2017-03-01, 07:45
Medlem
Du låter faktaresistent. Det senaste året sjönk Ukrainas befolkning med 219.318 personer. Landet tappar i befolkning i en takt motsvarande Uppsala kommun per år.

http://www.worldometers.info/world-p...ne-population/

Historien visar att fritt resande till EU är bland det sämsta man kan hitta på för länder i demografisk kris. Se till exempel på skräckexemplet Lettland, som tappat 14% av sin befolkning sedan de gick med i EU. För Ukraina skulle en liknande utveckling motsvara ett tapp på ytterigare 6 miljoner invånare.
2017-03-01, 08:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du låter faktaresistent. Det senaste året sjönk Ukrainas befolkning med 219.318 personer. Landet tappar i befolkning i en takt motsvarande Uppsala kommun per år.

http://www.worldometers.info/world-p...ne-population/

Historien visar att fritt resande till EU är bland det sämsta man kan hitta på för länder i demografisk kris. Se till exempel på skräckexemplet Lettland, som tappat 14% av sin befolkning sedan de gick med i EU. För Ukraina skulle en liknande utveckling motsvara ett tapp på ytterigare 6 miljoner invånare.
Om det du gnäller om ryss skulle stämma är Rssland i djupa skiten med alla utbildade som flyr och outbildade muslimer som anländer. Vad Ukraina kommer vara med om är folk som kan utbilda sig, resa fritt i Europa för arbetsuppdrag och som turister. Folket i Ukraina integreras med Europa allt mer.
Jag förstår att det gör ont för er ofria. Jag hittar inget liknande för Ukraina som den ryska katastrofen.

Citat:
Russia’s scientific community is reeling from news that the government plans to fire about 10,000 researchers over the next 3 years. Most layoffs would be from Russian Academy of Sciences (RAS) institutes, according to the online news site Gazeta.ru.
http://www.sciencemag.org/news/2016/...ive-job-losses

Citat:
93,000 Russians with degrees emigrated Between 2002 and 2011, around 640 with masters degrees and over 250 PhD graduates, the report claims.

The report shows how just 14 percent of migrants to Russia in 2014 were university graduates, compared with 42 and 38 percent of Russian migrants to Canada and the U.S. respectively.

The report also demonstrates that Russia’s emigres leave the regions with the highest living standards such as St. Petersburg and the Moscow region as well as the country’s border regions.

Some 350,000 people left Russia in 2015, ten times more than five years ago. Many are highly trained and looking for better business opportunities abroad, the newspaper said.
https://themoscowtimes.com/news/russ...d-report-55635

Till skillnad mot Ryssland blir förutsättningarna i Ukraina bättre, inte sämre när samarbeten med grannländerna som är med i EU ökar, handeln ökar.
2017-03-01, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Som sagt, sluta fåna dig. Om du hade varit intresserad av företaget istället för att som du gjort hittills, spridit lögner om det ukranska företaget hade du googlat lite själv. Är det svårt?

Det flyttades nästan direkt efter att det skapats. Det har aldrig varit ett ryskt företag och kommer aldrig bli ett ryskt företag. Det kan du grina om hur länge du vill.

Det har jag redan svarat på nolla. Eftersom din ryska kollega "vedhuggare" desperat försökt motivera att vi svenskar (du ej inräknad) ska ta de ryska fascisternas sida mot de ukrainska hjältarna genom att senilt påstå att vi svenskar har något gemensamt med vår ryska fiende.
Vi kommer aldrig stå på de ryska mongolernas sida och vi har inget gemensamt med det ryska folket. Ukraina däremot är ett frihetsälskande folk som söker sig mot demokrati och välstånd.

Eh? Jag ställde en fråga i tråden om någon kände till rådande status för ukrainska företag. Ni från området får gärna svara på frågan.
Eller får man inte fråga i tråden om situationen i Ukraina? Bara kasta skit på mongoler och ryssar? Gör man inte det är man "ryss" enligt dig.

Nej vi svenskar har inget med er slaver att göra, varken ryssar, ukrainare eller andra slaver. Våra förfäder har utkämpat krig mot varandra, men jag anser ju att det är bättre att blicka framåt istället för att tjata om det som hänt tidigare.
Världen har förändrats och gårdagens fiende är morgondagens vän.

