Citat:
Ursprungligen postat av
Danlo
Trots att jag själv anser mig vara extremt konspiratoriskt lagd, så har jag svårt att se någon konspiration här, snarare berodde detta på att att man inte visste om att det fanns så många exoplaneter, således antog att man liv, om det fanns någon annanstans, var extremt sällsynt och svårupptäckt att det inte var något man behövde ha åtanke när man studerade rymden och stjärnorna. Sen tror jag också astronomi är sprunget ur fysiken, dvs, man har i mesta mån varit ute efter att förstå "universum" inte hitta andra intelligenta varelser, för det vore samma som om man inom fysiken letade efter fusionsreaktorer i rymden, för att det "kanske" finns. Idéer om andra intelligenta varelser har man lämnat till filosofins "flummerier" fram tills för något årtionde sen, när man insåg att det kryllade av jordliknande planeter runt i stort sett varenda stjärna.
Det du skriver kan alltså tolkas som att du menar att det är dags att ta stjärnkikarna ifrån astronomerna.
Och ge till ... vem istället ???
Du har naturligtvis en poäng. För det man ser, är ju till stor del ett resultat av vad man förväntar sig.
Och det man förväntar sig är i sin tur ett resultat av ens kunskaper och erfarenheter.
Så, dags att sätta kikarna i händerna på ... biologerna istället.
Och antropologerna.
Astronomerna vill emellertid inte förlora Kontrollen över sina dyra instrument, så de gör allt för att hålla fokus så långt borta från övriga discipliners intresseområden så att de inte ska kunna Märka något. Det är en anledning till varför de hellre kikar på stjärnor flera hundratals ljusår bort, istället för de närmaste.
För då kan astronomerna alltså Behålla sitt teleskopmonopol.