Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-21, 11:24
  #3037
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxAlien
Det finns inte en enda kommentar kring islam eller Koranen på hela hans facebook sida.

Det mest troliga är att någon islamfanatiker har gjort någon falsk anklagelse för att de inte gillar den här killen. Kanske för att han går i kyrkan eller något sånt som inte passar sig.

Eller så har någon använt hans detaljer på någon annat kommunikationsmedium och Säpo föll för det tricket.

I vilket fall som helst är det möjligt att någon terrorist finns som känner honom och använt honom som täckmantel, troligen utan hans kännedom. Det skulle isåfall kunna förklara hur Daesh kunnat kommunicera mellan varandra utan att bli upptäckta.

De döljer kommunikationen via riktiga identiteter som inte är medvetna om det.

Det blir intressant att följa den här historien.

Du har helt rätt!! Äntligen någon som förstått sanningen. Alla vet ju att terrorister anger "IS School of Jihad" som utbildning samt "suicidebomber" som yrke. På samma självklara vis gör rånare det fast så är det "livets hårda skola" som gäller.

Nej men ärligt det är väl uppenbart att det är något fel på hans Facebook. Inte av anledningen du anger utan snarare tvärtom... Varför har han inte uppgett något alls om detta överhuvudtaget.
Citera
2015-11-21, 11:25
  #3038
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllersW
Varför skulle han göra motstånd när han blev gripen, det vore ju som att avslöja sig själv.
Dessutom insåg han väl att det var menlöst att börja fightas obeväpnad mot ett stort antal beväpnade poliser.

Självmordsbombare är inte en krigskämpe utan en psykiskt svag person som går att övertala till vansinnesdåd.
Citera
2015-11-21, 11:28
  #3039
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Självmordsbombare är inte en krigskämpe utan en psykiskt svag person som går att övertala till vansinnesdåd.


eller ordentligt hjärntvättad sedan födseln.
Citera
2015-11-21, 11:28
  #3040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Intressant att det är så många som misstror SÄPO gällande det här. Ni sitter på hans facebook och aftonbladet och tycker. Har ni samma källor som SÄPO? Nej, den här killen är garanterat terrorist.

Varför släpper SÄPO / Polisen en grynig bild av någon fastän de redan borde känna till var han befinner sig? Dessutom fanns det mycket bättre bilder från hans Facebook de kunnat använda?

Antingen hade de noll koll på var han befann sig / hans fb eller så ville de försöka vilseleda befolkningen av någon anledning.

Eftersom svensk polis gång på gång visat hur ineffektiv deras organisation är så skulle jag tippa på det förstnämnda, att de gjort bort sig ännu en gång. Om de inte ens har koll på vilka som skriver in sig på Migrationsverket, hur bra koll har de då överlag på alla ev. terrorister som gömmer sig bland flyktingar? Skrämmande.
Citera
2015-11-21, 11:32
  #3041
Medlem
Namnet på brevlådan och öppen facebok för alla. Varför skickade man ut en efterlysning överhuvudtaget?

Nog för att jag inte tycker araber är direkt smarta men känns ju overkligt att en terrorist skulle skulle skylta så pass. Svenskar tydligen inte heller så smarta. Känns ju overkligt att säpo inte bara åkte dit och grep honom istället för att flagga terrorhot i hela landet.

Måste vara ett paradis för terrorister vi.
Citera
2015-11-21, 11:54
  #3042
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Varför släpper SÄPO / Polisen en grynig bild av någon fastän de redan borde känna till var han befinner sig? Dessutom fanns det mycket bättre bilder från hans Facebook de kunnat använda?

Antingen hade de noll koll på var han befann sig / hans fb eller så ville de försöka vilseleda befolkningen av någon anledning.

Eftersom svensk polis gång på gång visat hur ineffektiv deras organisation är så skulle jag tippa på det förstnämnda, att de gjort bort sig ännu en gång. Om de inte ens har koll på vilka som skriver in sig på Migrationsverket, hur bra koll har de då överlag på alla ev. terrorister som gömmer sig bland flyktingar? Skrämmande.

Problemet är ju att du utgår från aftonbladet och hans facebook för att sedan göra en bedömning huruvida han har planerat terrordåd eller ej. SÄPO utgår inte från aftonbladet.
Citera
2015-11-21, 11:55
  #3043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Bara på Flashback är folk mer skeptiska till information som kommer från SÄPO än mot artiklar i Aftonbladet. Eller ja åtminstone om det tjänar skribenternas egna intresse, annars är det fritt fram att ifrågasätta Aftonbladet :-)

Jag tror att jag läst om alla dömda mördare, åtminstone en artikel, där journalisten lyckats gräva fram en vän eller familjevän som säger "Jag förstår inte hur det kunnat ske, han är den bäste killen egentligen, jag har svårt att tro på anklagelserna etc etc etc".

Jag har svårt att tro att det inte kan vara så även denna gång. Speciellt inte när det är ett sånt extremt mediaintresse så det räcker med att ha suttit på samma buss som Moder för 2 månader sedan och så har du en helsida i Aftonbladet/Expressen.

Det jag tycker är lurt i ärendet är att bevisningen är tillsynes svag och det är fakta. Han är nämligen häktad som SKÄLIGEN MISSTÄNKT. Troligtvis så sket det sig i bevisinhämtningen när Aftonbladet/Expressen började nysta i Facebook och det skulle bara vara timmar kvar tills dom skrev om Boliden i media. Jag tror ärligt talat vi har media att tacka för att åklagaren inom de närmaste dagarna kommer behöva släppa ut en terrorist i det fria. En terrorist med syfte att attackera folket. Att tacka har vi "Hollywood journalister" Som Nickepicke på Expressen.

Han är misstänkt för förberedelse till terrorbrott.

Förberedelsebrott är svåra att få någon fälld för, rent allmänt är det svårt att bevisa vad en person haft för avsikter.
Bör då vara svårt även att häkta någon på sannolika skäl för just förberedelsebrott. Därav häktning på den lägre graden, dvs "skäligen misstänkt". Om någon juridikkunnig har en annan åsikt, korrigera gärna.


Att vara misstänkt för förberedelse till brott har en ganska vid definition:

Citat:
Förberedelse till brott definieras enligt 23 kap 2 § Brottsbalken på så sätt att " Den som, med uppsåt att utföra eller främja brott

1. lämnar eller mottager penningar eller annat såsom betalning för ett brott eller för att täcka kostnader för utförande av ett brott, eller
2. skaffar, tillverkar, lämnar, tar emot, förvarar, transporterar, sammanställer eller tar annan liknande befattning med något som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott ska i de fall som särskilt anges dömas för förberedelse till brott."
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...lse_till_brott

Kan alltså röra sig om alltifrån att transportera och förmedla pengar, till att tillverka bomber.

Undrar för övrigt vad MMM livnärde sig på i Turkiet. Han skulle söka arbete, men verkar inte fått något? Hans facebook vittnar dock om en hygglig levnadsstandard.


De misstänkta terrorplanerna tros ha planlagts i Stockholm enligt åklagaren. Vad MMM haft för sig i Stockholmsområdet innan han sökte asyl i Märsta är avgörande för varför han är misstänkt. Och vilka han träffat. I tråden rapporterades om tillslag i Brandbergen i samband med att han efterlystes. Här finns radikala element, men tillslaget i Brandbergen behöver naturligtvis inte ha med MMM att göra.

Att MMM betett sig "normalt" i Boliden och Skellefteå är egentligen inget skäl för att tro att han är oskyldig, då brottet ska ha begåtts i Stockholm.

Utesluter inte att Säpo helt missbedömt situationen, men det skulle förvåna.
Citera
2015-11-21, 11:55
  #3044
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbengt
Det verkar sannolikt att han istället för att ha tillbringat dryga året i Turkiet som han uppger, istället har varit i Syrien.
Var står detta om att han varit i Syrien? Är av stort intresse vad han gjort det senaste året. Jag tycker inte tramset om "studera till agronom", alltså en lärd bonde, räcker som alibi som en del media verkar använda det som.

Om man räknar upp lite konstigheter:
Han kom från Mosul, den första staden ISIS tog. Hur tog han sig därifrån och när?
Vad är "kopplingen till Sverige" som nämnts?
Har han haft kontakt med journalisten Jessica Josefsson och varför?
Vad har pappan gjort sedan 2003 när han fick avsked från att vara irakisk militär?

Jag tror fadern kan vara bra att utreda.
Citera
2015-11-21, 11:55
  #3045
Medlem
Jimbos avatar
Tror nog säpo hade koll på den här killen och vart han befann sig redan för tre veckor sedan. Att man gick ut med efterlysning kan ju vara så enkelt att man ville se vilka han tog kontakt med då och vilka andra grupperingar som började röra på sig iom efterlysningen.

