Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Billigast? Ja kanske, men det är inte särskilt kul med en bil man inte kan lita på. Visst, behöver man bara köra kortare sträckor för att handla etc. så kan det funka, men att dra iväg 20-30 mil för att träffa släkten över helgen är inget att rekommendera.
Vad ska man göra med en tusenkronorsbil som inte startar på grund av kass batteri? Skrota eller köpa en ny tusenkronorsbil? Om jag behöver bilen NU så blir det troligen ett nytt batteri och helt plötsligt har man lagt en femhundring till på sitt vrak. Två veckor senare lämnar bränslepumpen in, men eftersom batteriet är nytt så läggs ytterligare en femhundring för ett byte. Så där kan det hålla på, var ska man sluta? Det känns ju kanske inte rätt att skrota en bil för att batteriet är kass och sedan är bollen i rullning.
Jag hävdar fortfarande att en som inte kan eller vill skruva själv bör köpa en hyfsat ny bil, gärna en med garantier kvar. Dels är risken mindre att något går sönder och dels så finns det garantier/försäkringar som täcker OM det ändå skulle hända. Det kan bli några spänn dyrare, men det bör bli ett mer problemfritt bilägande och det är också värt något.
Mja, delvis rätt. Även nyare bilar kan haverera.
Tusenkronorsbilar existerar knappt idag men om man lägger sig i intervallet 5-10' så kan man göra riktiga fynd, och då menar jag inte i skönhet utan (relativt) driftsäkra bilar som även är billiga att äga.
Men prisklassen är ett ormbo och det vimlar av lik som man av förklarliga skäl bör undvika.
Att det kostar pengar att driva en bil - och då menar jag inte bara drivmedel, skatt och försäkring - är underförstått vilken bil man än äger.
Jag, som ändå kan skruva själv, håller mig till japaner. För att dom funkar bäst helt enkelt.
Eller så köper man en pansarvagn, alltså en gammal Volvo 740/940.
Det finns säkert nån ni känner som har lite koll på bilar. Be hen följa med och kolla på olika objekt men sålla friskt innan ni ens åker och kollar. Undvik bilnasare och pratkvarnar. Lite först på magkänslan. Kolla att allt funkar. Ta tid. Kolla även under bilen, den kan se fin ut i lacken men vara helt upprostad under. Undvik "ja men det fixar du lätt och billigt", konstiga ljud och "borttappade" besiktningsprotokoll. Stressade försäljare är ett varningstecken.
Ställ frågan: varför säljer man den här bilen - egentligen - och se om det finns ett vettigt skäl.
Toyotor - även om dom är 20 år gamla - är säkra kort. Det är min rekommendation.
Men att man rätt som det är åker på ett nytt batteri, nya däck eller annat hör helt enkelt till bilägandet.