Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
När
Sven "Plex" Petersson dök upp i rutan under Vasaloppet, tänkte både jag och min flickvän: "Lever han än?" Emellanåt har jag för mig att gubben är död, men så plötsligt syns eller hörs han i något sportsammanhang. Det går inte komma ifrån att han är gammal, född 1926. Visserligen såg han frisk ut, men man undrar ju om han inte ska trilla av pinn ganska snart...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Petersson
Intressant att folk har så pass dålig koll på vilka som lever och inte. Det måste ju bero på ointresse. Eller? Tog en gång upp detta med mina kolleger, och exempliferade med svenska skådespelare. Jag sa: "Det är ju som att man skulle tro att Sif Ruud är död och Jarl Kulle lever." Tro det eller ej, men min kollega trodde att just så var fallet!! En kompis till mig poängterade att om folk ska förstå vad man menar, får man lägga det på den här nivån: "Det är som om man skulle tro att Jan Guillou är död och Astrid Lindgren lever." Lite sorgligt, men så är det nog. (Och kom nu inte och säg att Ruud och Kulle är okända: de är superstjärnor i sin generation men tillhör inte 00-talets mediabrus.)