2015-10-16, 11:48
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Det är i mina ögon en sak att, medveten om kostnader och uppoffringar, stödja rådande migrationspolitik. Den ståndpunkten är fullt acceptabel och faktiskt hederlig, om man uppriktigt anser att vi är först och främst "världsmedborgare".

Men att blint förneka vilken påfrestning detta är på samhället och hur illa det hanteras av makthavare är närmast sjukligt.

I dagsläget kan en person från Afghanistan åka tåg rakt in i vårt land, påstå att han är på flykt från Syrien och få tillstånd att stanna i Sverige resten av livet. Faktum är att han behöver inte ens få detta tillstånd, han kan stanna ändå.
Om denne person sedan misshandlar en medborgare i någon av våra förorter, är risken betydande att han aldrig grips, än mindre åtalas och vidare att brottsoffret tvingas ta taxi till sjukhuset för att ambulansen inte kan åka till honom.

Jag kan inte begripa hur människor som vuxit upp i ett av världens rikaste länder, är så förbluffande naiva och obildade att de inte begriper vad som sker framför deras ögon.

Politiker har pratat om integrationsproblem sedan 10 år tillbaka - nu anländer det människor i mångdubbelt högre takt, men på något vis ska allt bara "lösa sig" för att vi spottar i nävarna och är positiva...
Det finns inget problem som löses av god vilja allena. Svensken tycks ha inprogrammerat i sig att "någon löser det", utan att kunna definiera vem "någon" är. Offentliga myndigheter har ingen som helst förmåga att sysselsätta hundratusentals människor årligen, det är inte deras uppgift. Och näringslivet är ingen välgörenhetsarena där företag frivilligt offrar eget kapital för Sveriges skull.

Jag skulle vilja höra en vision från någon som stödjer denna galenskap, om hur de föreställer sig att detta "löser sig". Är de villiga att sänka sina egna löner för sakens skull? Är de villiga att betala mer och mer för vård, trygghet och utbildning i framtiden, för sakens skull? Är de villiga att låta sina egna barn ta ett steg åt sidan, hindra dem att förverkliga sig själva som deras föräldrar gjorde, för sakens skull?
Eller ser de helt enkelt fram emot en mer nyliberal, individualistisk framtid där var man bara ser efter sig själv?

Systemkollapsen är inte att våra städer brinner och människor dör i rännstenen - det är att det Sverige de allra flesta lärt känna är en ekonomisk omöjlighet om saker och ting fortsätter.
Och ingen, absolut ingen, tar ansvar för detta. Redan nu pratas det febrilt i riksdagen om att sänka löner för att sätta invandrare i arbete - det är precis vad nyliberaler önskat hela tiden. Den fåraktiga vänstern står gladeligen och klappar på, i tron om att de kommer gå till historien som världsförbättrare.
Citera
2015-10-16, 12:14
Medlem
goran744s avatar
Om en vanlig normal människa nu då inte förstår vad kollapsen innebär så skall jag förklara hur en del av kollapsen just nu ser ut.För min del nu då.
Du bjuder in ca 30 personer i ditt hushåll.
Du jobbar och försörjer dem med din lön.
De vill ha allt av dig.
Dina pengar och lön tar slut samma dag.
Du säger till ditt barn som lider.
Det är lugnt. Om fem år kommer de att betala tillbaka det.Jag är "snäll", måste visa empati.
Ja men jag då, säger barnet?

Usch vad du är bortskämd din elaka rasist.
Hur kan du vara så hemsk ungjävel.

Barnet slutar prata med dig. Kriget har börjat och kollapsen är ett faktum.
Så ser det ut i familjen Sverige idag.
Du gör ditt barn till ett respektlöst monster.
Regeringen håller just nu på att göra befolkningen respektlösa.
När respekten försvinner är kollapsen ett faktum som säger att systemet ej fungerar.
Citera
2015-10-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Om denne person sedan misshandlar en medborgare i någon av våra förorter, är risken betydande att han aldrig grips, än mindre åtalas och vidare att brottsoffret tvingas ta taxi till sjukhuset för att ambulansen inte kan åka till honom.

Just den där situationen som du nämner gäller bara i no-go zonerna, dvs det är inget som drabbar svenskarna om man bara ser till att flytta bort från no-go zonerna.
Citera
2015-10-16, 12:42
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Just den där situationen som du nämner gäller bara i no-go zonerna, dvs det är inget som drabbar svenskarna om man bara ser till att flytta bort från no-go zonerna.
Oavsett vad du kallar det är det svenskt territorium, där svensk lag förväntas råda och upprätthållas. Gör den inte det, är det bara Sverige på pappret, men i realiteten ett separat samhälle med egna lagar.

