2016-02-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedblom
Tycker det är tråkigt att den där komikern gör narr av detta...

Bra inlägg!

För mig är definitionen av "system" i det här fallet synonymt med den offentliga verksamhet som vi gemensamt byggt upp med våra skatteintäkter. Om dessa verksamheter "kollapsar" får man väl bedöma subjektivt, men i mina ögon finns det en massa signaler att polis, skola, sjukvård, socialtjänst m fl mer eller mindre sänkt sina ambitioner kraftigt pga resursbrist och massinvandring.

Det är ju inte så att någon politiker kommer att kalla till presskonferens och säga: "Den 17 februari 08:51 kollapsade tyvärr systemet, dessförinnan var det bara ansträngt". Om någon av våra politiker tar ordet systemkollaps i sin mun så kan man vara säker på att det snarare är början till ett inbördeskrig. Såvida det inte är en oppositionspolitiker förstås, men sådana har vi i det här avseendet inte längre i Sverige förutom osynliga SD då.

YouTube-clownen ger istället relativiseringen ett ansikte. Jag tänkte säga att han gett röven ett ansikte, men så kom jag på att jag kanske blir haffad för näthat och förd inför skranket. Lika bra att lägga band på sig.

I mina ögon är den offentliga verksamheten (i vid mening) den del av samhället där vi redan nu ser kollapsen. Det är nästan så att jag ser fram mot vilda strejker bland personalen, allt för att gnida in fekalierna i ansiktet på våra ryggradslösa politiker.
Citera
2016-02-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
För mig är definitionen av "system" i det här fallet synonymt med den offentliga verksamhet som vi gemensamt byggt upp med våra skatteintäkter. Om dessa verksamheter "kollapsar" får man väl bedöma subjektivt, men i mina ögon finns det en massa signaler att polis, skola, sjukvård, socialtjänst m fl mer eller mindre sänkt sina ambitioner kraftigt pga resursbrist och massinvandring.

Det är ju inte så att någon politiker kommer att kalla till presskonferens och säga: "Den 17 februari 08:51 kollapsade tyvärr systemet, dessförinnan var det bara ansträngt". Om någon av våra politiker tar ordet systemkollaps i sin mun så kan man vara säker på att det snarare är början till ett inbördeskrig. Såvida det inte är en oppositionspolitiker förstås, men sådana har vi i det här avseendet inte längre i Sverige förutom osynliga SD då.

Precis. Om man tar en promenad genom en normal svensk stad så kommer man ännu att se Försäkringskassan, Migrationsverket, Akutmottagningen mm. Byggnaderna kommer inte att stå i brand och man kommer fortfarande att kunna se aktivitet genom dess fönster. Är man då så pass naiv som denne "komiker" är så drar man förstås slutsatsen att allt är kolugnt.

Det man inte ser är hur mängden "output" per klient ständigt minskar, både genom minskad tillgång och ökad efterfrågan, vilket i detta skede är den kanal genom vilken systemkollapsen är mest påtaglig. Är man ung, frisk, driven och därmed fortfarande oberoende av de statliga systemen så kommer man inte att se några orosmoment om man inte aktivt letar efter dem. Om jag går efter mitt facebookflöde så verkar det främst vara unga vuxna som under normala omständigheter skulle ha gått en ljusnande framtid till mötes som roas av klippet.
Citera
2016-02-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Det man inte ser är hur mängden "output" per klient ständigt minskar, både genom minskad tillgång och ökad efterfrågan, vilket i detta skede är den kanal genom vilken systemkollapsen är mest påtaglig.
Men i så fall är ju ordet systemkollaps helt enkelt fel. Kollaps betyder ju totalt sammanbrott, i alla fall i min vokabulär. Systemförsämring är då ett bättre ord att använda?
Citera
2016-02-07, 15:23
Medlem
cmbws avatar
Det tydligaste exemplet är väl välfärden? Främst då vi är ett välfärdsland.
Vårt system är till stor del en välfärd och denna rasar som välkänt sakta men säkert. Hence, även vårt system.

Men om vi nu pratar om systemet som kanske menat, så kommer faran i omställningen efter välfärdssamhället, det kan bli en dyyyyyr historia. Speciellt då andra ledande ekonomier genomgår samma procedur nu. Skulle de fucka upp det, så står vi där med byxorna avdragna.
Senast redigerad av cmbw 2016-02-07 kl. 15:26.
Citera
2016-02-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Men i så fall är ju ordet systemkollaps helt enkelt fel. Kollaps betyder ju totalt sammanbrott, i alla fall i min vokabulär. Systemförsämring är då ett bättre ord att använda?

Jo, det har du rätt i. Ordet "kollaps" förankrades antagligen i min hjärna innan jag skrev inlägget. Men "försämring" i den benämning vi enats om hade nog kallats för kollaps om allting istället skett under en tillräckligt kort tidsperiod, så poängen kvarstår. Det är fortfarande olyckligt att det finns så många som har roligt åt vad som faktiskt är en högst befogad farhåga, bara för att vissa har försökt varna i tid och ibland tenderat att överskatta försämringens hastighet.
Citera
2016-02-07, 16:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Något som jag och andra påpekade redan i början av tråden. Inte ens i länder som Argentina - som gick i statsbankrutt - kollapsade samhället. Sjukvård, polis m.m. fungerade bara sämre och sämre (längre köer, längre utryckningstider).

