2009-08-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Palmé?

OnT, så får det väl ändå i backspegeln betraktas som en saftig kommersiell miss av Piratförlaget att inte ta Stieg Larssons manus, oavsett om det nu berodde på att de tyckte att de var för dåliga eller på att de inte läste dem. För att Larsson böcker har sålt, är ju ovedersägligt.
Undrar om Piratförlaget tycker att Liza Marklund skriver bra böcker?
Citera
2009-08-17, 23:57
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodaguerre
Undrar om Piratförlaget tycker att Liza Marklund skriver bra böcker?
Piratförlaget bryr sig väl mest om att det är många som läser böckerna, eftersom det gör utgivningen lönsam. Och ur den synpunkten var det ju en miss att inte tacka ja till Stieg Larsson.

Är det förresten nån som vet hur mycket förlagschefen själv, d v s Ann-Marie Skarp, läser av inkomna manus, och hur mycket som läggs ut på lektörer?

Mera OnT, kan jag ju tillägga att påståendet att alter egot Ponti var elitämne i simning finns med redan i Det stora avslöjandet (1974; utgiven sju år före Ondskan, som dock utspelar sig tidigare), där det heter (ungefär) att Ponti hade de fysiska förutsättningarna men inte det psykiska tålamod som krävdes för att hålla i med träningen.
Citera
2009-08-18, 10:47
Medlem
_Dante_s avatar
"Svindleri ja" Liza Marklunds gömda som visst las ut på Jannes bolag kan väl inte beskyllas för att ha marknadsförts utan "svindel"..

Även Jans bok ondskan såldes med den marknadsföringen....

Jag är dock lite partisk i mina uttalanden då jag tycker Janne är en värdelös författare..
Citera
2009-08-18, 10:49
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
"Svindleri ja" Liza Marklunds gömda som visst las ut på Jannes bolag kan väl inte beskyllas för att ha marknadsförts utan "svindel"..

Jag är dock lite partisk i mina uttalanden då jag tycker Janne är en värdelös författare..

Hans popularitet beror enbart på marknadsföring och kändiskap, och människans egenskap att följa med strömmen.

"Popularitet" var kanske fel ord, "försäljningsupplagor" är nog bättre i sammanhanget.
Senast redigerad av _Dante_ 2009-08-18 kl. 10:57.
Citera
2009-08-18, 11:40
Medlem
Kycklingkungens avatar
Kanske tas upp i tråden men vad hände egentligen mellan Janne Scherman och Janne G? Dom hade program ihop i TV4 (ganska bra var det har jag för mig) i början av 90-talet, men plötsligt slutade Janne G mer eller mindre på dagen.

Homovåldtäkt? Bråk om Israel? Två superegon som plötsligt inte kunde vistas i samma rum? Eller bara vanligt tjafs?
Citera
2009-08-19, 13:11
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanuda
Ja, Palme var inte den änglafigur som media och partiet vill göra honom till.
Ja, Palme hade vissa försonande drag också, bl a hans antisionism.

Antisionist är även Guillo, men Israelkritik var helt opportunt på 70-talet - ordförande i den svenska Palestinagruppen var Göran Rosenberg (j) - så det hindrar inte att Guillo (eller Palme) har judsikt ursprung.
Citera
2009-08-19, 17:08
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
det hindrar inte att Guillo (eller Palme) har judsikt ursprung.
Varken den ene eller den andre, skulle jag vilja våga påstå.
Citera
2009-08-19, 22:49
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Varken den ene eller den andre, skulle jag vilja våga påstå.
Jag förstår att du skulle vilja det. Det vore ju ingen prydnad för din ras, menar jag.
Citera
2009-08-20, 00:32
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Jag förstår att du skulle vilja det. Det vore ju ingen prydnad för din ras, menar jag.
Sluta tramsa. Jag är ingen jude - svensk lutheran av vallonskt ursprung på ena sidan, och tysk lutheran på den andra. Om du har nåt belägg för att JG eller OP är respektive var judar, så lägg då fram det, istället för att bara påstå.
Citera
2009-08-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_

Jag undrar vad du grundar dina påståenden på.
Att boken "Ondskan" marknadsfördes på samma luddiga vis som du påstår får du gärna vidareutveckla.
Slutligen blir det spännande om du ger oss en inblick i din bedömning om Guillou som en värdelös författare.
Jag ser fram emot dina svar.
Citera
2009-08-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Lyssnade på hans sommarprogram från P1 idag

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?p...rtikel=2847709

Ett småtrevligt program där han bl.a. kåserade lite om deckarhjältars
musiksmak. Sedan blev det lite mer allvar när han berättade om
Geijeraffären, Palme och hur effektivt eliten då kunde tysta media.

Palme själv avskydde tydligen Guillou och kallade honom för
"Fransk-judisk" (??)

Alltså, är det så att Jan Guillou är judisk eller var Palme kanske antisemit?

Släkten Palme var väl borgare och familjen Guillou (pappan) var av fransk högadel.
Jag känner inte igen något sådant uttalande från Palme så du får gärna bidra med en källa.
Senast redigerad av catami 2009-08-20 kl. 01:01.
Citera
2009-08-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Guillou är skapt som en dvärg, korta armar och ben och små händer och fötter.
Har han gjort någon snabb simtid måste hans armar och ben rört sig som vispar i vattnet.
Jag är skeptisk...

Oroa dig inte, du kan inte skilja på biografi och fiction.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in