spritmonitor.de, (Jag vet att alla Flashbackare kör sin 940 på 0,62.)

Skillnaden är förvånandsvärt liten. Jag har inte bedömt vad det är värt att köra en ny bil med garantier eller att kunna sladda på ICA's parkering med en bakjulsdriven bil.

Länk till tabellen:
http://forumbilder.se/ED66S/bilkost.png

Länk till Ibizan:
http://www.atteviks.se/Documents/Pv/...ition%2070.jpg
Senast redigerad av Ankarbarn 2015-11-24 kl. 14:50.
Citera
2015-11-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_

När ändrades den regeln? Jag har ägt en Audi 80 från -87 och den klarade testet, det var nog 15 år senare, men besiktningsmannen sa att den inte behövde klara mer än det som då var lagstadgat.
Det var en mycket modern bil för sin tid.

Just som A2 också var en föregångare, jag är fett sugen på en sådan. Den ser modern ut idag tycker jag. Låg skatt och ingen rost. Så länge man inte väljer den supersnåla automatversionen, som är väl spejsad för att vara attraktiv som gammal finbil, så är delarna hyggligt billiga.
Citera
2015-11-24, 15:17
Medlem
Citat:
Behöver inte fungera på bilar av årgång 1988 och tidigare. Detta avser alltså tillämpningen vid besiktning. Eftersom gränsen på 3,5 gäller för bilar av dessa årgångar oavsett typ av avgasrening går det inte att ifrågasätta funktionen heller.
Precis så har jag uppfattat saken. Men det måste sitta en katalysatorburk på. Den kan vara tom, bara den klarar gränsvärdet som jag får anta vara 3,5.
Citera
2015-11-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Jag gjorde en liten beräkning på vad det kan kosta att privatleasa en ny Seat Ibiza jämfört med att äga en Volvo 940.

Jag har förutsatt att Volvon betalas kontant och att körsträckan är 1000 mil per år. Skulle man köra mer gynnar det Ibizan. I service har jag räknat in reparationer. Den punkten kan bli mindre eller mycket större på för Volvon. Försäkring varierar stort med ägaren. Bränsleförbrukningen på Volvon har jag fått från spritmonitor.de, (Jag vet att alla Flashbackare kör sin 940 på 0,62.)

Skillnaden är förvånandsvärt liten. Jag har inte bedömt vad det är värt att köra en ny bil med garantier eller att kunna sladda på ICA's parkering med en bakjulsdriven bil.

Länk till tabellen:
http://forumbilder.se/ED66S/bilkost.png

Länk till Ibizan:
http://www.atteviks.se/Documents/Pv/...ition%2070.jpg

Men nu köper du ju en ganska dum gammal bil. Och har ett väldigt högt servicepris, samt värdeminskning och skatt samt besiktning varje år. När en bil blir veteran vid 30 så kan man få betydligt bättre priser på försäkring, speciellt om man kör lite. Det kan vara en mycket god affär att hitta en fin 87a nu, de stiger snarare i värde än sjunker. Och vad gäller just 88-or så har de en katalysator med massor av ädelmetall i. Den är (var iaf för ngt år sen) värd lika mycket som en ny biltema-budget kostar. 88-95 tycker jag är bra modellår överlag, även om de självklart börjar bli gamla. men det går att skruva en hel del själv för det mesta. Köper du en bil efter 95 så börjar eländet, då ska man kliva på rätt modell och det kräver rätt djup kunskap. Exempelvis SAAB 9-3 med gamla motorfamiljen är OK, dvs tidig 98, men sen 98-02 ska man sikta mot en aero.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in