2008-05-28, 21:39
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jag är inte det minsta nyfiken eftersom han uppenbarligen gör offentliga framträdanden, ställer upp på intervjuer samt driver ett bolag för ljudböcker så är ju saken biff. Hasse blir äldre men är inte döende.

Håller med fullständigt. Hela den här tråden är rätt makaber egentligen, vi vet ju alla vi ska dö och att våra äldre släktingar inte har så många år kvar. Men varför sitta och spekulera om dödsdatum för kändisar som levande, personligen tycker jag det är mer intressant vad människor gör i sina liv än när och hur dom dör.
2008-05-28, 21:58
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
Håller med fullständigt. Hela den här tråden är rätt makaber egentligen, vi vet ju alla vi ska dö och att våra äldre släktingar inte har så många år kvar. Men varför sitta och spekulera om dödsdatum för kändisar som levande, personligen tycker jag det är mer intressant vad människor gör i sina liv än när och hur dom dör.
Visst är döden makaber, håller med dig fullständigt, men samtidigt är den oundviklig vilket i sin tur gör den naturlig att diskutera. Det finns tabun inom vårt samhälle, och jag tycker själv att döden är skitjobbig, speciellt som den inträffar hos någon närstående eller hos någon man tycker om, men den försvinner inte bara för att vi håller tyst om den. Kanske det är dags för oss att omvärdera vårt förhållningssätt till döden och därmed även livet? Livet är ju något som vi tar för givet, vi vaknar upp varje morgon som om det inte vore något mer med det.

Det är en "självklarhet" och vi lär oss aldrig att vara tacksamma nog för det vi har och det som finns runt omkring oss. Lite det jag är inne på när jag hela tiden dryftar "innan det är försent" biten Skämt åsido, men ska man börja prata om "makabra" trådar, så finns det en hel uppsjö av sådana här på forumet som får denna att blekna, och den här tråden hyllar ju inte döden direkt, den hyllar livet. Inser du att det då finns en viss skillnad? Andra trådar kan hylla det "smaklösa" ämnet de diskuterarr, men den här tråden, som jag ser det, är mer "matter-of-fact" inriktad. Våra liv blir det vi gör dem till och det är en resa utan dess like! Vi måste lära oss att börja uppskatta vad som finns kring oss och sluta ta så mycket för givet.
2008-05-28, 23:22
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:

Tycker det inte är något särskilt makabert med förutsägbar död. Jag vore otroligt tacksam om jag på ålderns höst fick chansen att göra en medveten avslutning.

Det som är makabert däremot är ju när folk dör bara sådär. Heath Ledger t.ex var rejält omskakande. Så egentlige är det ju de som INTE är omnämnda i den här tråden som är de verkligt intressanta dödsfallen.
2008-05-28, 23:24
Medlem
Walkers avatar
Visst är döden ett tabu som vi helst inte vill prata om. Precis som tidigare generationer, kanske än mer idag tror vi på någon slags "evig ungdom". Döden och ålderdom är inget som vi kommer drabbas av, se bara på 40-talisterna som "snart" står på tur till ålderdomshem osv. Ingen pratar om att de ska bli som sina föräldrar med ledgångsreumatism, senildemens etc, istället tjatas de om den nya ungdomligt pigga och köpstarka pensionären. Undrar om den trenden håller i sig när vi närmar oss pension, eller har gubben och gumman gjort comeback då?

Du har helt rätt Sonny att det finns trådar och hela avdelningar som mer förtjänar att kallas makabra. I jämförelse med dom är den här tråden ganska snäll, låt vara att döden är ett jobbigt ämne.
Senast redigerad av Walker 2008-05-28 kl. 23:26.
2008-05-30, 20:18
Medlem
Min brors kusins avatar
Harvey Korman, känd bl a för sin medverkan i en del Mel Brooks filmer

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/7427632.stm
2008-06-01, 10:31
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Tommy Lapid, rätt känd Israelisk politiker, är död: http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/126359
2008-06-01, 14:24
Medlem
Evil Kneivels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Tommy Lapid, rätt känd Israelisk politiker, är död: http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/126359
en ganska känd kines dog nyss...
2008-06-01, 14:36
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Kneivel
en ganska känd kines dog nyss...
Nu försöker du vara lite ironisk men Lapid har faktiskt varit nämd i västerländska medier under rätt lång tid, speciellt under början av seklet då han förde en enträgen kamp mot de strikta religiösa judiska lagarna i Israel. Så helt okänd i västvärlden var han inte direkt.
2008-06-01, 14:45
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett

Kändis?! Säkert ett stort namn i Israel men han saknar det internationella kändisskapet som kollegan Shimon Peres har. Tror knappast att t ex Ola Ullsten (fast han lever) skulle nämnas i en liknade tråd i Israeliska Flashback.
2008-06-01, 14:52
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Kändis?! Säkert ett stort namn i Israel men han saknar det internationella kändisskapet som kollegan Shimon Peres har. Tror knappast att t ex Ola Ullsten (fast han lever) skulle nämnas i en liknade tråd i Israeliska Flashback.
Kanske inte, men Per Ahlmark nämns ofta i Israelisk press och hans runa skulle säkerligen stå i Jerusalem Post Se även mitt tidigare inlägg för vidare utveckling varför Lapid var värd att nämnas.
2008-06-01, 15:23
Medlem
Walkers avatar
Kan erkänna att Lapid har en viss kändisstatus för er som är intresserade av Israelisk inrikespolitik, men för det stora flertalet är Lapid ett okänt namn. Han hade knappast Arafats kändisskap för att nämna en död mellanösternkändis.

Vad har "kändisen" Lapid för rankning på Google-träffar?

Tommy Lapid 20 600
Yassir Arafat 243 000
Ola Ullsten 19 400

Han har alltså bara Ullsten-status på nätet. Visserligen bara en google-undersökning, men det säger alla fall något om en person "kändisvärde".
Det är inte allt för ovanligt att frågan "om du brukar googla ditt namn" dyker upp i kändisintervjuer.
Senast redigerad av Walker 2008-06-01 kl. 15:26.
2008-06-01, 15:43
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Kan erkänna att Lapid har en viss kändisstatus för er som är intresserade av Israelisk inrikespolitik, men för det stora flertalet är Lapid ett okänt namn. Han hade knappast Arafats kändisskap för att nämna en död mellanösternkändis.

Vad har "kändisen" Lapid för rankning på Google-träffar?

Tommy Lapid 20 600
Yassir Arafat 243 000
Ola Ullsten 19 400

Han har alltså bara Ullsten-status på nätet. Visserligen bara en google-undersökning, men det säger alla fall något om en person "kändisvärde".
Det är inte allt för ovanligt att frågan "om du brukar googla ditt namn" dyker upp i kändisintervjuer.
Fast nu ska vi också kommaihåg att Arafat är en Nobelpristagare, så jämförelsen är väl kanske inte direkt rättvis. Sen har det väl förekommit både B- och C-kändisar lite varstans i den här tråden.

Ett annat "test" på kändiskap kan även sägas vara hur pass mycket som är skrivet om dem på engelska Wikipedia och hur pass välutveckald den sidan är, och där får man nog säga att Lapid har ett visst kändisskap, även om han inte är någon Ariel Sharon (som för övrigt själv ligger ett pyttelitet myrsteg från döden).
Senast redigerad av Sonny Crockett 2008-06-01 kl. 15:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in