Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-21, 08:55
  #3013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
Jag förstår inte hur Säpo kan få vetskap om ett terrordåd innan det händer.
Vad är det terroristerna sitter och planerar som tar en sådan tid att myndigheter hinner få reda på det.

Det är väl bara att ta på sig ett bombbälte och gå och spränga sig själv?

Samhället är ju öppet

Det är inte som ett bankrån där man i detalj behöver sitta och gå igenom in och utgångar och urkoppling av larm och sådant.
Flyktväg behöver dom ju heller inte planera eftersom dom ju spränger sig själva.

Är det själva bombältet som tar tid att få fram?

Vad är det som tar en sådan tid att planera?


Såg en dokumentär om terroristerna som flög in planen i WTC.
B.la så skall dessa ha haft en längre "spirituell" period där de träffade flera (eller en minns inte) imamer som verkligen hjärntvättade dem så de skulle bli redo att döda sig själv utan tvekan.

Kan tänka mig att det krävs väldigt mycket hjärntvättning under längre tid för att en person verkligen ska kunna "push the buttom" och döda sig själv.
Citera
2015-11-21, 09:47
  #3014
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luton
Men blev han plockad i lägenheten?

Enligt media blev han tagen inne pa ICA.

Citat:
Ursprungligen postat av Luton
Alltså, jag köper ditt resonemang om att pusselbitarna inte går ihop.
Men har vi ett facit hur det ska gå ihop?
Det behöver inte alltid vara logiskt.
Jag har jättesvårt att se att SÄPO bara plockar in en random kille utan underlag.
Jag vidhåller mitt tjat om diverse underrättelsetjänster som har gett information om ngn form av kommunikation mellan MMM och suspekta personer.

Jag tror inte helle SAPO rycker en random snubbe bara si sa dar. Nu vet vi ju inte vilken info dom fatt av utlandsk polis/underattelsetjanst, men nagot ar det ju helt klart.

Det skulle ju faktiskt kunna vara sa enkelt att dom fatt infon att en person med detta namn ar pa G att hitta pa nagot. Men mtp antalet falska pass osv sa ar det ju inte helt uteslutet att denna MMM fatt sin identitet kapad och att den person SAPO blivit varnad om nu ff gar fri och skrattar at den arme sate som sitter haktad.

Eller sa ar MMM en renodlad terrorist och SAPO har gjort ett bra arbete. Time will tell.
Citera
2015-11-21, 09:51
  #3015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Enligt media blev han tagen inne pa ICA.



Jag tror inte helle SAPO rycker en random snubbe bara si sa dar. Nu vet vi ju inte vilken info dom fatt av utlandsk polis/underattelsetjanst, men nagot ar det ju helt klart.

Det skulle ju faktiskt kunna vara sa enkelt att dom fatt infon att en person med detta namn ar pa G att hitta pa nagot. Men mtp antalet falska pass osv sa ar det ju inte helt uteslutet att denna MMM fatt sin identitet kapad och att den person SAPO blivit varnad om nu ff gar fri och skrattar at den arme sate som sitter haktad.

Eller sa ar MMM en renodlad terrorist och SAPO har gjort ett bra arbete. Time will tell.

Kan hålla med om det, möjligt att jag får revidera min uppfattning ngt.
Att de har ngt på personen vid detta namn, är jag dock tämligen säker på.
Citera
2015-11-21, 09:59
  #3016
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luton
Kan hålla med om det, möjligt att jag får revidera min uppfattning ngt.
Att de har ngt på personen vid detta namn, är jag dock tämligen säker på.
Glöm inte bilden de hade... en bild som tagits i smyg i något sammanhang. Det var ju de facto samma som är gripen nu.
Citera
2015-11-21, 10:03
  #3017
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jo, men man kollar väl rimligtvis först på orten där människan bor. Och det visade sig ju också vara där han befann sig... Med namn på sin dörr och allt.

Även om han var ute och "reste" så tar jag för givet att man kollar där först. Men ingenstans har de gått ut med att de redan kände till vilken ort han bor på. Eller uppmanat folk att vara extra vaksamma däromkring... Jag trodde detta var en självklarhet om en terrorist är efterlyst.

Jag tolkar därför det som att man inte hade de uppgifterna, och att man därmed inte hade kollat Facebook.

Haha nej polisen brukar inte berätta för allmänhet om såna saker. Nu stollar du ändå till det.

Antagligen vill polisen inte att allmänhet griper in överhuvudtaget.

Men läs mitt inlägg bättre så ser du att jag redan problematiserat över det juridiska etc.
Citera
2015-11-21, 10:12
  #3018
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Såg en dokumentär om terroristerna som flög in planen i WTC.
B.la så skall dessa ha haft en längre "spirituell" period där de träffade flera (eller en minns inte) imamer som verkligen hjärntvättade dem så de skulle bli redo att döda sig själv utan tvekan.

Kan tänka mig att det krävs väldigt mycket hjärntvättning under längre tid för att en person verkligen ska kunna "push the buttom" och döda sig själv.

