2011-10-21, 00:46
Medlem
Storblottarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
Någon som vet varför ett uppstoppat djur i bakgrunden var blurrat/censurerat, när han pratade om Dresden och det imaginära talet? Tjuvskjutet djur?
Förmodligen var det en uppstoppad jude från andra världskriget.
Citera
2011-10-21, 02:03
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lader
Dement har väl Janne varit enda sedan hans mamma tryckte ut dvärgen ur sin fitta på 1940-talet? Däremot är det sannolikt att Janne har ett alkoholmissbruk som börjar påverka han synligt nu, det dracks ofta i dokumentären. Skål KGB-Janne!

Han är ju gammal journalist. Det ingår i yrket att dricka för mycket.
Citera
2011-10-21, 08:17
Medlem
Snaidistens avatar
Såg honom majestätiskt skrida fram i armkrok med någon donna på Hamngatan.
Slogs av hur jävla stort hans huvud är, ser fan inte klokt ut.
Citera
2011-10-21, 10:59
Medlem
GoEks avatar
Såg på SVT:s "reportage" om JG, d.v.s. den illa dolda reklamen för hans senaste bok. I champagneminglet för Piratförlaget såg man hela SVT:s morronsoffa, kulturredaktion och SVT:s Führer Eva Hamilton. Snacka om "oberoende television", tjena!
Citera
2011-10-21, 15:10
Medlem
Jag kan inte annat än älska Jan. Så kunnig och vass, precis som Leif GW Persson.
Citera
2011-10-21, 18:17
Man kan möjligtvis ställa sig lite undrande till Guillous syn på litteratur när han utan vidare avfärdar psykologiskt djuplodande personskildringar som "småborgerligt piss". Detta var nämligen vad han sade i K-Specialdokumentären angående Thomas Manns Buddenbrooks. I sådana fall borde väl Dostojevskijs böcker vara ännu mer "småborgerligt piss" i Guillous ögon...
Citera
2011-10-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
Såg på SVT:s "reportage" om JG, d.v.s. den illa dolda reklamen för hans senaste bok. I champagneminglet för Piratförlaget såg man hela SVT:s morronsoffa, kulturredaktion och SVT:s Führer Eva Hamilton. Snacka om "oberoende television", tjena!

Reagerade på samma sak. Det var Hamilton och killen som hade morgonprogrammet i SVT (eller kanske fortfarande har).
Citera
2011-10-23, 15:18
Medlem
Minkybabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Säga vad man vill om allas vår Jan Guillou, han bjöd oss i alla fall på ett saftigt citat i den där K-Specialdokumentären:

"Bonniers är fiender till allt liv och all kultur. De ska bekämpas." - Jan Guillou.

Ändå har han låtit sig intervjuas av DN:s Simon Löfroth
http://www.dn.se/sthlm/guillou-bland...a-pa-ostermalm
på temat Guillou guidar på sitt Östermalm.

Lite kul alkoholvinkling på artikeln, det beskrivs hur han inledningsvis kommer bärandes på systembolagskassar, den enda bilden visar när han sveper en öl, den första av flera. Rolig slutkläm på artikeln också:

Citera
2011-10-23, 16:25
Medlem
_Dante_s avatar
Vad lider karln av?
Påminner ju om Ozzy Osbourne i sitt sätt att föra sig

Dock ädelt av honom att ha ett "gammalt" uppstoppat lejon...Ty "unga" lejon skall man inte mörda ihjäl och stoppa upp.

Fick faktiskt en liten tår där i ögonvrån av hans fina omtanke om de stackars djuren.
Citera
2011-10-24, 18:05
Citat:
Ursprungligen postat av Minkybaby
Ändå har han låtit sig intervjuas av DN:s Simon Löfroth

Jovars, men karln vill väl synas i media precis som alla andra kändisförfattare. Helt naturligt.

Däremot fick du mig att tänka på att Guillou efter de mytomananklagelser som riktades mot honom i samband med filmatiseringen av Ondskan påstod att han aldrig mer skulle tala med någon från Expressen. Och så blev det ju inte.

Sedan har han i och för sig rätt beträffande Bonniers också. Men det är en annan diskussion...
Citera
2011-11-08, 10:41
Medlem
Brukspatronhylsas avatar
Citat:
Jag tror, om jag ska vara ärlig, att det måste ha varit fruktansvärt för Jan när hans egen far Charles Guillou försvann. Det finns ju papper på att han fick 10 000 kronor för att inte hålla vidare kontakt med familjen. Och det måste ha tagit Jan fruktansvärt hårt när han var liten. Och så kommer min far in i bilden och Jan måste ha känt sig förtvivlad, för han trodde ju att hans egen far var en fransk greve....
Jan Guillous halvsyster om honom. Källa: http://www.expressen.se/nyheter/1.57...ger-om-ondskan

Någon som vet mer om detta? Så vitt jag hört så var Jan G:s farfar vaktmästare på Franska Ambassaden i Stockholm, det hindrar väl inte att man är greve men det låter osannolikt. Tutade hans far i honom att han var det eller hur ska man tolka halvsysterns uttalande?
Senast redigerad av Brukspatronhylsa 2011-11-08 kl. 10:54.
Citera
2011-11-20, 05:59
Medlem
Jag var inne på den här hemsidan http://www.itdemokrati.nu/page15.html och han menar på att Jan Guillou fick sänkt fängelsestraff i IB-affären och inte Bratt och Isaksson?
Han ger oss 2 alternativ, vilket är det?
1. Han var inte lika delaktig I IB-avslöjandet?
2. Han gav information till SÄPO om KGB som han hade haft samröre med?

Är det någon som vet det i den här tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in