Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Pass
Nja, Pankreascancer tar väl inte riktigt livet av 100% av de som drabbas. 100% rökt säger du, skulle du våga satsa 1 miljon kronor på att hon är död innan julafton?
Innan julafton är väl jämt skägg, men jag kan säga som så att jag kan satsa 100 miljoner på att hon kommer att dö.
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Nog klarar du en tråd till? Min tanke var bara att det är väldigt få av de som kommer upp i tråden som verkligen ligger för döden. Det blir lite som "vargen kommer". Det är svårt att ta många postningar i tråden på allvar.
Men vilken tur att du har sådana som Bonnie Franklin då, för du kan lita på att det minsann är "allvar", blodigt sådant. Hoppas det känns bättre för dig nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Nej inte 100% kanske men då ska man ha en enorm tur och hittas i god tid. Det är väl undantagsfallen.
Dock finns det snart en screeningmetod som i tidigt skede kan hitta eländet.
Den screeningsmetoden är väldigt dyr och kommer inte att användas inte i någon större utsträckning då den sannolikt kommer att användas främst vid misstanke, och har man kommit så långt att man ens börjat misstänka bukspottsköttelcancer så kan man räkna med att det är för sent, då den inte ger symptom innan den spritt sig för långt. Det är långt kvar innan man kommit så pass långt i preventiv behandling av denna cancer som man gjort med t.ex. prostatacancer eller tjocktarmscancer.
I princip måste man vara i ett extremt tidigt skeede av sjukdomen och bli opererad av en kirurg i området kring bukspottskötteln (av en annan orsak) och att kirurgen med ögonen upptäcker cancern för att man ska ha ens chans att överleva. Att detta händer är av naturlgia skäl extremt ovanligt och därför är dödsantalet av de som insjuknar >99 % inom ett par år. Av den lilla promillen som överlever så dras de ofta med följdsjukdomar som i sin tur förkortar deras liv avseevärt, så nej, det finns inget bra sätt att klå bukspottsköttelcancer, utan det skall till en unik solskenshistoria i så fall, som kanske är rejält tillspetsad och skönmålad.