Jag förstår att många idag, uppvuxna på amerikansk underhållning, tror att det är självklart att det finns ghetton utanför varje storstad. Men det är inte någon naturlag, utan ett direkt resultat av samhällets förhållning gentemot social splittring. 1990-talets Rinkeby eller Alby i all ära, men Sverige har aldrig haft ghetton av de kaliber länder som USA har, just för att vi haft som mål att inte låta det ske.

Idag finns inte den målsättningen - och kombinerat med en halv miljon extra människor årligen - kommer ghetton därför både uppstå och växa.
Frågan var vad systemkollapsen innebär, detta är ett konkret svar på det. Det sorgliga är att det verkar krävas fullskaligt inbördeskrig för att svensken ens ska höja på ögonbrynen. Koka en groda...
Senast redigerad av MonkeysOnParole 2015-10-16 kl. 12:46.
Citera
2015-10-16, 12:48
Medlem
lakritcs avatar
Polisen har ju inte längre någon kontroll över gränserna. Vem som helst kan komma in. Mycket bekymmersamt att det är så öppet för terrorister inte minst.

http://images-7.svd-cdn.se/images/da...&fit=crop&q=60
Citera
2015-10-16, 12:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag är beredd att fightas. Om jag så måste bli en underjorden fighter.
Landet, historian och mina barns framtid är värd att dö för.
Vill sluta jobba och betala skatt eftersom jag inte gått med på detta Men då kommer jag att svälta, bli uteliggare och förstör mina barns framtid.
Jag vet inte vad vi skall göra? Det måste vara fler och många som stegar mot stadshuset.
Känns som kollapsen är här och nu och ej går att förhindra.
Känns förbannat frustrerande att behöva kämpa mot regeringen som skulle fightas för mitt bästa egentligen.
Börjar känna ett hat och respektlöshet mot de styrande.
Känns åt helvetet.
Kan jag som är kvinna och aldrig varit så här hatiska inställd så borde regeringen lyssna.
Jag förstår att det just nu förmodligen föds en massa breiviks.
Farligt och landet är i ett kritiskt läge.

Du och alla vi andra kan mycket väl bli tvungna att slåss en dag. Problemet är att vi är lätta offer för kriminella m fl just eftersom vi inte har någon som försörjer oss, utan måste arbeta för brödfödan och då blir splittrade och inte kraftsamlade. Det är detta som staten skall skydda oss mot, men som staten har kollapsat så finns inte detta skydd längre.

Det är verkligen mycket farligt för både land och folk.
Citera
2015-10-16, 13:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du och alla vi andra kan mycket väl bli tvungna att slåss en dag. Problemet är att vi är lätta offer för kriminella m fl just eftersom vi inte har någon som försörjer oss, utan måste arbeta för brödfödan och då blir splittrade och inte kraftsamlade. Det är detta som staten skall skydda oss mot, men som staten har kollapsat så finns inte detta skydd längre.

Ärligt talat så hör jag varenda dag en Svensk säga detta: Jag tänker skaffa vapen illegalt. Vill inte regeringen skydda min familj så måste jag.
Vanliga, fina och ordentliga Svenska män som känner frustration och rädsla.
Otäckt!
Regeringen sitter sedan endast och ylar om
Vi måste ha empati, vi måste visa medlidande.
Medan Sverige gråter. Den Svenska kulturen håller på att skändas, hånas.
Min kultur är jag och så sitter de jag röstat på och nedvärderar min existens till intet.
Så jävla förbannad, ledsen och förtvivlad.
Regeringen kollapsar landet. Inte jag. Inte du.
Citera
2015-10-16, 13:20
Medlem
Löfven har ju hela tiden kört mantrat att övriga länder måste ta sitt ansvar, vilket de inte verkar ha brytt sig om att lyssna på, så det fortsätter pumpa in flyktingar. Undra hur det ska sluta när Europa inte lyssnar på Löfven.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/16...ig-mot-lofven/
Citera
2015-10-16, 13:41
Avstängd
sherms avatar
Citat:

