2018-04-12, 01:34
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Inte inspelning direkt. Tänk dig att all information om universum (information är det samma som entropi är en förutsättning i teorin) som mäts i bitar, finns lagrade på en tänkt tvådimensionell ytan på gränsen av universum. De innehåller all nödvändig information om partiklars existens i universum (t.ex massa, hastighet, rörelseriktning). På så vis kan hela universum beskrivas i en högst verklig 3D-simulering genom en tvådimentionell genomlysning. Samma ide finns för svarta hål.

I grund och botten så föreligger iden om att entropin i universum hela tiden ökar, och att information inte kan förstöras, så den måste ju ta vägen nånstans.

Leonard Susskind har drivit denna ide rätt framgångsrikt, och han är en bra pedagog tycker jag. Sök på youtube efter hans namn och holographic principle för bra föreläsningar om teorin.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle

Inte helt tokigt. Men jag tror isf mer på den där teorin om att Universum försvinner,föds, försvinner, föds etc. Att allt bara startar om hela tiden. Vi är fast i en oändlig loop.
Senast redigerad av ThuleSociety 2018-04-12 kl. 01:37.
Citera
2018-04-12, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Inte helt tokigt. Men jag tror isf mer på den där teorin om att Universum försvinner,föds, försvinner, föds etc. Att allt bara startar om hela tiden.
Har du några intressanta argument eller observationer för detta troende som du kan delge tråden?
Citera
2018-04-12, 12:18
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Har du några intressanta argument eller observationer för detta troende som du kan delge tråden?

Första gången jag hörde talas om teorin var när jag glodde på Discovery Channel för ett antal år sedan. Sedan dess så vet jag att det började dyka upp trådar på reddit/4chan om det.

Jag såg en annan användare här på flashback nämna "cirkel" och denna teori och då fick jag för mig att det kallades för cirkel-teorin, men så var inte fallet.

Önskar att jag kunde komma med mer information.
Citera
2018-04-12, 15:34
Medlem
Citat:

Om man hade kunnat lära sig hur man lär sig hade man inte behövt ställa såna frågor.

Finns det liv där "ute"? En hint då... ni tittar åt fel håll.
Citera
2018-04-14, 03:01
Medlem
Citat:
Den eviga återkomsten, finns halvmycket tugg om det om du bara googlar. Platon och Nietzsche har varit inne å krafsat lite på det området. Jag e dock skeptisk, å jag tycker personligen att tankar kring det e helt ointressanta. För skulle d nu va så att ’altet’ hamnat i denna limbo så fine, men d har ändå börjat nånstans. D är d som är intressant. Men det lär vi ju inte lösa just nu så för att hoppa in i ämnet som trådskaparen svamlar om: Aliens, att vi inte stött på några säger ju absolut ingenting. Har man en någorlunda korrekt uppfattning kring hur stort det ’kända’ universum är, vad som krävs för att skapa liv(kol/syrebaserat liv) så är ju oddsen 1000000^googolplex att det INTE finns annat liv i universum. Samtidigt som att oddsen är lika stora/liten föratt vi skulle stöta på varandra. Med andra ord, att tro att det inte finns annat liv i universum e ju på gränsen till efterblivet. Typ som relgion.

