2012-10-26, 17:12
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Men då tror jag du skjuter på helt fel mål för det var ju Jeff-Pass som föreslog den kopplingen, inte jag!

https://www.flashback.org/sp40023434

Själv menade jag att detta var för tidigt att säga, att Oldsberg mycket väl kan dö "ensam" eller bli del av en "treenighet".

https://www.flashback.org/sp40024548

Så taggga gärna ned ett par hekto och kolla igenom fakta innan du skjuter från höften.
För sista gången: Jag struntar i vilka du klumpar ihop i vilka treenigheter: Poängen är att hela idén med treenigheter, som DU försvarar, är dumheter! Varför skulle dessa personer dö tillsammans? Vad avgör vilka som "hör ihop"? Hur lång period får gå emellan för att det skall vara "godkänt"? Allt är bara sentimentalt dravel och dumheter. Folk dör oberoende av varandra av olika orsaker. Att Hendrix, Joplin och Morrison dog samtidigt har till exempel inte ett skit att göra med att de var 27 år eller att de "hörde ihop". De råkade bara vara lika gamla och bli berömda i en tid och kultur där drogerna flödade och en självförbrännande livsstil romantiserades! De var dessutom traumatiserade av olika anledningar: Hendrix led förmodligen av PTSD, Joplin tror jag blivit sexuellt utnyttjad och Morrison kom från en dysfunktionell familj. Inte konstigt att lät sig dyrkas och njöt av berömmelsen och bekräftelsen.
2012-10-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
För sista gången: Jag struntar i vilka du klumpar ihop i vilka treenigheter: Poängen är att hela idén med treenigheter, som DU försvarar, är dumheter! Varför skulle dessa personer dö tillsammans? Vad avgör vilka som "hör ihop"? Hur lång period får gå emellan för att det skall vara "godkänt"? Allt är bara sentimentalt dravel och dumheter. Folk dör oberoende av varandra av olika orsaker. Att Hendrix, Joplin och Morrison dog samtidigt har till exempel inte ett skit att göra med att de var 27 år eller att de "hörde ihop". De råkade bara vara lika gamla och bli berömda i en tid och kultur där drogerna flödade och en självförbrännande livsstil romantiserades! De var dessutom traumatiserade av olika anledningar: Hendrix led förmodligen av PTSD, Joplin tror jag blivit sexuellt utnyttjad och Morrison kom från en dysfunktionell familj. Inte konstigt att lät sig dyrkas och njöt av berömmelsen och bekräftelsen.
Har du ens läst mina senaste inlägg? Du har svaret på dina frågor, plus mycket mer där. Du avgör givetvis själv om du vill trpo eller inte tro, jag kan bara konstatera fakta och jag har räknat upp otaliga exempel. ATT det inträffar är det nog bara Antevante som förnekar, sen kan man spekulera i hur och vad det kommer sig. Faktum är att det mellan varven uppstår "två raka" och då triller trean i regel alltid ned kort därefter. Ett klockrent exempel på detta var ju just det här med George McGovern, som jag förklarade för Antevante. Förutsättnignarna hade sedan tidigare klarlagts här i tråden för vad som skulle gälla, och mnycket riktigt kom sedan uppgiiften om att McGovern var kritiskt sjuk. I enlighet med treenigheten (två andra senatorer hade just dött dagarna innan) så KUNDE McGovern inte klara sig, eller ens få respit, för det skulle motsäga denna regel och spräcka teorin. McGovern dog mycket riktigt därför bara någon dag senare. Detsamma gällde Andy Griffiths. Gubben var hur kry som helst, men så fort två av hans kollegor från "Andy Griffith Show" dog så stod han på tur. Han dog kort därefter även han trots att det inte funnits något spår av vacklande hälsa innan dess. Jag har tidigare påvisat att jag är långt ifrån den enda som framhåller det här med treenigheter. En majoritet av de tillfrågade (57.75 %) tror på det, vilket jag nämnde i ett tidigare inlägg, så du kan sålla dig till minoriteten, inte mig emot.

