Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-21, 19:01
  #3157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fobia
Ja det förstod jag inte heller men samtidigt vad skulle han få ut av att ljuga om en sån sak? Det kommer ju fram sen i alla fall i så fall, kanske i ren desperation.

Polisen kanske inte har hittat något ÄN. Analysera data tar ju tid. Tror inte polisen pratat/förhört pappan för då borde väl pappan få yppandeförbud?

Pappan kanske försöker göra allt i sin makt att få honom fri.

Tror ni att MMM kan få asyl i Sverige? Om han nu var ett helt år i Turkiet och sökte "jobb" eller liknande så kan han väl inte anses vara flykting? DVS han var väl inte hotad till livet i Turkiet från folk i Turkiet? Eller tänker jag fel nu?
__________________
Senast redigerad av ulvan 2015-11-21 kl. 19:04.
Citera
2015-11-21, 19:03
  #3158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Man kanske ska fråga sig varifrån tipset till Säpo kom? IS är smarta och lägger ut "fejktips" (finns ett ord för det), och det här kan vara något sånt, för att dölja andra aktiviteter, andra terrorister istf denna fejkterrorist.

Hörde att det fanns krypterad aktivitet (samtal?) mellan MMM och IS

Någon som har källa eller kan bekräfta detta?
Citera
2015-11-21, 19:04
  #3159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Polisen kanske inte har hittat något ÄN. Analysera data tar ju tid. Tror inte polisen pratat/förhört pappan för då borde väl pappan få yppandeförbud?

Pappan kanske försöker göra allt i sin makt att få honom fri.

Tror ni att han kan få asyl i Sverige? Om han nu var ett helt år i Turkiet och sökte "jobb" eller liknande så kan han väl inte anses vara flykting? DVS han var väl inte hotad till livet i Turkiet från folk i Turkiet? Eller tänker jag fel nu?

Om han får Asyl när han vart där nere ett år.. då e de fan sjukt detta system..
Han levde ju inget " svält " liv där nere precis..
Citera
2015-11-21, 19:04
  #3160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hörde att det fanns krypterad aktivitet (samtal?) mellan MMM och IS

Någon som har källa eller kan bekräfta detta?

Läste att det också fanns det , därav dom ville ha tag i MMM.
Citera
2015-11-21, 19:07
  #3161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jaha, det är den tonen som gäller. Ditt böghat är väldigt överkompenserat. Det är inte mitt fel att du fick erektion i duschen på mellanstadiet.
Jag ville bara delge folk min teori. Jag har inget mot såna som dig.
Haha what? Ursäkta att jag tyckte att du lät homofobisk och löjlig, vilket det finns bevis för. Vad bevisar att jag är böghatare?
Det var ju jag som sa åt dig att sluta håna bögar.

Skrattretande
Citera
2015-11-21, 19:08
  #3162
Medlem
Fobias avatar
"Senast 12 imorgon måste han begäras häktad"
Brukar man vänta in i det sista innan man höjer misstankegraden och begär den misstänkte häktad?
Citera
2015-11-21, 19:12
  #3163
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Mona Sahlin står i SVT just nu och flinar om terrorismen.

Vidrigt.. och denna människa skall vara vår Nationella samordnare mot våldsbejakande extremism.
Citera
2015-11-21, 19:13
  #3164
Medlem
Samtliga i Boliden som greps och förhördes är släppta. Frånsett MMM.

Citat:
Ett flertal tungt beväpnade poliser slog därefter till mot det lägenhetskomplex som Migrationsverket hyr. 6-8 personer hämtades in till förhör, men greps aldrig.

Personerna fördes bort för att höras om deras kännedom kring Mutar Muthanna Majids vistelse i Sverige och Boliden.

– Den korrekta benämningen är att de hämtades till förhör, men det finns bara en frihetsberövad i nuläget och det är Moder Mothanna Magid, säger Börje Öhman.

Varför användes tungt beväpnade poliser?

– Det kan jag inte svara på. De skulle hämtas och då får man använda den insats som krävs.

Så personerna är inte gripna i nuläget?

- Nej, efter förhör kunde de hållas kvar i 6 + 6 timmar. Efter detta var de fria att röra sig som alla andra.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ring-gripandet

Överensstämmer med att det misstänkta brottet ägt rum i Stockholm. Tippar på att han i Stockholm träffat radikala islamister med tveksamt rykte.


Åklagarmyndigheten säger inte så mycket, men talar om fortsatta utredningsåtgärder.
Citat:
Lägesrapport terrormisstänkt
2015-11-21
Den man som är misstänkt för förberedelse till terroristbrott är fortsatt anhållen.
Fortsatta utredningsåtgärder kommer att genomföras under lördagen och söndagens förmiddag. Vilka dessa är kan åklagaren inte gå in på, inte heller resultatet av förhör med den misstänkte.

Senast klockan 12.00 måste åklagaren fatta beslut om han ska begära den anhållne häktad eller inte.
http://www.aklagare.se/Media/Nyheter...rrormisstankt/
Citera
2015-11-21, 19:13
  #3165
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vidrigt.. och denna människa skall vara vår Nationella samordnare mot våldsbejakande extremism.

Vad sa Mona då? Hur går det med hennes telefonlinje? Lanserade hon en app för terrorister?
Citera
2015-11-21, 19:15
  #3166
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jag är kluven. Det lilla jag vet om underrättelser är att det går bra att lägga pussel, komma med kvalificerade gissningar och teoretisera då man gör analyser som inte är underlag för stora beslut.

Men vid framtagningen av underlaget som legat till grund för att höja terorrhotsnivån så är jag säker på att ingen jävel på SÄPO vill ha bli påkommen med att ha fabulerat, spekulerat eller gissat friskt.

Jag tror att kriterierna för att höja nivån från 3 till 4 är extremt tunga, och att man måste ha flera av varandra oberoende och konkreta/starka bevis.

Så är det ju till och med det lärs ut i SoldF
2 oberoende källor - annars ej anses som bekräftat.

D.v.s. ett tips från ett annat lands underrättelsetjänst räcker nog inte ens om det kommer från någon som anses mycket trovärdig. Det ska även synka med att man på egen hand kanske haft samma starka misstanke genom signalspaning exempelvis, eller någonting helt annat.

Så om jag bara följer min världsbild om hur jag tror det fungerar så skulle jag lätt säga att det finns fog för att ta in MMM.

Men om jag följer min magkänsla så tänker jag ju helt tvärt om. Det känns verkligen som att någonting är fel. Historien spelar liksom inte ut som den brukar.

Framtiden får utvisa vad som är fel. Min världsbild eller min magkänsla.
Citera
2015-11-21, 19:17
  #3167
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad sa Mona då? Hur går det med hennes telefonlinje? Lanserade hon en app för terrorister?

Den stora frågan är.... ringde Mutar Muthanna Majid till Monas terroristtelefon - eller vad skulle hon ha behövt göra för att han skulle ha gjort det?
Citera
2015-11-21, 19:18
  #3168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajsii
Tror inte hans pappa skulle få tillgång i känslig info om detta.
Det verka lite skumt..

Denna meningen får börja att fundera :

" Min uppfattning är att han nekar. Jag förstår att det låter luddigt, säger Ola Salomonsson till Aftonbladet. "
Hans advokat säger så..

De verka som de har något på han som dom pressa han hårt på..

Skulle kunna överensstämma med att MMM överlämnat något från Turkiet till mottagare i Sverige - men uppger att han inte fattat vad det handlat om, att det varit brottsligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback