Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
– Vad innebär det att ta ansvar? Jag anser att
UndeadNinja är konstruktiv, genom att förklara hur han kunde bli grundlurad. På så sätt kan man hjälpa andra svenskar att inse hur lurade dom har blivit av journalistkåren. Vad mer förväntar du dig i form av ansvarstagande?
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
– Det blir inte lättare att medge hur lurad man har blivit, när det finns folk som kommer med nedvärderande attityd, såsom den attityd du har visat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
– Även du borde visa lite ödmjukhet. Att du har haft rätt beträffande invandringen, anser jag inte vara en ursäkt för din otrevliga attityd.
Kortfattat om ansvarstagande i allmänhet:
Med ansvar betyder det att vakna upp ur sossementaliteten som har förstört vårt folk där staten är som en god fader som vill dig väl och tar hand om dig från vaggan till graven. Därför kan staten bete sig lite hur som helst mot sina medborgare utan att någon bryr sig., och den enskilde medborgaren har väldigt svårt att bli trodd eller finna någon sympati annat än kanske tröstande ord om staten direkt eller indirekt skadar henne. Hjälp finns inte, för det har staten monopol på att ge. Inte för att det nödvändigtvis är olagligt, men varför ska någon hjälpa sin granne när staten är så god och fixar det?
När man sedan inser att man blivit bedragen, att välfärdsstaten står i ruiner, så söker dessa istället upp en ny hjälte som ska leda dem och ta makten över deras egna liv. Därför ser vi en framväxande "Heja Jimmie"-pöbel (det är en väldigt stor skillnad mellan att sympatisera med Sverigedemokraterna som parti och att vara med i "Heja Jimmie"-pöbeln) som hoppas att Jimmie Åkesson ska rädda Sverige. Och eftersom han fått statusen "landsräddare" kan han och hans anhang bete sig lite hur som helst utan några konsekvenser.
Att ta ansvar innebär att för det första inse att bara man själv har ansvaret över sitt egna liv, och sedan ta det. Som enskild människa kan man inte rädda Sverige, men man kan rädda sig själv och sin familj. Man kan gå samman med grannar och tillsammans bygga en stark granngemenskap och ett tryggt grannskap. Man kan gå samman med vänner och skapa en gemenskap som tar hand om varandra när någon hamnar i knipa. Ett folk som tar ansvar behöver inte order från staten för att göra Sverige tryggt. De behöver inte rätt politiker på plats, om ens sådana går att finna, för de tar hand om saken själv.
Nog om det.
Vad gäller ansvarstagande i det här specifika fallet så måste man inse att man själv har ett ansvar för att inte bli lurad. Visst, den som lurar dig är ond men det kommer alltid finnas fullt av onda människor - speciellt med maktambitioner - som vill lura dig. De enda som är immuna är de som vet att det som lögnmakaren försöker slå i dem inte är sant. UndeadNinja blev lurad för att han inte brytt sig om att ta reda på hur omvärlden fungerar. Hans reaktion är att slå ifrån sig allt ansvar och bli arg på de som faktiskt skyddat sig. Det får mig att reagera kraftigt och min önskan är att hans reaktion istället kan förändras till att han vänder ilskan mot sig själv ("hur kunde jag vara så dum?"). Men då är bekräftelse det sista han ska ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
– Stå ensam ute i kylan, med famnen öppen för perfekta människor!
Perfektion är för de som tror på den perfekta, goda övermänniskan de har som hjälte som de kan ge allt ansvar för sina liv till. Jag söker människor med en vilja att bättra sig.