2014-01-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Guillou konfronteras av författaren av boken nu i ettan. Kolla play sen.
Tydligen gick pappan med i de fria franska trupperna mars 1945.
Citera
2014-01-07, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4ll4h

Bättre sent än aldrig Det spelade ju tydligen ingen roll enligt JG...
Citera
2014-01-07, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Han verkar lite bitter den gamle KGB-agenten

Absolut, men författaren måste ju vara lite speciell med. Långa intervjuer och sen komma med dolkstöten utan att fråga JG först - lite märkligt.
Citera
2014-01-07, 09:25
Medlem
Citat:
Guillou konfronteras av författaren av boken nu i ettan. Kolla play sen.

Tillägg
Tycker Guillou gick vinnande ur det - kan förstås bero på mediavana.

djävlar vad upprörd han är JG

http://www.expressen.se/nyheter/jan-...-boken-om-mig/

Citat:
I en ny bok, "Höjd över varje misstanke", anklagas författaren Jan Guillou för att ljuga om sin familjs historia.
Nu kräver Guillou att bokförlaget Norstedts stoppar boken.
– De har dragit in böcker för mindre dumheter än det här,

Lite kul är det ju att JG löper gatlopp och får känna på det han utsatt andra för många ggr. Eftersom han bevisligen har jobbat åt KGB och försökt dölja detta tycker jag att denna bok definitivt skall få ges ut .... givetvis med de korrigeringar och justeringar som behövs göras angående de bevis JG nu visar upp
Citera
2014-01-07, 09:27
Medlem
Citat:
Absolut, men författaren måste ju vara lite speciell med. Långa intervjuer och sen komma med dolkstöten utan att fråga JG först - lite märkligt.

Alla som haft att göra med JG har nog viss förståelse. KGB grejen är väl inte lögn? Bara från JG sida och det är den jag tycker är allvarligast. Vad tycker ni är värst av de dumheter JG gjort?
Citera
2014-01-07, 11:14
Bannlyst
Bok-bråket:

http://www.svtplay.se/klipp/1713185/...-boken-stoppas

Guillou verkar gå segrande ur det:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18130970.ab
Senast redigerad av sremla 2014-01-07 kl. 11:29.
Citera
2014-01-07, 12:03
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Guillou slaktade ju Frigyes. Svart på vitt att påståendena var fel och sen bara en massa halvkvädna visor och hummanden som försök till försvar.

Man kan tycka vad man vill om Guillou men skall någon fälla honom behöver de åtminstone ha rätt i sak.
Citera
2014-01-07, 12:42
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Jag tror inte Frigyes är särskilt duktig på att stå för sin sak. Detta kunde ju Jan Guillou utnyttja hur enkelt som helst och på ren vana och rutin ta ner honom till jorden.

Guillou är rätt underhållande.
Citera
2014-01-07, 13:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Guillou slaktade ju Frigyes. Svart på vitt att påståendena var fel och sen bara en massa halvkvädna visor och hummanden som försök till försvar.

Man kan tycka vad man vill om Guillou men skall någon fälla honom behöver de åtminstone ha rätt i sak.
Jag håller med dig. Det där var en ren avrättning av en författare som inte hade torrt på fötterna.
Citera
2014-01-07, 13:18
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Jag tror inte Frigyes är särskilt duktig på att stå för sin sak. Detta kunde ju Jan Guillou utnyttja hur enkelt som helst och på ren vana och rutin ta ner honom till jorden.

Guillou är rätt underhållande.
Om man påstår i direktsänd TV att personen framför en blev relegerad utan slutbetyg, och den personen direkt efter det tjusigt trollar fram ett slutbetyg, med tillhörande stipendium för höga betyg, så blir det ju svårt att "stå för sin sak." Det är ingenting någon mediavana kan rädda.

Edit. Boken dras nu tillbaka. http://www.svd.se/kultur/bok-om-jan-...ka_8872156.svd
Senast redigerad av Douche-chill 2014-01-07 kl. 13:29.
Citera
2014-01-07, 13:44
Medlem
bfilms avatar
Ha ha JG är störtskön.
Han har lyckats verbalt avrätta en hel del meningsmotståndare och smutskastare genom åren. En vass penna har han dessutom. Jag behöver inte hålla med honom om allting men han är en av få journalister och debattörer som jag till fullo respekterar för hans intellektuella hederlighet.

Roligaste minnet jag har av honom är från ett debattprogram på SVT där en snubbe anklagade honom för än det ena och än det andra och refererar till honom som Jan Gullo. JG svarar med att (minnet sviker om det korrekta namnet) kalla sin motståndare "Bergström" upprepade gånger varpå tillslut denna "Bergström" påpekar att han faktiskt heter Bergkvist och får till svar "Och jag heter Guillou". Ansiktsuttrycket på den snubben, som redan förlorat debatten sen tidigare var som man säger "priceless".
Citera
2014-01-07, 13:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4ll4h

Med tanke på att kriget i frankrike tog slut januari 1945 så kan det inte ha varit mycket krigande för pappan. Däremot var det ganska många som gick med för att försöka undanröja misstankar om att man haft för goda relationer med tyskarna och ville visa att man stod för frankrike och dess frihet.

Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Om man påstår i direktsänd TV att personen framför en blev relegerad utan slutbetyg, och den personen direkt efter det tjusigt trollar fram ett slutbetyg, med tillhörande stipendium för höga betyg, så blir det ju svårt att "stå för sin sak." Det är ingenting någon mediavana kan rädda.

Internatskolor vill inte skylta med regleringar. Därför sköter man sådant under bordet och den som blir reglerad från t.ex. internatboendet får flytta ut till annat boende, men läser fortfarande kvar och får slutbetyg etc. Ordningsbetyget behöver inte nödvändigtvis visa verkligheten utan här försöker skolan istället visa upp en fin fasad med ordentliga elever.

Dock brukar inte bestraffningen för det som Guillou beskyllts för vara reglering utan avstängning. Han har nog snarare varit avstängd en period än reglerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in