Citat:
Ursprungligen postat av
TRUMPxPUTIN
Du har redan visat, bortom all önskvärd tydlighet, att du förstår väldigt lite av de saker du "diskuterar". Det känns mest som att du snabb-googlar och sedan försöker klämma in saker för att de ska låta bra. Så jag låter dig stå med ditt eget ordbajs inkletat - som en clownmask - i ansiktet.
Nej, jag kanske inte som du har "rest till Kiev, Lvov och Moskva", men jag bodde och gjorde affärer i Ukraina innan Maidan, jag var där under Maidan och jag var där efteråt, och jag bor fortfarande 50 % av tiden där (resterande Sverige och övriga EU, jobbrelaterat). När det gäller "bekvämlighet" så lyckades jag förlora ganska mycket, mest på grund av egen dumhet, men jag byggde upp allt, och mycket mer därtill, från scratch, på plats i Kiev genom hårt jobb och beslutsamhet. Så jag törs nog säga att jag varit ganska lojal till både Ukraina och min egen framtid där.
Så klart kan jag inte ta detaljer, men jag jobbar med några av landets största energibolag, liksom en del västliga bolag i landet, och har bland annat delägarskap med en av gasbranschens namnkunnigaste personer. Det lönar sig att vara lojal mot Ukraina och landets framtid.
Jag har också, iofs tidigare, haft både affärer i och frekventa resor till Ryssland. Så jag har i alla fall en del relevanta perspektiv.
Japp, tyvärr så är det nog så med de mer ideologiskt styrda personerna i forumet, att de har mer en aktivist attityd till information

Och använder sig av teknikerna 1 What is recent is true, 2. What is frequent is true. 3. What you heard first is true. Och då blir det ju optimalt att kasta ur sig lösrykta meningar, referenser etc utan att faktiskt ha så mycket mening/värde i det man säger utan att man helt enkelt bara vill följa de tre reglerna ovan...
Det vore trevligt att kunna ha en nyanserad diskussion där vi faktiskt kunde diskutera både bra och dåliga saker för att se vad man kan göra samt vilka fallgropar man kan gå i; vore ju extremt intressant att höra vilken dumhet du gjort, så att inte fler... gör samma sak.

Personligen så gör jag dumheter varje vecka men ingen har varit fatal ännu, men jag har ibland gått nära randen...
Från mitt kontor över Podol så kan jag säga att förutom att det är vinterdis över Andrevski, så:
- Ukraina som land har vänt och går framåt vad gäller makro BNP, även om det är med låga % tal
- Städerna är dragloket och landsbygden tar det mer tid för. Dock så går det bra för "agriculture".
- Förändringar och förbättringar i det politiska systemet sker hela tiden och det finns ett stort tryck, men vägen är inte rak, och det kommer ta tid.
- Det juridiska systemet är uruselt och kommer behöva långtid att bli bättre. Det kommer krävas en stor omställningen där av alla och synen på alla personer
- Försäljningen av de statliga bolagen går framåt, det får dock inte gå för snabbt, då dessa anställer många äldre personer som nog kommer få svårt om det blir helt marknadsstyrt utan måste ske stegvis
- Kriget med Ryssland är ett störningsmoment, här får vi hoppas att det går att avsluta. Men det är inte troligt att det går direkt utan måste nog få ta sin tid, antagligen tills Putin är borta då han investerat för mycket prestige i kriget.
- De stora hållpunkterna framöver är valet och hur det juridiska systemet utvecklas.
Ur det lilla perspektivet så är det jag ser:
- Det är stora omvälvningar för människor och det skapar osäkerhet vilket tar mycket på krafterna hos många. Därav många som vill flytta ut, men med egentligen samma resultat att de måste utvecklas dvs om du flyttar till Holland så måste de ju i alla fall utvecklas.
- Många företag flyttar in till Lvov, Kiev och Odessa. Detta är bra men det tar tid innan det blir resultat i och det sprider sig till hela landets ekonomi.
det har ju naturligtvis positivt för ägare av affärer i de berörda städerna.
- Om man arbetar i Kiev är det viktigt att man anpassar sig till den rådande kulturen och har förståelse för hur man ser på saker här. I Sverige har det varit fred i mer än hundra år, det har det inte i Ukraina och många värdesätter stabilitet och säkerhet mycket mer än i Sverige. Detta går igenom i många delar av samhället och i hur människor agerar.
- Omställningen för de som var med under sovjettiden är enorm (även så här 25år senare) och många orkar inte riktigt med att gå från detta till en mer marknadsekonomiskt perspektiv exempelvis hur man värderar makt och värdeskapande. Eller hur långsiktig man orkar vara. Eller hur man ser på sin identitet vilket gör att den inte är lika likriktad som i t.ex. Sverige.
- Resor till EU och att man nu kan resa utan Visa är en enorm förbättring då utbytet mellan EUländerna och Ukraina nu kan börja på riktigt. För när alla kan ta sig över gränsen och se hur man arbetar och agerar i andra länder kan man både förstå Europa bättre samt även se sig själv tydligare.
Det finns mycket kvar att göra, men Ukraina är vad jag ser påväg i en god riktning, det kommer ta tid.
Vore intressant att höra ändras synvinklar på vad som händer i Ukraina. Och då menar jag inte någon som direkt börjar skrika att Rysslands BNP siffror totalt är så mycket högre. Utan vad som faktiskt händer i Ukraina

Och då gärna problem och möjligheter.