Från en sak till en helt annan, i dagens pappersupplaga av Expressen står det att Bo-Inge Andersson drabbats av prostatacancer. Han ska ha blivit diagnoserad sedan Claes Elfsberg uppmanade honom att ta ett PSA-test.
2012-10-26, 18:17
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ok. Dock tycker jag inte Bing Crosby passar in bland Elvis och Marc Bolan. Han var ju jazzsångare medan de andra var rocksångare.

Visserligen inte, kanske skjuta in Sinatra och Bowie för få det funkade, iofs nu är jag mer inne på röda tråden mellan artister

Funderade lite innan jag somnade inatt
och kom på 2 som inte blev 3 då det fanns för få eller inga kandidater
typ 1632 dog 2 svenska kungar
Sigismund Mars har jag för mig
och Gustav II Adolf 6 november

sen 2 svenska statsministrar (var väl bara Ola Ullsten och Thorbjörn Fälldin som kandidater och de kanske var lite unga då, iofs Palme med men det var ju inte ålder eller sjukdom)
på ca 8 månader Tage Erlander juni 85
och Olof Palme februari 86

Ska jag ta upp tre ex Nazister som dog i början på 80-talet ?
Heinz Linge (Hitlers livvakt betjänt) Mars 1980
Karl Dönitz (Amiral och typ rikspresident/führer för Flensburgregeringen) 24 december 1980
Albert Speer ( arkitekt och rustningsminister) 1 september 1981
men kanske skiljer för länge på dem
2012-10-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Det är det väl inte! Han är drabbad av en potentiellt dödlig sjukdom. Att han skulle vara dödligt sjuk vet vi inget om. En petitess kan tyckas men det är ju faktiskt en väsentlig skillnad.

Inte bara för att jag totalt dömer ut "gyllene tre regeln" men jag tycker faktiskt att du har en riktigt bra och intressant poäng i din fråga.

Här får jag nog hålla med Antevante; Ingvar Oldsbergs cancersjukdom är inte så allvarlig att den är dödlig, d.v.s. att han garanterat kommer att stryka med inom 0-3 år. Men den är allvarlig och utgör tyvärr ett fundament för värre...det kanske inte är så troligt att Oldsberg överlever om den här cancern skulle komma i en ny värre attack, och tyvärr är det väl rätt stor risk för det scenariot Men än är han knappast döende.
2012-10-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Pass
Här får jag nog hålla med Antevante; Ingvar Oldsbergs cancersjukdom är inte så allvarlig att den är dödlig, d.v.s. att han garanterat kommer att stryka med inom 0-3 år. Men den är allvarlig och utgör tyvärr ett fundament för värre...det kanske inte är så troligt att Oldsberg överlever om den här cancern skulle komma i en ny värre attack, och tyvärr är det väl rätt stor risk för det scenariot Men än är han knappast döende.
Men var det inte något snack på FB att Oldsberg slarvade med behandlingen eller hur det nu var? Någonting var det. Ringer i alla fall en liten klocka som sa att han var i riskzonen. Super gör han också, och det får man ju inte göra med många mediciner. Dessvärre är det så att en del som gillar spånken och blir sjuka (OBS: säger INTE att detta är fallet med just Oldsberg) blir tvungna att välja om de vill ta medicinen eller spriten och då väljer de ofta det senare, dessvärre, för man vill inte sluta dricka. Kände själv en gammal gubbe som var på det här sättet, han både söp och rökte och fick cancer. Han slutade sedan behandla sig eftersom han inte ville sluta med dessa två grejer. Som som tur var för honom så visade sig cancern vara av sådan art att den var inkapslad och inte spred sig, så han lever än, men frågan är hur pass länge det håller i sig. Hade han haft behandlingen hade han säkerligen blivit botad.
2012-10-26, 18:38
Medlem
Om de lever allihop tills Fats fyller 85 år nästa år, skulle B.B. King, Chuck Berry och Fats Domino kunna klassas som den enda trio blues/rockartister som klarat sig till de 85, och fortfarande lever.

Little Richards 80-årsdag är ju aktuell förresten, han fyller den 5 december...

Har du, scrollock någon teori om varför just dessa blues & rockartister blivit så gamla?

Den äldsta vita 50-talsrockaren som återstår måste vara Jerry Lee Lewis - 77 år. Verkar som de mörkhyade klarar sig längre?

Kontrasten blir ganska skarp mot de 50-talsrockare som lämnat sedan länge....

* Buddy Holly dör 22 år gammal i en flygolycka 1959. Han kunde ju teoretiskt sett ha levt idag och varit 76 år.

* Eddie Cochran dör 21 år gammal i en bilolycka 1960. Han kunde varit 75 år.

* Gene Vincent (som överlevde samma bilolycka) dör 36 år gammal 1971, troligtvis till följderna av alkoholmissbruk.

* Elvis Presley dör 42 år gammal 1977 till följderna av diverse missbruk, sprit, tabletter och droger.

* Bill Haley dör 55 år gammal 1981 till följderna av en hjärntumör och alkoholmissbruk.

* Carl Perkins dör 65 år gammal 1998, till följd av sjukdom.

Konstigt nog dog ingen 50-talsrockare under 2000-talet, om man nu inte vill räkna med Billy Lee Riley och andra mindre artister som få känner till idag.
2012-10-26, 18:43
Medlem
Citat:
Om de lever allihop tills Fats fyller 85 år nästa år, skulle B.B. King, Chuck Berry och Fats Domino kunna klassas som den enda trio blues/rockartister som klarat sig till de 85, och fortfarande lever.

Har du, scrollock någon teori om varför just dessa blues & rockartister blivit så gamla?

Den äldsta vita 50-talsrockaren som återstår måste vara Jerry Lee Lewis - 77 år. Verkar som de mörkhyade klarar sig längre?

* Buddy Holly dör 22 år gammal i en flygolycka 1959. Han kunde ju teoretiskt sett ha levt idag och varit 76 år.

* Gene Vincent (som överlevde samma bilolycka) dör 36 år gammal 1971, troligtvis till följderna av alkoholmissbruk.

* Elvis Presley dör 42 år gammal 1977 till följderna av diverse missbruk, sprit, tabletter och droger.

* Bill Haley dör 55 år gammal 1981 till följderna av en hjärntumör och alkoholmissbruk.

Konstigt nog dog ingen 50-talsrockare under 2000-talet, om man nu inte vill räkna med Billy Lee Riley och andra mindre artister som få känner till idag.

Okej, Ronnie Hawkins är förstås den äldste vite 50-talsrockaren, född 8 månader tidigare än Lewis. Rätt skall vara rätt.
2012-10-26, 18:54
Medlem
Ratis avatar
Trist men sant, denna tråd kommer nog snart låsas p.g.a. MÄNGDER av ot senaste åren.
2012-10-26, 19:12
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Roy Orbison 52 år hjärtattack 6 december 1988
2012-10-26, 19:22
Medlem
Citat:

Njae, skulle säga att du har fel där. Svarta artister, precis som den svarta befolkningen i USA över lag, dör oftare i förtid av s.k. "naturliga orsaker" och då främst hjärt- och kärlsjukdomar. Howling Wolf dog t.ex. endast 65 år gammal efter att ha lidit av hjärtbesvär. Junior Parker dog endast 39 år gammal, dock till följd av en hjärntumör. Finns en mängd svarta rockare du utelämnat, och att ingen skulle ha dött på 2000-talet stämmer absolut inte. Bo Diddley nämndes ofta i den här tråden då han drabbades av just hjärtbesvär och det var även detta som till sist ändade hans liv. Ike Turner dog 2007 och det till följd av både hjärtfel och kokainöverdos. Förvisso ingen rockare men Sam Phillips, mannen som skapade alla de legendariska rockarnas karriärer, dog också på 2000-talet. Han skapade även Johnny Cash karriär och tillsammans med June Carter Cash har vi en tree-strike på den då de alla dog med några månaders mellanrum 2003.

