Guillou är skapt som en dvärg, korta armar och ben och små händer och fötter.
Har han gjort någon snabb simtid måste hans armar och ben rört sig som vispar i vattnet.
Jag är skeptisk...
Ett småtrevligt program där han bl.a. kåserade lite om deckarhjältars
musiksmak. Sedan blev det lite mer allvar när han berättade om
Geijeraffären, Palme och hur effektivt eliten då kunde tysta media.
Palme själv avskydde tydligen Guillou och kallade honom för
"Fransk-judisk" (??)
Alltså, är det så att Jan Guillou är judisk eller var Palme kanske antisemit?
Ett småtrevligt program där han bl.a. kåserade lite om deckarhjältars
musiksmak. Sedan blev det lite mer allvar när han berättade om
Geijeraffären, Palme och hur effektivt eliten då kunde tysta media.
Palme själv avskydde tydligen Guillou och kallade honom för
"Fransk-judisk" (??)
Alltså, är det så att Jan Guillou är judisk eller var Palme kanske antisemit?
Guillo beskrev sin biologiske far i nån intervju som "en stor humanist" - humanist brukar betyder jude. (Jmf kosmopolit.)
Palme kallade även Ulf Adelsohn för "en främmande fågel", han tycks haft koll på sånt.
Palmé kallade väl Ulf Adelsohn för "främmande fågel" med anspegling på hans judiska börd, så jag gissar att Palmé var antisemit.
Palmé?
OnT, så får det väl ändå i backspegeln betraktas som en saftig kommersiell miss av Piratförlaget att inte ta Stieg Larssons manus, oavsett om det nu berodde på att de tyckte att de var för dåliga eller på att de inte läste dem. För att Larsson böcker har sålt, är ju ovedersägligt.
Han har aldrig simmat, det är bara för att fylla ut boken lite.Det är ju en roman så då får man hitta på lite Många tycker ju att han hittat på mycket men man ska ändå komma ihåg att skolan fick stängas efter hans skriverier så lite rätt hade han väl.
janne-g och alla andra som var unga och provokativa på 70-talet, flörtar med vänster, börjar tjäna pengar, och blir tråkiga moderater på ålderns höst...
Ur intervju i Corren med Guillou apropå "simframgångarna" i Ondskan :
"Simningstemat: Helt påhittat. Den unge Jan tränade visserligen simning i Stockholm, men på Solbacka fanns ingen bassäng. Däremot ägnade han sig åt fotboll och friidrott."
Jan Guillou tror att Stieg Larsson blev populär för att han dog. Han jämför också hans böcker med Pippi Långstrump.
Det är i norska Dagbladet som författaren Jan Guillou går till attack mot sin döde kollega Stieg Larsson. Han menar att Stiegs böcker aldrig hade blivit populära om han inte hade dött en tragisk död. Han drar paralleller till konstnären Vincent van Gogh som heller inte blev känd förrän efter döden.
Jan Guillou säger vidare i intervjun med Dagbladet att han inte finner Lisbeth Salander trovärdig.
– Jag tror helt enkelt inte på handlingen i boken. Det är barnböcker med Pippy Långstrump i huvudrollen. Hon Salander, eller vad hon nu heter, är inte trovärdig. Hon löser mystiska datorgåtor som ingen har hört talas om, och hon överelever allt. Sånt slösar jag inte bort min tid på, säger han.
Författaren fortsätter sin sågning av sin döde kollega med att säga att det aldrig borde ha gjorts film av Larssons böcker.
– Allt kommer att bli överspelat och förutsägbart. Det blir lite för mycket…”inte gå ned i den mörka källaren”, säger han och tar sig för hjärtat.
Det är inte första gången Jan Guillou går till attack mot Stieg Larsson. Senast för ett år sedan gav han kollegan hård kritik
Stieg Larsson hade förövrigt skickat in sitt manus till Piratförlaget men Jan Guillou´s fru tackade nej... Kan nog vara därför han är så bitter...
Ja, även här har han rätt.
Jag har av egen erfarenhet kommit till den slutsaten att kritisera stieg larsson är det värsta man kan göra bland den bokläsande allmänheten, det är bäst att hålla tyst om hur mycket fel den gode Larsson lyckats få med.
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Nu tycker jag själv att millenium böckerna sög men det är ju skitroligt när Janne sågar böckerna på det här viset.
Samtliga av Jannes huvudpersoner, inklusive Erik i ondskan, är ju värsta James Bond-människorna.
Och här slår du huvudet på spiken, exakt samma slutsats som jag själv har kommit till.
Ur intervju i Corren med Guillou apropå "simframgångarna" i Ondskan :
"Simningstemat: Helt påhittat. Den unge Jan tränade visserligen simning i Stockholm, men på Solbacka fanns ingen bassäng. Däremot ägnade han sig åt fotboll och friidrott."
Detta är alltså en sentida intervju där han, efter att ha blivit avslöjad, tvingats revidera sin idrottskarriär. Tidigare utgav han sig för att inneha en mästartitel som simmare.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!