Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-21, 12:11
  #3049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muteme
Nu är jag varken bensoknaprare eller vänsterpartist, men du behöver verkligen inte bry dig om mig. Jag tar inte illa upp. Tror det är lite ömsesidigt, men jag tackar dig för visat intresse. Tror till och med jag träffade en känslig nerv.

Dessutom proklamerar jag inte folkmord. Där är vi nog olika.

Ja, men man måste ha respekt för människors rädsla. Jag är också rädd och i många delar kritisk till hur den nuvarande och förra regeringen skött sitt. Och visst, det kanske finns en poäng (och bakomliggande fakta) i att man på så sätt utsatt Sverige för ett större hot.

Å andra sidan är det verkligen VM i generaliseringar. Flashback är lite av ett högernäste. Höger är väl en sak, men hat föder hat, motsättningar föder andra motsättningar. Det vore ju spännande om man kunde tänka längre än näsan räcker och faktiskt analysera orsakerna till fundamentalism. Men det kräver ju lite tankeverksamhet. Det är enklare tt haspa ur sig rasistiska floskler.
Finns inget civiliserat muslimskt land, det faktumet säger allt.
Citera
2015-11-21, 12:13
  #3050
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
I vanliga fall misstror jag inte SÄPO. Men när även terroristexperter ser frågetecken så är det väl inte underligt om även vanligt folk gör det?

Och "skäligen misstänkt" är alltså lika med "garanterat terrorist" i din värld? Han KAN vara terrorist, men det måste inte alls vara så i nuläget:

"Han är skäligen misstänkt för förberedelse till terroristbrott, den lägsta graden om misstanke."

Nej han var nog "kan misstänkas" innan men annars har du väldigt rätt. Blir en väldigt intressant vecka det här. Förstå reaktionen om karln släpps. Då är det bara att byta namn och flytta till långtbortistan som gäller.
Citera
2015-11-21, 12:13
  #3051
Medlem
Om man nu vill ha död på mycket människor så varför inte smälla av ett par bomber och sedan gå berserk med några ak-47 inne på Gekås i Ullared?

Idag är det packat så inihelvete med folk, den förhöjda beredskapen är 2 poliser vid ingången som står och gör allt annat än att kolla på folk som går in. Någon civilare såg jag också stryka runt i butiken.. men det är ju lätt 7000 inne plus utanför varuhuset..

Två tre bomber i väskor, bränna av dem, kasta 5-6 handgranater och sedan plöja med ak?

Vad tror ni? Kan Ullared vara ett potentiellt mål ?
__________________
Senast redigerad av Bensindunken 2015-11-21 kl. 12:16.
Citera
2015-11-21, 12:15
  #3052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Om man nu vill ha död på mycket människor så varför inte snälla av ett par bomber och sedan gå berserk med några ak-47 inne på Gekås i Ullared?

Idag är det packat så inihelvete med folk, den förhöjda beredskapen är 2 poliser vid ingången som står och gör allt annat än att kolla på folk som går in. Någon civilare såg jag också stryka runt i butiken.. men det är ju lätt 7000 inne plus utanför varuhuset..

Vad tror ni? Kan Ullared vara ett potentiellt mål ?
Alla platser (med stora folksamlingar)/stora varhus med stora folksamlingar är alltid potentiella mål.
Citera
2015-11-21, 12:16
  #3053
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Uppsåtsbedömninger är såklart svår i alla situationer där personen inte gripa på "bar eller färsk gärning" men finner polisen tillräckligt med konkret bevisning så är det inte något större problem att få honom häktad på sannolika skäl. Svårare däremot att få honom dömd då det kräver att set är ställt utom rimlig tvivel vilket är högre krav än sannolika skäl.