Av de namn du nämner så har merparten dött i antingen olyckor eller till följd av missbruksproblematik.

Kollar man på de vita 50-talsrockare som hållit sig rena från missbruket och inte råkat ut för några olyckor så finns det flera exempel på sådana som än idag är fräscha och förmodligen skulle kunna leva lika länge som Chuck Berry, om inte längre, som t.ex. Cliff Richard, Hank Marvin, Tommy Steele och Duane Eddy.

Jag vet att Jerry Lee Lewis ofta kallas sig själv "Last Man Standing" då han menar att han är den ende kvar srån Sun Studios, men det är en sanning med modifikation, för att inte säga regelrätt lögn. När han först påstod det så levde Billy Lee Riley fortfarande, som dock är död idag, men Eddie Bond, Jack Clement, Sleepy LaBeef, Johnny Powers och Sonny Burgess lever fortfarande.

50-talsrockarna kommer nog att leva ett tag till. Värre ser det dock ut för de klassiska smörsångarna. Med detta menar jag de som var aktiva på 40- och det tidiga 50-talet. Sedan Andy Williams och Tony Martin dog nyligen så är denna lista väldigt kort nuförtiden. Någon som kan räkna upp vilka som finns kvar? Själv kommer jag bara på Tony Bennett, Vic Damone, Ed Ames och Lasse Lönndahl.

Jag kan dessutom tillägga att Glenn Campbell inte tros ha lång tid kvar då hans Alzheimers verkar vara av det aggressivare slaget. Han har redan böerjat glömma bort merparten av sina gamla låtar och börjar få problem med ansikten. Sorgligt.
Senast redigerad av scrollock 2012-10-26 kl. 19:25.
2012-10-26, 19:57
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Har du ens läst mina senaste inlägg? Du har svaret på dina frågor, plus mycket mer där. Du avgör givetvis själv om du vill trpo eller inte tro, jag kan bara konstatera fakta och jag har räknat upp otaliga exempel. ATT det inträffar är det nog bara Antevante som förnekar, sen kan man spekulera i hur och vad det kommer sig. Faktum är att det mellan varven uppstår "två raka" och då triller trean i regel alltid ned kort därefter. Ett klockrent exempel på detta var ju just det här med George McGovern, som jag förklarade för Antevante. Förutsättnignarna hade sedan tidigare klarlagts här i tråden för vad som skulle gälla, och mnycket riktigt kom sedan uppgiiften om att McGovern var kritiskt sjuk. I enlighet med treenigheten (två andra senatorer hade just dött dagarna innan) så KUNDE McGovern inte klara sig, eller ens få respit, för det skulle motsäga denna regel och spräcka teorin. McGovern dog mycket riktigt därför bara någon dag senare. Detsamma gällde Andy Griffiths. Gubben var hur kry som helst, men så fort två av hans kollegor från "Andy Griffith Show" dog så stod han på tur. Han dog kort därefter även han trots att det inte funnits något spår av vacklande hälsa innan dess. Jag har tidigare påvisat att jag är långt ifrån den enda som framhåller det här med treenigheter. En majoritet av de tillfrågade (57.75 %) tror på det, vilket jag nämnde i ett tidigare inlägg, så du kan sålla dig till minoriteten, inte mig emot.
Se fetad text.
Hur får du ihop det? Varför skulle han dö för att de andra gjort det? Det har du fortfarande inte förklarat. Vadå förutsättningar. Är det någon lag på det här? Som jag försökte förklara för dig gällande Hendrix, Joplin och Morrison så är det slump och man kan förklara varför det är så. Jag vet att du inte är den enda som framhåller treenigheter, men du är den enda som på vårdad svenska faktiskt argumenterar för det och vidhåller att det skulle vara någon slags vedertagen sanning och vetenskapligt samband emellan de här individernas död. Du verkar vara en lite äldre person som borde inse att vissa saker inte är som de ser ut. Därför tjatar jag med dig.

