Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-12, 21:08
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vita husets återgivelse av telefonsamtalet mellan Biden och Putin tidigare ikväll:

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/02/12/readout-of-president-bidens-call-with-president-vladimir-putin-of-russia/

Finns Kremls version?

Det är en utskrift.
Finns bara en version.
2022-02-12, 21:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det är en utskrift.
Finns bara en version.
Det där är USA:s summering av telefonsamtalet.

Självfallet kan Kreml återge samtalet på ett annat vis.
Senast redigerad av Madagascar 2022-02-12 kl. 21:14.
2022-02-12, 21:16
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det där är USA:s summering av telefonsamtalet.

Självfallet kan Kreml återge samtalet på ett annat vis.
Nej det är en utskrift av samtalet.
Sen kan det såklart göras tolkningar av vad som sades ” mellan raderna”.
2022-02-12, 21:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Nej det är en utskrift av samtalet.
Sen kan det såklart göras tolkningar av vad som sades ” mellan raderna”.
Citera några rader av utskriften då.
2022-02-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Skillnaden är att Nordkorea regelbundet hotar Sydkorea med våld, västländerna hotar inte Ryssland.
Ryssland ser NATO som ett hot. Men Putin har bara sig själv att skylla efter Krim
2022-02-12, 23:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Och du själv sitter här och grinar, varför åker inte du med dina familj eller anhöriga och slåss för Ukraina om du vill ha krig så gärna?
Var väl iofs Ryssland som stoppade mongolerna, annars hade du nog själv varit en mongol idag.
Är du läskunnig lilla vän? Med en armékår från Nato + stridsflyg i rätt begränsad mängd så skulle inte den lille mongolen våga göra ett skit och kriget skulle utebli.
2022-02-12, 23:23
Medlem
Herzs avatar
Det enda skälet jag ser till en Rysk invasion är att Ryssland stoppar hot om NATO expansion österut en gång för alla, eftersom USA/NATO inte går att lita på.

Ryssarna orkar inte vara på tå hela tiden och gissa om Ukraina plötsligt får NATO medlemskap.

Konkret plan är nog att göra en full invasion av östra ukraina, inta Kiev och installera en pro-rysk regering.

Majoriteten i öst hade lagt sig. Ryssland hade inte annekterat eller införlivat delar av Ukraina utan låta dom driva sin egen politik, men nu kan de vara säkra på att Ukraina aldrig blir NATO medlem.

USA kan gå hem och runka i sin WW3 bunker.

Sanktioner biter inte på Ryssland. De är vana att vara fattiga. De är ett folk som håller ihop. Inte är de lika dumma som andra länder som tror att det kommer vara grönare på andra sidan om USA ska diktera vem ryssar ska rösta för som president och hur "icke-binär" man ska vara för att betraktas som "demokratisk nog".

De är inga imbeciller vi pratar om, till skillnad från västeuropa som kört ner alla principer i grunden.
2022-02-12, 23:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Ok. Och varför skulle USA skicka så många trupper till ett land de har nära nog noll intresse i rent ekomomiskt? Att de nu leker polis i media är inte något annat än ett mellanårsvalsstunt. Ingen president hade skickat trupper till Ukraina.
Givetvis har USA ekonomiska intressen i Europa även så i Ukraina, problemet är att flera tidigare presidenter har missbedömt Ryssland precis som europeiska inklusive svenska politiker har gjort.
Rysslands ledning förstår bara makt och maktspråk, med rätt begränsade tillskott av framförallt luftvärn och stridsflyg så kommer en rysk invasion bli extremt blodig och kostsam för Ryssland.
Stoppar man inte Putler så kommer kommer han fortsätta sin aggressionspolitik.
2022-02-12, 23:47
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Sanktioner biter inte på Ryssland. De är vana att vara fattiga. De är ett folk som håller ihop. Inte är de lika dumma som andra länder som tror att det kommer vara grönare på andra sidan om USA ska diktera vem ryssar ska rösta för som president och hur "icke-binär" man ska vara för att betraktas som "demokratisk nog".

