2019-10-17, 12:39
Medlem
Vad finns kvar att spara på? Nedläggning av försvaret=40 miljarder. Täcker inte ens två års invandrares årliga kostnader. Mera måste bort, börja med teatrar, konsertlokaler och orkestrar. Statligt stöd till film m.m. dras in. SR och SVT. Behovsprövade barnbidrag, studiebidrag, behovsprövad a-kassa, sjukkassa, föräldrapenning och pension. Allt stöd till idrotten och kulturen bort. Tidningsstödet bort. Avgift för skolgång, åtminstone för dem som har pengar att betala med. Reder Sverige ut det här?
Citera
2019-10-17, 12:47
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad finns kvar att spara på? Nedläggning av försvaret=40 miljarder. Täcker inte ens två års invandrares årliga kostnader. Mera måste bort, börja med teatrar, konsertlokaler och orkestrar. Statligt stöd till film m.m. dras in. SR och SVT. Behovsprövade barnbidrag, studiebidrag, behovsprövad a-kassa, sjukkassa, föräldrapenning och pension. Allt stöd till idrotten och kulturen bort. Tidningsstödet bort. Avgift för skolgång, åtminstone för dem som har pengar att betala med. Reder Sverige ut det här?

Det där går inte för förmånstagarna är högljudda, verbala och har goda kontakter.

Jag tror man kommer att satsa på att göra besparingar hos åldringar och generellt på funktionshindrade, men försöka undvika de som har anhöriga i medelklassen. Och så vattna ur alla samhällsfunktioner, så att de formellt finns kvar men har en mycket lägre kvalitet och åtkomst.
Citera
2019-10-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det där går inte för förmånstagarna är högljudda, verbala och har goda kontakter.

Jag tror man kommer att satsa på att göra besparingar hos åldringar och generellt på funktionshindrade, men försöka undvika de som har anhöriga i medelklassen. Och så vattna ur alla samhällsfunktioner, så att de formellt finns kvar men har en mycket lägre kvalitet och åtkomst.

Det finns en grupp av förmånstagare som är ännu mer högljudda och det är de som fyller våra förorter och ägnar sin obegränsade fritid åt att klämma ut ungar som när det är deras tur kommer att göra likadant. Deras inkiomster törs man inte röra. Har man tagit fan i båten får man ro honom i land har man resonerat, men nu växer fan med groteska steg för varje dag och båten är på väg att kantra.
Citera
2019-10-17, 13:16
Medlem
Furillens avatar
Malcom Kyeyune och Markus Allard: "Sverige befinner sig i ett förrevolutionärt tillstånd"

Citat:
Landet har drabbats av en sorts cynism där vi lärt oss acceptera det absurda och dåliga som normalt, och helt enkelt kapitulerat inför faktum. Följden har blivit att landet har stagnerat. Det händer inget. Inte för att det inte behövs, utan det händer inget trots att det behövs. Alla vet att som det är just nu kommer det inte att kunna fortsätta för evigt, men inget gör något för att styra undan och försöka motverka det.

Citat:
Sverige ses som ”odödligt”. Politiker, media och folket (tillräckligt många i alla fall) tillsammans har skapat ett samförstånd kring att läget är som det är. Man hjälps åt att upprätthålla denna föreställning, detta önsketänkande, för det är för smärtsamt att se sanningen i vitögat. Man diskuterar hellre de små enskilda frågorna, för man är rädd för vad som händer när man tittar på hur illa det verkligen är. Ju längre förnekelse, desto värre blir det att till slut titta efter.

Citat:
Något kommer definitivt att hända; omställningar, krascher, omstöpningar. Men det vi kan vara säkra på är att inget vinns av att ta saker förgivet tills dess. Inget vinns på att stoppa huvudet i sanden och köra på ännu lite längre.

https://josefinutas.wordpress.com/20...FymBZMpH0FTGRU
Citera
2019-10-17, 13:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Det kanske mest vidriga i hela denna soppa är alla de fega människor som ser sina närstående, kanske till och med barn eller föräldrar, förnedras UTAN att ingripa. Jag kan lova att det är många. Och jag kan också lova att det är många som oförtröttligt driver kampen för de utsatta som drabbas av det som uppenbart störda makthavare skapar. Tro mig, det går INTE att driva det här så mycket längre. Det kommer att slå tillbaka. Hårt och skoningslöst.
Citera
2019-10-17, 13:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tro mig, det går INTE att driva det här så mycket längre. Det kommer att slå tillbaka. Hårt och skoningslöst.

Det tror jag också. Men jag är lika övertygad om att det blir målvakter och helt oskyldiga som hamnar i skottgluggen. Reaktioner kännetecknas inte av omdöme och urskiljning precis.
Citera
2019-10-17, 13:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det tror jag också. Men jag är lika övertygad om att det blir målvakter och helt oskyldiga som hamnar i skottgluggen. Reaktioner kännetecknas inte av omdöme och urskiljning precis.
Bra poäng. Det är DÄRFÖR medierna är så viktiga. Det är medierna som måste rikta fokus mot de skyldiga.
Citera
2019-10-17, 13:54
Medlem
Furillens avatar
DN: "Fyra av fem kommuner tvingas skära ner"

Citat:
Fyra av fem kommuner som svarat på DN:s enkät tvingas göra nedskärningar i verksamheten under nästa år. Det handlar bland annat om neddragningar på skolan, äldreomsorgen och socialtjänsten. Samtidigt kommer var tionde kommun att tvingas höja skatten, visar DN:s genomgång.

https://www.dn.se/nyheter/politik/fy...gas-skara-ner/
Citera
2019-10-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Bra poäng. Det är DÄRFÖR medierna är så viktiga. Det är medierna som måste rikta fokus mot de skyldiga.

Vi har SVT/SR som ägs av staten. SvD och Aftonbladet som ägs av Shipstedt. Resten äger i princip familjen Bonniers.

Alla använder samma manus. Slutsatsen är att det behövs nya ägare.
Citera
2019-10-17, 14:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vi har SVT/SR som ägs av staten. SvD och Aftonbladet som ägs av Shipstedt. Resten äger i princip familjen Bonniers.

Japp, det behövs nya ägare – folket, på riktigt. Det är hög tid för den ”fjärde statsmakten” – medborgarjournalistiken. Den ”tredje statsmakten” har avslöjat sig själv som förlegad, lat, bekväm, korrupt och allmänt oduglig:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tredje_statsmakten

Gäller ”bara” att hitta rätt format och plattform...
Citera
2019-10-17, 14:15
Medlem
Furillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Glöm inte bort TT som förser övriga branshen med nyheter. De ägs och kontrolleras av Schibsted och Bonniers vilka äger 33,4 procent var av bolaget:

https://sv.wikipedia.org/wiki/TT_Nyhetsbyrån
Citera
2019-10-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Glöm inte bort TT som förser övriga branshen med nyheter. De ägs och kontrolleras av Schibsted och Bonniers vilka äger 33,4 procent var av bolaget:

https://sv.wikipedia.org/wiki/TT_Nyhetsbyrån

Du har helt rätt. Det är nästan ännu värre att Bonniers är så dominerande i de bakomliggande strukturerna för svensk nyhetsförmedling. Det handlar inte bara om TT utan om vilka tidningar
som distribueras mm.

Även de stora annonssamarbetena kontrolleras av en etnisk kartellkonstruktion. Det är alltså i princip
nästan omöjligt att bygga upp en större konkurrerande nyhetsförmedlingsverksamhet.

Regeringar kommer och går. Bonniers består.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in