Alternativt är han svensk spion som behövde en snabb exit ur sitt uppdrag.

Men säpo gör inte fel. Det vet ni väl?
Citera
2015-11-21, 11:56
  #3046
Medlem
sjelvefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Intressant att det är så många som misstror SÄPO gällande det här. Ni sitter på hans facebook och aftonbladet och tycker. Har ni samma källor som SÄPO? Nej, den här killen är garanterat terrorist.
I vanliga fall misstror jag inte SÄPO. Men när även terroristexperter ser frågetecken så är det väl inte underligt om även vanligt folk gör det?

Och "skäligen misstänkt" är alltså lika med "garanterat terrorist" i din värld? Han KAN vara terrorist, men det måste inte alls vara så i nuläget:

"Han är skäligen misstänkt för förberedelse till terroristbrott, den lägsta graden om misstanke."

Tillägg: Jag tror förstås inte heller att man bara har tagit in en oskyldig person helt random, man har säkert fått in tips som lett till att man måste kolla upp honom. Men sålänge som någon är misstänkt av den lägre graden är ingenting säkert. Det anser förmodligen inte SÄPO heller, men så fort det kommer mer bevis och belägg är jag beredd att omvärdera min "skeptism".
__________________
Senast redigerad av sjelvefan 2015-11-21 kl. 12:13.
Citera
2015-11-21, 12:09
  #3047
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Han är misstänkt för förberedelse till terrorbrott.

Förberedelsebrott är svåra att få någon fälld för, rent allmänt är det svårt att bevisa vad en person haft för avsikter.
Bör då vara svårt även att häkta någon på sannolika skäl för just förberedelsebrott. Därav häktning på den lägre graden, dvs "skäligen misstänkt". Om någon juridikkunnig har en annan åsikt, korrigera gärna.



Att vara misstänkt för förberedelse till brott har en ganska vid definition:


https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...lse_till_brott

Kan alltså röra sig om alltifrån att transportera och förmedla pengar, till att tillverka bomber.

Undrar för övrigt vad MMM livnärde sig på i Turkiet. Han skulle söka arbete, men verkar inte fått något? Hans facebook vittnar dock om en hygglig levnadsstandard.


De misstänkta terrorplanerna tros ha planlagts i Stockholm enligt åklagaren. Vad MMM haft för sig i Stockholmsområdet innan han sökte asyl i Märsta är avgörande för varför han är misstänkt. Och vilka han träffat. I tråden rapporterades om tillslag i Brandbergen i samband med att han efterlystes. Här finns radikala element, men tillslaget i Brandbergen behöver naturligtvis inte ha med MMM att göra.

Att MMM betett sig "normalt" i Boliden och Skellefteå är egentligen inget skäl för att tro att han är oskyldig, då brottet ska ha begåtts i Stockholm.

Utesluter inte att Säpo helt missbedömt situationen, men det skulle förvåna.

Uppsåtsbedömninger är såklart svår i alla situationer där personen inte gripa på "bar eller färsk gärning" men finner polisen tillräckligt med konkret bevisning så är det inte något större problem att få honom häktad på sannolika skäl. Svårare däremot att få honom dömd då det kräver att set är ställt utom rimlig tvivel vilket är högre krav än sannolika skäl.

Sannolika skäl är egentligen inte så högt som folk vill tro.
Citera
2015-11-21, 12:11
  #3048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
I vanliga fall misstror jag inte SÄPO. Men när även terroristexperter ser frågetecken så är det väl inte underligt om även vanligt folk gör det?

Och "skäligen misstänkt" är alltså lika med "garanterat terrorist" i din värld? Han KAN vara terrorist, men det måste inte alls vara så i nuläget:

"Han är skäligen misstänkt för förberedelse till terroristbrott, den lägsta graden om misstanke."

SÄPO plockar inte in honom för att han KAN vara en terrorist, tror inte man chansar direkt, inte för att han för den sakens skull är den som ska spränga sig själv eller what ever.
Ngt samröre har denne MMM haft med suspekta personer, i vilken utsträckning återstå att se.
Har ngn försökt värva honom i Sverige t.ex? Isf bör ju dessa ha plockats in omgående.
Återupprepar, SÄPO har på fötter, återstår att se vad.
Och blir han släppt betyder det fortfarande inte att han är helt oskyldig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback