2019-10-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har helt fel attityd för att kunna dra åt tumskruvarna på myndigheterna. Till exempel är landstingens skyldigheter reglerade genom lagstiftning. Det är hela den grund som sjukvården vilar på. Man kan driva ärenden väldigt långt genom att pressa på med ”juridikspråk”.

Sedan bygger hela deras retorik på mobbing och härskartekniker. Försök att hänvisa till Samhällsnytt eller Flashback eller liknande som källa – då är du rökt för all framtid. Du måste använda deras egna vapen mot dem.

Men det börjar komma mycket som är bra. Det goda samhället och Ledarsidorna är t.ex. sådant som det går hyfsat bra att hänvisa till.

Folk MÅSTE börja ställa krav. Kräva svar. Kräva sin rätt. Anmäla fel och brister enligt de rutiner som finns. Skriva om missförhållanden. Dra fram lögnarna i ljuset och avslöja dem. Göra dem till åtlöje. Bita tag i problem och inte släppa taget. Och så vidare...

Driva ärenden, visst, det kan man göra. Men om makten bestämmer sig för att köra över dig så gör de det ändå. Mina erfarenheter av att tjafsa med myndigheter är att de bara förhalar processer om man anmäler missförhållanden, sen händer ingenting, sen händer ingenting, sen snackar man mer skit om att "vi har hög arbetsbelastning just nu och har inte hunnit med din anmälan än", sen händer ingenting, sen händer ingenting och så vidare tills man inser att det inte är nån idé. Så fungerar det i praktiken väldigt ofta och det är därför hela det här snacket om "demokrati och rättigheter" är bullshit.

Sen vad gäller det här med alternativa medier så är ju grejen den att de ofta förser dig med diverse källor och fakta som mörkas av myndigheter och traditionella medier. Man behöver alltså inte säga "så här är det för det har jag läst på Flashback", däremot kan man läsa sig till saker på t.ex. Flashback och sedan ta det hela vidare därifrån.
Citera
2019-10-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ehh, det du skriver har ingenting med svensk vård, skola, omsorg, rättssystem, försvar och så vidare i välfärdssystemet som vi betalar skatt för att göra. Vad är din poäng när det gäller trådens ämne?

Du frågade vad jag menade med välfärdsstatens fundament och jag svarade. Anledningen till att välfärdsstaten skapades och upprätthölls har försvunnit, och därför håller den på att förfalla.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Du har både rätt och fel enligt min uppfattning. Det som hände när muren föll var att liberalismen började löpa amok. Det skedde primärt inte på grund av våra inhemska eliter utan därför att USA imperiet inte längre behövde allierade. Vi skulle omvandlas till liberala vasaller när USA var den enda supermakten kvar i världen och slutet på historien närmade sig.

När sedan Obama tillträder. Vad är mer självklart än att Sverige skulle bli en mångkulturell vasallstat.

Ärligt talat var väl Sverige en amerikansk satellitstat redan innan muren föll. Oavsett vad Palme och sossarna tyckte om USA var barnen tvungna att lära sig engelska i skolan. Sovjetunionens kollaps gjorde dock att de praktiska hindren för att stöpa om Sverige i amerikansk skepnad försvann. Samma process skedde f.ö i USA också; där kunde liberalismen plötsligt dras till sin spets på ett sätt som hade varit omöjligt under kalla kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Absolut är de inte binära utan handlar om ett spektrum. Men maktgalen, girig och bedräglig utan samvete är psykopatisk norm.

Nej, de kan inte blomma ut hos vem som helst på naturlig väg. Du kan endast bli psykopat genom genetik eller hjärnskador som leder till mutation och defekter i amygdalan och prefrontala kortex(de har mindre grå hjärnmassa). Läs på om deras hjärnstrukturer innan du uttalar dig.

Eller menar du att autism också kan blomma ut hos vem som helst?

Korrelation och kausalitet är inte samma sak. Bara för att någon uppvisar drag som är utmärkande för psykopater betyder det inte nödvändigtvis att han är psykopat.
Citera
2019-10-17, 23:04
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Alla som är resurssvaga tillhör dock inte den stora flocken idioter som fortsatt att rösta på förrädarpartierna.
Nej, men en stor del. Kolla socialdemokraternas väljarbas.
Citera
2019-10-17, 23:06
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Du frågade vad jag menade med välfärdsstatens fundament och jag svarade. Anledningen till att välfärdsstaten skapades och upprätthölls har försvunnit, och därför håller den på att förfalla.

Ärligt talat var väl Sverige en amerikansk satellitstat redan innan muren föll. Oavsett vad Palme och sossarna tyckte om USA var barnen tvungna att lära sig engelska i skolan. Sovjetunionens kollaps gjorde dock att de praktiska hindren för att stöpa om Sverige i amerikansk skepnad försvann. Samma process skedde f.ö i USA också; där kunde liberalismen plötsligt dras till sin spets på ett sätt som hade varit omöjligt under kalla kriget.

Korrelation och kausalitet är inte samma sak. Bara för att någon uppvisar drag som är utmärkande för psykopater betyder det inte nödvändigtvis att han är psykopat.
Bättre att reagera på varningssignalerna hos en person med psykopatiska drag än att bli bedragen och utnyttjad i dennes sällskap.

Men varsågod, ta den risken. Dagens misär beror på människor inte vågat kalla en spade för en spade och blivit lurade av psykopater som kommit till makten.
Senast redigerad av Tjena_67 2019-10-17 kl. 23:15.
Citera
2019-10-17, 23:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Driva ärenden, visst, det kan man göra. Men om makten bestämmer sig för att köra över dig så gör de det ändå. Mina erfarenheter av att tjafsa med myndigheter är att de bara förhalar processer om man anmäler missförhållanden, sen händer ingenting, sen händer ingenting, sen snackar man mer skit om att "vi har hög arbetsbelastning just nu och har inte hunnit med din anmälan än", sen händer ingenting, sen händer ingenting och så vidare tills man inser att det inte är nån idé. Så fungerar det i praktiken väldigt ofta och det är därför hela det här snacket om "demokrati och rättigheter" är bullshit.

Sen vad gäller det här med alternativa medier så är ju grejen den att de ofta förser dig med diverse källor och fakta som mörkas av myndigheter och traditionella medier. Man behöver alltså inte säga "så här är det för det har jag läst på Flashback", däremot kan man läsa sig till saker på t.ex. Flashback och sedan ta det hela vidare därifrån.
Just det. Men VARFÖR är det såhär? HUR kan det vara möjligt att anställda inom offentligheten kan få fortsätta med detta maktmissbruk år efter år? Jo, för att INGEN ställer dem till svars. För att de kan gömma sig bakom tystnad när det blir jobbigt för dem.

Dessa vidriga människor måste dras fram i ljuset och avslöjas. Det behövs medier som kan jaga och hänga ut dem. Avslöja dem som de vidriga kräk de är. Deras metoder är anpassade för tiden före webben – med webben finns verktyget för att dra ut dem i ljuset. Det har bara inte börjat användas än.

Granskning Sverige har redan visat vägen – det behövs mer journalistik av det slaget. Makthavarna var livrädda för dem.
Citera
2019-10-17, 23:31
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Du har helt fel attityd för att kunna dra åt tumskruvarna på myndigheterna. Till exempel är landstingens skyldigheter reglerade genom lagstiftning. Det är hela den grund som sjukvården vilar på. Man kan driva ärenden väldigt långt genom att pressa på med ”juridikspråk”.

Sedan bygger hela deras retorik på mobbing och härskartekniker. Försök att hänvisa till Samhällsnytt eller Flashback eller liknande som källa – då är du rökt för all framtid. Du måste använda deras egna vapen mot dem.

Men det börjar komma mycket som är bra. Det goda samhället och Ledarsidorna är t.ex. sådant som det går hyfsat bra att hänvisa till.

Folk MÅSTE börja ställa krav. Kräva svar. Kräva sin rätt. Anmäla fel och brister enligt de rutiner som finns. Skriva om missförhållanden. Dra fram lögnarna i ljuset och avslöja dem. Göra dem till åtlöje. Bita tag i problem och inte släppa taget. Och så vidare...
Utan krav kommer förfall.
Citera
2019-10-17, 23:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, många av de här verksamheterna har förfallit bortom allt förnuft. Man har helt tappat kontakten med verkligheten och sina ”kunder”. Man fokuserar på ”värdegrunder”, ”varumärken”, ”bilden av verksamheten”, ”jämställdhetsplaner”, ”HBTQxyz”, krystade ”nyckeltal” och allt UTOM själva kärnverksamheten. Det är helt jävla otroligt hur skruvat det har blivit.
Citera
2019-10-18, 01:02
Medlem
Citat:
Patrik Engellau på Det Goda Samhället filosoferar lite kring en samhällsutveckling som kanske inte är den mest optimala:
Den mest förbjudna tanken
Så här säger en utredare vid Brottsförebyggande rådet:

Vi har intervjuat myndighetspersoner och personer som stöttar brottsoffer och vittnen. Och särskilt inom relationsvåld och i socialt utsatta områden så känner vissa av dem att det är svårt att rekommendera brottsoffer att gå till polisen. För att de tvivlar själva på rättsväsendets förmåga att lösa brotten.