Lite som T. S. Eliot skrev i The Hollow Men:

This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper.
Citera
2016-02-07, 17:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Något som jag och andra påpekade redan i början av tråden. Inte ens i länder som Argentina - som gick i statsbankrutt - kollapsade samhället. Sjukvård, polis m.m. fungerade bara sämre och sämre (längre köer, längre utryckningstider).

Precis, där var jag också med och skrev. Det verkar som om vissa personer här på forumet i regel struntar i att läsa tidigare sidor och därav väljer att vantolka ordet "kollaps" som någon specifik och väldigt snäv tidpunkt där allt vänder ungefär som i en amerikansk actionfilm av typen "Independence Day".

Som jag skrev tidigare kan man definitivt anse att en kollaps i detta fall utgör när den svenska standarden på välfärd inte längre kan upprätthållas och garanteras för alla medborgare. Alltså inte när hela samhället kollapsar på fem röda och när merparten av befolkningen är ute på gatorna och letar efter drickbart vatten och andra naturresurser för att klara av att livnära sig.

Det mer passande ordet vore dock välfärdskollaps för det är i princip det många verkar prata om här. Vi har hittils ingen definitiv och 100-procentig välfärdskollaps men om man ska applicera en svensk standard på det hela så är det inte helt orimligt att luta åt det hållet eller tycker någon att det är uppe i en standard a'la god svensk välfärd när pensionärer på boenden inte ens kan få sill på julafton pga budgetnedskärningar?
Citera
2016-02-08, 10:52
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Mordförsök är inte tillräckligt allvarligt brott för att utredas. För en gångs skull är orsakerna tydliga.

http://www.dt.se/dalarna/borlange/po...assigt-just-nu

Not with a bang but a whimper....

är helt rätt beskrivning.

De som letar bevis för en systemkollaps med att inget fungerar kommer aldrig hitta dessa, dock kommer det att bli smärtsamt uppenbart när de själva blir sjuka, deras barn får en kass skolgång osv.

Lite som sossen som inte heller trodde på det, för "de hade inte tagit beslut om några försämringar..."
Senast redigerad av 1SHOT1KILL 2016-02-08 kl. 10:54.
Citera
2016-02-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL

http://www.dt.se/dalarna/borlange/po...assigt-just-nu

Citat:
Vad tror du att det gör med allmänhetens förtroende för polisen, om ett mordförsök inte hinner utredas?

– Jag tror att det finns en stor förstålelse. Allmänheten kanske inte riktigt har förståelse för våra interna problem och omorganisationer. Däremot tror jag att det finns förståelse för våra tillkommande uppdrag som vi inte väntade oss för ett halvår sedan, säger Lars Lindahl och forsätter:

Haha är han på riktigt? "Jaha ni kan inte utreda varför någon försökte mörda mig och haffa dom för ni måste vakta asylboenden? jaha men dåså då är det lugnt" Undrar om polisen är lika passiva om personen gör en hämndaktion dvs tar lagen i egna händer. Eller blir han då dömd för mord?
Citera
2016-02-08, 21:26
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
http://blaljus.nu/nyhetsartikel/skot...rlig-krankning
Citera
2016-02-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Nu har väl inte Argentina haft just nagon massinvandring?! Och hur mycket sämre fungerade den offentliga servicen i landet - om det nu gjorts nagra mätningar pa det?

Eftersom Sverige inte visar nagra tecken pa att stoppa massinvandringen, bortsett rena skenatgärder, kan situationen i Sverige i manga avseenden nog riskera att bli värre än i det statsbankrutta Argentina - även om Sverige undgar statsbankrutt. Sverige har ju börjat lana, för att finansiera massinvandringen. Invandringen medför belastningar pa landets rättsväsende, främst polis, men är naturligtvis en börda inom alla omraden. Som jag ser det finns risken, att även grova brott inte kommer att lösas i stor omfattning, p.g.a. "resursbrist", Kod 291, "värdegrundsdirektiv" etc etc.

Systemkollaps är ju i grunden ett missvisande uttryck. Men däremot kan Sverige fa permanenta anarkistiska tillstand pa olika hall i landet, med en kraftigt försvagad offentlig service i alla avseenden.

I Tyskland tals det om Weimar-förhallanden, som anspelar pa de tillstand som radde i Weimarrepubliken före Hitlers makttillträde. Med det menas en försvagad rättsstat i upplösning - ett tillstand som verkar vara pa väg att ateruppsta i Tyskland - och även här. Valdsamma sammandrabbningar mellan olika extremistgrupper, medborgargarden o.s.v.
Citera
2016-02-08, 23:26
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Nej, han tror inte det. Men många på Flashback tror det. Så mycket att det tycks uppta all deras vakna tid på dygnet. Komikern skojar med denna inställning, därför passar den förstås att postas på Flashback.

Ett land som har systemkollaps är Syrien, det kan nog alla vara överens om. Är Sverige i närheten av detta?
Var utförsäljningarna och privatiseringarna av vår gemensamma välfärd som skett de senaste åtta åren en "systemkollaps" för offentlig sektors ansvar för välfärden? Jag vet inte.

Men den främsta kritiken mot ordet systemkollaps är naturligtvis att det är ett buzz-word, ett ord man kan fylla med det innehåll man tycker passar; det finns ingen som ens försöker definiera det. Syftet med ordet är att skapa reaktion, inte förståelse för hur en situation ser ut.

Att jämföra Sverige med Syrien är faktiskt helt bisarrt. Snacka om att lägga ribban för samhället på en väldigt låg nivå. Att MSB varnar för konsekvenser för liv och hälsa i flyktingkrisens spår är bevis nog för en systemkollaps. Men hey, det är bättre här än i Syrien!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in