Att du inte är svensk är uppenbart (inte bara genom språkförbistringarna) då ukrainafrågan är så känslig för dig att du sitter dygnet runt och öser skit om saken. Ingen som helst kritik mot ditt land som målas upp som perfekt.
Men som jag sagt förut, jag förstår dig eftersom det knappast kan vara kul att se hur ens hemland blir totalt bortgjort gång på gång av dåligt ledarskap. Inte p.g.a. människorna i landet (d.v.s. ukrainarna), utan p.g.a. värdelösa ledare oberoende om de är pro-ryssar eller pro-väst.
Ryssland lider av samma problem, men inte i samma omfattning.

En enda fråga Xelious, (vi får se om du kan svara på den utan att skriva en massa dynga):

Menar du på fullt allvar att ukrainare har mer gemensamt med svenskar (och andra västerlänningar) än med ryssar och andra slaviska folk?
Jag talar nu inte om krig, folkmord, eller ryssarnas mongolgener.
Jag menar främst kultur, språk och tradition och de beröringspunkterna som är de viktigaste i en eventuell framtida integration mellan Ukraina och Västeuropa.
Ge mig en motivering till varför ukrainarna har mer gemensamt med oss i väst än med dem i öst.
2017-03-01, 11:16
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Eh? Jag ställde en fråga i tråden om någon kände till rådande status för ukrainska företag. Ni från området får gärna svara på frågan.
Eller får man inte fråga i tråden om situationen i Ukraina? Bara kasta skit på mongoler och ryssar? Gör man inte det är man "ryss" enligt dig.
Du kan själv läsa om företag i Ukraina och ta upp exempel, vad hade du väntat dig, att någon skulle berätta om alla företag i Ukraina? Sluta fåna dig.

Citat:
Nej vi svenskar har inget med er slaver att göra, varken ryssar, ukrainare eller andra slaver. Våra förfäder har utkämpat krig mot varandra, men jag anser ju att det är bättre att blicka framåt istället för att tjata om det som hänt tidigare.
Världen har förändrats och gårdagens fiende är morgondagens vän.

Du är inte svensk. Det har vi sett i andra trådar, ditt hat mot våra värderingar, vårt folk.

Citat:
Menar du på fullt allvar att ukrainare har mer gemensamt med svenskar (och andra västerlänningar) än med ryssar och andra slaviska folk?
Jag talar nu inte om krig, folkmord, eller ryssarnas mongolgener.
Jag menar främst kultur, språk och tradition och de beröringspunkterna som är de viktigaste i en eventuell framtida integration mellan Ukraina och Västeuropa.
Ge mig en motivering till varför ukrainarna har mer gemensamt med oss i väst än med dem i öst.
Hade du haft någon sorts hjärna och inte varit ryss hade du förstått Ukrainas val av demokrati och frihet istället för att lyda under kremls maffia. Folket i ukraina har vår sn på frihet, demokrati. De är inte ryggradslösa som ryssar. ukrainas folk behöver inte ha en lillefar som Putin att hålla i hand.
Folket i Ukraina hatar korruption, det gör inte ryssen. Ryssen föds med korruption, älskar sin maffia.
2017-03-01, 11:17
Medlem
cephs avatar
...Oleg Antonov var ryss och född strax utanför Moskva 1906.

Han utbildade sig i Leningrad/St. Petersburg, där han också började jobba med flyg 1925. Efter att ha jobbat på olika flygfabriker och kontruktionsbyråer i bl.a. Leningrad och Tusjino norr om Moskva så anställdes han av den etablerade flygplansutvecklaren Alexander Jakovlevs (också han ryss och född 1906 i Moskva) byrå 1938, där han en bit inpå 1943 blev vice chefskonstruktör.

Oleg Antonov flyttade sitt team till en flygfabrik i Novosibirsk 1946, fortfarande under Jakovlev, men han fick där chansen att rita de första flygplanen som fick bära hans egna namn (Antonov An-2 t.ex.).

Senare, runt 1952 så flyttades Antonovs nu egna fabrik på order av Moskva från Novosibirsk till Kiev, för att hjälpa till att bygga upp industrin där som blivit hårt ansatt av kriget. Antonov följde med och tog även med sig sitt designteam från Novosibirsk dit, där bland annat Viktor Tolmatjov (ryss, född 1934 i Moskva) ingick.

