2019-10-17, 08:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Men de förutsättningar som skapade våra nuvarande normer finns inte längre kvar. De har försvunnit, men p.g.a. trögheten som finns i alla värderingssystem lever normerna fortfarande kvar. Välfärdsstaten fundament är borta - politikerna har insett det och beter sig därför som de gör. De sysslar med ett slags politisk insider-handel; de vet saker som medborgaren inte vet och drar nytta av det. På kort sikt är det logiskt för dem, men på lång sikt riskerar de att gå samma öde till mötes som de som bedriver insider-handel på börsen.
Det du säger är att välfärdsstaten faktiskt HAR kollapsat så totalt att inte ens fundamentet finns kvar. Jag förstår dock inte vad du menar med ”fundamentet”.

Jag anser inte att det är lika illa. Massinvandringen har visserligen skapat en enorm överlast på ett redan överbelastat och korrupt system. Men med en massiv repatriering och byte av folk i ledningen har systemet goda förutsättningar att fungera. Men för det behövs en vilja som inte tycks finnas hos svenskarna. Svenska folket låter passivt landet gå under – vissa hånar och mobbar till och med de som varnar för vad som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Orsaken är intressant eftersom att den har betydelse för hur man ska lösa problemet. Om orsaken till Sveriges förfall inte är att politikerna är psykiskt sjuka, då kommer förfallet att fortsätta även om man skulle testa varenda svensk hjärna och undanröja alla som inte är friska.
Vilken orsak som är intressant beror på vilket problem som ska lösas. Effekterna av makthavarnas lagtrots blir desamma oavsett orsaken till det. Frågan om det handlar om psykisk sjukdom eller något annat är däremot givetvis fundamental när det gäller frågan om VARFÖR välfärdsstaten kollapsar.

Här kan man bara spekulera och olika människor har olika åsikter. Min personliga åsikt är att det handlar om människor som är så gravt störda att de är fullständigt oförmögna att förstå, eller bry sig om, konsekvenserna av sitt agerande och oförmögna att förstå, eller bry sig om, sammanhang utanför en egen och enormt snäv tankevärld som är helt fokuserad på det egna jaget. Sådana människor kan per definition INTE fungera i vår nuvarande samhällsmodell som bygger på tillit– därför kollapsar systemet.

Dessa människor fungerar helt enkelt inte i en demokrati. Det innebär att dessa människor måste plockas bort om vi vill ha kvar demokratin.
Citera
2019-10-17, 09:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Du måste förstå att dina begär är skapta från din hjärna och dina hormoner. Att vara maktgalen, girig och bedräglig kommer från en Kluster B mutation/defekt i hjärnan.

Att känna att man vill hjälpa sin omgivning och bygga ett sunt samhälle kommer fr en sund neurologisk utveckling.
Det här är en förklaringsmodell som känns mycket mer trolig än alla de förklaringsmodeller som bygger på internationella sammansvärjningar av olika slag. Att psykopater kan passa bra som företagsledare i vissa sammanhang är dock ingen nyhet, så det ena utesluter inte det andra. Det är mer en fråga om orsak och verkan, tror jag.
Citera
2019-10-17, 09:24
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här är en förklaringsmodell som känns mycket mer trolig än alla de förklaringsmodeller som bygger på internationella sammansvärjningar av olika slag. Att psykopater kan passa bra som företagsledare i vissa sammanhang är dock ingen nyhet, så det ena utesluter inte det andra. Det är mer en fråga om orsak och verkan, tror jag.
Psykopater är inte bra företagsledare, det är en myt då deras främsta fokus är självprofitering och korruption. De kan inte bry sig om någon annan, varken personal, kunder, aktieägare eller samhället. Nytta för andra är bara temporärt i deras ögon.

Allt de gör driver oss mot ett bedrägligt och omoraliskt samhälle där de sitter vid makten.

En duktig sund människa är överlägsen dessa och är kapabel till att skapa omsorgsfull nytta för fler än sig själv.
Senast redigerad av Tjena_67 2019-10-17 kl. 09:26.
Citera
2019-10-17, 09:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Psykopater är inte bra företagsledare, det är en myt då deras främsta fokus är självprofitering och korruption. De kan inte bry sig om någon annan, varken personal, kunder, aktieägare eller samhället. Nytta för andra är bara temporärt i deras ögon.

Allt de gör driver oss mot ett bedrägligt och omoraliskt samhälle där de sitter vid makten.

En duktig sund människa är överlägsen dessa och är kapabel till att skapa omsorgsfull nytta för fler än sig själv.
Jo, jag vet. Det var därför jag skrev ”vissa sammanhang”. De kan vara hårda och skoningslösa och därför till viss nytta för att driva igenom affärer eller förändringar som normalt fungerande människor skulle ha svårt att klara. Men det är strängt taget OT i tråden.

På det stora hela är det förstås som du skriver. Vad jag egentligen ville säga (men misslyckades helt) är att det är en fundamental skillnad mellan offentliga sektorn och näringslivet.

Vad som händer i Sverige sedan början av 80-talet är att offentliga sektorn (genom NPM) försöker använda metoder som är anpassade för industrin och näringslivet. Men tankemönster och metoder som fungerar för industrin fungerar inte för kärnverksamheter som vård, skola, omsorg och så vidare. Därför fungerar inte systemen. Massinvandringen har sedan gjort allt mycket värre.

När offentliganställda ”direktörer” försöker leka ”tuffa företagsledare” förstörs verksamheterna.
Senast redigerad av Totius 2019-10-17 kl. 10:37. Anledning: Korr. stavning
Citera
2019-10-17, 10:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag är enig om att rotproblemet i Sveriges tragiska utveckling de senaste decennierna beror på inflytande av psykopater.

Däremot tror jag inte på screening som metod att hålla dem borta från inflytande. Istället tror jag på mekanismer i samhället som förhindrar att sådana brist-, förvirrings- och kaossituationer uppstår, som är den perfekta ekologiska miljön för psykopater.

Och redskapet för det är Karl Poppers recept för hur politik skall bedrivas: Enbart genom små steg, som inte är större än att konsekvenserna kan utvärderas, och när de visar sig ge oönskade konsekvenser, går att backa ifrån.

Vad man absolut skall undvika är stora ideologiska språng ut i det okända, stora förändringar som inte kan göras ogjorda och vars konsekvenser är omöjliga att överblicka på förhand. För att tokstollar av ideologiska/utopistiska skäl anser att sprången är "rätt".

Ett stort avgörande misstag var chockutförsäljningen av hyresrätter under 80- och 90-talen, som ledde till en större grupp vars privatekonomiska intressen (värdestegring) sammanföll med utopisternas (liberaler och vänstersvärmare) fantasier om en gränslös värld.

På 90-talet fanns ytterligare sådana liberalutopistiska språng ut i det okända.

Det gav knuffen åt den utveckling vi haft, och som nu har gett precis den brist-, förvirrings- och kaosmiljö som psykopater trivs bäst i.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-10-17 kl. 10:30.
Citera
2019-10-17, 10:28
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Uttalandet kommer alltså vid 07:00 in i videon som är på sidan för den som vill se
Lägg noga märke till att hon säger: -en situation som kommer att hålla i sig åtminstone fram till mitten av trettiotalet.

När det kommer från denna källa så finns det ingen anledning att betvivla sanningshalten i uttalandet.

Konkret så betyder det att det inte finns någon ljusning att vänta inom de närmaste 15 åren, och säkerligen längre än så!
Citera
2019-10-17, 10:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag är enig om att rotproblemet i Sveriges tragiska utveckling de senaste decennierna beror på inflytande av psykopater.

Däremot tror jag inte på screening som metod att hålla dem borta från inflytande. Istället tror jag på mekanismer i samhället som förhindrar att sådana brist-, förvirrings- och kaossituationer uppstår, som är den perfekta ekologiska miljön för psykopater.

Och redskapet för det är Karl Poppers recept för hur politik skall bedrivas: Enbart genom små steg, som inte är större än att konsekvenserna kan utvärderas, och när de visar sig ge oönskade konsekvenser, går att backa ifrån.

Vad man absolut skall undvika är stora ideologiska språng ut i det okända, stora förändringar som inte kan göras ogjorda och vars konsekvenser är omöjliga att överblicka på förhand. För att tokstollar av ideologiska/utopistiska skäl anser att sprången är "rätt".

Ett stort avgörande misstag var chockutförsäljningen av hyresrätter under 80- och 90-talen, som ledde till en större grupp vars privatekonomiska intressen (värdestegring) sammanföll med utopisternas (liberaler och vänstersvärmare) fantasier om en gränslös värld.

På 90-talet fanns ytterligare sådana liberalutopistiska språng ut i det okända.

Det gav knuffen åt den utveckling vi haft, och som nu har gett precis den brist-, förvirrings- och kaosmiljö som psykopater trivs bäst i.
Precis. Och här kommer också det naturliga urvalet in i bilden. Den galna politiken har skapat fullständigt omöjliga förutsättningar för de offentliga verksamheterna. Inga normalt fungerande människor vill ha, eller står ut med, ett högre chefsjobb i sådana verksamheter. Därför ansamlas de som trivs i dessa miljöer i ledningen för statsapparaten. Detsamma gäller i allt väsentligt för de traditionella medierna. Det är Sverige i ett nötskal sedan länge.
Citera
2019-10-17, 11:56
Medlem
Håller i sig till mitten av 30-talet. Vad är det för något magiskt dom tror ska hända 2035 som reder upp situationen? Eller är det då det slutliga Harmageddon infaller?
Jag tror inte att dom sitter och förutspår sexton års konstant lågkonjunktur, vad dom säger är att kommunernas ekonomi kommer att vara lika jävlig oavsett konjunktur.
Citera
2019-10-17, 12:13
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Håller i sig till mitten av 30-talet. Vad är det för något magiskt dom tror ska hända 2035 som reder upp situationen? Eller är det då det slutliga Harmageddon infaller?
Jag tror inte att dom sitter och förutspår sexton års konstant lågkonjunktur, vad dom säger är att kommunernas ekonomi kommer att vara lika jävlig oavsett konjunktur.
Din analys av deras utspel delar jag till fullo. Att SKL killgissar att lågkonjunkturen kommer vända just då ser jag snarare som ett tecken på att de offentliga institutionernas ekonomi är under isen under all överskådlig framtid.

Det är dock tacksamt att hävda att det är lågkonjunkturen som kommer vara den primära boven i dramat och inte de aktiva val det offentliga gjort under lång tid som försatt dem i den här prekära situationen.
Citera
2019-10-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Lägg noga märke till att hon säger: -en situation som kommer att hålla i sig åtminstone fram till mitten av trettiotalet.

När det kommer från denna källa så finns det ingen anledning att betvivla sanningshalten i uttalandet.

Konkret så betyder det att det inte finns någon ljusning att vänta inom de närmaste 15 åren, och säkerligen längre än så!

MINST fram till 2035 alltså

Grattis Sverige!

Den här tråden lever vidare - MINST SAGT
Citera
2019-10-17, 12:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

And all the roads jam up with credit
And there's nothing you can do

It's all just bits of paper flying away from you
Oh look out world, take a good look
What comes down here
You must learn this lesson fast and learn it well
This ain't no upwardly mobile freeway
Oh no, this is the road
Said this is the road
This is the road to hell
(Chris Rea)

Inte många vägar man kan välja när man är fullskiten med skulder. Till slut återstår bara vägen till helvetet.
Citera
2019-10-17, 12:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Precis. Och här kommer också det naturliga urvalet in i bilden. Den galna politiken har skapat fullständigt omöjliga förutsättningar för de offentliga verksamheterna. Inga normalt fungerande människor vill ha, eller står ut med, ett högre chefsjobb i sådana verksamheter. Därför ansamlas de som trivs i dessa miljöer i ledningen för statsapparaten. Detsamma gäller i allt väsentligt för de traditionella medierna. Det är Sverige i ett nötskal sedan länge.

Så är det. De som förstår lämnar, de som inte förstår bränns ut och försvinner den vägen. Kvar blir de skamlösa, som inte kan bli utbrända caus' they don't give a fuck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in