Resultat: Är SVT's val av Gina Dirawi som julvärd bra?
Ja
17,96%
109 röster
Nej
62,27%
378 röster
Vet inte, men det kanske blir bra
12,69%
77 röster
Tveksamt, tror inte det blir bra
7,08%
43 röster
2015-10-20, 08:31
Medlem
CaptainKulings avatar
Med tanke på att det är den neutrala och oberoende tv kanalen SVT vi talar om så är det väl ganska klart att det inte kommer att bli en vit man eller kvinna med kristna värderingar. Det hade ju kunnat tolkas som att upprätthålla Svenska traditioner.

Min gissning är någon nyinvandrad med medelmåttiga Svenska språkkunskaper. Skulle jag ha fel så är mitt andrahands tips Malen Ernman. Men i så fall så kommer hon enbart att prata om invandring hela julafton.
Citera
2015-10-20, 08:35
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Om han fortfarande lever tycker jag det är dags för comeback med Arne Weise annars får det vara :8)
Citera
2015-10-20, 10:36
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Just det påståendet har jag väldigt svårt att tro. Jag tror snarare att han dubbade berättarrösten en gång på sjuttiotalet och att man återanvänder ljudklippet år efter år.
Och hur menar du att man löser de två Disneyfilmerna som är nya varje år? Den delen måste dubbas in ny varje år. Och detta gör alltså Bengt fortfarande. Eller menar du att man på 70-talet (han dubbade gamla klippen 1960 förövrigt) visste vilka filmer som skulle komma med 50 år senare?

Nog för att Aftonbladet är en urusel källa, men denna gången är det nog okej att lita på: http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle18077075.ab
Citera
2015-10-20, 11:06
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
Ge mig Filip Hammar. Jag kommer garanterat sitta bänkad då.

Ja, det vore riktigt trevligt med Filip. Känns så där perfekt mysig för det här.
Citera
2015-10-20, 11:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Varför inte Thorsten Flink eller Leila K?

Då hade det hela blivit mer "färgstarkt" som man säger.
Citera
2015-10-20, 11:09
Medlem
tzjs avatar
Vi får inte glömma att vi har en avgörande faktor i år. År 2015 sitter det nyanlända flyktingar runt om i Sverige vid jul, och vi får anta att en stor del av dessa säkerligen är intresserade av att se hur svenskarna firar sina högtider.

Det är alltså ett alldeles ypperligt tillfälle för SVT att välja en flykting till julvärd.

Al juhl Akbar hör vi strax innan ljuset tänds.
Citera
2015-10-20, 11:22
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskisMaximus
Skulle vara grymt kul att höra Fredriks kommentarer och tankar efter Filip blivit presenterad som julvärd. Med tanke på snacket innan Filips sommarprat.

Var ju i ett podcast avsnitt sa att han hade blivit tillfrågad om att vara julvärd. Fredrik verkade väldigt bitter.
Citera
2015-10-20, 11:54
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Edward Blom är inget dåligt förslag men jag tror han är för traditionell. Han kan nog inte tänka sig att sitta i tv-studion och pladdra istället för att sitta hemma vid julbordet med familjen på julafton och sondmata sig själv med fett.

Alla förslag om asylsökande, extremfeminister, Jimmie Åkesson och till och med Malena Ernman är rätt fåniga. Det blir såklart någon riskfritt folkkär mellanmjölk som vanligt, precis som det ska vara.
Är faktiskt på din linje (den optimistiska). Har svårt att se SVT sätta en rasifierad muslim i julfåtöljen. Varför ha en sådan där om inte för att tala personligt och en svensk jul lär inte få plats i dennes historia. Alltså blir det en alternativhistoria om familjen som inte firade jul och...ja, det känns inte som det platsar helt enkelt, hur flyktingvurmande vi än är. Julen är för helig.

Min sedvanliga outsider och personliga önskan är Elsa Billgren
Citera
2015-10-20, 12:57
Medlem
Frolmlansts avatar
Edward Blom och liknande förslag tror jag kan strykas av det enkla skälet att han väl har avtal med en annan kanal? SVT tar helst helt utomstående eller från egna leden (Oldsberg, Kronér, etc.). Även personer som gör reklam aktivt, exempelvis Loa Falkman, kan strykas eftersom SVT skall vara opartiska.

Jag tror det är folkkär som gäller och då snackar vi någon som inte är speciellt debattglad, utan mer någon som underhåller på ett lättsamt sätt och inte är officiellt engagerad politiskt, så har det ju sett ut tidigare.

En person jag faktiskt kom på att jag skulle vilja se som julvärd och som jag tror skänkt en viss värdighet vore Sven-Bertil Taube. Hans gentlemannamässiga stil och djupa, stadiga röst hade verkligen varit bra, enligt min uppfattning.
Citera
2015-10-20, 14:05
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Om han fortfarande lever tycker jag det är dags för comeback med Arne Weise annars får det vara :8)

Vore kul om Arne och Bengt kunde göra en comeback tillsammans.
Citera
2015-10-20, 14:29
Medlem
välkommenti bups avatar
Fredrik Lindström Skulle kunna få vara julvärd tycker jag

Edward Blom´s röst tål jag ej så honom får dom gärna skippa

Men Leif G.W hade varit optimalt
Citera
2015-10-20, 15:13
Medlem
whosgotthecracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Fredrik Lindström Skulle kunna få vara julvärd tycker jag

Edward Blom´s röst tål jag ej så honom får dom gärna skippa

Men Leif G.W hade varit optimalt

Lindström hade varit mycket trevligt!
Jag hade annars älskat att se Per sinding Larsen. Trevlig, ganska folkkär. Hade förgyllat julen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in