Det var just Tolmatjov som senare utvecklade Antonov An-124 och dess större kusin An-225. Tolmatjov lever faktiskt än idag och jobbar som teknisk rådgivare på det ryska fraktbolaget Volga-Dnepr som flyger hemskt mycket med just hans Antonov An-124.

1991 blev ukrainska SSR en fristående stat och Antonovs verksamhet i Kiev bytte ägare från den sovjetiska staten till den ukrainska dito. Idag är det faktiskt ukrainskt s.a.s. De många andra fabriker som byggde och utvecklade Antonovplan annorstädes i Sovjetunionen blev dock kvar i t.ex. Ryssland (t.ex. i Voronezj och Uljanovsk), och har också fortsatt med sitt.

Chefskonstruktören under större delen av den ukrainska tiden, Dmytro Kiva har ukrainskt medborgarskap (fast han är faktiskt född i Kazan, Tatarstan). Dmytro Kiva var med och utvecklade fem typer sedan självständigheten:

An-140 (som byggs i Ukraina, Ryssland och Iran)
An-148 (som byggs i Ukraina och Ryssland)
An-158 (som byggs i Ukraina)
An-178 (ett enda exemplar byggt, i Ukraina)
An-70 (rysk-ukrainskt projekt, nu troligen nedlagt efter ett byggt exemplar)

Sedan har man byggt vissa uppgraderingar av äldre typer, i stil med An-32 (An-132 heter den moderniserade varianten) osv. Även i de ryska Antonovfabrikerna pysslar man med sånt, exempelvis den moderniserade An-124-100M.

Hur som helst råder det lite kaos där på kontoret i Kiev just nu. Antonovs fabriker i Ukraina har bara byggt fyra flygplan på tre år, medan de som bygger Antonovplan i t.ex. Ryssland har spottat ur sig fyrdubbelt så många under samma tid (VASO i Ryssland har byggt sexton stycken An-148 sedan 2014 t.ex. för att inte nämna att ryssarna byggt 60-70 stycken Suchoj Superjet under samma tid, ett plan som är i samma klass fast modernare och med fler västerländska kunder och fler västerländska partnerskap från bl.a. Boeing och Snecma i ryggen).

Under 2016 byggde Antonov i Ukraina faktiskt inte ett enda flygplan och Antonov som fristående företag upplöstes plötsligt av staten och fördes över till den nya statliga jätteförsvarskoncernen UkrOboronProm (låter som en direkt kopia av ryska jättekoncernen RosOboronProm), Dmytro Kiva beslöt sig för att lämna Kiev och flyttade till Azerbajdzjan i höstas och ersattes på hemmaplan av Michail Gvozdev, man började sälja av teknik och licenser för att få in pengar och raggade finansiärer både här och där för att hålla det hela flytande.

Man får hoppas att de får ordning på det framöver, man talar om att de ska börja bygga flygplan igen nu i år. Det vore synd att låta ett sådant anrikt företag gå i stöpet.

Summa summarum, Antonov var ryskt/sovjetryskt, senare sovjetukrainskt och till sist ukrainskt.
2017-03-01, 11:41
Medlem
Volvo242DLs avatar
Intressant att veta om flygplansfabriken i Ukraina som har sina rötter i Ryssland egentligen är ett ryskt nödhjälpsprojekt då ukrainska landsförrädare blev som otrogna hundar och ställde sig på fiendens sida så landet förstördes mer än nödvändigt under ww2. Historien går igen och det är nog på det viset man måste betrakta Ukraina, politiskt sammansatt och ett mångkulturellt projekt dömt att gå under. Inte minst Sverige borde ta lärdom av sådana misslyckanden, men jänkarna är ett vaket folk så där börjar det nu hända saker. Ryssland är iof också mångkulturellt men där har man sedan lång tid tillbaka en handfast och resolut ledning som effektivt kan förhindra att det stora landet splittras upp. Länge leve Ryssland !!!
2017-03-01, 12:10
Medlem
Citat:
Du är inte svensk. Det har vi sett i andra trådar, ditt hat mot våra värderingar, vårt folk.

Vad snackar du om? Har du fått någon felöversättning nu igen?
Var har jag skrivit hat mot våra värderingar och vårt folk?
Nu måste det brunnit rejält för dig.
Enligt dig är man inte svensk om man kritiserar Ukraina, då är man ryss.
Snacka om att vara verklighetsfrämmande, antidemokratisk (inte tolerera olika syn på saker etc.).
Är t.ex. fransmän som röstar på LePen ryssar? Det är ju ett parti som uttryckligen tar Rysslands och t.o.m. Putins parti.

