2018-02-24, 23:50
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Någon som har koll om det kommer fler avsnitt gällande den här tvisten?
Nästa avsnitt verkar handla om annat iallafall.

21.00Domstolen
Svensk dokumentärserie från 2018. Finns det plats för samvete i arbetslivet? Barnmorskan Linda vägrar utföra aborter. Nu slåss hon för att få igenom sina krav på samvetsfrihet även i Sverige. Tandhygienisten Bernt anmälde misstankar om att flyktingar ljög om sin ålder. Då fick han sparken, men hade landstinget verkligen rätt att säga upp honom? Vi möter människor i svenska domstolar som hamnat i rättstvister som blir livsavgörande. Del 2 av 4.
Citera
2018-02-25, 00:08
Medlem
Drozds avatar
Psykopat-Petter är som en pitbull som bitit sig fast och inte kan släppa taget. Om nu tvisten mot all förmodan skulle lösas krävs det nog en fullfjädrad psykopat för att vilja bo kvar i en liten BRF där man är hatat av precis alla grannar. Helt obegriplig människa.
Citera
2018-02-25, 00:11
Medlem
snälla kan nån köpa senaste årsredovisningen för föreningen och ladda upp den
https://bolagsverket.se/be/sok/etjanster/foretagsfakta
Org.nummer: 716419-9841
Citera
2018-02-25, 00:51
Medlem
SibirienKalles avatar
Alltså, den där tomten ligger granne med Louddens oljehamn. Bara en tunn trädrad förhindrar att de boende i Villervallan har utsikt över oljecisterner och ett virrvarr av rörledningar. Men det blir värre:

På hela hamnområdet ska det börja byggas bostäder om några år. Tusentals bostäder. Femvåningshus, sexvåningshus och kanske högre.

Under fyra-fem år får Villervallan en bullrig mega-byggarbetsplats som närmsta granne. Och när det är färdigbyggt kommer mängder av flanörer att passera förbi Villervallans tomt på helgerna. Motorbåtar och vattenskotrar kommer att störa friden på vattnet. Med all säkerhet kommer där att finnas restauranger längs kajen, som gissningsvis har hygglig volym på musiken till och från.

Utifrån det tycker jag det känns litet märkligt att man strider, och spiller miljoner, på något som väl torde vara dömt att förlora i värde?

Själv skulle jag inte fundera en sekund på att bo där, även om jag fick hela klabbet till bra pris.
Senast redigerad av SibirienKalle 2018-02-25 kl. 01:31.
Citera
2018-02-25, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Varför Ugga och Jörnåker skulle vara rättshaverister förstår jag inte? Givetvis måste man anmäla när en medlem av BRF:n svindlar (den lilla) föreningen på 10 miljoner.
Rättshaverister i den meningen att de vägrar ge sig och låter konflikten fortgå i flera år, alldeles oavsett om de har rätt hade en normal människa inte fortsatt på det sättet. Om inte för att det är ett slöseri med energi så för miljonerna i advokatkostnader. Sedan verkar ju även Uggla hitta på saker och tro att han har rätt när han inte har det, som i fallet med inglasningen? Det här är en konflikt som bara fortgår för att alla inblandade är personlighetstyper som aldrig någonsin kommer ge sig oavsett vad. Att Petter är anledningen till konflikten och särskilt störd är en annan sak.
Citera
2018-02-25, 02:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag kan tänka mej att det hela började med något av de första föreningssammanträdena då Uggla ville markera för nykomlingarna Kilefors vem som oinskränkt bestämde i denna förening. Enligt principen Gammal är äldst ville Uggla demonstrera sin makt och de andras stöd för denna makt.

Något sådant kunde naturligtvis aldrig Kilefors underkasta sig, direktör som han var och allt. Jag tror Uggla gjorde ont värre. Med sina markeringar hade han skaffat sig en ovän för livet. Kilefors dansar säkert inte efter någons pipa selfmade som han tycks vara. Tänk om bara herr Uggla hade vetat det och därför legat litet lägre.

Jag tror att dessa 2 möten lade ribban för fortsättningen. Det dröjde säkert inte länge efter det förr än Svarte Petter upptäckte den beramade "vattenskadan". Det blev en utmärkt grund för en attack mot makten i föreningen. Grundskottet mot grannsämjan som i och med det enbart blev en from förhoppning.

Du är fel ute, lyssna på vad som sägs i programmet, och titta gärna på första avsnittet om denna tragedi också.
Citera
2018-02-25, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Nästa avsnitt verkar handla om annat iallafall.

21.00Domstolen
Svensk dokumentärserie från 2018. Finns det plats för samvete i arbetslivet? Barnmorskan Linda vägrar utföra aborter. Nu slåss hon för att få igenom sina krav på samvetsfrihet även i Sverige. Tandhygienisten Bernt anmälde misstankar om att flyktingar ljög om sin ålder. Då fick han sparken, men hade landstinget verkligen rätt att säga upp honom? Vi möter människor i svenska domstolar som hamnat i rättstvister som blir livsavgörande. Del 2 av 4.

Synd! Vi får hoppas på en retur. Det borde bli en överklagen till HD gissar jag, så det kanske blir en uppföljning först nästa år.
Citera
2018-02-25, 08:57
Medlem
stokkes avatar
Citat:
Synd! Vi får hoppas på en retur. Det borde bli en överklagen till HD gissar jag, så det kanske blir en uppföljning först nästa år.

Det tåget har redan gått, läs tråden. HD meddelar inte prövningstillstånd. Se post #102
Citera
2018-02-25, 09:24
Medlem
Citat:
Någon som har koll om det kommer fler avsnitt gällande den här tvisten?

SVT var tydligen där när fru Jörnåker blev knivskuren så det kommer nog mera. Däremot lär vi få vänta till nästa säsong av Domstolen.
Citera
2018-02-25, 10:08
Medlem
swimp78s avatar
Var kan man läsa om händelsen med knivar inblandade?
Citera
2018-02-25, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Var kan man läsa om händelsen med knivar inblandade?

https://m.facebook.com/story.php?sto...4&id=533206023
Citera
2018-02-25, 10:25
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det där stärker min åsikt att Petter från första början var inställd på att göra ett renoveringskap. Han visste att skicket var sådär men lyckades genom skickligt manipulerande få en naiv Brf att gå med på i stort sett hela hans renovering, även sådan som inte var relevant för "fukt och svampskadorna", skador som ingen utom Kilefors och hans egeninhyrda konsult sett och bedömt.

En Brf får helt enkelt inte vara så naiv, man måste ha tydliga regler och avtal om vem som är ansvarig för vad, har man inte det så riskerar man att råka ut för såna som Kilefors.

Kilefors blev i början "en av grabbarna" i föreningen och lyckade få ett stort förtroende, vilket han givetvis utnyttjade till sin egen fördel.
De hade helt inte räknat med att PK var en ulv i fårakläder och gick på en klassisk blåsning.
Det verkar bli tjafs i de flesta föreningar, men här fanns alla förutsättningar för "den perfekta stormen".
Senast redigerad av pe11e 2018-02-25 kl. 10:41. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in