Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Ett av argumenten för hur bra och billig en bil är att äga brukar vara att "det finns massvis av dem på skroten så delar är billigt". Jaha? Hur hjälper det en okunnig student som inte kan skruva själv? Och vilka delar till en 20 år gammal bil är det som är så dyra att de inte kan köpas nya? Rasar växellådan är det väl knappast aktuellt att åka till skroten och skruva bort en låda med okänd status och byta till? Det som behöver bytas är slitdelar som t.ex. bromsar och det är det väl knappast någon som köper på skroten? Okej, ett och annat lyktglas och någon backspegel kanske kan köpas där i stället för att köpa nytt, men vad mer?
Inget elektroniktjafs säger du? Vad är det för elektronik som krånglar så mycket i en nyare bil då? En bil från 90-talet har väl en del elektronik den med? Skillnaden är att den är 20 år gammal, vilket inte gör den särskilt pålitlig.
Att dra dubben och använda vinterdäcken på sommaren är ett direkt dåligt råd, det är sådant man kanske kan tänkas att göra på en släpkärra som används några ggr per år för att köra skräp till soptippen med.
Nä, för det första så är du ju bara tjafs at man inte kan å skruva. det kommer helt på om man årkar eller inte. hur svårt är det at googla lite å sen dra ut med lite verktyg?
Sen känner vell alla någon som kan hjälpa till lite om det skulle behövas. Eller så kan man vell hyra någon svart eller något.
Å det tycker jag är rätt bra med en gammal bil, dom är enkla å skruva på så man kan enkelt dra til vilken mekaniker som helst för at få det gjort. Det skulle inte jag gjort med en nyare, dyrare och mer komplicerat bil.
Å varför skulle man inte kunna dra på skroten å hämta en växellåda?
Man får ju kolla runt lite. kolla på skadan på bilen och hur långt bilen har gått. Men på en manuell låda skulle jag inte va så orolig. Automat låda från Audi skulle jag va skeptisk till. Audi generellt faktiskt.
Å ja, vad annat kan man köpa på skroten? Typ alt förutom slitdelar som du säger. Karros å fönster ifall man får inbrott eller kör i diket osv? har man trafikförsäkring(billigt) så gäller vell inte inbrott å skador osv. På en nyare och dyrare bil borde man vell kanske ha kaskoförsäkring(dyrare). Det må man ju tänka på om man ska ha en billig bil.
Jag har och har haft en jävla massa bilar, å jag kan säga at det är bara jenkaren å mina Carinor som alltid startar å som jag aldrig har haft något problem med.
Såklart en ny Toyota e ju rätt driftsäker den med, men skulle det först börja krångla så går det fort några lappar, då det fort kan va ett helvete å hitta felen. Jag har vuxit upp med Toyota, å just då Carina å Corolla å det har aldrig varit något problem med dom. Jag känner många som har dom här bilarna å man hör aldrig at det är något krångel.
Nu har folk börjat köpa nya bilar å då hör man stött å stadigt at det är något fel. Å sen ska dom servas hela tiden.
På en gammal Japanare kan du helt enkelt skita i å byta olja ett år om du är för snål eller har för dåligt med pengar. Jag köpte en Carina och körde den i ett halvår utan at kolla oljan, sen gjorde jag det å då var det inte en skvätt på pelpinnen, å den knacka inte ens.
Å det säger sig själv at en bil som är 20 år har mindre elektronik. Det är vell någon styrenhet och et par sensorer på gamlingarna. På en nyare bil är det nog et flertal sensorer og styrenheter. Å jag har upplevt at om en av dom här sensorerna går sönder så kan det sluta med at bilen inte startar eller inte vill gå riktigt. Detta gäller även växellådor på nyare bilar, som kan börja krångla för at en sensor går sönder eller något, fast det gäller ju mest om inte helt å hållet automatlådor såklart.
Å jag favoriserar Bmw och Cheva å dom kronglar rätt mycket i elektroniken, just för at det är mer av det.
Å varför skulle det spela någon roll om du drar dubbarna på gamla vinterdäck? Kör du som folk spelar det ingen större roll. Har provat med urgamla vinterdäck så jag vet hur det ligger til.
Men såklart, har du råd med sommardäck är det ju såklart bättre å köra på det. Sen kan du bara köra lungt så håller däcken längre.
Nä, köp et bra eksemplar av en 90tals Carina å du kommer aldrig behöva skruva. Det är en sjukt pålitlig bil som är billig at äga. Inget speciellt med den men den är sjukt prisvärd och jag tipsade om den här bilen för at det låter som en bil som skulle passa TS rätt bra.