För att gå mer OT: tror du att humlor flyger för att inte vet att de egentligen inte kan, också?
Trevlig helg!
2012-10-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Se fetad text.
Hur får du ihop det? Varför skulle han dö för att de andra gjort det? Det har du fortfarande inte förklarat. Vadå förutsättningar. Är det någon lag på det här? Som jag försökte förklara för dig gällande Hendrix, Joplin och Morrison så är det slump och man kan förklara varför det är så. Jag vet att du inte är den enda som framhåller treenigheter, men du är den enda som på vårdad svenska faktiskt argumenterar för det och vidhåller att det skulle vara någon slags vedertagen sanning och vetenskapligt samband emellan de här individernas död. Du verkar vara en lite äldre person som borde inse att vissa saker inte är som de ser ut. Därför tjatar jag med dig.

För att gå mer OT: tror du att humlor flyger för att inte vet att de egentligen inte kan, också?
Trevlig helg!
När jag tidigare haft en likande diskussion med Antevante så sköt han genast ifrån sig och började dilla om "vidskepelse" etc. men som jag förklarade för honom så finns det ingenting definerat om vad som styr tre-eningheten, om det är ödet, livet, tragiken, olyckan, statistiken, Guds försyn, ett universellt regelverk, Illuminati, Bilderbergsgruppen, stjärnornas konstellation, jordens magnetiska dragningskraft eller t.o.m. regelrätta tillfälligheter. Poängen är att orsakerna bakom detta är svårförklarliga och man får bestämma själv vad som passar in bäst i ens egen världsbild och/eller trosuppfattning. För min egen del nöjer jag mig med att bara konstatera ATT det inträffar. Jag kan köpa att det hade varit slump med Hendrix, Joplin och Morrison OM det hade varit en isolerad händelser, men som jag gång på gång påvisat så är det knappast fallet, utan det här handlar om ett återkommande mönster.

Varför McGovern var tvungen att dö? Jo, just därför att trean var "på ingång" så att säga. Alla tecknen fanns där, två senatorer hade dött av sjukdom ("naturlig död") och deras död hade nått etern och det talades allmänt om att en trea var på ingång närsomhelst. När McGovern insjuknade efter att ha varit helt frisk tidigare i år och även återhämtat sig efter en otäck fallolycka så fanns det ingen annan senator som skulle kunna vara aktuell, så att säga. Hade någon annan dött knall och fall så är det möjligt att McGovern hade klarat sig eller i alla fall fått anseelig respit, men inget sådant hände och det var helt enkelt tid för att en trea skulle komma, därför var McGovern tvungen att dö. Jag förstår att detta låter helknäppt när man analyserar det på det här sättet, men om man tänker på det så är det fullständigt logiskt. Jo, jag har tidigare i tråden hänvisat till några av de "auktoriteter" som finns kring forskningen på "tre-enigheten" (i den mån att fenomenet behöver några auktoriteter, för det gäller ju som sagt någonting som inträffar vare sig man vill eller inte). Intressant analogi med humlor, men det fungerar faktiskt tvärtom. De flyger eftersom de är övertygande om att de kan, trots att deras vingar inte är konstruerade för att bära deras kroppar. På samma sätt kan man väl säga att "tre-enigheten" kräver sitt offer, eftersom det helt enkelt erfordras en trea. Ett annat exempel på en tre-enighet är 2008, då Heath Ledger, Brad Renfro och Christopher Bowman (Bowman the Showman) dog i ett svep. Alla var på sätt och vis "tonårsidoler", och alla dog av överdoser i alldeles för unga år.

För att hålla kvar vid topic kan jag meddela att Polens siste kommunistledare Wojciech Jaruzelski är döende. 89 år och dödssjuk i leukemi. Inte direkt en toppkandidat för att få den starkaste cellgiftsbehandlingen , om man säger så.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jaruzelski

Tack detsamma! Trevlig helg du med!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in