2015-11-14, 19:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är nog inget konstigt att de haft pass på sig för om de inte haft dom på sig och blivit ombedda att visa upp dom i ngon kontroll så hade de ju tagits in till polisstation tämligen omgående.

Din synpunkt är intressant i det fallet att polisen i Frankrike och särskilt i Paris brukar avkräva människor pass. Vilka kontroller syftar du på?

I annat fall är det märkligt att folk bär pass på sig anser jag.
Citera
2015-11-14, 20:00
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du förklara varför man har hittat pass med koppling till gärningspersoner vid de två senaste terrordåden i Paris?

Är det normalt att bära pass med sig i Paris?

Har du legg eller körkort på dig när du går ut?
Citera
2015-11-14, 20:01
Medlem
naturtvåls avatar
Här är en video filmat på baksidan av teatern Batalcan mitt under attacken, mycket störande scener,,,

Länk: http://www.liveleak.com/view?i=951_1447517427
Citera
2015-11-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du förklara varför man har hittat pass med koppling till gärningspersoner vid de två senaste terrordåden i Paris?

Är det normalt att bära pass med sig i Paris?

Jag förklarade det i inlägget du citerade.
Om man befinner sig i utlandet är det vanligt att bära med sig pass när man rör sig ute, ja.
Citera
2015-11-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster

Pass är en värdehandling i mycket högre grad än ett leg som man får utskrivet för några hundra på en dag. Jag bär iofs ingetdera då jag inte orkat förnya leget sen 2011

Jag gissar fortfarande på falska pass för att ta fokus från de verkliga hemländerna.
Citera
2015-11-14, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster

Det har du i och för sig rätt i, ja, det brukar jag ha. Körkort för att kunna köra bil när jag vill. Den som inte har körkort behöver såklart ett ID av något slag för att till exempel kunna hyra en bil eller liknande.

Kanske hade de här personerna inte körkort eller annan typ av ID, återstår pass. Det kan förklara varför man har hittat pass.

Bra förklaring, så det måste inte vara märkligt att man har hittat ett pass på en av gärningsmännen.
Citera
2015-11-14, 20:07
Medlem
Sextiopluss avatar
På liveleak.com finns den officiella kommunikén från Isis. Sök på isis.
På franska textad på arabiska och engelska. Mycket effektfullt. En rekryteringsvideo med Abu Osama Al-Faranci.
Senast redigerad av Sextioplus 2015-11-14 kl. 20:33.
Citera
2015-11-14, 20:08
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Pass är en värdehandling i mycket högre grad än ett leg som man får utskrivet för några hundra på en dag. Jag bär iofs ingetdera då jag inte orkat förnya leget sen 2011

Jag gissar fortfarande på falska pass för att ta fokus från de verkliga hemländerna.

Du skall jag förtydliga det, Jag bor på kontinenten och reser ofta till Frankrike. Polisen stoppar en relativt ofta. Ser du utomeuropeisk ut ännu oftare.

Har du eller nationellt ID på dig släpps du omedelbart. Har du inte det brukar det bli kroppsvisitering och eller de kollar bilen.

Skulle varit lite tjurigt för dem om hela operationen sket sig pga en rutinkontroll in en fotbollsmatch
Citera
2015-11-14, 20:08
Medlem
L0lAjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istok91
Bombman hade en biljett till fotbollsmatchen, som tur är så stoppades han i entrén.

Källa?
Om nu detta var sant, varför inte spränga sig själv direkt vid entrén eller varför greps han ej?
Citera
2015-11-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenAhlbin
I vanlig ordning så har alla sk terrorister med sig sitt pass när de skall utföra terrordåd, förvånad att dom inte hittade hela hans släktträd utprintat också

Det är kanske märkligt att terrorister har med sig passet, men man måste ha klart för sig att dessa killar inte alls följer samma logik som vi. Många offrar ju faktiskt sina liv vilket mycket få västerlänningar skulle göra.

Kanske är det till och med så att de har med sig passen med flit just för att de vill att alla skall veta att de offrade sina liv för Allah. Det blir någon sorts bonuspoäng efter döden vilket kan vara svårt för oss att förstå.
Citera
2015-11-14, 20:10
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Inte samma Alva, bara ett sammanträffande.

Fick veta nyss att Alva är den som avlidigt ifall det är oklart
Citera
2015-11-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBuddha
Hur menar du med att Sverige är pyttelitet jämfört med Italien, England, Grekland osv?

Maktmässigt är Sverige ickeexisterande, vi har inget inflytande över resten av Europa, vi är inte nere i Syrien och bombar, vi är inte med i Nato, och vi gör inte muslimer särskilt illa. Alltså finns det i princip inga skäl att faktiskt planera någon attack här, folk är alltså rädda i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in