Det jag gjort är att kritisera Ukraina (inte ukrainare, förutom möjligtvis du då), inte Sverige eller vi svenskar.

Kom gärna med ett exempel och en länk till en sån tråd.

Varför ljuga om din nationalitet och kalla alla andra som inte tycker som du för ryssar? I väst finns det något som heter demokrati och åsiktsfrihet. Det är något ni bör lära er om ni vill vara en del av den västliga delen av Europa. Personligen så skiter jag i ryssar, Kreml och Putin (det har jag skrivit förut till dig).
Jag skiter i Östeuropa som jag inte anser bör få vara en del av EU.
Det var ett stort misstag att släppa in de länder som redan är medlemmar.
Vi har nog med problem p.g.a. de sydeuropeiska medlemmarna som varit med sedan länge, långt innan Sverige blev medlemmar.

Däremot fascineras jag av konflikten i östra Ukraina. Men det betyder inte att jag vill ha hit massor med ryssar (eller ukrainare heller för den delen).

Edit: En av de svenska grundläggande värderingarna är just åsiktsfrihet. Det du förnekar precis alla som inte tycker som du.
Senast redigerad av Dasher 2017-03-01 kl. 12:14.
2017-03-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
...Oleg Antonov var ryss och född strax utanför Moskva 1906.

Han utbildade sig i Leningrad/St. Petersburg, där han också började jobba med flyg 1925. Efter att ha jobbat på olika flygfabriker och kontruktionsbyråer i bl.a. Leningrad och Tusjino norr om Moskva så anställdes han av den etablerade flygplansutvecklaren Alexander Jakovlevs (också han ryss och född 1906 i Moskva) byrå 1938, där han en bit inpå 1943 blev vice chefskonstruktör.

Oleg Antonov flyttade sitt team till en flygfabrik i Novosibirsk 1946, fortfarande under Jakovlev, men han fick där chansen att rita de första flygplanen som fick bära hans egna namn (Antonov An-2 t.ex.).

Senare, runt 1952 så flyttades Antonovs nu egna fabrik på order av Moskva från Novosibirsk till Kiev, för att hjälpa till att bygga upp industrin där som blivit hårt ansatt av kriget. Antonov följde med och tog även med sig sitt designteam från Novosibirsk dit, där bland annat Viktor Tolmatjov (ryss, född 1934 i Moskva) ingick.

Det var just Tolmatjov som senare utvecklade Antonov An-124 och dess större kusin An-225. Tolmatjov lever faktiskt än idag och jobbar som teknisk rådgivare på det ryska fraktbolaget Volga-Dnepr som flyger hemskt mycket med just hans Antonov An-124.

1991 blev ukrainska SSR en fristående stat och Antonovs verksamhet i Kiev bytte ägare från den sovjetiska staten till den ukrainska dito. Idag är det faktiskt ukrainskt s.a.s. De många andra fabriker som byggde och utvecklade Antonovplan annorstädes i Sovjetunionen blev dock kvar i t.ex. Ryssland (t.ex. i Voronezj och Uljanovsk), och har också fortsatt med sitt.

Chefskonstruktören under större delen av den ukrainska tiden, Dmytro Kiva har ukrainskt medborgarskap (fast han är faktiskt född i Kazan, Tatarstan). Dmytro Kiva var med och utvecklade fem typer sedan självständigheten:

An-140 (som byggs i Ukraina, Ryssland och Iran)
An-148 (som byggs i Ukraina och Ryssland)
An-158 (som byggs i Ukraina)
An-178 (ett enda exemplar byggt, i Ukraina)
An-70 (rysk-ukrainskt projekt, nu troligen nedlagt efter ett byggt exemplar)

Sedan har man byggt vissa uppgraderingar av äldre typer, i stil med An-32 (An-132 heter den moderniserade varianten) osv. Även i de ryska Antonovfabrikerna pysslar man med sånt, exempelvis den moderniserade An-124-100M.