De är inga imbeciller vi pratar om, till skillnad från västeuropa som kört ner alla principer i grunden.
Har du koll på Ru som befolkning, hur det är censur m.m. där? Skulle nog snarare påstå att landet är självförsörjande på föda & energi, snarare än att landet skulle tåla sanktioner. De klarar sig nog längre tid än motståndaren vill hålla ut. Extrem censur i ryssland.
2022-02-13, 00:08
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Det enda skälet jag ser till en Rysk invasion är att Ryssland stoppar hot om NATO expansion österut en gång för alla, eftersom USA/NATO inte går att lita på.

Ryssarna orkar inte vara på tå hela tiden och gissa om Ukraina plötsligt får NATO medlemskap.

Konkret plan är nog att göra en full invasion av östra ukraina, inta Kiev och installera en pro-rysk regering.

Majoriteten i öst hade lagt sig. Ryssland hade inte annekterat eller införlivat delar av Ukraina utan låta dom driva sin egen politik, men nu kan de vara säkra på att Ukraina aldrig blir NATO medlem.

Ett mycket plausibelt scenario. Utan klara besked från USA kommer Ukraina att kunna utgöra ett framtida hot som NATO:s språngbräda in i Ryssland. Ryssland kommer alltid att värdera säkerhetsfrågor högre än hot om sanktioner. USA har målat in sig i ett hörn pga den hetska krigsretoriken och kan numera inte gå med på Rysslands krav. Då hade NATO i praktiken medgett att Ryssland hade vetorätt i fråga om framtida medlemmar. Det kunde Biden ha skött mycket smidigare, men uppenbarligen hade han behov att visa sig manlig efter att ha trillat i trappor och vid flera tillfällen mumlat osammanhängande.
Vid NATO-mötet i Bukarest 2008 var bl a Tyskland och Frankrike mot ett ukrainskt närmande till NATO eftersom de visste mycket väl vad konsekvenserna kunde bli.

Jag ställer mig dock osäker till en fullskalig invasion. Det kan räcka med punktisatser för att bli av med kuppmakarna från 2014. Däremot håller jag med om att en rysk militär intervention skulle leda till en uppdelning av Ukraina, något jag alltid har tyckt vore hälsosamt både för nationalister i västra Ukraina och för de mer proryska i östra och södra Ukraina.
2022-02-13, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Vad har USA att göra vem Tyskland köper sin gas av?

I synnerhet när USA inte tänker ge upp egen import av rysk olja i händelse av en rysk intervention i det nära utlandet. USA importerar mer olja från Ryssland än från Saudiarabien.

https://www.welt.de/politik/deutschland/plus236801219/Nord-Stream-2-Dann-muss-man-auch-ueber-US-Oelimporte-aus-Russland-sprechen.html

Frågan gällde Ryssland och Ukraina, inte något annat land.
2022-02-13, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ett mycket plausibelt scenario. Utan klara besked från USA kommer Ukraina att kunna utgöra ett framtida hot som NATO:s språngbräda in i Ryssland. Ryssland kommer alltid att värdera säkerhetsfrågor högre än hot om sanktioner. USA har målat in sig i ett hörn pga den hetska krigsretoriken och kan numera inte gå med på Rysslands krav. Då hade NATO i praktiken medgett att Ryssland hade vetorätt i fråga om framtida medlemmar. Det kunde Biden ha skött mycket smidigare, men uppenbarligen hade han behov att visa sig manlig efter att ha trillat i trappor och vid flera tillfällen mumlat osammanhängande.
Vid NATO-mötet i Bukarest 2008 var bl a Tyskland och Frankrike mot ett ukrainskt närmande till NATO eftersom de visste mycket väl vad konsekvenserna kunde bli.

Jag ställer mig dock osäker till en fullskalig invasion. Det kan räcka med punktisatser för att bli av med kuppmakarna från 2014. Däremot håller jag med om att en rysk militär intervention skulle leda till en uppdelning av Ukraina, något jag alltid har tyckt vore hälsosamt både för nationalister i västra Ukraina och för de mer proryska i östra och södra Ukraina.

So what om NATO utvidgar sig? Mig veterligen har de inga planer på att opåkallat invadera Ryssland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in