Sannolika skäl är egentligen inte så högt som folk vill tro.
Används verkligen samma regler för dessa icke-svenska asylsökande? SÄPO har tyvärr ändrat på sin hemsida, kan inte finna den text de förut haft vad gäller hur asylsökande grips och sänds från landet utan att någon får veta något eller har rätt att fråga något. Vill vi helt enkelt inte ha dom i landet så ska de bort. Står lite vagt om liknande, tyvärr mer vagt än förut:
Citat:
En del i att förebygga terrorism är att förhindra att personer med koppling till terroristverksamhet beviljas inresa, uppehållstillstånd eller medborgarskap i Sverige. Migrationsverket och Säkerhetspolisen har under 2015 inlett ett än mer fördjupat samarbete.
http://www.sakerhetspolisen.se/kontr...de-arbete.html
Citera
2015-11-21, 12:17
  #3054
Medlem
negerbengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Var står detta om att han varit i Syrien? Är av stort intresse vad han gjort det senaste året. Jag tycker inte tramset om "studera till agronom", alltså en lärd bonde, räcker som alibi som en del media verkar använda det som.

Om man räknar upp lite konstigheter:
Han kom från Mosul, den första staden ISIS tog. Hur tog han sig därifrån och när?
Vad är "kopplingen till Sverige" som nämnts?
Har han haft kontakt med journalisten Jessica Josefsson och varför?
Vad har pappan gjort sedan 2003 när han fick avsked från att vara irakisk militär?

Jag tror fadern kan vara bra att utreda.

Uppgiften kommer från "en myndighetskälla" har först publicerats i Aftonbladet och sedan citerats i de flesta tidningar bland annat:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ter...eps-i-boliden/

En inte för avancerad gissning är väl att svenska myndigheter i sin tur fått informationen av någon underrättelsetjänst i väst. Kanske hittade man en koppling under utredningen av dåden i Paris eller bara genom vanlig signalspaning. Bilden man gick ut med i media skulle kunna vara tagen från avlyssnad Skype-konversation.
__________________
Senast redigerad av negerbengt 2015-11-21 kl. 12:23.
Citera
2015-11-21, 12:19
  #3055
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Alla platser (med stora folksamlingar)/stora varhus med stora folksamlingar är alltid potentiella mål.

Samtidigt är knappast IS motiv att hata på Ullared. Inte heller tror dom att dom kan störta statsskicket och införa ett Khalifat här. Åtminstone inte baserat på en självmordsbombare.

Dom har ett motiv. Det gäller för dom att utlösa en reaktion som inte står i proportion till deras angrepp. Åtminstone inte i deras absoluta närhets ögon.

Då ökar chansen till rekrytering och acceptans eftersom IS då ses som en lämplig vän i en tid då Väst släpper massa bomber över civilas hus.
Citera
2015-11-21, 12:19
  #3056
Medlem
sjelvefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luton
SÄPO plockar inte in honom för att han KAN vara en terrorist, tror inte man chansar direkt, inte för att han för den sakens skull är den som ska spränga sig själv eller what ever.
Ngt samröre har denne MMM haft med suspekta personer, i vilken utsträckning återstå att se.
Har ngn försökt värva honom i Sverige t.ex? Isf bör ju dessa ha plockats in omgående.
Återupprepar, SÄPO har på fötter, återstår att se vad.
Och blir han släppt betyder det fortfarande inte att han är helt oskyldig.

Jag gissar att de förhör/misstänker hundratals människor varje år, utan att det innebär att samtliga är skyldiga. Men visst vore det toppen om allt vore så enkelt. Vi kunde direkt skrota domstolar och rättegångar osv.

Om allt vore så tvärsäkert så höjer man misstänksamhetsgraden... Jag avvaktar till dess. Jag tror dock som sagt inte att man har tagit in en random snubbe, de har säkert fått in tips som de bedömt som trovärdiga. Resten återstår att se.
Citera
2015-11-21, 12:21
  #3057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Glöm inte bilden de hade... en bild som tagits i smyg i något sammanhang. Det var ju de facto samma som är gripen nu.

Att man retuscherat bilden för att inte kunna se var, av vem, och på vilket sätt den är tagen, har säkert också en avgörande betydelse. Som vi inte känner till.
Citera
2015-11-21, 12:32
  #3058
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
I vanliga fall misstror jag inte SÄPO. Men när även terroristexperter ser frågetecken så är det väl inte underligt om även vanligt folk gör det?