Hur som helst råder det lite kaos där på kontoret i Kiev just nu. Antonovs fabriker i Ukraina har bara byggt fyra flygplan på tre år, medan de som bygger Antonovplan i t.ex. Ryssland har spottat ur sig fyrdubbelt så många under samma tid (VASO i Ryssland har byggt sexton stycken An-148 sedan 2014 t.ex. för att inte nämna att ryssarna byggt 60-70 stycken Suchoj Superjet under samma tid, ett plan som är i samma klass fast modernare och med fler västerländska kunder och fler västerländska partnerskap från bl.a. Boeing och Snecma i ryggen).

Under 2016 byggde Antonov i Ukraina faktiskt inte ett enda flygplan och Antonov som fristående företag upplöstes plötsligt av staten och fördes över till den nya statliga jätteförsvarskoncernen UkrOboronProm (låter som en direkt kopia av ryska jättekoncernen RosOboronProm), Dmytro Kiva beslöt sig för att lämna Kiev och flyttade till Azerbajdzjan i höstas och ersattes på hemmaplan av Michail Gvozdev, man började sälja av teknik och licenser för att få in pengar och raggade finansiärer både här och där för att hålla det hela flytande.

Man får hoppas att de får ordning på det framöver, man talar om att de ska börja bygga flygplan igen nu i år. Det vore synd att låta ett sådant anrikt företag gå i stöpet.

Summa summarum, Antonov var ryskt/sovjetryskt, senare sovjetukrainskt och till sist ukrainskt.

Mycket intressant! Tack för den texten. Precis vad jag efterlyst.
Men jag har en fråga, du skriver att Antonov tillverkas i fabriker både i Ryssland och Ukraina (även om den ukrainska fabriken inte lyckades spotta ut ett enda flygplan 2016).
Är det samma bolag? Antonov i Ryssland och Antonov i Ukraina?
D.v.s. ett ukrainsktägt bolag med fabriker både i Ryssland och Ukraina.
Eller är det två separata bolag som tillverkar samma plan? Det ryska bolaget då förmodligen under någon slags licens?
2017-03-01, 13:14
Medlem
Citat:
93,000 Russians with degrees emigrated Between 2002 and 2011, around 640 with masters degrees and over 250 PhD graduates, the report claims.
Så, enligt denna rapport emigrerade 250 personer med doktorsgrad under ett decennium, dvs 25 doktorer om året. Från världens största land. Och det framställer du som en katastrof?

Siffran 93.000 "russians with degrees" var ju också spexig. Eftersom ryssarna är ett av världens mest högutbildade folk har nästan varenda ryss någon examen. Och 93.000 på ett decennium blir alltså ca 9 tusen personer om året. Till och med från pyttelandet Sverige emigrerar fler högskoleutbildade än så.

Citat:
The report shows how just 14 percent of migrants to Russia in 2014 were university graduates, compared with 42 and 38 percent of Russian migrants to Canada and the U.S. respectively.
Spexig statistik. För invandring räknar de procent på invandrarna från alla länder, men för utvandrare räknar de bara på de som åkt till USA och Kanada. Snacka om äpplen och päron. Dessutom, totala antaltet invandrare 2014 låg runt 200.000 och 14% av det blir alltså 28.000. Om det (som vi såg ovan) utvandrade ca 9.000 personer med examen, medan det invandrade 28.000 sådana, då var det alltså ett positivt netto på 19.000 personer. Med andra ord en omvänd "brain drain"!

Citat:
The report also demonstrates that Russia’s emigres leave the regions with the highest living standards such as St. Petersburg and the Moscow region as well as the country’s border regions.
Så där är det i alla länder. Från Sverige är utvandringen störst bland högutbildade stockholmare och göteborgare, samt från gränsområdena vid Öresund och Strömstad.

Citat:
Some 350,000 people left Russia in 2015, ten times more than five years ago. Many are highly trained and looking for better business
Nej, det var runt 150.000 som utvandrade 2015 och det var fortfarande betydligt fler som invandrade.

http://www.gks.ru/bgd/regl/b16_06/Is.../d04/01-05.doc
2017-03-01, 14:58
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Mycket intressant! Tack för den texten. Precis vad jag efterlyst.
Men jag har en fråga, du skriver att Antonov tillverkas i fabriker både i Ryssland och Ukraina (även om den ukrainska fabriken inte lyckades spotta ut ett enda flygplan 2016).
Är det samma bolag? Antonov i Ryssland och Antonov i Ukraina?
D.v.s. ett ukrainsktägt bolag med fabriker både i Ryssland och Ukraina.
Eller är det två separata bolag som tillverkar samma plan? Det ryska bolaget då förmodligen under någon slags licens?