När det gäller ”framtidsmänniskor” så fattar ja inte riktigt vad trådskaparen menar. Att inga från ’framtiden’ kommit hit antar jag att du menar? svaret är ju ganska enkelt: Att resa bakåt i tiden är omöjligt. Det går inte å kommer aldrig att gå. Framåt däremot d e en helt annan sak. Nicolas Appert la grunden för det på 1700-1800 talet. Folk måste lära sig att förstå varför och hur ett/en koncept/process/ting/whatever = fungerar/existerar. Tex en helt idealisk konservburk är där man har fullkomlig jämvikt(termisk, kemisk osv). Placerar man den i ett sterilt rum med exakt samma temperatur som burken så har man skapat ett fullkomligt slutet system som inte heller påverkas av systemet utanför det, inte ens på partikelnivå. Man har konserverat energin till 100,0000 % men det intressanta är att man har 0,0000000000 exergibortfall och eftersom tidensrörelse baseras på exergibortfallet så KAN inte tiden påverkar innehållet i burken. Utan exergibortfall tappar tiden sin riktning. Ergo: tiden utanför rör sig framåt men i burken står den stilla. Wohoo, timetravel. Tänker man då tvärtom så fattar man varför det inte går att åka bakåt i tiden.
Senast redigerad av SjoeRoevarn 2018-04-14 kl. 03:10.
Citera
2018-04-14, 13:46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Trots att jag själv anser mig vara extremt konspiratoriskt lagd, så har jag svårt att se någon konspiration här, snarare berodde detta på att att man inte visste om att det fanns så många exoplaneter, således antog att man liv, om det fanns någon annanstans, var extremt sällsynt och svårupptäckt att det inte var något man behövde ha åtanke när man studerade rymden och stjärnorna. Sen tror jag också astronomi är sprunget ur fysiken, dvs, man har i mesta mån varit ute efter att förstå "universum" inte hitta andra intelligenta varelser, för det vore samma som om man inom fysiken letade efter fusionsreaktorer i rymden, för att det "kanske" finns. Idéer om andra intelligenta varelser har man lämnat till filosofins "flummerier" fram tills för något årtionde sen, när man insåg att det kryllade av jordliknande planeter runt i stort sett varenda stjärna.
Det du skriver kan alltså tolkas som att du menar att det är dags att ta stjärnkikarna ifrån astronomerna.

Och ge till ... vem istället ???

Du har naturligtvis en poäng. För det man ser, är ju till stor del ett resultat av vad man förväntar sig.
Och det man förväntar sig är i sin tur ett resultat av ens kunskaper och erfarenheter.

Så, dags att sätta kikarna i händerna på ... biologerna istället.
Och antropologerna.

Astronomerna vill emellertid inte förlora Kontrollen över sina dyra instrument, så de gör allt för att hålla fokus så långt borta från övriga discipliners intresseområden så att de inte ska kunna Märka något. Det är en anledning till varför de hellre kikar på stjärnor flera hundratals ljusår bort, istället för de närmaste.
För då kan astronomerna alltså Behålla sitt teleskopmonopol.
Citera
2018-04-14, 17:55
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det du skriver kan alltså tolkas som att du menar att det är dags att ta stjärnkikarna ifrån astronomerna.

Du har naturligtvis en poäng. För det man ser, är ju till stor del ett resultat av vad man förväntar sig.
Och det man förväntar sig är i sin tur ett resultat av ens kunskaper och erfarenheter.

Och antropologerna.

Astronomerna vill emellertid inte förlora Kontrollen över sina dyra instrument, så de gör allt för att hålla fokus så långt borta från övriga discipliners intresseområden så att de inte ska kunna Märka något. Det är en anledning till varför de hellre kikar på stjärnor flera hundratals ljusår bort, istället för de närmaste.
Är det inte bättre att låta de som är utbildade att observera sköta datainhämtningen, så kan biologerna och antropologerna använda sig av det dom behöver? Finns ingen censur, allt finns där.

Vad skulle en antropolog ta sig till med ett teleskop? Jesus Amalia människa
Citera
2018-04-14, 19:17
Medlem
nerdnerds avatar
På sätt och vis OT, men ändå inte. Mitt inlägg handlar inte om aliens från en annan planet, eller om människor från framtiden, utan om aliens från VÅR planet i det förflutna. Same same but different?

Vad sägs om någon annan sorts däggdjur från jorden för 50+ miljoner år sen? Säg att de fixade till en högteknologisk civilisation men sen någon gång failade som vi kanske är på väg att göra, och gav hela planeten en rejäl klimatchock som de inte överlevde själva? Skulle det öht finnas några spår kvar av dem idag? Vi tänker gärna på pyramiderna som gamla, men jämfört med 50 miljoner år är det ingenting.* De skulle ha varit borta för länge sen. Så VAD skulle man ev kunna se?

En intressant artikel om det:

Was There a Civilization On Earth Before Humans?

Kan också påpekas att 50+ miljoner år i sin tur är KORT tid jmf m hur länge det har funnits liv på jorden, och jmf m solsystemets ålder, Vintergatans ålder, och universums ålder. Kosmologiskt sett är detta nutid.

Edit: inte ens Himalaya fanns för 50+ miljoner år sen!
http://www.naturetimes.com/age-himalayas-47-millions-years-scientists-say-5528
Senast redigerad av nerdnerd 2018-04-14 kl. 19:46.
Citera
2018-04-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Går visst resa bakåt i tiden

Nu har vi det svart på vit! The impossible made possible! Varför? Nån random person på FB sa: Because i said so!
Citera
2018-04-15, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Inte helt tokigt. Men jag tror isf mer på den där teorin om att Universum försvinner,föds, försvinner, föds etc. Att allt bara startar om hela tiden. Vi är fast i en oändlig loop.

Dom går å andra sidan hand i hand. När entropin peakar i universum så uppstår fullständig jämvikt(termisk, kemisk, statisk osv.) i universum. Det som händer i slutskedet är att Energin blir till slut konserverad inom ramarna av det som innesluter vårat universum pga exergibortfallet har slutat som följd av maximal entropi. Tidsrummet upphör eftersom tid är en konstruktion/skapelse av exergibortfallet. Allt blir ett (eller inget om du så vill). Värmedöden infaller. Sen har vi ingenting. I odefinierbar tid eftersom tid inte existerar. Sen av nån outgrundad anledning(jag är öppen för idéer) så uppstår en kvark(eller ännu mindre partikel som vi inte fastställt än) och eftersom en kvark inte kan existera i singularitet av sin natur så uppstår en till. Och med dem deras skugga dvs anti-kvarken. Simsalabim så har vi bigbang! And life starts over.
Citera
2018-04-15, 10:31
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Och antropologerna.

Tyvärr så är det nog endast du som när denna sinnessjuka uppfattning hur mycket du än försöker projicera över den på andra.
Att du dessutom upprepar mantrat likt en repad (Voyager?) LP-skiva gör inte den enorma halmgubbe du snickrat ihop hemma på kammaren mer sann.

Ta din medicin och ägna dig åt amatörmeteorologi istället, där har du ju åtminstone chansen att någon gång pricka rätt mellan varven!
Citera
2018-04-15, 15:32
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Den amerikanske fysikern Frank Wilczek har nyligen presenterat en intressant infallsvinkel som lösning på Fermiparadoxen.

Det har nästan blivit lite av ett axiom att anta att en avancerad utomjordisk civilisation expanderar "utåt" och beger sig till andra himlakroppar och kanske rentav bygger storskaliga artificiella strukturer i rymden. Detta synsätt är, när man tänker efter, egentligen ganska antropocentriskt och grundat i vår mänskliga tendens att sätta likhetstecken mellan kontroll över stora områden och teknisk/intellektuel överlägsenhet.

Wilczek menar att "rymdimperium" inte på något sätt är en naturlag och presenterar ett argument för att avancerade livsformer, som eftersträvar optimal komputationell effektivitet och hög intelligens, istället expanderar "inåt" och får en så liten fysisk storlek att de blir praktiskt taget omöjliga att upptäcka.

Citat:
Consider a computer operating at a speed of 10 gigahertz, which is not far from what you can buy today. In the time between its computational steps, light can travel just over an inch. Accordingly, powerful thinking entities that obey the laws of physics, and which need to exchange up-to-date information, can’t be spaced much farther apart than that. Thinkers at the vanguard of a hyperadvanced technology, striving to be both quick-witted and coherent, would keep that technology small.
https://www.wsj.com/articles/intelligent-life-elsewhere-maybe-its-hiding-1518708957
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in