2018-01-28, 12:25
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
...

De rullande elavbrotten i Ukraina kanske får ett slut?

De rullande elavbrotten beror i dagsläget på att elsystemet behöver bli bättre för olika hus/distrikt, men det blir konstant bättre. Men den beror också på att man spar på energikostnaderna genom att helt enkelt stänga av uppvärmingen av olika byggnader.

Tyvärr så har Ukraina en dålig ekonomi så för t.ex. universiteten så tar man längre ledigheter så att man kan spara in på uppvärmningen. Så där kommer "avbrotten" att fortsätta.

Japp, Gazprom måste nu få sälja gas, men till ett pris som är lägre än vad de europeiska leverantörerna har. Har dock inte läst hela domen men den är positiv för europeiska marknadsekonomi, där jag inkluderar alla länder dvs även Ryssland.
https://www.bloomberg.com/news/artic...ders-1-billion
2018-01-28, 17:53
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Japp, tyvärr så är det nog så med de mer ideologiskt styrda personerna i forumet, att de har mer en aktivist attityd till information Och använder sig av teknikerna 1 What is recent is true, 2. What is frequent is true. 3. What you heard first is true. Och då blir det ju optimalt att kasta ur sig lösrykta meningar, referenser etc utan att faktiskt ha så mycket mening/värde i det man säger utan att man helt enkelt bara vill följa de tre reglerna ovan...

Det vore trevligt att kunna ha en nyanserad diskussion där vi faktiskt kunde diskutera både bra och dåliga saker för att se vad man kan göra samt vilka fallgropar man kan gå i; vore ju extremt intressant att höra vilken dumhet du gjort, så att inte fler... gör samma sak. Personligen så gör jag dumheter varje vecka men ingen har varit fatal ännu, men jag har ibland gått nära randen...

Från mitt kontor över Podol så kan jag säga att förutom att det är vinterdis över Andrevski, så:
- Ukraina som land har vänt och går framåt vad gäller makro BNP, även om det är med låga % tal
- Städerna är dragloket och landsbygden tar det mer tid för. Dock så går det bra för "agriculture".
- Förändringar och förbättringar i det politiska systemet sker hela tiden och det finns ett stort tryck, men vägen är inte rak, och det kommer ta tid.
- Det juridiska systemet är uruselt och kommer behöva långtid att bli bättre. Det kommer krävas en stor omställningen där av alla och synen på alla personer
- Försäljningen av de statliga bolagen går framåt, det får dock inte gå för snabbt, då dessa anställer många äldre personer som nog kommer få svårt om det blir helt marknadsstyrt utan måste ske stegvis
- Kriget med Ryssland är ett störningsmoment, här får vi hoppas att det går att avsluta. Men det är inte troligt att det går direkt utan måste nog få ta sin tid, antagligen tills Putin är borta då han investerat för mycket prestige i kriget.
- De stora hållpunkterna framöver är valet och hur det juridiska systemet utvecklas.

Ur det lilla perspektivet så är det jag ser:
- Det är stora omvälvningar för människor och det skapar osäkerhet vilket tar mycket på krafterna hos många. Därav många som vill flytta ut, men med egentligen samma resultat att de måste utvecklas dvs om du flyttar till Holland så måste de ju i alla fall utvecklas.
- Många företag flyttar in till Lvov, Kiev och Odessa. Detta är bra men det tar tid innan det blir resultat i och det sprider sig till hela landets ekonomi.
det har ju naturligtvis positivt för ägare av affärer i de berörda städerna.
- Om man arbetar i Kiev är det viktigt att man anpassar sig till den rådande kulturen och har förståelse för hur man ser på saker här. I Sverige har det varit fred i mer än hundra år, det har det inte i Ukraina och många värdesätter stabilitet och säkerhet mycket mer än i Sverige. Detta går igenom i många delar av samhället och i hur människor agerar.
- Omställningen för de som var med under sovjettiden är enorm (även så här 25år senare) och många orkar inte riktigt med att gå från detta till en mer marknadsekonomiskt perspektiv exempelvis hur man värderar makt och värdeskapande. Eller hur långsiktig man orkar vara. Eller hur man ser på sin identitet vilket gör att den inte är lika likriktad som i t.ex. Sverige.
- Resor till EU och att man nu kan resa utan Visa är en enorm förbättring då utbytet mellan EUländerna och Ukraina nu kan börja på riktigt. För när alla kan ta sig över gränsen och se hur man arbetar och agerar i andra länder kan man både förstå Europa bättre samt även se sig själv tydligare.

Det finns mycket kvar att göra, men Ukraina är vad jag ser påväg i en god riktning, det kommer ta tid.

Vore intressant att höra ändras synvinklar på vad som händer i Ukraina. Och då menar jag inte någon som direkt börjar skrika att Rysslands BNP siffror totalt är så mycket högre. Utan vad som faktiskt händer i Ukraina Och då gärna problem och möjligheter.

Alltid trevligt att höra från någon som faktiskt bor i Kiev och kan rapportera om hur det verkligen ligger till, bortom ryska propagandalögner som ständigt förpestar denna tråd.

Här ett utmärkt reportage om studenter i Lviv och deras beslutsamhet att stanna kvar och bygga upp landet:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6870403
2018-01-28, 23:52
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Alltid trevligt att höra från någon som faktiskt bor i Kiev och kan rapportera om hur det verkligen ligger till, bortom ryska propagandalögner som ständigt förpestar denna tråd.

Här ett utmärkt reportage om studenter i Lviv och deras beslutsamhet att stanna kvar och bygga upp landet:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6870403

Definitivt, vi måste bekämpa "ryska propagandalögner" och visa att Ukraina är en framgångssaga, och att unga ukrainare inte vill annat än att stanna och "bygga upp landet".

Citat:
I’d say 80 percent of my friends are already abroad or plan to move abroad,” 21-year-old Valentyn Onyshchenko told The Daily Signal.

This correspondent asked a group of high school students in Kiev if they would rather stay in Ukraine or move abroad. Only one student out of 17 preferred to live in Ukraine—he wanted to be a priest.
http://www.newsweek.com/nolan-peters...rinking-559697

"Varje timme får 4 Ukrainare tuberkulos (TBC) och 1 dör av det"
"Förekomst av HIV bland nya TBC-fall 3,5-12%"
http://images.slideplayer.com/16/521...s/slide_21.jpg

Ja, men det är så klart ryssens fel. Hade man bara sluppit ryssen hade stackars Ukraina varit paradiset. Fast hur kommer det sig att andra fd sovjetrepubliker som Vitryssland och Kazakhstan har klarat sig så mycket bättre sedan Sovjets fall?
Vi skippar lösryckta citat, och sifferdravel ur senaste kvartalsrapporten. Vi kör med enkla diagram, så att alla kan hänga med, vidga sina vyer, och få lite perspektiv.

Citat:
Post-Soviet Economic Performance of Major Countries 1990-2014
http://www.unz.com/wp-content/upload...-1990-2014.png

Projected GDP per Capita 1994-2020
https://upload.wikimedia.org/wikiped...ntries.svg.png

Vitryssland, kallad även för Europas sista diktatur har ett BNP per capita som är dubbelt så högt som Ukrainas! Utan att ens ha naturtillgångar som gas. Kazakhstans BNP per capita är trefaldigt högre.
Till Ukrainas försvar kan medges att det slår välfärdstater som Kirgistan, Uzbekistan, och Moldavien. Starkt jobbat

Men vad har Ukraina gjort sedan det för första gången någonsin funnits till som ett självständigt land, dvs sedan 1991? Gissar ni på att man kavlade upp ärmarna när man äntligen blev kvitt ryssen och började resan mot välfärden? Nja, inte riktigt. Utan att bli långrandig sammanfattar jag det med endast två lättförståeliga diagram:

Citat:
Ukraine GDP as Percentage of 1990
http://www.unz.com/wp-content/upload...-1990-2015.png

Population of Ukraine
https://upload.wikimedia.org/wikiped...of_Ukraine.png

Äsch, säger någon, och börjar peka på att i Ryssland minsann, där dör folk som flugor. Därför tyckte jag att vi borde kolla en gång för alla var man super hårdast, och vilka medborgare vill "stanna kvar och bygga upp landet"

Citat:
Population growth 1990-2020 Bulgaria, Latvia, Poland, Russia, Ukraine
https://blog.euromonitor.com/wp-cont...970d-500wi.gif

Det ser onekligen ut som att Ukraina har bara 84% av sin befolkningsmängd från 1990, medan Ryssland behöll 96%.

Valutan då? Något måste väl vara bra med att leva i Ukraina. Det här diagrammet får varje ukrainare att vilja begå seppuku med en rostig högaffel.

Citat:
https://www.globalpropertyguide.com/...nge-rate-2.gif

Innan maidan-revolutionen fick ukrainaren betala 7-8 UAH (ukrainsk hrvina) för varje US dollar. Idag, 4 år senare får han punga ut med 26 UAH per varje USD. Ukrainarnas köpkraft utanför landets gränser, minskade 3-4-faldigt!

Nåväl, en utarmad Ukrainare får hålla tillgodo med ukrainska varor, och med att "bygga upp landet".
Vad kan han förvänta sig av en ekonomi som sägs för sjuttioelfte gången ha vänt?

Citat:
Viktoria Sydorenko makes do with just one light bulb instead of five to light her apartment in the Ukrainian city of Odesa on the Black Sea.

"I used to use at least two for normal lighting," Sydorenko told RFE/RL's Ukrainian Service.

She and millions of other Ukrainians are thinking twice these days about when to flick the switch and when not to.

That's because the country's electricity regulator has just hit them all with a 25 percent rate hike effective March. And it won't stop there. Another rate increase is due in September.
https://www.rferl.org/a/ukraine-rais.../27583618.html

Mycket riktigt, levnadskostnader rusar i höjden på alla fronter. Gasen, elen, maten, hyran osv.
Nej, det sista ukrainaren väljer är att stanna kvar och "bygga upp landet". Folket har blivit lurat alltför många gånger, och ingen gång har Ukraina varit i så risigt skick.
2018-01-29, 05:24
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
som balans till alla lögner kan vi ju kolla på hur många ukrainare som flyttade utomlands under 2017. nämligen exakt 4 846 stycken. av dessa är det endast 14 % som vill lämna landet för alltid.

https://www.unian.info/society/23694...ard-times.html
2018-01-29, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
Nu brukar jag mest bara ignorera dig då du valhänt förvanskar fakta, citerar nonsenskällor som dninews.com, känns allmänt autistisk och meningslös att diskutera med...

Men bara för sakens skull så får du ett snabbt svar som undantag. Räkna inte med fler oavsett hur många fetningar du maniskt klämmer in.

Jag blandade inte ihop äpplen och päron. Jag svarade på din nasse/kommunist/alternativhöger/ryss/whatever-åsiktsfrände som basunerade ut, i kontextet av vad som verkligen gick bra 2017, att Ryssland betalt av sina "utlandsskulder". När det i själva verket handlade om en liten sista betalning på den sista delen av Sovjets gamla skulder. Jag noterade bara ett det var ett litet belopp och att Ukraina, som det jämfördes med, betalt 10 ggr så mycket till IMF. Det var allt.

Att du sedan, desperat efter uppmärksamhet, försöker förvanska verkligheten i ett gammalt inlägg är bara löjligt. Jag tror de flesta förstår, speciellt om man haft lite insyn i caset, att det handlade om att vinna värden av 70+ miljarder dollar, inte någon slags amerikanskt skadeståndsmål där den förlorande parten ska betala ett monetärt belopp. Men vill du missförstå det så varsågod, brat!

Här är det totala beloppet summerat: http://www.naftogaz.com/www/3/nakweb...th=12&nt=News&

Så här skriver till exempel en analytiker på Fitch:

https://www.reuters.com/article/us-u...-idUSKBN1EG1IO

Bara som kuriosa kan vi också, då rysk propaganda alltid ändrar sig med verkligheten, se vad Gazprom tvärsäkert skulle han enligt dom själva i rysk statsmedia (delvis, fanns ytterligare krav, och ganska mycket mer än de 2 miljarder dollar jag strax kommer till): http://tass.com/economy/950012

När det gäller gasköp 2018/2019 så kommer Naftogaz att handla direkt från Ryssland igen. Till ett mycket lägre pris än tidigare, istället för att köpa reverserad rysk gas från t.ex. Engie SA och Axpo Trading, och det tjänar man ganska bra på. Fast du har lite fel på volymen och betalning (eller i alla fall kan det förtydligas). Man kan importera 5 miljarder kubikmeter och betala för 80 % av det (sådan är avtalsstrukturen).

Här kan också noteras att Ukraina genomgår en snabb förändring mot energieffektivitet, andra energikällor och modernisering. Man sänker behovet av gas successivt, idag tillgodoser ukrainsk gas 60-70 % av totalbehovet (nej, jag har ej exakt summa, bara ungefärlig), och med flertalet program - som ska öka energieffektivitet och stimulera egen produktion - som aktiveras 2018 kommer graden av oberoende från rysk gas att öka ytterligare.

Och vad med de 2 miljarder dollar som ska betalas då? Inte ett dugg kommer att hända. Det kommer att kvittas mot den kommande vinsten i februari

Situationen var svår när VVP var ny president. Statsbankrutten värkte fortfarande och VVP förhandlade med London-klubben. Där fick han en skuldnedskrivning, men Paris-klubben, där Sverige ingår, var inte lika barmhärtig. Som den rakryggade lagman han är, så såg han till att betala av Sovjets skulder och andra sovjetländer slapp.

En skuld kostar inte bara pengar, den kostar inställda viktiga projekt, en viktig ekonomisk sanning. Ryssland har byggts upp på nytt med små medel under en mångårig process, så tala inte om ett eller två år.

Jag säger ärligt att jag inte förstår hur Ukraina ska klara sina skulder. De kommer att stå för 50 procent av statsbudgeten om några år och värre blir det om hryvnian faller igen. Snart uttalar sig den brittiska appelationsdomstolen om Ukrainas skuld till den ryska pensionsfonden.

Du har kunskaper nog att förstå situationen. Min prioritet är det ukrainska folket, inte att försvara orcherna i Kiev. Tänk om.

Tack för referensen till mig. Ja, det är svårt att definiera mig, men nasse är jag inte, det vet du, jag är patriot och kräver moral. Inget opinionsinstitut har lyckats ge mig en parti-etikett.
2018-01-29, 10:15
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
som balans till alla lögner kan vi ju kolla på hur många ukrainare som flyttade utomlands under 2017. nämligen exakt 4 846 stycken. av dessa är det endast 14 % som vill lämna landet för alltid.

https://www.unian.info/society/23694...ard-times.html

Balans, hehe. Bara i Polen finns det 2 miljoner Ukrainare, och många har köpt lägenheter samt satt sina barn i polska skolor. Skulle inte tro att de planerar återvända, någonsin.

Hur kan den tveksamma oligarkstyrda nyhetsbyrån Unian veta att endast 14% vill lämna Ukraina för alltid? Har dessa 14% gett sin underskrift på det? Löjligt.
2018-01-29, 14:37
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Balans, hehe. Bara i Polen finns det 2 miljoner Ukrainare, och många har köpt lägenheter samt satt sina barn i polska skolor. Skulle inte tro att de planerar återvända, någonsin.

Hur kan den tveksamma oligarkstyrda nyhetsbyrån Unian veta att endast 14% vill lämna Ukraina för alltid? Har dessa 14% gett sin underskrift på det? Löjligt.

Det är väl 60% ukrainare som vill jobba i Ryssland enligt en undersökning.
2018-01-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Situationen var svår när VVP var ny president. Statsbankrutten värkte fortfarande och VVP förhandlade med London-klubben. Där fick han en skuldnedskrivning, men Paris-klubben, där Sverige ingår, var inte lika barmhärtig. Som den rakryggade lagman han är, så såg han till att betala av Sovjets skulder och andra sovjetländer slapp.

En skuld kostar inte bara pengar, den kostar inställda viktiga projekt, en viktig ekonomisk sanning. Ryssland har byggts upp på nytt med små medel under en mångårig process, så tala inte om ett eller två år.

Jag säger ärligt att jag inte förstår hur Ukraina ska klara sina skulder. De kommer att stå för 50 procent av statsbudgeten om några år och värre blir det om hryvnian faller igen. Snart uttalar sig den brittiska appelationsdomstolen om Ukrainas skuld till den ryska pensionsfonden.

Du har kunskaper nog att förstå situationen. Min prioritet är det ukrainska folket, inte att försvara orcherna i Kiev. Tänk om.

Tack för referensen till mig. Ja, det är svårt att definiera mig, men nasse är jag inte, det vet du, jag är patriot och kräver moral. Inget opinionsinstitut har lyckats ge mig en parti-etikett.
Ukrainas största ekonomiska problem stavas ju Putin, allt annat klara man av på om pö. Putin, som den maktmänniska han är, kan inte acceptera demokratisk utveckling i sin närhet eftersom det hotar hans korrupta styre och riskerar hela det ryska korrupta ledargarnityrets framtid. Ukrina har ju fått beröm sitt agerande när det gäller den ekonomiska biten och landet har ju fått allt bättre kreditbetyg och därmed politiskt stabilitet få hade trott för bara några år sedan. Att tro på Ukraina är att tro och hoppas på den demokratiska utvecklingen i landet.
Ingen ukrainare med framförhållning vill ju ha det som i Ryssland där oppositionen fängslas och rättssystemet kollapsat och numera är i händerna på Putin &Co. Det mörka scenariot vill man nog undvika i Ukraina nu när man har hela världen som politiskt arbetsfält och en tillförsikt om bättre tider.
2018-01-29, 16:50
Medlem
Citat:
Definitivt, vi måste bekämpa "ryska propagandalögner" och visa att Ukraina är en framgångssaga, och att unga ukrainare inte vill annat än att stanna och "bygga upp landet".

"Varje timme får 4 Ukrainare tuberkulos (TBC) och 1 dör av det"
"Förekomst av HIV bland nya TBC-fall 3,5-12%"
http://images.slideplayer.com/16/521...s/slide_21.jpg

Ja, men det är så klart ryssens fel. Hade man bara sluppit ryssen hade stackars Ukraina varit paradiset. Fast hur kommer det sig att andra fd sovjetrepubliker som Vitryssland och Kazakhstan har klarat sig så mycket bättre sedan Sovjets fall?
Vi skippar lösryckta citat, och sifferdravel ur senaste kvartalsrapporten. Vi kör med enkla diagram, så att alla kan hänga med, vidga sina vyer, och få lite perspektiv.

Vitryssland, kallad även för Europas sista diktatur har ett BNP per capita som är dubbelt så högt som Ukrainas! Utan att ens ha naturtillgångar som gas. Kazakhstans BNP per capita är trefaldigt högre.
Till Ukrainas försvar kan medges att det slår välfärdstater som Kirgistan, Uzbekistan, och Moldavien. Starkt jobbat

Men vad har Ukraina gjort sedan det för första gången någonsin funnits till som ett självständigt land, dvs sedan 1991? Gissar ni på att man kavlade upp ärmarna när man äntligen blev kvitt ryssen och började resan mot välfärden? Nja, inte riktigt. Utan att bli långrandig sammanfattar jag det med endast två lättförståeliga diagram:

Äsch, säger någon, och börjar peka på att i Ryssland minsann, där dör folk som flugor. Därför tyckte jag att vi borde kolla en gång för alla var man super hårdast, och vilka medborgare vill "stanna kvar och bygga upp landet"

Det ser onekligen ut som att Ukraina har bara 84% av sin befolkningsmängd från 1990, medan Ryssland behöll 96%.

Valutan då? Något måste väl vara bra med att leva i Ukraina. Det här diagrammet får varje ukrainare att vilja begå seppuku med en rostig högaffel.

Innan maidan-revolutionen fick ukrainaren betala 7-8 UAH (ukrainsk hrvina) för varje US dollar. Idag, 4 år senare får han punga ut med 26 UAH per varje USD. Ukrainarnas köpkraft utanför landets gränser, minskade 3-4-faldigt!

Nåväl, en utarmad Ukrainare får hålla tillgodo med ukrainska varor, och med att "bygga upp landet".
Vad kan han förvänta sig av en ekonomi som sägs för sjuttioelfte gången ha vänt?

Mycket riktigt, levnadskostnader rusar i höjden på alla fronter. Gasen, elen, maten, hyran osv.
Nej, det sista ukrainaren väljer är att stanna kvar och "bygga upp landet". Folket har blivit lurat alltför många gånger, och ingen gång har Ukraina varit i så risigt skick.
Ukraina har långt kvar till vår standard i väst men är inte i något risigt skick mer än ur rysk synvinkel förstås. Man räknar med ökad BNP och en fortsatt ökad levnadsstandard, om än från låg nivå efter vanstyret under förra presidenten. Tyvärr importerad ukrainarna allt mer och det får handelsbalansen i olag vilket måste åtgärdas med ökad export. Så sker ju också och allt från jordbruk, kemisk och teknisk industri samt fordon mm exporteras i ökad mängd. Att vända skutan tar sin tid men så länge glaset är halvfull och inte halvtomt så är man ju på rätt väg. Visst, Kreml gillar säkert inte att demokratiska värderingar som rättssäkerhet och lägre korruption kryper närmare den ryska gränsen men det är ju inte Ukrainas problem.
2018-01-29, 17:15
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ukraina har långt kvar till vår standard i väst men är inte i något risigt skick mer än ur rysk synvinkel förstås. Man räknar med ökad BNP och en fortsatt ökad levnadsstandard, om än från låg nivå efter vanstyret under förra presidenten.

I mitt inlägg (FB) Situationen i Ukraina just nu, del 4 visar jag mha olika diagram att andra sovjetrepubliker har gjort bättre ifrån sig än Ukraina, som reflexmässigt skyller sina misslyckanden på Ryssland. Det har gått 26 år, och Ukraina har fått se sig omkört av länder som Vitryssland och Kazakhstan.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Visst, Kreml gillar säkert inte att demokratiska värderingar som rättssäkerhet och lägre korruption kryper närmare den ryska gränsen men det är ju inte Ukrainas problem.

Ukraina importerade ett par utlänningar (bl a från Georgien, Litauen)som skulle hjälpa till att bekämpa korruptionen. De har lämnat eller blivit tvungna att lämna sina poster, eftersom Poroshenko och hans oligarkpolare INTE vill bekämpa korruptionen.

Så bekämpar maffian sig själv (engelska undertexter):
https://www.youtube.com/watch?v=yvb0AQZYgnM
2018-01-29, 18:23
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:

Oh, what the fuck?

Det står klart och tydligt i artikeln att;

1) antalet som utvandrat från Ukraina är från State Statistic Service

2) undersökningen är utförd av Kyiv International Institute of Sociology

Bara för att en webbsida publicerar en nyhet betyder det inte att de själva suttit och räknat antalet som utvandrat eller ringt och genomfört opinionsundersökningar själva.

Det vi diskuterade var antalet som utvandrade 2017, inte antalet ukrainskättade som lever utomlands eller jobbar i ett grannland. Det bor till exempel 3 miljoner ryssar i USA, men det betyder inte att alla flyttat dit 2017.

Däremot - om vi ändå ska jämföra vilka som lämnar länder - så lämnade drygt 350 000 ryssar hemlandet 2015. Det var 10 ggr fler än 5 år tidigare.

Citat:
For more than a century, Russia has suffered periodic waves of mass emigration. Now it could face yet another one, perhaps leading to the largest brain drain the country has experienced in 20 years. According to Russia's state statistical agency, 350,000 people emigrated from Russia in 2015 — 10 times more than five years ago.

https://worldview.stratfor.com/artic...-and-brightest
2018-01-29, 18:53
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Däremot - om vi ändå ska jämföra vilka som lämnar länder - så lämnade drygt 350 000 ryssar hemlandet 2015. Det var 10 ggr fler än 5 år tidigare.

https://worldview.stratfor.com/artic...-and-brightest

Fast vad har det med Ukraina att göra? Ni ukrainare är besatta att Ryssland, och vill bota era mindrevärdighetskomplex med att skylla egna misslyckanden på Ryssland, Putin osv.

I utvandringsfallet visade jag bara hur skrattredande uppgifterna från ukrainska staten är, som talar om dryga 4 tusen utvandrade, när det enbart i Polen finns ca 2 miljoner Ukrainare som flytt Ukraina sedan 2014-15. Det handlar alltså om massutvandring till följd av allt som inträffat sedan maidan-revolutionen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in