2019-09-04, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja, det kommer definitivt bli blodigt och jävligt, det är jag övertygad om!

Och till folk; att ni orkar bry er om hex27 och hans hjärndöda tjafs. Än har han aldrig någonsin haft rätt i något fall.

Jag har med all säkerhet haft mer rätt i varje enskilt och valfritt av alla mina inlägg på flashback någonsin än du haft totalt sett i hela ditt liv.
Att du tycker någon har fel är nästan lika stora bevis på just detta, som alla "vattentäta" bevis på vår förestående kollaps i den här tråden.
Vad är det ni försöker uppnå egentligen genom att sitta och domedagsrunka här, vem är det ni hoppas omvända?
Är du också av den meningen att bräkningar om diktatur, PK-idioter, landsförrädare o.s.v. får er att verka seriösa och kommer få massorna att vakna?
Citera
2019-09-04, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Att det självklart finns människor som resonerar så men att din anekdotiska bevisföring inte alls behöver gälla folk generellt.

Jag skulle bli aningen orolig om vissa folk i den här tråden gillade mig.
Sen är jag tveksam till att ens ditt storhetsvansinne räcker långt nog för att veta vad exakt alla på flashback tycker om mig.

Nej, varför skulle jag tro det?

Det kommer de de facto knappast. Tror de lagligen inte ens kan gå i konkurs.
Sen kan man ju kalla likviditetsproblem för konkurs ifall man har gett sig fan på att de kommer gå i konkurs.
Du har i.a.f. nu tydligen gått från att kommuner redan gått i konkurs till spekulationer om att de kommer göra det, fast de förmodligen inte kan.....okej.

Ja, det kan man ju undra. Vad hade du egentligen tänkt dig att sitta i den här tråden och bräka folkförrädare, PK-sekt, diktatur m.m skulle leda till?

Vad exakt är det för problem jag förminskar.
Jag tror du blandar ihop att inte svälja alla dina div. ogenomtänkta bräkningar och att vi håller på att kollapsa med förminska, det är inte riktigt samma sak.

Inte för att jag vet vad giftiga skator har med det här att göra men de allra flesta tar mig på allvar, speciellt i den riktiga världen, utanför den här tråden.

Och du har som förväntat inte ens lyckats göra en antydan till att svara på mina två enkla frågor.

Min bevisföring gäller tillräckligt många människor för att göra det till ett problem.

Haha varför skulle jag prata om alla på flashback, dock så håller mycket få människor med dig i trådarna som du skriver i, du får 90% av alla som skriver i trådarna emot dig och många verkar ju tycka genuint illa om dig. Du kanske inte är medveten om detta eller bryr dig. Ditt enda syfte verkar vara att säga emot oavsett vad.

Du argumenterar ju som att du inte tror på det och nu låtsas du som det regnar, är du schizofren?

Om det ekonomiska läget är så pass allvarligt att det är att likställa med att t.ex. ett företag skulle gå i konkurs så kan man verkligen tala om en konkurs även för en kommun, tror du att staten kan rädda alla kommuner som Filipstad i framtiden, kalla det vad du vill kollaps eller någonting annat men läget motsvarar en konkurs. De som jobbar i kommunen förklarar ju det prekära läget men du viftar bara bort det. Du kan uppenbarligen inte ta in information. Du är så tragisk som människa att du hänger upp dig på teknikaliteter men struntar i att Filipstad och andra kommuner hänger på repen.

Jag har ingen förhoppning alls men jag kallar er för vad ni är skadedjur, pk-pack och landsförrädare.

I varje tråd där allvarliga samhällsproblem diskuteras dyker du upp med attityden cirkulera här finns ingenting att se, det är bra finns ingen anledning till oro, du är flashback:s Bagdad-Bob.
Du relativiserar och förminskar precis allting.

Du tror nog att människor i din omgivning tar dig på allvar men det troligaste är att dessa helt enkelt inte säger vad dom tycker om dig för att undvika konflikter. I själva verket så tänker dom ibland vilken jävla dåre. De som tvingas ha med dig att göra kniper helt enkelt och lider i tystnad.
Du är vad man kallar en värsta sortens energitjuv som är ett straff att ha att göra med, du förgiftar allting som du tar i.

Du får nog upprepa dina frågor faktiskt för dom försvann i allt skitsnack som du sysslar med.
Citera
2019-09-04, 07:53
Medlem
Citat:
Haninge gick de facto i konkurs, fast det kallades inte konkurs, för det kan vara så att man inte kan försätta en kommun i konkurs....
Haha, ni är underbara.

Ja, eller så kan man ju, om det kniper, börja med att betala av mindre på en redan relativt låg statsskuld, samt ha en massa budgetöverskott hela tiden.
I.a.f. innan man börjar låna i utlandet.

Japp - Haninge kommun gick de facto i konkurs innan man rekonstruerade verksamheten.
Citera
2019-09-04, 08:58
Medlem
När även sossarnas husorgan AB i en ledare skriver om eländet så är det ett bevis för att landet går mot en systemkollaps.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...otar-i-leksand

Citat.
Leksand en av många kommuner som ska gå igenom ett stålbad

Fastigheter ska säljas, gymnasiets restaurang- och livsmedelsprogram ska läggas ned och bidrag till studieförbund, bystugor och kulturföreningar ryker. Museet och biblioteket ska spara stenhårt. Liftkort och badbiljetter blir dyrare, tjänster i skolan och förskolan avslutas eller går från heltid till deltid. En del kommunanställda som går i pension ska inte ersättas. Det ska inte bli städat lika ofta. Bygget av en ny sporthall skjuts på framtiden.

– Omställningen av stöden för att ta emot nyanlända, att vi har en friskola som på kort tid har tagit 200 elever ur den kommunala skolan och sen har vi ganska mycket familjehems- och SIS-placeringar som är otroligt dyra.
Citera
2019-09-04, 09:29
Medlem
Fris avatar
Angående att "kommuner går i konkurs" så har revisorerna rätt i att det aldrig kan hända juridiskt formellt. Kommunerna bara slutar betala sina räkningar ändå. Tekniskt formellt gick inte ens hela Sovjetunionen aldrig i konkurs. Så de ä inge fara, kaptenen beordrar full speed ahead fortsatt bäring 180 grader konkurs! Failed State Island ahead.

Citat:
Jag har med all säkerhet haft mer rätt i varje enskilt och valfritt av alla mina inlägg på flashback någonsin än du haft totalt sett i hela ditt liv.
Att du tycker någon har fel är nästan lika stora bevis på just detta, som alla "vattentäta" bevis på vår förestående kollaps i den här tråden.
PM:a mig om det du har haft mest rätt om! Jag vill lära mig av dig.

Citat:
Vad är det ni försöker uppnå egentligen genom att sitta och domedagsrunka här, vem är det ni hoppas omvända?
Det är ju regimen och deras lakejer som domedagsrunkar. Som gräver diken inför den stundande klimatdomedagssyndafloden, landhöjningen till trots.

Citat:
Är du också av den meningen att bräkningar om diktatur, PK-idioter, landsförrädare o.s.v. får er att verka seriösa och kommer få massorna att vakna?
De som kallar vår totalitära demokrati för diktatur är idioter. Och samtliga svenska ministrar och partiledare kan enligt sina egna CV:n konstateras vara idioter, eller hur? Kan du nämna någon av dem som inte är idiot? Någon som någonsin har åstadkommit någonting? Ett enda undantag motbevisar ju min tes, så var så god å presentera det, jag lämnar målburen för att äta frukost på bänken medan jag ser på hur du sätter bollen i krysset dära.
Men du gör ju inte det, för du har ingen boll. Du är bara en regimlojal propagandaimiterande burapa, om du ens kan läsa de orden innantill.

Det VÄRSTA med denna eskalerande kollaps är just att det inte existerar en enda politiker i detta land med förmåga och vilja att göra nånting åt det. Ingen beskriver problemen. Ingen föreslår någon lösning. Det förekommer ingen debatt om nånting. Så alla samhällsproblem kommer att fortsätta förvärras exponentiellt.
Senast redigerad av Fri 2019-09-04 kl. 09:34.
Citera
2019-09-04, 10:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
De som kallar vår totalitära demokrati för diktatur är idioter.
Jag tror att alla utom hex27 förstår vad som avses när substantivet diktatur lite slarvigt används för att beskriva totalitära mekanismer i Sverige.

Sverige blir alltmer totalitärt, vilket definitivt är ett tecken på systemkollaps.

Vilhelm Moberg sägs ha använt begreppet ”demokratur” i en artikel i Dagens Nyheter redan 1965:
"I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur." – Vilhelm Moberg
https://sv.wikipedia.org/w/index.php...oldid=39653967
Citera
2019-09-04, 11:34
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag tror att alla utom hex27 förstår vad som avses när substantivet diktatur lite slarvigt används för att beskriva totalitära mekanismer i Sverige.

Sverige blir alltmer totalitärt, vilket definitivt är ett tecken på systemkollaps.
Finns ingen motsättning mellan totalitarism och demokrati.
USA är ett exempel på inskränkt demokrati, med sånt som ett oberoende rättsväsende, maktdelning och medborgerliga rättigheter, Sånt som folkmajoriteten inte kan rösta bort. Alla svenskar som fattade att det är bra, har emigrerat dit för några generationer sedan (för fega och hänsynslösa för att göra egen revolution här). Det är bara avfallet i genpoolen som återstår.

De som klagar på bristande libertarianska rättigheter (yttrandefrihet, mötesfrihet, organisationsfrihet i motsats till majoritetens demokratiska diktat) är ju alltid själva motståndare mot libertarianska rättigheter. Drömmer om att staten ska göra så att allt blir bra för en själv. That won't happen! Kanske p.g.a. att de är helt obildade om vad ett samhälle är för någonting. Kanske för att de avsiktligen ljuger i hopp om att girigt personligen kunna roffa åt sig så mycket som möjligt från andra. Kanske för att de är psykotiska eller lider av annan brist på psykofarmaka. Vem vet? Men det gör de, så gör ALLA svenskar helt demokratiskt.

Alla svenskar har ju en gång för alla röstat för att Tage Erlander skulle förstatliga all press och media. Det är för sent att klaga på det nu.
Senast redigerad av Fri 2019-09-04 kl. 11:42.
Citera
2019-09-04, 11:36
Medlem
Furillens avatar
Uppdrag granskning avslöjar: "16 allvarliga urspårningar där järnvägen varit i dåligt skick"

Citat:
Solkurvor, växlar som spricker och räls som borde ha bytts ut. En genomgång som Uppdrag granskning gjort av allvarliga tågolyckor sedan 2013 visar att 16 tåg har spårat ur på platser där det varit bristande underhåll av järnvägsanläggningen.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...i-daligt-skick
Senast redigerad av Furillen 2019-09-04 kl. 11:46.
Citera
2019-09-04, 11:38
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Det kommer de de facto knappast. Tror de lagligen inte ens kan gå i konkurs.
Sen kan man ju kalla likviditetsproblem för konkurs ifall man har gett sig fan på att de kommer gå i konkurs.
Du har i.a.f. nu tydligen gått från att kommuner redan gått i konkurs till spekulationer om att de kommer göra det, fast de förmodligen inte kan.....okej.
Dags för lite (bortkastad) utbildning.
Det är skillnad på de facto och de jure. I det här fallet kan man inte rimligtvis tolka att kommuner de facto går i konkurs som något annat än att kommunen skulle gå i konkurs om det inte vore för att kommuner de jure inte kan gå i konkurs. Kommunen är oavsett juridisk status bankrutt.
Citera
2019-09-04, 12:09
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Okej, du anser att de kommer gå i konkurs men samtidigt att rättsläget är oklart ifall det går.
Jo, det var ju i.a.f. en ansats....
Det är inte vad som skrevs i svaret till dina frågor.
Är det inte dags att sluta bygga halmgubbar nu? Har du oändliga mängder halm och hö? Jag menar, dina gubbar tar ju aldrig slut! Uthålligheten har du ändå, såpass mycket erkännande måste du få.

Men nu är det dags att du på allvar replikerar något som klargjorts för dig åtskilliga gånger i den här tråden:

Trådens ämne är inte att Sverige har kollapsat. Det är heller inte att samhället i stort eller som helhet har kollapsat. Ämnet och diskussionen gäller heller inte att samhällssystemet/systemen eller samhällsviktiga system har kollapsat. Diskussionen gäller huruvida detta/dessa rör sig mot, är på väg mot, går mot kollaps.

Dina invändningar och kommentarer om att landet Sverige och dess system ännu inte i detta nu har kollapsat, rasat samman, havererat etc. är alltså bara halmgubbar och trams. De har faktiskt inte med trådämnet att göra, du är off topic. Sammantaget med dina övriga kommentarer och inlägg i den här tråden kan ingen annan slutsats dras än att du jobbar hårt för att förskjuta fokus genom att förhåna och förlöjliga. Du uppfyller samtliga definitioner av begreppet troll.

Du undviker också kategoriskt alla argument om hur och mot vad Sverige och dess samhällssystem ska jämföras. Hånfulla kommentarer från dig om Somalia och andra "failed states" används för att enligt dig visa på att allt är bara bra, dina meningsmotståndare är domedagsprofeter m.m. Men som påpekats flera gånger, Sverige och dess samhällssystem kan i den här kontexten endast jämföras med sig självt över tid. Vad har varit den uttalade målsättningen med de svenska samhällssystemen? Hur har dessa fungerat tidigare? Hur fungerar de nu, bättre eller sämre? Hur ser utvecklingen ut över tid? Inget av detta ids du bemöta, du duckar ständigt dessa påpekanden och argument och fallet istället tillbaka till hån, personangrepp och dina gamla vanliga halmgubbar.

Jag vill avsluta med ett nyligt citat av Göran Greider:
Citat:
Sverige fungerar trots allt hyggligt. Många otroligt svåra utmaningar, ja, men landet fungerar.
Vad menar Greider med "trots allt hyggligt"? "Trots allt" indikerar att saker och ting inte är vad de borde vara. "Hyggligt" är synonymt med "hjälpligt", det betyder att saker och ting borde vara betydligt bättre. Jämför med en bil, "jo, men den fungerar ju trots allt hyggligt" säger säljaren. Skulle du köpa den och tycka att den är ju precis som tillverkaren hade tänkt sig när den lämnade fabriken på 60-talet, trots att service inte gjorts enligt schema och anvisningar sedan 80-talet? Trots att den är lappad och lagad här och där? Originaldelar ersatta av billigaste tänkbara piratdelar, eller av delar avsedda för någon helt annan typ av bil? Och vissa trasiga delar inte bytts ut alls utan helt sonika ramlat av ner i diket någonstans utmed vägen?

Jag förväntar mig inte någon vettig replik från dig på det här, såpass mycket erfarenhet har jag av dig och din s.k. diskussionsteknik. Men förhoppningsvis kan det vara till hjälp och upplysning för andra som läser här.

Edit:
Det här kommer troligtvis upplevas som udda av de flesta, och jag medger att det kan kännas lite märkligt och malplacerat, men jag kommer att tänka på en passage ur Bibeln av alla böcker när jag läser dina kommentarer, 2 Petrus kapitel 3, vers 3 och 4. De som har lust och intresse kan säkert leta upp någon online-bibel och hitta stycket jag menar.
Senast redigerad av PlutoJ 2019-09-04 kl. 12:18. Anledning: Tillägg
Citera
2019-09-04, 18:23
Medlem
Furillens avatar
Allt fler svenskar tar livet av sig

Citat:
De nya siffrorna visar att 1.478 personer begick självmord under 2016 och året därpå var siffran 1.544. Under 2018 ökade siffran ytterligare då 1.574 personer tog sina liv.

Totalt är det 30 personer som varje vecka tar sina liv.

https://www.friatider.se/allt-fler-s...r-livet-av-sig
Citera
2019-09-05, 13:24
Medlem
Furillens avatar
Dagens Arena: "Nedrustad äldreomsorg görs osynlig för väljarna"

Citat:
Nedrustningen av äldreomsorgen under de senaste 20 åren är konsekvensen av en otydlig lagstiftning. Socialtjänstlagen lämnar ett orimligt spelrum för den kommunala självstyrelsen, att utan insyn spara in på sin äldrevård, skriver Joachim Vogel professor emeritus i sociologi, i Dagens Arenas serie om hoten mot demokratin.

Citat:
Sedan årtionden pågår en nedrustning av den svenska äldreomsorgen. Mellan 2000 och 2014 försvann 30.000 platser (33 procent på kommunernas äldreboenden.

Citat:
Kommunernas äldreboenden utvecklas mot terminalvård. Var femte som flyttar in dör inom en månad.

Citat:
Sverige har numera också det lägsta antalet sjukhusplatser inom EU, 2,7 platser per 1000 invånare, jämfört med EU-genomsnittet (5,2). Det innebär ett ökat tryck på kommunernas äldreomsorg.

Antalet kommuner som rapporterar brist på vårdplatser har ökat från 77 till 125. På bara 3 år.

Citat:
Detta sker utan egentlig debatt där väljarna och massmedia står alltmer undrande inför obegripliga avslagsbeslut.

https://www.dagensarena.se/opinion/n...QordSvji8t-Z6E
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in