Och "skäligen misstänkt" är alltså lika med "garanterat terrorist" i din värld? Han KAN vara terrorist, men det måste inte alls vara så i nuläget:

"Han är skäligen misstänkt för förberedelse till terroristbrott, den lägsta graden om misstanke."

Tillägg: Jag tror förstås inte heller att man bara har tagit in en oskyldig person helt random, man har säkert fått in tips som lett till att man måste kolla upp honom. Men sålänge som någon är misstänkt av den lägre graden är ingenting säkert. Det anser förmodligen inte SÄPO heller, men så fort det kommer mer bevis och belägg är jag beredd att omvärdera min "skeptism".

Menar du terroristexperten som undrade varför han inte hade kopplingar till IS på sin facebook?

Alltså, man blir inte misstänkt för terrorism för ingenting. Han har GARANTERAT gjort någonting. Det kanske till och med är så att SÄPO är steget före, att terroristerna trodde att allt fortfarande var undercover, därför trodde han att han kunde komma hit och leka oskyldig etc. Det finns 1000-tals möjligheter men risken att han är oskyldig är EXTREMT liten.
Citera
2015-11-21, 12:41
  #3059
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Att man retuscherat bilden för att inte kunna se var, av vem, och på vilket sätt den är tagen, har säkert också en avgörande betydelse. Som vi inte känner till.

Men vi vet ju inte vem som har retuscherat den. Finns det någon polis på FB, eller någon som känner någon polis som kan skapa klarhet i exakt hur bilden som spreds till poliser i yttre tjänst såg ut? Var den med eller utan bakgrund?

Det kan ju faktiskt vara så att det är den enskilda polisen som sålt bilden till media som har maskat bort all bakgrund, interpolerat och lagt på lite blur och sen skärmdumpat för att han/hon känt att det finns en risk för att RPS/SÄPO vattenstämplat bilderna unikt för att se vilka som inte är att lita på då det kommer till att hålla på information.

Nu tror jag inte att det är något som RPS/SÄPO skulle göra, men polisen som läckte kanske hade nojja över det?
Citera
2015-11-21, 12:42
  #3060
Medlem
sjelvefans avatar
Jag utesluter inget åt något håll, men jag vill precis som de flesta terroristexperter som uttalat sig att en del frågetecken reds ut innan jag känner mig säker på något i just detta fall... Jag har vanligtvis ett väldigt högt förtroende för SÄPO, men jag har nog heller aldrig tidigare sett ett fall med lika många frågetecken (Som jag är beredd att omvärdera så fort nya uppgifter kommer).


"– Det är en del saker som skaver, säger Magnus Norell, terrorismforskare på Totaltförsvarets forskningsinstitut. Den här individen var ju skäl till att man höjde hotbildsnivån från tre till fyra så man får anta att han misstänks ha planerat ganska allvarliga dåd. Då blir det lite märkligt att han inte försökt gömma sig eller hålla sig undan.

Moder Mothanna Magid greps i sin bostad, ett av Migrationsverkets hyrda boenden i Boliden. Han hade sökt asyl under eget namn och på hans öppna Facebookprofil syns att han gjort så kallade incheckningar på flera platser i Boliden.


Även Magnus Ranstorp, terrorismforskare på Försvarshögskolan, pekar på flera oklarheter. Som att den misstänktes namn var känt redan på torsdagen då han anhölls i sin frånvaro, men att det trots att han fanns i Migrationsverkets system tog två dagar att hitta honom.

Om den misstänkte redan var registrerad hos svenska myndigheter, kunde Säpo då inte lika gärna hört honom innan beslut fattades om att höja hotbildsnivån?

– Det är en intressant frågeställning. Man kan ha fått namnet av en utländsk säkerhetstjänst som snappat upp att personen ska begå någonting och sedan agerat utifrån det innan man börjat söka, säger Ranstorp.

Säpo skickade ut en suddig bild på mannen till landets samtliga poliser i yttre tjänst – samtidigt hade mannen bättre bilder på sin öppna Facebookprofil?


– Kanske han var så öppen att man missade det, säger Ranstorp."


http://www.expressen.se/nyheter/svar...ara-sa-farlig/
__________________
Senast redigerad av sjelvefan 2015-11-21 kl. 12:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback