2015-10-15, 21:21
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Klokt inlägg. Alarmismen just nu är överdriven, särskilt bland SD:are. Sverige går inte under om det kommer ett par tusen flyktingar i veckan.

Däremot kan en alltför stor mängd svårintegrerade personer bli en mycket tung börda i framtiden, särskilt om vi skulle drabbas av en recession eller depression på grund av yttre eller inre ekonomiska problem. Det vi kan förvänta oss i en sådan situation är just en gradvis försämring av välfärden.

Av den anledningen bör invandringen anpassas efter hur många vi långsiktigt klarar av att integrera, inte efter hur många vi akut klarar av att ta emot. Hur många det är, är svårt att veta. Sannolikt färre än dagens volymer, dock.

Du är helt ute och cyklar. Vad är "svårintegrerad"? Är väl inte din stil att låna floskelspråk från politiker? När pratar man någonsin om "integrerbar" eller t.o.m. "lättintegrerad"?

Låt mig citera Tobbes medieblogg:

Citat:
Importerar man Mellanöstern så får man Mellanöstern

De eländiga förorter, stadsdelar, ja t.o.m. vissa kommuner och i framtiden regioner och kluster av kommuner, som är befriade från all möjlighet till reproduktion av svensk kultur - de är förlorade. De kommer aldrig mer att bli svenska. Och deras eländiga tillstånd, antal och storlek, är resultatet av en betydligt lägre invandringstakt, till ett Sverige utan grotesk brist på bostäder, lärare, sjukvårdspersonal, m.m.

Och för h-e, det är inte flyktingar som kommer. Det är människor på jakt efter en bättre ekonomisk vardag, där det är meningen att du och jag skall betala uppehälle. Hur många är kriminella? Hur många är araber med en annan identitet i ett annat europeiskt land?

Det kommer inte heller ett par tusen i veckan. Det kommer fler än tusen per dygn. Ett Solna kommun per 75 dagar. Som ska ha vårdcentraler, bostäder, daghem, skola, bostäder, fjärrvärme, vaccinationer, kläder, basmatiris, kollektivtrafik, ... Så länge inte gränskontroller upprätas kommer flödet fortsätta.

Detta i ett land som skamligt misslyckats med att utbilda sina egna unga medborgare och än mindre producera bostäder åt dem. Jo, det vi nu ser är början på en sotdöd, med förstörda offentliga finanser, social oro, etniska konflikter och på sikt inbördeskrig.
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2015-10-15 kl. 21:23.
Citera
2015-10-15, 21:21
Medlem
Bouchets avatar
Malmö har stoppat alla samhällssatsningar. Pengarna är slut. Om flyktingströmmen fortsätter kommer det inte finnas tak över huvudet för asylsökanden i början av december.

Om Malmöfestivalen ifallit nu hade den syällts in pga massinvandringen.

Kan inte uppge källan då det är känsligt. Från person med stor insyn i Malmö stads finanser.
Citera
2015-10-15, 21:23
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om ett halvår är det vår. Då kan mycket väl migrationsströmmarna öka, fler tältförläggningar byggas och kriminaliteten bli helt ohanterlig. Risken finns för lokala sammanstötningar mellan invandrare och svenskar, polisiär handlingsförlamning och politisk ansvarsflykt. Lokala våldsaktioner kan inte uteslutas, som kan leda till verkligt dramatiska utvecklingar som vi inte kan sia om idag. Sjukvården kanske måste stänga nattetid och särskilt fredag-/lördagnätter. Skolundervisningen i praktisk mening upphöra fläckvis över landet osv.

