2018-03-08, 10:44
Medlem
Går visst resa bakåt i tiden
Citera
2018-03-15, 01:01
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Går visst resa bakåt i tiden

Kan inte du berätta hur man gör då så får vi slut på den diskussionen en gång för alla?
Citera
2018-04-08, 08:20
Medlem
Danlos avatar
Själv är jag 50/50. Antingen är vi ensamma, eller så är liv i universum extremt ovanligt. Sen finns det ju också teorierna som tas upp i Alastair Reynolds universum. Att allt intelligent liv som når en viss teknologisk nivå utplånas av gamla super-ai-robotar som är skapade för miljarder år sedan av de första super-civilisationerna. Läste nyligen att forskare tror att vi kommer hitta intelligent liv inom 20 år, så de som verkligen är insatta i ämnet verkar tro att det finns mycket liv i universum. Man får tänka på att "mycket liv" kanske innebär att det är 100.000 ljusår eller flera gånger mer mellan varje civilisation..

En annan enkel förklaring är att liv är vanligt, men intelligent liv som blivit till teknologiska civilisationer är extremt ovanligt. Och som Ambelain skrev på sidan 2 i tråden, vi har inte ens skannat av våra närmsta stjärnsystem överhuvudtaget. Av någon anledning är alla instrument byggda för att titta på mycket längre avstånd i rymden. Så om det tex. finns dinosaurier på någon av Trappist 1 -planeterna kommer vi antagligen inte veta förrän vi har teknologi och teleskop som är tillräckligt bra, säg om 50-100 år. Själv tycker jag all "funding" skulle gå till att undersöka Alpha-Centauri istället för att titta på supernovor 100 miljoner ljusår bort, det är så fruktansvärt meningslöst! Vi behöver inte veta något om supernovor, om någon skulle inträffa nära vårt eget solsystem har vi ändå inte en chans i helvete att göra någonting åt det.
Senast redigerad av Danlo 2018-04-08 kl. 08:33.
Citera
2018-04-08, 08:35
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Precis!
Jag har alltid retat mig på när forskare sitter och säger att "vatten är en förutsättning för liv" när man pratar om möjligt liv på andra platser i universum.

Dock kan jag hålla med om att det för närvarande är så att sökande efter vatten kan ge oss störst chans att hitta liv, så som vi känner till liv.

Måste bara säga att jag älskar din profilbild!
Citera
2018-04-08, 13:15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Själv är jag 50/50. Antingen är vi ensamma, eller så är liv i universum extremt ovanligt. Sen finns det ju också teorierna som tas upp i Alastair Reynolds universum. Att allt intelligent liv som når en viss teknologisk nivå utplånas av gamla super-ai-robotar som är skapade för miljarder år sedan av de första super-civilisationerna. Läste nyligen att forskare tror att vi kommer hitta intelligent liv inom 20 år, så de som verkligen är insatta i ämnet verkar tro att det finns mycket liv i universum. Man får tänka på att "mycket liv" kanske innebär att det är 100.000 ljusår eller flera gånger mer mellan varje civilisation..

En annan enkel förklaring är att liv är vanligt, men intelligent liv som blivit till teknologiska civilisationer är extremt ovanligt. Och som Ambelain skrev på sidan 2 i tråden, vi har inte ens skannat av våra närmsta stjärnsystem överhuvudtaget. Av någon anledning är alla instrument byggda för att titta på mycket längre avstånd i rymden. Så om det tex. finns dinosaurier på någon av Trappist 1 -planeterna kommer vi antagligen inte veta förrän vi har teknologi och teleskop som är tillräckligt bra, säg om 50-100 år. Själv tycker jag all "funding" skulle gå till att undersöka Alpha-Centauri istället för att titta på supernovor 100 miljoner ljusår bort, det är så fruktansvärt meningslöst! Vi behöver inte veta något om supernovor, om någon skulle inträffa nära vårt eget solsystem har vi ändå inte en chans i helvete att göra någonting åt det.
Exakt.
Det finns Inga anledningar till att hellre titta så längt bort som möjligt - när man istället kan titta närmast.

Det är helt enkelt något som inte går att försvara.
Varken vetenskapligt eller ekonomiskt.

Det vi idag vet om exoplaneter, det är kunskap vi har fått genom att rikta kikaren på ett område flera hundratals ljusår bort.
Och det gjorde vi alltså istället för att titta på de allra närmaste stjärnorna.

Vi HAR alltså närmare grannar i rymden.
Alpha Centauri-systemet är 4.5 ljusår nära. Och sen går det sakta utåt.
Det är alltså inte så att det inte finns något mellan vårt Solsystemet och stjärnorna vi valt att titta på.
Det finns MASSOR av stjärnor, med exoplaneter och faderullan, mellan Jorden och det området.

Som jag tidigare förklarat så kan man bli konspirationstroende för mindre.
Dvs det är som om de inte vill, inte vågar, riskera att de kanske skulle Upptäcka något.
- "Tänk om vi hittar Liiiiv därborta vid Alpha Centauri," bölade Nasa-forskarna med darr på underläpparna, "vad ska vi göra dåååå? Är vi verkligen reeedo för nåt sånt ???"

Nej, bättre då att istället kika så långt bort som möjligt.
För då slipper vi ju oroa oss för möjligheten att kanske hitta spår av liv, ännu värre avancerat sådant, och då slipper vi börja med censur.
Citera
2018-04-08, 14:29
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dvs det är som om de inte vill, inte vågar, riskera att de kanske skulle Upptäcka något.
- "Tänk om vi hittar Liiiiv därborta vid Alpha Centauri," bölade Nasa-forskarna med darr på underläpparna, "vad ska vi göra dåååå? Är vi verkligen reeedo för nåt sånt ???"

För då slipper vi ju oroa oss för möjligheten att kanske hitta spår av liv, ännu värre avancerat sådant, och då slipper vi börja med censur.
Jag har förklarat för dig flera gånger tidigare att man givetvis riktar teleskopen mot ett stjärntätt område i initialskedet av en exoplanetsurvey. Och det är just vad man gjort med Kepler, vilket har gett oss oerhörda mängder data att arbeta med till gagn för framtida projekt.

Det finns alltså ingen motvilja att titta i det omedelbara grannskapet (för de gör man också), det handlar om praktiska hänsyn.

Vad får dig att tro att framstående astronomer inte skulle vilja hamna i historeböckerna och tillskrivas upptäckten av liv annorstädes i universum?

Makes no sense.

Grattis till 5000 inlägg i förskott, förresten. Gissar att du bryter målsnöret strax
Citera
2018-04-08, 14:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Exakt.
Det finns Inga anledningar till att hellre titta så längt bort som möjligt - när man istället kan titta närmast.
Vad är det för källor som säger att det är så? Dvs att man idag helst tittar "så långt bort som möjligt"?
Citera
2018-04-08, 15:42
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad är det för källor som säger att det är så? Dvs att man idag helst tittar "så långt bort som möjligt"?
Det finns inga källor för det stämmer helt enkelt inte. Kepler har kandidater från 50 ljusår och uppåt, och en av de första exoplaneterna man upptäckte finns runt Epsilon Eridani (11 ljusår bort ungefär).
Citera
2018-04-08, 15:43
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag håller med dig i dessa punkter, men man måste ju också tänka på att tiden som vi känner den är något vi uppfattar i våra huvuden, dvs den sk tidspilen, men att det inte finns några fysiska "lagar" som stipulerar en riktning i tiden.

Därför tror jag att det handlar om punkt 4 till stor del. Även om man lyckas resa "bakåt" i tiden så är det en ny händelse och kan inte ske i samma universum som vi befinner oss i. Det är ju inte alls otroligt att varje liten händelse som sker i rummet sker på alla tänkbara sätt samtidigt och att varje sätt ger upphov till ett nytt "spår" i tidspilen. Oavsett om man rör sig, enligt hur vi uppfattar det, framåt eller bakåt i tiden så är det skilt från varandra och kan inte mötas, och därför kan inte dessa paradoxer uppstå.

Västvärldens tidsuppfattning är linjär i alla fall så är det det vi lär oss att den skall vara. Men tid behöver inte vara linjär dvs från en tidpunkt till en annan. Inkaindianerna hade en helt annan uppfattning om tiden. Att tid dvs nutid, framtid och dåtid förlöpte parallellt med varandra och kunde korsas under vissa omständigheter.

Vissa fenomen och iakttagelser inom kvantmekaniken liknar deras uppfattning av tiden.
Så vi människor är inte ens säkra på vad tid är och hur den förlöper i kosmos.
Det finns säkert fler sätt än Inkas att uppfatta och förstå tid/rumtid.

Så "aliens" har kanske utvecklats på något annat sätt totalt främmande från det som vi människor uppfattar.
Citera
2018-04-09, 23:05
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyvall
Om att vi lever i ett hologram ?
Eller i en simulerad verklighet. En del forskare tar ju den tanken på allvar.

Hyfsad nekro men vad menas med hologram? Eller är det den teorin om att universum fungerar som någon typ av inspelning där allt börjar om efter ett tag?

Alltså att den historien samt livet man har nu hela tiden återupprepas, men att det kanske inte blir exakt likadant hela tiden.
Citera
2018-04-09, 23:59
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Exakt.

Det är helt enkelt något som inte går att försvara.
Varken vetenskapligt eller ekonomiskt.

Det vi idag vet om exoplaneter, det är kunskap vi har fått genom att rikta kikaren på ett område flera hundratals ljusår bort.
Och det gjorde vi alltså istället för att titta på de allra närmaste stjärnorna.

Vi HAR alltså närmare grannar i rymden.
Alpha Centauri-systemet är 4.5 ljusår nära. Och sen går det sakta utåt.
Det är alltså inte så att det inte finns något mellan vårt Solsystemet och stjärnorna vi valt att titta på.
Det finns MASSOR av stjärnor, med exoplaneter och faderullan, mellan Jorden och det området.

Trots att jag själv anser mig vara extremt konspiratoriskt lagd, så har jag svårt att se någon konspiration här, snarare berodde detta på att att man inte visste om att det fanns så många exoplaneter, således antog att man liv, om det fanns någon annanstans, var extremt sällsynt och svårupptäckt att det inte var något man behövde ha åtanke när man studerade rymden och stjärnorna. Sen tror jag också astronomi är sprunget ur fysiken, dvs, man har i mesta mån varit ute efter att förstå "universum" inte hitta andra intelligenta varelser, för det vore samma som om man inom fysiken letade efter fusionsreaktorer i rymden, för att det "kanske" finns. Idéer om andra intelligenta varelser har man lämnat till filosofins "flummerier" fram tills för något årtionde sen, när man insåg att det kryllade av jordliknande planeter runt i stort sett varenda stjärna.
Senast redigerad av Danlo 2018-04-10 kl. 00:04.
Citera
2018-04-11, 00:11
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Hyfsad nekro men vad menas med hologram? Eller är det den teorin om att universum fungerar som någon typ av inspelning där allt börjar om efter ett tag?

Alltså att den historien samt livet man har nu hela tiden återupprepas, men att det kanske inte blir exakt likadant hela tiden.

Inte inspelning direkt. Tänk dig att all information om universum (information är det samma som entropi är en förutsättning i teorin) som mäts i bitar, finns lagrade på en tänkt tvådimensionell ytan på gränsen av universum. De innehåller all nödvändig information om partiklars existens i universum (t.ex massa, hastighet, rörelseriktning). På så vis kan hela universum beskrivas i en högst verklig 3D-simulering genom en tvådimentionell genomlysning. Samma ide finns för svarta hål.

I grund och botten så föreligger iden om att entropin i universum hela tiden ökar, och att information inte kan förstöras, så den måste ju ta vägen nånstans.

Leonard Susskind har drivit denna ide rätt framgångsrikt, och han är en bra pedagog tycker jag. Sök på youtube efter hans namn och holographic principle för bra föreläsningar om teorin.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in