En del av de där nissarna som finns på listan för attackerna den 11:e september har ju visat sig vara vid livet. Jag är vanligtvis inte konspiratoriskt lagd, men det finns många ganska många frågetecken där.
Citera
2015-11-21, 10:19
  #3019
Medlem
Han är en sovande cell. Det är därför han spelar oskyldig och anpassad när han dricker alkohol och försöker leva ett normalt liv. Under tiden väntade han säkerligen på order från Smutsiga Kalifatet. Säpo plockar inte in någon på måfå oavsett om man tycker att dem plockat rätt eller fel kille. Säpo sitter säkerligen på info som de antagligen inte delar med sig
Citera
2015-11-21, 10:21
  #3020
Medlem
ME077s avatar
Enligt detta bör det inte varit inne på ICA:

"Vid 15-tiden befann sig Mutar Muthanna Majid promenerandes längs Bolidens gator, på väg till en plats tillsammans med en annan man som bor på samma gata i Boliden. Det Mutar Muthanna Majid inte visste var att polisen följde varje steg han tog. På ett lämpligt undanskymt ställe slog polisen till."

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyh...polisen-489298
Citera
2015-11-21, 10:23
  #3021
Medlem
Windchesters avatar
Bara på Flashback är folk mer skeptiska till information som kommer från SÄPO än mot artiklar i Aftonbladet. Eller ja åtminstone om det tjänar skribenternas egna intresse, annars är det fritt fram att ifrågasätta Aftonbladet :-)

Jag tror att jag läst om alla dömda mördare, åtminstone en artikel, där journalisten lyckats gräva fram en vän eller familjevän som säger "Jag förstår inte hur det kunnat ske, han är den bäste killen egentligen, jag har svårt att tro på anklagelserna etc etc etc".

Jag har svårt att tro att det inte kan vara så även denna gång. Speciellt inte när det är ett sånt extremt mediaintresse så det räcker med att ha suttit på samma buss som Moder för 2 månader sedan och så har du en helsida i Aftonbladet/Expressen.

Det jag tycker är lurt i ärendet är att bevisningen är tillsynes svag och det är fakta. Han är nämligen häktad som SKÄLIGEN MISSTÄNKT. Troligtvis så sket det sig i bevisinhämtningen när Aftonbladet/Expressen började nysta i Facebook och det skulle bara vara timmar kvar tills dom skrev om Boliden i media. Jag tror ärligt talat vi har media att tacka för att åklagaren inom de närmaste dagarna kommer behöva släppa ut en terrorist i det fria. En terrorist med syfte att attackera folket. Att tacka har vi "Hollywood journalister" Som Nickepicke på Expressen.
Citera
2015-11-21, 10:24
  #3022
Medlem
svarttaxins avatar
Intressant att det är så många som misstror SÄPO gällande det här. Ni sitter på hans facebook och aftonbladet och tycker. Har ni samma källor som SÄPO? Nej, den här killen är garanterat terrorist.
Citera
2015-11-21, 10:33
  #3023
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Bara på Flashback är folk mer skeptiska till information som kommer från SÄPO än mot artiklar i Aftonbladet. Eller ja åtminstone om det tjänar skribenternas egna intresse, annars är det fritt fram att ifrågasätta Aftonbladet :-)

Jag tror att jag läst om alla dömda mördare, åtminstone en artikel, där journalisten lyckats gräva fram en vän eller familjevän som säger "Jag förstår inte hur det kunnat ske, han är den bäste killen egentligen, jag har svårt att tro på anklagelserna etc etc etc".

Jag har svårt att tro att det inte kan vara så även denna gång. Speciellt inte när det är ett sånt extremt mediaintresse så det räcker med att ha suttit på samma buss som Moder för 2 månader sedan och så har du en helsida i Aftonbladet/Expressen.

Det jag tycker är lurt i ärendet är att bevisningen är tillsynes svag och det är fakta. Han är nämligen häktad som SKÄLIGEN MISSTÄNKT. Troligtvis så sket det sig i bevisinhämtningen när Aftonbladet/Expressen började nysta i Facebook och det skulle bara vara timmar kvar tills dom skrev om Boliden i media. Jag tror ärligt talat vi har media att tacka för att åklagaren inom de närmaste dagarna kommer behöva släppa ut en terrorist i det fria. En terrorist med syfte att attackera folket. Att tacka har vi "Hollywood journalister" Som Nickepicke på Expressen.
Sant. Kreti och pleti tror inte att en terrorist kan besöka ICA. De tror man kan "se" om någon är terrorist. Så väldigt fånigt. Att pappan var en av Saddam Husseins generaler, och att denne lever gott i Mosul hos ISIS får ingen liten klocka att ringa hos den olärda allmänheten. Som MSB säger, välj källor med försiktighet och var källkritiska.
Citera
2015-11-21, 10:43
  #3024
Medlem
Det finns en rad naiva idioter som nu kommenterar på hans FB, resonemang som att Paris var en false flag och att SÄPO gjort ett "misstag" utan att utveckla det. Orkar inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback