2015-10-15, 21:37
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skulle påstå att både norrmän och finnar är lättintegrerade, för att ta exempel från två av våra största invandrargrupper.

Nu var du smart, va?
Citera
2015-10-15, 21:38
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad avses med "samhällssatsningar"? Jag kan tänka mig, att det är en "samhällssatsning" att t.ex. bygga en ny skola el. dyl. - men hur är det med *underhåll* av skolor, busskydd osv. Är det också inställt?

Allt är inställt som inte är av akut natur. Alla vägarbeten som brukar påbörjas lite överallt i november/december kommer mest sannolikt utebli i år.
Citera
2015-10-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Usch! Jag måste få vara ot nu i kollapstråden.
Jag känner mig rädd,ledsen,övergiven och kränkt av regeringen.
Vet inte vad jag skall göra i ett land där de styrade som skall ha en trygg hand över landet, kliar sig i arslet med den i stället och suger på fingrarna.
Jag har inte kollapsat ännu men känner mig totalt respektlös mot de som just nu mördar landet, Våldtar det, spottar på det.
Håller på att förinta mitt land.
Kommer att förakta dessa styrande för all framtid, om det nu blir någon sådan.
Orkar inte diskutera denna systemkollaps mer idag.

Håller med!
Jag vill åka till SvT och skrika i deras ansikten på de som jobbar där "förrädare"!!!! FÖRRÄDARE!!!!

Tänker de politiker och mediefolk inte på hur de kommer bli ihågkomna??!!

Inte bara dem utan även Deras barn kommer få leva med en förrädare stämpel resten av sina liv.
Senast redigerad av kneedrag 2015-10-15 kl. 21:50.
Citera
2015-10-15, 21:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag skulle påstå att både norrmän och finnar är lättintegrerade, för att ta exempel från två av våra största invandrargrupper.

Jag gav ett rakt svar på en rak fråga. Men om du i själva verket menade något annat får du gärna förtydliga dig.
Citera
2015-10-15, 21:43
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:

Även om det är lite svårt för dig att begripa, så kommer det varken 2000 finnar, eller 2000 norrmän över gränsen varenda dag heller för den delen.

Även om det gjort det, hade dessa antagligen varit lättare att få fungerande i svenska samhället än hjorder av afrikaner eller mellanöstern folk.
Nu kan vi släppa det argumentet/känslan.
Citera
2015-10-15, 21:44
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Till viss del är det en tillfällig topp. Regeringen och EU kommer att tvingas ta till åtgärder för att få ner volymerna till hanterbar nivå, även om det kan ta någon månad eller två. Arbetet pågår redan i det tysta, var så säker.

Problemet är dock, som regulus säger ovan, inte det kortsiktiga mottagandet utan den långsiktiga integrationen. Och långsiktiga problem är ofta svårare att hantera än kortsiktiga, man bör inte ha en övertro på politikens makt i en sådan här situation. Tar man in hundratusen människor från tredje världen så kommer det att ta minst en generation att integrera dem, förmodligen mer. Det får stora konsekvenser.

Kollaps är det bara frågan om för dem som har en dröm om ett Sverige som en etniskt homogen välfärdsstat. Den båten seglar definitivt nu.

Till sist ska rätt vara rätt. De flesta kommer idag från Syrien, Afghanistan (eller Iran, sägs det), samt Irak. Endast en mindre andel (men ett stort antal, historiskt sett) kommer från Afrika och Albanien.

Menar du att en etniskt heterogen välfärdsstat inte kan kollapsa? Homogent eller inte, det finns vissa saker jag förväntar mig som infödd svensk. Jag förväntar mig att ambulansen kommer om jag ringer. Jag förväntar mig att akutmottagningen är öppen. Jag förväntar mig att vägarna inte är farliga att köra på, att det finns rent vatten i kranen. Och jag skulle bli väldigt besviken om basala funktioner av den typen slutade att fungera. Det skulle jag uppleva som en välfärdskollaps.
Citera
2015-10-15, 21:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Kan du inte vara hygglig och i likhet med QARevenge precisera, vilka kriterier som enl. dig måste vara uppfyllda, för att du ska säga att samhället (eller "systemet") har kollapsat.
Anarki. Att grundläggande samhällsfunktioner upphör att fungera.

Detta är mycket ovanligare är folk tror. Det hände inte under de stora depressionen. Inte heller vid statsbankrutten i Argentina. Det som hände var att folk hela tiden blev fattigare och allt gradvis blev sämre.

Det är det som är den egentliga risken: vad som händer med samhället på lång sikt. Inte hur många flyktingar vi klarar av att inkvartera innan tälten tar slut.

Precisera gärna kriterierna för att "grundläggande samhällsfunktioner" enl. dig har upphört att fungera. QARevenge anser, att kollapsen har inträffat först när:
● våldtäkter begås helt öppet

● skottlossningar sker helt öppet mellan köande bilister

● kannibalism
Om man definierar en kollaps/systemkollaps med dessa kriterier, så är det självfallet mycket ovanligt. Det är tveksamt om ens de länder som befinner sig på den högsta nivån i failed state index är kollapsade enl. QARevenges - eller dina (?) - kriterier.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fragile_States_Index
Citera
2015-10-15, 21:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tror också att vi går mot en systemkollaps.
Den kommer att genomgå ett antal olika faser, varav en del redan har påbörjats.
Sammanfattningsvis innebär de första delarna i kollapsen allt högre skattetryck och allt mindre social välfärd. Det följer av att allt färre ska försörja alltfler. Enkelt matematik.

Några exempel: Vid millennieskiftet uppgick högsta ersättningen i A-kassan till 680 kronor per dag. Idag uppgår den till 760 kronor per dag, efter de första 100 dagarna. A-kassan har höjts med knappt 12% på femton år. Under samma tidsperiod har snittlönerna ökat med cirka 60%. Därtill får löntagarna ett jobbskatteavdrag. Vad gäller sjukförsäkringen är det betydligt strängare regler idag jämfört med då. Det är också många människor som blir utförsäkrade. Vad gäller totala skattetrycket har det inte blivit lägre trots jobbskatteavdrag. Energi och bränsleskatten höjs så gott som årligen och vid årsskiftet kommer de ånyo höjas rejält. Därtill sänks RUT- och ROT-avdragen kraftigt. Skatten på kapitalförsäkringar höjs. Arbetsgivaravgiften höjs. Trängselskatt införs även på E4;an.
Vad gäller pensioner pratas det om att höja pensionsåldern. Det skattegynnade privata pensionssparandet ströks redan inför 2015...
Vad gäller boende pratas det om att avskaffa avdragsrätten för skuldräntor. Fastighetsskatten lär säkerligen komma tillbaka med buller och bång.

Enligt SKL behöver kommunerna i snitt höja kommunalskatten med två kronor per intjänad hundralapp för att klara flyktingkaoset. Troligen är det redan för lite.
http://www.gp.se/ekonomi/1.2857619-k...or-skattechock

Sjukvården kommer i framtiden knappast att vara fri. Skolan lär säkerligen avgiftsbeläggas.
Försvaret är numera i princip helt nedlagt.
När det sociala trygghetssystemet rämnar kommer samhället att bli otryggare. Människor kommer bokstavligt talat att döda för brödfödan. Det kommer att handla om att äta eller ätas. Kriminaliteten kommer öka lavinartat. Polisen kommer inte klara av att upprätthålla lag och ordning. De som har pengar kanske i viss mån kan köpa personskydd. Vi andra kommer att vara utelämnade till djungelns lag. Samhället kommer gå mot kollaps. Parlamentet/riksdag/regering kommer helt att förlora sin betydelse och makt. Det kommer inte finnas någon militärmakt (statlig sådan), eller någon statlig polis. Samhället kommer styras av olika paramilitära organisationer där den/de med mest pengar regerar.

De sista pusselbitarna kommer falla på plats med accelererande hastighet.
Citera
2015-10-15, 21:50
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Precisera gärna kriterierna för att "grundläggande samhällsfunktioner" enl. dig har upphört att fungera. QARevenge anser, att kollapsen har inträffat först när:
● våldtäkter begås helt öppet

● skottlossningar sker helt öppet mellan köande bilister

● kannibalism
Om man definierar en kollaps/systemkollaps med dessa kriterier, så är det självfallet mycket ovanligt. Det är tveksamt om ens de länder som befinner sig på den högsta nivån i failed state index är kollapsade enl. QARevenges - eller dina (?) - kriterier.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fragile_States_Index

På tal om en stat i totalt ras, jag har en bra polare som kommer från afrika, även han tycker det är fördjävligt det som händer i sverige, han kan inte förstå varför "vi" tillåter alla våldtäkter o no go zoner?
seriöst, låter som en flosker, men jag HAR faktiskt en del invandrade polare, o alla av dom som jag pratat med om såna här saker, säger samma sak som de flesta andra, ingen gillar massinvandringen eller bidragsturisterna!
Citera
2015-10-15, 21:52
Medlem
Abortakutens avatar
Den springande punkten här är våldsmonopolet. När våldsmonopolet väl faller så har vi svenskar all rätt att själva köra ut ockupanter från våra områden och i förlängningen ur landet i självförsvar.
Citera
2015-10-15, 21:58
Medlem
NygammalValss avatar
Ett exempel av hundratals som talar för att systemet nu kommer att kollapsa:

Schablonersättning utgår till kommunerna på 1900 kr per dygn och ensamkommande flyktingbarn och -ungdom. En ersättning som utgår till kommunen fram till att personen fyller 21 år om han eller hon beviljas uppehållstillstånd.

Bristen på boende för ensamkommande flyktingbarn trissar nu upp priserna.

– Vi kan tvingas till placeringar som kostar upp till 5000 - 6000 kronor per vårddygn, säger Jon Rydholm som är avdelningschef på socialtjänsten i Nässjö kommun.

Bara de senaste sju dagarna har det kommit 2362 ensamkommande asylsökande barn till Sverige. You do the math.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6251887

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/st...-narmaste-aren

http://www.migrationsverket.se/Om-Mi...u-dagarna.html
Senast redigerad av NygammalVals 2015-10-15 kl. 22:02.
Citera
2015-10-15, 21:59
Medlem
SmokeOns avatar
Det finns också andra problem som antingen inte syns eller blir en del av den vardagliga samhällsbilden. Det handlar om sättningar i marken under själva systemet som kan få konstruktionen att rasa, oavsett hur välbyggd den än må vara. Dessa osynliga hål har delvis skapats av en oplanerad massinvandring som pågått under ett par decennier.

I kvällens Aktuellt sade en representant för SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, att 2/3 av migranterna som kommer har psykiska besvär. Hälften av dessa har allvarliga psykiska besvär. Och vården klarar inte av att hjälpa dem, sammanlagt finns bara 14 mottagningar. Vad innebär det ur ett 30-årsperspektiv när vi tar emot 1000 psykiskt sjuka människor varje dag?

Ett exempel på hur dessa sättningar skapar deformationer i samhället är våra förorter. Där bestämmer kriminella gäng i princip allt som berör dem och de finansierar sin dödliga verksamhet genom öppen narkotikaförsäljning. Man organiserar attacker mot viktiga samhällsfunktioner som räddningstjänst och lokala bostadsbolag.
Senast redigerad av SmokeOn 2015-10-15 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in