Citat:
Det du säger är att välfärdsstaten faktiskt HAR kollapsat så totalt att inte ens fundamentet finns kvar. Jag förstår dock inte vad du menar med ”fundamentet”.Men de förutsättningar som skapade våra nuvarande normer finns inte längre kvar. De har försvunnit, men p.g.a. trögheten som finns i alla värderingssystem lever normerna fortfarande kvar. Välfärdsstaten fundament är borta - politikerna har insett det och beter sig därför som de gör. De sysslar med ett slags politisk insider-handel; de vet saker som medborgaren inte vet och drar nytta av det. På kort sikt är det logiskt för dem, men på lång sikt riskerar de att gå samma öde till mötes som de som bedriver insider-handel på börsen.
Jag anser inte att det är lika illa. Massinvandringen har visserligen skapat en enorm överlast på ett redan överbelastat och korrupt system. Men med en massiv repatriering och byte av folk i ledningen har systemet goda förutsättningar att fungera. Men för det behövs en vilja som inte tycks finnas hos svenskarna. Svenska folket låter passivt landet gå under – vissa hånar och mobbar till och med de som varnar för vad som händer.
Citat:
Vilken orsak som är intressant beror på vilket problem som ska lösas. Effekterna av makthavarnas lagtrots blir desamma oavsett orsaken till det. Frågan om det handlar om psykisk sjukdom eller något annat är däremot givetvis fundamental när det gäller frågan om VARFÖR välfärdsstaten kollapsar.Orsaken är intressant eftersom att den har betydelse för hur man ska lösa problemet. Om orsaken till Sveriges förfall inte är att politikerna är psykiskt sjuka, då kommer förfallet att fortsätta även om man skulle testa varenda svensk hjärna och undanröja alla som inte är friska.
Här kan man bara spekulera och olika människor har olika åsikter. Min personliga åsikt är att det handlar om människor som är så gravt störda att de är fullständigt oförmögna att förstå, eller bry sig om, konsekvenserna av sitt agerande och oförmögna att förstå, eller bry sig om, sammanhang utanför en egen och enormt snäv tankevärld som är helt fokuserad på det egna jaget. Sådana människor kan per definition INTE fungera i vår nuvarande samhällsmodell som bygger på tillit– därför kollapsar systemet.
Dessa människor fungerar helt enkelt inte i en demokrati. Det innebär att dessa människor måste plockas bort om vi vill ha kvar demokratin.