Lägg till detta att dagens svenskar i generationer har skedmatats med pacifistiska budskap. Vänd andra kinden till och våld löser inga problem är exempel på sådana som kan ha tjänat oss väl i tider då nationen var homogen och våldsanvändning i samhället historiskt låg. Idag är situationen en helt annan och vi står extremt illa rustade för att möta dagens verklighet. Vad vi behöver idag är ett nytt sätt att tänka och agera som väcker den folkliga vreden till liv. Detta måste självfallet gjutas in i kommande generationer. Vi har vår historia att dra lärdom ur och en gammal tradition där våra förfäder uppfostrade sina barn till krigare vid samma ålder vi nu sätter ungarna i skola/förskola. Redan vid 12-års ålder räknade man med att de skulle kunna strida som en vuxen.
Citera
2015-10-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det finns redan Isis anhängare här som Säpo vet om.
De får dessutom vara kvar med din medkänsla som betalning.
Det finns även isis motståndare som flytt från dem här i landet.
Hur tror du de känner i medkänslans namn.
Tror du att de isisanhängare som kommer hit blir snälla?
Tror inte du att massor av isisanhängare från just Syrien också är på landsflykt till Sverige just nu och I Sverige?
Ser du med bomullsglasögon och nja det är väl inte så farligt, vi har ju Säpo och FRA.
Hur tänker du "inte" om det hela?

Jag tycker det är fullständigt idiotiskt att de får vara här och gå runt fritt. Du har också rätt i att risken för att det kommer ske relativt allvarliga "incidenter" har ökat radikalt. Men nu var frågan samhällskollaps och det är att ta situationen alldeles för långt. De flesta kommer inte ens märka sin vardag förändras på lite sikt annat än nyhetsrapportering. Utanförskapsområden kommer växa som aldrig förr.

Edit: "inte" antar att du pratar om resurser här? Det kostar mycket, det är sant. Men med det sagt kan täckas upp relativt enkelt om det hade funnits infrastruktur. Sverige har en låg statsskuld och en stark ekonomi. Det är inte direkt så att vi skulle få svårt att låna pengar. För att tydliggöra så menar jag med infrastruktur alla faktorer som inte ändras märkbart på några år.
Senast redigerad av Baradino 2015-10-16 kl. 14:11.
Citera
2015-10-16, 14:11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Jag tycker det är fullständigt idiotiskt att de får vara här och gå runt fritt. Du har också rätt i att risken för att det kommer ske relativt allvarliga "incidenter" har ökat radikalt. Men nu var frågan samhällskollaps och det är att ta situationen alldeles för långt. De flesta kommer inte ens märka sin vardag förändras på lite sikt annat än nyhetsrapportering. Utanförskapsområden kommer växa som aldrig förr.
Nej jag tycker inte att det är att ta situationen för långt.
Jag tycker att man bör göra riskanalyser och då även eliminera tänkbara faror och Innan samhället kollapsar.
Just nu vet vi faran. Vi behåller faran och tillsammans med dem som stuckit från detta.
De i sin tur lider av post.. Stress som i sin tur utlöser samhällskollaps och inbyggd rädsla som utlöser skyddsmeknismen.
Döda eller dödas.
Jag är van med riskanalyser och tänker så i det här fallet också.
Man måste ta med allt i kollapsen.
Från familj, skola, kommun, människan framför allt och slutligen regeringen som just nu ej har riskanalyser framför sig, utan ett vansinnigt låtsashjärta
Citera
2015-10-16, 14:21
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Och varför göra kollaps synonymt med Mad Max? Det är riktigt obehagligt långt innan ett sådant stadium eventuellt nås.

Citat:
Ursprungligen postat av Klorex
Det där vore en kollaps i typ Sierra Leone eller något liknande våldsamt U-land. I Sverige innebär en kollaps att myndigheter och kommuner inte längre kan erbjuda medborgarna den service vi betalar skatt för.

Citat:
Vi kommer inte att klara oss. Inte på det sättet att vi kan få tillbaka det vi hade tidigare. Sverige som vi kände det är över.

Precis, situationen är inte svart (total kollaps) eller vit (himmelriket).

För att sätta lite perspektiv på det hela så kommer vi som är lite äldre ihåg hur USA på 80-talet sågs som ett skräckexempel på ett samhälle med mycket våld och dålig välfärd. Sverige ansågs då vara rena himmelriket i jämförelse med USA.

Hur står sig Malmö av idag mot USA? Det känns inte lika roligt längre att jämföra sig med jänkarna.

Hur kommer det att se ut om 20-30 år i Sverige om invandringen fortsätter i samma takt som under de senaste tre åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in