Citat:
Inte lätt att läsa vad du skriver, men jag har försökt. Är det så jävla svårt att fatt att all inte är ett piss intresserade av att skruva? De kanske hellre lagar mat, pluggar, spelar i ett band, knullar, styrketränar eller spelar boll i stället för att lägga sin fritid på en sketen bil?
Visst kan man köpa en växellåda på skroten, om man tycker det är värt att lägga en helg på ett byte i stället för att göra något roligt. Inte heller väljer jag att äga en gammal bil för att det finns delar på skroten om jag får inbrott eller om jag kör i diket, det är det försäkringar är till för. Vill du snåla och inte betala försäkring så får du ändå betala med eget arbete, besvär och att vara utan bil under tiden du ska fixa bilen, i stället för att åka hyrbil eller vara av med bilen någon dag.
Vad är det som säger sig själv att 20 år gamla bilar har mindre elektronik? Det som har hänt är att det som fanns i dyrare bilar 1995 numera finns i billigare bilar, så om du köper en 20 år gammal "premiumbil" så har den ungefär samma utrustningsnivå som en modern småbil, med skillnaden att utvecklingen inte har stått still och elektroniken är stabilare i dag.
Det skulle vara intressant att ta del av dina testresultat som visar att ett urgammalt vinterdäck utan dubbar är lika bra som ett sommardäck.
Visst kan man köpa en växellåda på skroten, om man tycker det är värt att lägga en helg på ett byte i stället för att göra något roligt. Inte heller väljer jag att äga en gammal bil för att det finns delar på skroten om jag får inbrott eller om jag kör i diket, det är det försäkringar är till för. Vill du snåla och inte betala försäkring så får du ändå betala med eget arbete, besvär och att vara utan bil under tiden du ska fixa bilen, i stället för att åka hyrbil eller vara av med bilen någon dag.
Vad är det som säger sig själv att 20 år gamla bilar har mindre elektronik? Det som har hänt är att det som fanns i dyrare bilar 1995 numera finns i billigare bilar, så om du köper en 20 år gammal "premiumbil" så har den ungefär samma utrustningsnivå som en modern småbil, med skillnaden att utvecklingen inte har stått still och elektroniken är stabilare i dag.
Det skulle vara intressant att ta del av dina testresultat som visar att ett urgammalt vinterdäck utan dubbar är lika bra som ett sommardäck.
Jag får be om ursäkt för min stavning. Har aldrig vistas på en svensk skola då jag flyttade utomlands vid 5 års åldern.
Nä, men om man inte vil skruva så får man vell skicka in bilen på någon verkstad eller fråga någon om hjälp, som jag nämnde i mitt förra inlägg. Och bara för att man skruvar bil så betyder inte det att man inte har tid med annat. Själv har jag en stor del andra hobbyn enn att skruva bil. Helt ärligt så gör jag inte det så mycket, men när bilarna behöver sin vård så ser jag till å fixa det själv också. Sen så är det ju lärorikt å skruva. Självständigt. Å alla pengarna man sparar kan man ju sen använda på å dra på semester eller köpa annat roligt.
Sen så skruvar du fan i snigelfart om det tar en helg å byta låda, säger sitt om dina så kallade kunskaper om ämnet.
Sen är det ingen försäkring som täcker lådhavari, och ska du då in å byta samt köpa en ny låda åt en 07 eller vad det nu skulle vara för årsmodell, så får du bläddra upp en god summa, en summa man kanske inte har som student.
Och ämnet i den här tråden handlar om hur billigt man kan äga en bil som student, å då är det vell klart at man snålar på både bil och försäkring. Även hyrbil kostar extra. Å ska man ha det billigt så får man räkna med å betala med sin egen tid.
Jag har utrustningsbomber från 90talet och inte fan har moderna småbilar samma elektronik som dom. Å sen så pratade inte jag om någon s-klass utan en Carina eller Corolla som knapt har någon nämnvärd avancerat teknologi. Å sen så tror inte jag att dagens elektronik i bilar kommer att hålla sig lika länge som 90 talets premium bilar gör/har gjort.
Och sen så har jag inte sagt at urdubbade vinterdäck är lika bra som sommardäck, jag sa om du kör som vanligt folk så spelar det ingen större roll. Tror du verkligen bromssträckan blir så mycket längre i 60 om man kör med urdubbade vinterdäck motsättning till sommardäck i samma dimension?
I slutändan så skulle jag hellre köpa en gammal japansk bil istället för att köpa en nyare dyrare bil. Då dom är så hållbar och har mindre utrustning som kan gå sönder osv. Billigare att äga och försäkra. Värdet sjunker inte heller så mycket på en äldre bil.