Citat:
Ursprungligen postat av
Herz
Det enda skälet jag ser till en Rysk invasion är att Ryssland stoppar hot om NATO expansion österut en gång för alla, eftersom USA/NATO inte går att lita på.
Ryssarna orkar inte vara på tå hela tiden och gissa om Ukraina plötsligt får NATO medlemskap.
Konkret plan är nog att göra en full invasion av östra ukraina, inta Kiev och installera en pro-rysk regering.
Majoriteten i öst hade lagt sig. Ryssland hade inte annekterat eller införlivat delar av Ukraina utan låta dom driva sin egen politik, men nu kan de vara säkra på att Ukraina aldrig blir NATO medlem.
Ett mycket plausibelt scenario. Utan klara besked från USA kommer Ukraina att kunna utgöra ett framtida hot som NATO:s språngbräda in i Ryssland. Ryssland kommer alltid att värdera säkerhetsfrågor högre än hot om sanktioner. USA har målat in sig i ett hörn pga den hetska krigsretoriken och kan numera inte gå med på Rysslands krav. Då hade NATO i praktiken medgett att Ryssland hade vetorätt i fråga om framtida medlemmar. Det kunde Biden ha skött mycket smidigare, men uppenbarligen hade han behov att visa sig manlig efter att ha trillat i trappor och vid flera tillfällen mumlat osammanhängande.
Vid NATO-mötet i Bukarest 2008 var bl a Tyskland och Frankrike mot ett ukrainskt närmande till NATO eftersom de visste mycket väl vad konsekvenserna kunde bli.
Jag ställer mig dock osäker till en fullskalig invasion. Det kan räcka med punktisatser för att bli av med kuppmakarna från 2014. Däremot håller jag med om att en rysk militär intervention skulle leda till en uppdelning av Ukraina, något jag alltid har tyckt vore hälsosamt både för nationalister i västra Ukraina och för de mer proryska i östra och södra Ukraina.