Flera av de Antonovmodeller som idag byggs i Ryssland har som framgår av mitt inlägg sitt ursprung efter 1991 så där är det helt klart tal om nya licenser. Beträffande äldre typer som konstruerades lite varstans redan från början så kan jag tänka mig att man hittade på några slags ad-hoc-licenser efter unionskollapsen (eller helt enkelt såg det som fritt fram för de med grejor) eftersom allt produktionsmaskineri och etablerade lokala leverantörskedjor redan fanns utspritt över halva Sovjetunionen (och även i övriga WP).

Det där med immaterialrätt m.m. blev rätt klurigt när planekonomin och allt det statliga började luckras upp och man skulle komma på vem som ägde rättigheterna till vad och så vidare. Jag är inte överdrivet insatt i hur de gick till väga, men ett kul exempel är rättigheterna till spelet Tetris som Nintendo ville lägga beslag på under 1980-talet. En riktig krånglig härva.

Under sovjettiden så flyttades byråer och fabriker runt lite hur som helst pga. logistiska och övergripande militär/ekonomistrategiska skäl, dessutom byggde fabrikerna sällan flygplan från en enda byrå utan det var lite blandat.

En typisk sovjetisk flygplansfabrik hette ju något i stil med "flygplansfabrik nummer 17 namngiven efter Tjkalov" och kunde tillverka lite Antonov, lite Iljusjin, lite Tupolev och så vidare. Hela kalaset var ju statsägt och någon marknadsmässig konkurrens eller liknande existerande inte utan allt avgjordes i Moskva, så man blandade rätt friskt på den tiden.
Senast redigerad av ceph 2017-03-01 kl. 15:10.
2017-03-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Intressant att veta om flygplansfabriken i Ukraina som har sina rötter i Ryssland egentligen är ett ryskt nödhjälpsprojekt då ukrainska landsförrädare blev som otrogna hundar och ställde sig på fiendens sida så landet förstördes mer än nödvändigt under ww2. Historien går igen och det är nog på det viset man måste betrakta Ukraina, politiskt sammansatt och ett mångkulturellt projekt dömt att gå under. Inte minst Sverige borde ta lärdom av sådana misslyckanden, men jänkarna är ett vaket folk så där börjar det nu hända saker. Ryssland är iof också mångkulturellt men där har man sedan lång tid tillbaka en handfast och resolut ledning som effektivt kan förhindra att det stora landet splittras upp. Länge leve Ryssland !!!
Nödhjälpen till Ukraina kom från väst ända till landet brev befriat från Sovjet och en självständig stat.
Nu får man hjälp av ett annat slag från väst för att utveckla landet och reformera bort från Rysk ineffektivitet som ju präglat Ukraina och hindrat utvecklingen i landet. Ukraina har trots allt rysselände en ganska framsynt och framtidsinriktat industri och växande jordbrukssektor. Ukrainska jordbruksprodukter lär snart komma i var och varannan kött och fruktdisk i EU. Man är även erkänt framme när det gäller militär teknologi inkl. avancerade system för export till hugade köpare.
Och att Stalins förstörelse av Ukrainas infrastruktur och deporteringarna av befolkningen fortfarande gör sig gällande i samhället visar på hur viktigt det är att komma bort från ryskt inflytande och dess blöta unkna filt på det Ukrainska samhället. Om inte annat så visar ju olyckan Putin och hans ockupation av Krim och Donbass att det gäller att hålla ett hälsosamt avstånd till Ryssland om man skall utveckla Ukraina i rätt riktning. Till skillnad mot Tyskland har ju aldrig Ryssland gjort upp med sitt förflutna utan verkar t.om vilja ha dåtidens terror tillbaka.
2017-03-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Ukrainare beter sig värre än negrer i Somalien, kolla video där ukrainska kriminella gäng krigar mot varandra, africa style hit and run, en klassisk muslimsk stenkastning, träplankor och en motorsåg!

https://www.youtube.com/watch?v=rPt63I-zbn8
Jaha och? Vad har gatans slödder med Ukrainsk politik att göra? Framför allt så är ju generell rasism det tydligaste tecknet på verklighetsfrånvaro och allmänt dåligt självkänsla, typ Putin, och uppmuntras knappast i det demokratiska Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in