[...]

Vid det här laget borde det vara uppenbart för rimligt klarsynta medborgare att vi inte kan lita på personer som dessa. [...]

De flesta människor har inte så mycket svart fantasi som jag så min uppgivenhet på den här punkten delas troligen inte av så många andra. Men det är, skulle jag tro, bara en tidsfråga. Snart, är jag rädd, ser alltfler det som jag ser. Och då kommer många, liksom många tyskar på trettiotalet, att känna sig övergivna av den officiella staten och se sig om efter alternativ. De kanske inte är så dumma i alla fall, de där kortsnaggade killarna med tyrrunor som marscherar så taktfast på avenyerna.
https://detgodasamhallet.com/2019/10...bjudna-tanken/

Detta är det yttersta beviset för systemkollapsen;
Myndighetspersoner inom rättsväsendet som rekommenderar brottsoffer att inte anmäla brott, pga hot och för att man inte räknar med att klara utredningarna.

Skrämmande hur Sverige har blivit!
Citera
2019-10-18, 01:05
Medlem
Citat:
Nu ljuger du igen. Det var du som började tramsa om ”apokalyps”:
Då kan väl den här tråden klappas ihop och kastas i papperskorgen då.
Istället starta en ny där man tjuter om hur det är att befinna sig mitt i apokalypsen.
(FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?
Den intressanta frågan blir väl hur länge ni orkar invänta den annalkande apokalypsen?
(FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?

Fast det var inte jag som påstod att vi var mitt uppe i den, vilket var hela poängen, vilket man hade förstått ifall man hade varit i.a.f. normalbegåvad och inte blev en ofrivilligt självironiserande papegoja så fort man ser en viss persons inlägg.

Citat:
Vidare, menar du att ett problem måste vara självupplevt för att finnas? Att ökande antal våldtäkter bara kan vara ett eventuellt problem för den som faktiskt blivit våldtagen och så vidare?

Sen gör du en tramsig halmgubbe igen. VAD vill du uppnå med ditt deltagande i tråden och VARFÖR

Nej det menar jag inte, det var ett exemplifierande svar till någon som argumenterade så, vilket man också hade förstått om man i.a.f. var normalbegåvad och då hade man säkerligen tagit det med en personen istället.
Citera
2019-10-18, 01:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det blir förfall med krav också eftersom det inte hjälper att ställa krav på dem som inte har förutsättningar att kunna uppfylla kraven. Försök att ställa krav på en lika bra sommar som förra året t.ex., det kommer inte öka chanserna att vi får det.
Citera
2019-10-18, 01:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Detta är det yttersta beviset för systemkollapsen;
Myndighetspersoner inom rättsväsendet som rekommenderar brottsoffer att inte anmäla brott, pga hot och för att man inte räknar med att klara utredningarna.

Skrämmande hur Sverige har blivit!

Det är väl ändå ett av de få konkreta förslag som leder till att brottsstatistiken förbättras.
Citera
2019-10-18, 02:29
Medlem
Citat:
Fast blir det krig och de som inte kunnat eller velat fly sedan stöter på er som lämnat landet åt dess öde kan nog tämligen intressanta situationer uppstå. Och då får ni i er tur ta konsekvenserna av det. Man vet aldrig vad som händer. Kanske blir ni utlämnade till Sverige efter ett eventuellt krig och då ligger ni nog väldigt risigt till.
Jag som flyttade utomlands för 8a år sedan på grund av att jag tyckte Sverige var ett förfärligt land där jag inte kunde ens snacka om de enorma problem som fanns, ska jag dömmas för att ha dragit från skiten? Jag hade suttit i fängelse om jag stannat. Jag tycker det är otroligt konstigt att inte massa inhemska terrorister bombar regeringen, hade jag stannat kvar och radikaliserats ytterligare hade jag exploderat. Turligt nog kom jag mig iväg och kunde andas fritt. Varje gång jag reser över är det som att besöka Jugoslavien. Det bara kokar av friktion. Jag undrar hur ni orkar med det? Även om man har bra pengar och position går det knappt att andas? Hur klarar ni det? Varför smäller det inte mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in