Japp!
Precis detta scenario kommer vi få se mkt av nästa sommar (senast..), det kommer bli kravaller mellan invandrargrupper, även mellan dessa o svenska grupper, terrorbombningar skjutningar mm, en enorm explosion av våldtäkter borde oxå vara att vänta. media kommer basunera ut snyftisar om hur en del öppnar sina hem o rena himmelriket kom till dessa, medan verkligheten är precis tvärtom!
jag gissar på att det blir en sk terrorbomb i julruschen i år, eller nåt vansinnesdåd på själva julafton.. naturligtvis kommer kommunerna bilda fackeltåg o fika mot rasismen osv, men jag tror oxå att droppen har redan svämmat över bägaren, ju mer dessa demonstrerar ju mer utsatta tror jag att kärleksknarkarna i dessa fackeltåg blir!
inte alls så omöjligt att skumma folk börjar lägga ut sprängladdningar o liknande för att visa antirasist/hen/pride/vänster/miljömuppsregnbågs folk!
-med tanke på hur samhället utvecklar sig är det inte ens säkert att det ens ligger nåt politiskt bakom terrordåd i framtiden, uttråkade folk som vet att vad man än gör så finns det ändå ingen polis, och OM polisen skulle komma, kan man bara neka o kräva tolk eller helt enkelt om man ändå inte är registrerad i landet, bara ligga lågt ett tag..?
möjliga framtidsscener?
Citera
2015-10-15, 21:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Kan du inte vara hygglig och i likhet med QARevenge precisera, vilka kriterier som enl. dig måste vara uppfyllda, för att du ska säga att samhället (eller "systemet") har kollapsat.

Anarki. Att grundläggande samhällsfunktioner upphör att fungera.

Detta är mycket ovanligare är folk tror. Det hände inte under de stora depressionen. Inte heller vid statsbankrutten i Argentina. Det som hände var att folk hela tiden blev fattigare och allt gradvis blev sämre.

Det är det som är den egentliga risken: vad som händer med samhället på lång sikt. Inte hur många flyktingar vi klarar av att inkvartera innan tälten tar slut.
Citera
2015-10-15, 21:26
Medlem
YP4XQs avatar
7 000 nya socfall per vecka som alla är lovade full försörjning, boende och arbete. Till en kostnad i väntan på arbete, som förr var uträknad till i snitt 7 år som idag är kanske 10 år eller mer, på säg lågt räknat 1000 kr per dag. Jag räknar kanske dåligt men hur är detta en icke negativ affär? Jag kan tänka mig att det till och med är en så förbannat jävla dålig affär så det kan leda till en både ekonomisk och social kollaps. För att inte tala om säkerheten. Nejfan alla jävla plan kommer bli påverkade.
Citera
2015-10-15, 21:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Okej, alla som säger att vi kan ta emot betydligt fler flyktingar är också skyldiga att förklara varför vi kan det. Det är som om jag skulle säga: Vi skulle kunna bygga betydligt fler bostäder. Gärna en miljon bostäder till. Skulle jag undkomma att bli ifrågasatt då?

En saklig debatt om invandringen och vilka volymer som är rimliga har vi länge behövt i det här landet. Helt enig med dig på den punkten.
Citera
2015-10-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det du skriver just nu skulle kunna vara sant, om vi hade sett en tillfällig topp p.g.a. kriget i Syrien. Men det gör vi inte. En tredjedel kommer från Syrien, resten kommer från Afrika, Albanien och en lång rad länder där människor flyr för att få en bättre ekonomisk standard. Det är en mänsklig reaktion. Om jag hade bott i Albanien så hade jag förmodligen gjort allt för att komma till västvärlden. Kanske till och med satt mig i en livsfarlig flotte till Lesbos, kastat mitt pass, sagt att jag kommer från Syrien.

Jimmie Åkesson menar att EU:s yttre gräns har kollapsat. Fredrik Reinfeldt talar om en ny "folkvandring" i vår tid. Om man teoretiskt tänker sig tiotusen flyktingar i veckan i ett enda år så pratar vi om nivåer om 520 000 flyktingar på tolv månader. Men det blir ett teoretiskt resonemang, därför att innan dess kommer förhoppningsvis regeringen att ha tvärvänt 180 grader.
Eller också sluter dom avtal med andra länder och låtsas fortsätta föra den nuvarande politiken. Hur det än blir så kommer något att förändras.

