2015-11-14, 19:49
Medlem
SvenAhlbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Detta skrämmer mig mer än nåt annat.

Syrian passport found on Paris attacker's body belonged to refugee who passed through Greece

The holder of a Syrian passport found near the body of one of the gunmen who died in Friday night’s attacks in Paris passed though Greece in October, a Greek minister told Reuters.

“The holder of the passport passed through the island of Leros on 3 October 2015, where he was identified according to EU rules,” said Nikos Toscas, Greece’s deputy minister in charge of policing.

A Greek police source told Reuters that European countries had been asked to check the passport holder to see if they had been registered.

While this heavily implies that one of the gunman came into Europe along with refugees, Syrian passports are known to be valuable currency amongst those trying to enter Europe, and it is not yet confirmed whether the holder of the passport is indeed the perpetrator.

http://www.theguardian.com/world/liv...b091c2edb6cc74

I vanlig ordning så har alla sk terrorister med sig sitt pass när de skall utföra terrordåd, förvånad att dom inte hittade hela hans släktträd utprintat också
Citera
2015-11-14, 19:50
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
• Hittills är det känt att tre av dem sprängde sig själva utanför den franska nationalarenan Stade de France – en av dem ska ha haft biljett till landskampen som spelades där.

Är det bara jag som får sjukt obehagliga vibbar av det där?

Jag menar, ena spränger sig inne på arenan, panik utbryter och folk ska ta sig ut från arenan. Väl där väntar 2 självmordsbombare till som är redo att utlösa när människor springer för livet ut från arenan?
Citera
2015-11-14, 19:50
Medlem
Istok91s avatar
Bombman hade en biljett till fotbollsmatchen, som tur är så stoppades han i entrén.
Citera
2015-11-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Är det inte ISIL då vilket är det korrekta namnet för gruppen?
Islamic State of Iraq and the Levant står förkortningen för.

Det kan vara det han säger. Tack!
Citera
2015-11-14, 19:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Är standard att man visiteras vid evenemang som en fotbollsmatch. Är inte helt otänkbart att det upptäcktes vid en visitation.

Finns det någon detaljerad information om hur bombbältet upptäcktes, finns det ögonvittnesskildringar av händelsen, länkar till sådan information önskas, någon?

Har någon en idé om varför man hittade ett syriskt pass intill en av gärningspersonerna? Det samma var ju fallet i attentatet mot Charlie Hebdo. Jag tycker bara att det är märkligt att folk bär pass med sig, särskilt när de begår ett terrorattentat, kan det finnas ett syfte eller är det vanligt att man bär pass på sig i Frankrike?
Citera
2015-11-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenAhlbin
I vanlig ordning så har alla sk terrorister med sig sitt pass när de skall utföra terrordåd, förvånad att dom inte hittade hela hans släktträd utprintat också

Konspirationsteoriker brukar hänga upp sig på sådana saker, ja.
Terrorister är inga bankrånare eller hemliga agenter. Har du aldrig tänkt på att mycket av terrorism går ut på psykologisk krigföring, "PR" och symbolik?
Det behöver därför inte ligga i terroristens intresse att vara anonym.
Citera
2015-11-14, 19:54
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigStanMad
Tydligen har en misshandal av ett gäng araber i Frankrike tagit plats. Ett gäng vita fransmän hade gått berserk och misshandlat dem som hämnd på detta
Hoppas på mer. Ganga upp och spöa araberna ut ur Europa.
Citera
2015-11-14, 19:55
Medlem
Citat:
Är nog inget konstigt att de haft pass på sig för om de inte haft dom på sig och blivit ombedda att visa upp dom i ngon kontroll så hade de ju tagits in till polisstation tämligen omgående.
Citera
2015-11-14, 19:55
Medlem
tlcswes avatar
Citat:

Jag tror inte terrorister tänker som en mördare - lämna så få spår de bara kan. Terrorister vill ha en gudastatus efter deras död. Och om de inte kan bli identifierade, kommer ju inte världen få reda på vem som låg bakom dådet. Detta kan vara anledningen till varför de alltid verkar ha med sina pass.

Bara en tanke.
Citera
2015-11-14, 19:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Konspirationsteoriker brukar hänga upp sig på sådana saker, ja.
Terrorister är inga bankrånare eller hemliga agenter. Har du aldrig tänkt på att mycket av terrorism går ut på psykologisk krigföring, "PR" och symbolik?
Det behöver därför inte ligga i terroristens intresse att vara anonym.

Kan du förklara varför man har hittat pass med koppling till gärningspersoner vid de två senaste terrordåden i Paris?

Är det normalt att bära pass med sig i Paris?
Citera
2015-11-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det någon detaljerad information om hur bombbältet upptäcktes, finns det ögonvittnesskildringar av händelsen, länkar till sådan information önskas, någon?

Har någon en idé om varför man hittade ett syriskt pass intill en av gärningspersonerna? Det samma var ju fallet i attentatet mot Charlie Hebdo. Jag tycker bara att det är märkligt att folk bär pass med sig, särskilt när de begår ett terrorattentat, kan det finnas ett syfte eller är det vanligt att man bär pass på sig i Frankrike?

Kan tänkte mig att de bär ID så att deras namn och bilder ska spridas runt om i världen och bli martyrer.
Citera
2015-11-14, 19:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Enligt wiki: "all persons must possess some form of valid government-issued identity documentation"

Men som jag minns det har det varit mer eller mindre "krav" på sådant de senaste decennierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in