2016-03-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Är det fortfarande vapenvila eller har de dragit igång igen?

Inga stora slag äger rum. Inga invasioner. Det som händer är att det fortfarande skjuts och ibland med tunga vapen. Civila och soldater dör. OSCE rapporterar att tunga vapen har försvunnit från upplagsplatserna. Kiev har fört ny krigsmateriel till gränsen och konsoliderar sig i den demilitariserade zonen. Tecknen är oroande och kan tyda på att det kommer att hetta till. DNR genomför en försvarsövning och förbereder för en eventuell ukrainsk invasion. Ett tecken på stigande spänningar.

Några frivilliga dog nyligen när de försökte fästa vapen vid drönare. Donbass har tidigare skjutit ned drönare. Några andra frivilliga bygger en tank, som de säger fungerar i stadsmiljö. Tanks har svårt att verka i städer, de kan beskjutas uppifrån, men den här ska kunna skjuta uppåt. Stadsmiljö? Vad säger det om planerna? Donetsk? Kiev? Moskva?

Minsk2 fungerar inte och så länge det är fallet kan Kiev och Washington säga "att det är Rysslands fel", trots att alla vet att det är Kiev som torpederar Minsk2. Sanktionerna kan förlängas (Canada utökade sina nyligen) och det ukrainska folket flyttar fokus från politikerna och deras inkompetens till Ryssland. Några politiker säger på allvar att den "oövervinnerliga" ukrainska armén snart återerövrar Krim och marcherar mot Moskva. Ett sätt att lugna de frivilliga, antar jag. De senare hatar Minsk2 och kan mycket väl fälla regeringen och presidenten. Minsk2 fungerar inte och politikerna tror att det gör det möjligt för dem att sitta kvar vid köttgrytorna. De vill ha ett spänt läge och förstår inte hur farligt det är. Europas politiker förlorar tålamodet och, om det smäller, så kan Donbass ta tillbaka förlorat område. Donbass har förlorat allt förtroende för Kiev och flera NAF-soldater vill ha tillbaka sina förlorade byar. De ser vänner och släktingar gripas av SBU i de Kiev-kontrollerade delarna av Donbass. Ledarna i Donbass får mer och mer kritik också av fd kommendanter och politiker. Det har mullrats om att få stopp på UAF och SBU och jag är inte säker på att Moskva har full kontroll över Donbass. De senaste försöken att rädda Minsk2 kan tyda på det. En mäktig man utnämndes nyligen till rysk representant i kontaktgruppen för att få lugn. Kanske Moskvas sista försök.

Ryssland bryr sig inte om sanktionerna och om vi får se ett stort slag, så kan VP möjligen gå in. Då får vi en frusen konflikt, som kan vara i åratal. Donbass utfärdar egna pass, så vi är redan på väg dit. Kievs skjutande skyndar på processen. Att ignorera Minsk2 är att splittra landet, men det bryr sig inte Kievs politiker om.
2016-03-20, 21:38
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Inga stora slag äger rum. Inga invasioner. Det som händer är att det fortfarande skjuts och ibland med tunga vapen. Civila och soldater dör. OSCE rapporterar att tunga vapen har försvunnit från upplagsplatserna. Kiev har fört ny krigsmateriel till gränsen och konsoliderar sig i den demilitariserade zonen. Tecknen är oroande och kan tyda på att det kommer att hetta till. DNR genomför en försvarsövning och förbereder för en eventuell ukrainsk invasion. Ett tecken på stigande spänningar.

Några frivilliga dog nyligen när de försökte fästa vapen vid drönare. Donbass har tidigare skjutit ned drönare. Några andra frivilliga bygger en tank, som de säger fungerar i stadsmiljö. Tanks har svårt att verka i städer, de kan beskjutas uppifrån, men den här ska kunna skjuta uppåt. Stadsmiljö? Vad säger det om planerna? Donetsk? Kiev? Moskva?

Minsk2 fungerar inte och så länge det är fallet kan Kiev och Washington säga "att det är Rysslands fel", trots att alla vet att det är Kiev som torpederar Minsk2. Sanktionerna kan förlängas (Canada utökade sina nyligen) och det ukrainska folket flyttar fokus från politikerna och deras inkompetens till Ryssland. Några politiker säger på allvar att den "oövervinnerliga" ukrainska armén snart återerövrar Krim och marcherar mot Moskva. Ett sätt att lugna de frivilliga, antar jag. De senare hatar Minsk2 och kan mycket väl fälla regeringen och presidenten. Minsk2 fungerar inte och politikerna tror att det gör det möjligt för dem att sitta kvar vid köttgrytorna. De vill ha ett spänt läge och förstår inte hur farligt det är. Europas politiker förlorar tålamodet och, om det smäller, så kan Donbass ta tillbaka förlorat område. Donbass har förlorat allt förtroende för Kiev och flera NAF-soldater vill ha tillbaka sina förlorade byar. De ser vänner och släktingar gripas av SBU i de Kiev-kontrollerade delarna av Donbass. Ledarna i Donbass får mer och mer kritik också av fd kommendanter och politiker. Det har mullrats om att få stopp på UAF och SBU och jag är inte säker på att Moskva har full kontroll över Donbass. De senaste försöken att rädda Minsk2 kan tyda på det. En mäktig man utnämndes nyligen till rysk representant i kontaktgruppen för att få lugn. Kanske Moskvas sista försök.

Ryssland bryr sig inte om sanktionerna och om vi får se ett stort slag, så kan VP möjligen gå in. Då får vi en frusen konflikt, som kan vara i åratal. Donbass utfärdar egna pass, så vi är redan på väg dit. Kievs skjutande skyndar på processen. Att ignorera Minsk2 är att splittra landet, men det bryr sig inte Kievs politiker om.

Ryssland bryr sig visst om sanktionerna:
http://uatoday.tv/politics/russia-vo...ns-613993.html

Moscow has promised revenge after Canada decided to impose more sanctions on Russian individuals and entities.

Vad gäller Minsk II som Ryssland inte vill fullfölja:
http://uatoday.tv/society/minsk-ii-e...al-575598.html

Russia's inability to recognise Ukraine as an independent state remains the biggest barrier.

http://www.voanews.com/content/penta...k/3217502.html

More than 400 Ukrainian troops have died in fighting since the Minsk II cease-fire agreement was adopted one year ago, with Russia playing a major role in the violence.
2016-03-20, 21:40
Medlem
Citat:

Visst får man hoppas på att Moskva till slut inser det hopplösa i att leka ockupationsmakt i det suveräna Ukraina, om inte annat för sin egen del och Rysslands framtid som stabil statsbildning. Moskvas ointresse av att följa Minskavtalen trots omvärldens påtryckningar på regimen i Kreml visar ju på hur svårt det är för Ukraina att få till en återuppbyggnad av östra Ukraina trots generösa bidrag från omvärlden till just det. Fortfarande så finns det ju rebeller och ryssar i östra Ukraina som gör livet surt för civilbefolkningen och som inte insett slaget förlorat. Ukraina har ju påbörjat en återuppbyggnad av sitt land där drägg och ryssar härjat men så länge Putin kan manipulera och ljuga utan att rodna så lär inga Minskavtal hålla. Omvärlden vet , Ukraina vet, Minsk var Putins stund i rampljuset i brist på andra internationella kontakter och möten av vikt, inget annat, men ändå leker Putin Allan och gör väck sig på löpande band. Ukrainas katastrofala ekonomi under Moskvas styre och under Putins nickedockas styre som dessutom flydde Ukraina när det började osa katt, är nog för första gången under viss kontroll. Ännu ett bevis på att i länder där Ryssland motas bort eller kastas ut väntar alltid bättre tider, halva Europa kan ju inte ha fel.
2016-03-20, 21:50
Medlem
[QUOTE=vedhuggare|

väntar svar om dricksvattnet
2016-03-20, 21:53
Medlem
Två av Ukrainas rikaste män bestämmer hur den parlamentariska koalitionen ska se ut. Ser ni vad som händer i landet Ukraina? Vad var det för mening med Maidan? Pengarna bestämmer, så vad är det för mening med att hålla val? Alla ukrainare borde rösta på Kalle Anka i nästa val, men det kommer ju inte att hända.

Citat:
Ukraine’s President Petro Poroshenko has reach an agreement with oligarch Igor Kolomoisky that the party Vozrozhdeniye (Revival) will join the coalition in the Verkhovna Rada (parliament), the Zerkalo Nedeli news outlet said on Sunday citing its sources.

Apart from that, Petro Poroshenko is reportedly worried over the information policy at Kolomoisky’s television channels concerning the presidential team," the media outlet said.

The Vozrozhdeniye party has 23 seats in the Verkhovna Rada. The local media say this party is sponsored by Kolomoisky.

http://tass.ru/en/world/863817
2016-03-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSverige
väntar svar om dricksvattnet

Jag har aldrig besökt Ukraina och vet nästan ingenting om vattensystemet. Jag vet bara två saker:

1. En vattenreningsanläggning i Donbass är i fara.

2. UAF/de frivilliga förgiftade några privata grävda brunnar i Donbass sommaren 2014. De ville ta livet av vanligt folk och kanske de lyckades, eftersom ett dött djur kan orsaka likförgiftning och en snabb död (se tidigare inlägg).

Någon i tråden sade att vattnet i Kiev var dåligt. Här finns folk som känner Ukraina. De kanske kan svara på varför vattnet håller dålig kvalitet? Har man struntat i underhållet eller har VP varit i farten? Han anklagas för allt, väder och vind, så jag skulle inte bli förvånad om folk tror det. Är några problem relaterade till Sovjets sista år?

Nå, Ukraina startade skuldfritt efter Sovjets fall och borde ha kunnat bygga upp landet. Min teori är att politikerna och oligarkerna har struntat i underhållet. Sådant har man inte tid och lust till när man plundrar landet. Fallerande Ukraina-underhåll rapporteras också på Krim och åtgärdas nu. Inte allt på en gång, men det går framåt.
2016-03-20, 22:41
Medlem
Vilken värld lever du i vedhuggare, dräggen har inte dragit tillbaka tunga vapen utan återinsatt artilleri då det försöker erövra Avdiivka

http://en.censor.net.ua/news/380019/...tske_was_fired
2016-03-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ryssland bryr sig visst om sanktionerna:
http://uatoday.tv/politics/russia-vo...ns-613993.html

Moscow has promised revenge after Canada decided to impose more sanctions on Russian individuals and entities.

Vad gäller Minsk II som Ryssland inte vill fullfölja:
http://uatoday.tv/society/minsk-ii-e...al-575598.html

Russia's inability to recognise Ukraine as an independent state remains the biggest barrier.

http://www.voanews.com/content/penta...k/3217502.html

More than 400 Ukrainian troops have died in fighting since the Minsk II cease-fire agreement was adopted one year ago, with Russia playing a major role in the violence.

Ryssland svarar på sanktioner och det är rätt, men inga sanktioner kan tvinga landet dit det inte vill. Folket drar åt svångremmen och stödjer sin president. Sanktionerna fungerar inte.

Om jag hade haft förtroende för ukrainska medier och Voice of America så skulle jag inte vara på flashback och säga emot. Hela EU vet att Kiev bromsar Minsk2 och det sägs ganska öppet av Paris och Berlin.

Det kan dock stämma att 400 ukrainska soldater har dött sedan Debaltsevo-tiden. Då ska man inte glömma döda NAF-soldater och civila i Donbass. Inbördeskriget måste få ett slut.
2016-03-20, 22:47
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ryssland svarar på sanktioner och det är rätt, men inga sanktioner kan tvinga landet dit det inte vill. Folket drar åt svångremmen och stödjer sin president. Sanktionerna fungerar inte.

Om jag hade haft förtroende för ukrainska medier och Voice of America så skulle jag inte vara på flashback och säga emot. Hela EU vet att Kiev bromsar Minsk2 och det sägs ganska öppet av Paris och Berlin.

Det kan dock stämma att 400 ukrainska soldater har dött sedan Debaltsevo-tiden. Då ska man inte glömma döda NAF-soldater och civila i Donbass. Inbördeskriget måste få ett slut.

Var sägs det öppet? Det finns en anledning till att det är Ryssland som har sanktioner mot sig. Du kanske har missat det?

Som du vet så är ungefär 3/4 ryska soldater... Det har aldrig varit något inbördeskrig. Ryssland har sedan de invaderade Georgien varit ett expansionistiskt land. Eller du kanske inte håller med?
2016-03-20, 23:01
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Jag har aldrig besökt Ukraina och vet nästan ingenting om vattensystemet. Jag vet bara två saker:

2. UAF/de frivilliga förgiftade några privata grävda brunnar i Donbass sommaren 2014. De ville ta livet av vanligt folk och kanske de lyckades, eftersom ett dött djur kan orsaka likförgiftning och en snabb död (se tidigare inlägg).

Någon i tråden sade att vattnet i Kiev var dåligt. Här finns folk som känner Ukraina. De kanske kan svara på varför vattnet håller dålig kvalitet? Har man struntat i underhållet eller har VP varit i farten? Han anklagas för allt, väder och vind, så jag skulle inte bli förvånad om folk tror det. Är några problem relaterade till Sovjets sista år?

Nå, Ukraina startade skuldfritt efter Sovjets fall och borde ha kunnat bygga upp landet. Min teori är att politikerna och oligarkerna har struntat i underhållet. Sådant har man inte tid och lust till när man plundrar landet. Fallerande Ukraina-underhåll rapporteras också på Krim och åtgärdas nu. Inte allt på en gång, men det går framåt.

Det var nog jag som nämnde att man måste köpa vattnet... Det samma gäller i stora delar av Ryssland. Anledningen är att politikerna har ett ganska stort arbete sedan Sovietunionen att städa upp. Borgmästaren av Kiev har gjort ett bra arbete men det tar tid. Synd för floden ä trevlig att bada i på sommaren... Vilket man naturligtvis gör ändå men man får se upp för ordningsvakterna.

Ekonomibiten stämmer ju bara delvis. Anledningen är naturligtvis att på 90talet så behövde ju alla gamla sovietstater byggas om. Men KGB hade väldigt stora tentakler som de använde för att bygga sina nätverk, och de fick sedan Putin till makten i Ryssland och resten är, som de säger, historia. Det som är bra är att KGB eller FSB nu är utkörda ur Ukraina. Men de kommer säkert att försöka komma tillbaka.

Krim ja, där är det ganska stor missär för människorna, nu om man inte arbetar med ryska militären.
2016-03-21, 07:54
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:

Vattensystemet (även i Kyiv) är lite av en metafor för den post sovjetiska situationen. Man använder MYCKET större mängder vatten för allt möjligt jämfört med Sverige, för sovjet style uppvärmning tex (ingen termostat och max värme eller ingen värme...), men rent och drickbart är det inte. Uppvärmningen är inte alls kostnadseffektiv, så ny teknik från oss är välkommen. Man satt i den ryska rävsaxen innan - mängder av dyr gas för sovjet style uppvärmning var man tvungen köpa av Ryssland som sen motköpte dåliga sovjetiska varor/vapen tillverkade i Donbass... (ungefär så upprätthålls väl fortfarande Vitryssland och hålls fast i tyglarna). Så mer modern kostnadseffektiv teknik gör Ukraina mindre beroende av Ryssland.

Skulder? Nej, men Ryssland tog alla Sovjetunionens tillgångar (och gick sedan själv i konkurs/avskrev sina skulder) inklusive kärnvapen som var ukrainska. Ge dem tillbaka.

Med tanke på att 2/3 gick till militärbudget under den ryska styrningen så är det ganska mycket militära tillgångar som RYssland roffat till sig.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-03-21 kl. 08:20.
2016-03-21, 11:44
Medlem
Citat:

Ok, du vet inget om Ukraina säger du men i samma mening så nämner du enskildas brunnar på enskilda gårdar i Ukraina och enskilda människors agerande????? Hur var det nu med den där trovärdigheten som måste förtjänas. Ja inte hjälper inlägg om Ukraina där bristerna i trovärdighet skulle upptäckas av förskolebarn. Inte många sätter ju tilltro till dom som energiskt och målmedvetet, men med miserabelt resultat, misskrediterar Ukraina och på köpet faktiskt, och med lyckat resultat, misskrediterar Ryssland ganska rejält. Putin får ju sin egen dynga rätt i ansiktet när han starta propagandafläkten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in