Till viss del är det en tillfällig topp. Regeringen och EU kommer att tvingas ta till åtgärder för att få ner volymerna till hanterbar nivå, även om det kan ta någon månad eller två. Arbetet pågår redan i det tysta, var så säker.

Problemet är dock, som regulus säger ovan, inte det kortsiktiga mottagandet utan den långsiktiga integrationen. Och långsiktiga problem är ofta svårare att hantera än kortsiktiga, man bör inte ha en övertro på politikens makt i en sådan här situation. Tar man in hundratusen människor från tredje världen så kommer det att ta minst en generation att integrera dem, förmodligen mer. Det får stora konsekvenser.

Kollaps är det bara frågan om för dem som har en dröm om ett Sverige som en etniskt homogen välfärdsstat. Den båten seglar definitivt nu.

Till sist ska rätt vara rätt. De flesta kommer idag från Syrien, Afghanistan (eller Iran, sägs det), samt Irak. Endast en mindre andel (men ett stort antal, historiskt sett) kommer från Afrika och Albanien.
Citera
2015-10-15, 21:29
Medlem
tronpretendents avatar
Det är intressant att fråga sig följande: Om tältläger hade byggts för fattiga, biståndet skurits ner, gymnastikundervisning lagts ner på grund av platsbrist, polis inte kunnat utföra sitt jobb, skolklasserna blivit överfyllda, och sjukvården inte kunnat hantera mängden patienter, och allt detta berott på skattesänkningar signerade alliansen, hade inte vänstern då skrikit sig hesa om systemkollaps?
Citera
2015-10-15, 21:29
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Malmö har stoppat alla samhällssatsningar. Pengarna är slut. Om flyktingströmmen fortsätter kommer det inte finnas tak över huvudet för asylsökanden i början av december.

Om Malmöfestivalen ifallit nu hade den syällts in pga massinvandringen.

Kan inte uppge källan då det är känsligt. Från person med stor insyn i Malmö stads finanser.

Vad avses med "samhällssatsningar"? Jag kan tänka mig, att det är en "samhällssatsning" att t.ex. bygga en ny skola el. dyl. - men hur är det med *underhåll* av skolor, busskydd osv. Är det också inställt?
Citera
2015-10-15, 21:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Du är helt ute och cyklar. Vad är "svårintegrerad"? Är väl inte din stil att låna floskelspråk från politiker? När pratar man någonsin om "integrerbar" eller t.o.m. "lättintegrerad"?

Jag skulle påstå att både norrmän och finnar är lättintegrerade, för att ta exempel från två av våra största invandrargrupper.
Citera
2015-10-15, 21:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Detta är mycket ovanligare är folk tror. Det hände inte under de stora depressionen. Inte heller vid statsbankrutten i Argentina. Det som hände var att folk hela tiden blev fattigare och allt gradvis blev sämre.

Det är det som är den egentliga risken: vad som händer med samhället på lång sikt. Inte hur många flyktingar vi klarar av att inkvartera innan tälten tar slut.
Men det som görs nu i Sverige har heller aldrig gjorts tidigare; att bedriva en så stor invandring under så kort tid till en högt utvecklad välfärdsstat. Så egentligen vet ingen var det kommer att sluta. Det enda vi kan gå på är hur det har gått hittills (med betydligt lägre invandringssiffror) och då ser ju prognosen inte särskilt god ut...
Citera
2015-10-15, 21:36
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:

Grundläggande samhällsfunktioner har redan börjat upphöra fungera. En stor del av Norrlands inland lever helt utan polis och räddningstjänst. Men det är en svensk landsbygd med en relativ välordning grundfäst i en svensk folklig gemenskap. Därför fungerar det.

Jämför nu med Husby eller Rinkeby. Där har också grundläggande samhällsfunktioner upphört fungera. Invandringstakten idag är ett Rinkeby var 15:e dag. Utan hänsyn till framtida anhöriginvandring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in